Tons of Rock: Pantera - rått og tight og fett
“Fake Pantera! They're shit!” Man overhører så mangt på festival. Kompisen hans nikket enig, men mente at de måtte se dem uansett. Mye har blitt sagt om denne versjonen av Pantera, og det aller meste er negativt. “De er et coverband! De burde kalle seg noe helt annet! Det er drit kjedelig! Det går alt for sakte!” - hardcorefansen er ikke nådige.
Pantera / Tons of Rock, Ekebergsletta / 23.06.23
Etter at Dimebag Darrell ble skutt og drept i 2004 og Vinnie Paul døde i 2018, er det bare Phil Anselmo (vokal) og Rex Brown (bass) som gjenstår av originalbesetningen. Strengt tatt ble Pantera starta i 1981, Brown ble med i 1982 og Anselmo i 1986 - men er det egentlig så nøye?? Da den den gang 18 år gamle Anselmo ble hyret inn var det fordi han var vokalisten de trengte, og han var en drivende kraft i Panteras overgang fra glam via thrash og etter hvert til power metal.
Nå er det Zakk Wylde som trakterer gitar og Charlie Benante spiller trommer. Jeg må innrømme at jeg var litt skeptisk sjøl, særlig etter smurfen Axl Rose på onsdag. Rett nok er Anselmo syv år yngre enn Rose - men hvordan vil dette låte?
Altså: Jeg har alltid synes at Pantera er rått. Da de spilte på Sentrum Scene i 1994 minnes jeg at det rant svette fra veggene (dog kan jeg huske feil), det var høyt og drivende tøft, med suggerende riff, og jeg falt fullstendig pladask. Salen kokte. Dette likte jeg! Dette var aldeles ikke musikk for pyser, og i en tid da alle band med respekt for seg selv hadde minst én “power ballad” - i Panteras tilfelle “This Love” - selv det greide de å gjøre om til noe beintøft.
Etter en dag fylt av helt sinnssykt mye bra konserter var jeg innforstått med at dette kunne låte rimelig elendig, og det hadde i grunnen ikke gjort noe. Moro å se dem igjen uansett, tenkte jeg.
Det låt ikke dårlig. Tvert imot. Det var like hardt og rått og drivende hett som sist. Anselmo synger fortsatt like brutalt vakkert som tidligere, og publikum var ekstatiske. Dette hadde de reist langt for! Jeg tviler på om noen sa “det høres ut som et coverband” i dag. Det låt akkurat som det skulle låte. Og Dimebag og Paul ble æret gjennom hele konserten, det er ingen som skal være i tvil om at Pantera vet hvor de kom fra og hvem som har æren for at de ble et band.
Trenger jeg engang skrive at publikum sang med? Anselmo virka nesten rørt over responsen, for han hadde i grunnen ikke trengt å synge ei strofe i de største hitsa – men hvilken kraft han har! Hvilken stemme! Wylde og Benante er gode erstatninger. Pantera i 2023 låter som det alltid har gjort, bare enda tøffere og hardere og råere og tightere. Det formelig ljomet over Ekebergsletta.
“Vulgar Display Of Power” (1992) har jeg alltid likt som ordtak og rettesnor. Det finnes ikke bedre tittel for kveldens konsert. “Fy fan så tøft!” sa høyttalerkompisen som stiller ekstremt høye krav til musikk, så høyere ros tror jeg ikke det er mulig å få.
Dette kunne jeg hørt på i mange timer. Rått og tight og fett.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Tons of Rock: Witch Club Satan, småprovoserende provokatører
(29.06.23) “Blood, nudity and extreme black metal” frister Tons of Rock med i infoen om Witch Club Satan (WCS) - som om det skal være noe provoserende. Jeg tror ikke at vi syntes at band som Rockbitch og Tribe 8 var spesielt provoserende på 90-tallet, kanskje fordi vi ikke er svenske? Verre var det da Per (jeg tror i hvert fall det var Per, men det er meget mulig det var Kristoffer) hadde et lite – skal vi kalle det “uhell”? - under en Gartnerlosjen-konsert på Rockefeller som involverte litt for lite klær og en støvsuger.
Tons of Rock: Party med In Flames!
(29.06.23) Gleden over å se In Flames to ganger på et halvt år – fantastisk! Først i Spektrum i desember i fjor, og nå i solsteiken på Ekebergsletta. Og gjenhør med min favoritt power ballad “Alias”! Den er myk som silke. Som man har feila litt på og kjørt i vaskemaskinen på kokvask. Og full sentrifugering.
Tons of Rock: At The Gates - litt mye ...
(29.06.23) Jeg fikk ikke med meg At The Gates da de spilte support for In Flames i Spektrum i desember, så endelig skulle jeg få sett kompisene til mine favorittsvensker. Göteborg-metallband driver ikke med stæsj som konfetti og pyro, men gutta hadde en reproduksjon av et antikt veggteppe som sceneteppe (eller kanskje det var ekte?).
Tons of Rock: Asking Alexandria
(27.06.23) “Bruker du aldri ørepropper”, spør kollegaen. - Nja, bare unntaksvis, Nine Inch Nails på Quartfestivalen i 2000 tok ei saftig bit av hørselen og det er bare en sjelden gang i blant jeg trenger det. Som med Kristof Hahn. På Asking Alexandria hadde jeg trengt det, for brølingen fra publikum mens vi ventet på bandet var ekstrem, og det var ikke noe annet band som hadde en like entusiastisk velkomstkomité.
Tons of Rock: Ghost – småsøtt metallmusikkteater
(26.06.23) Ghost er et band jeg overhodet ikke har noe forhold til, verken på scene eller skive. Jeg har jo lest om dem (selvfølgelig) men det virker som alt fokus er på det teatralske og ikke musikken. Scenografisk er Sadomaoistan på 90-tallet fortsatt uslåelig for meg, og i nyere tid tviler jeg på om noen greier imponere mer enn multimediashowet til Laibach i Marmorsalen.
Tons of Rock: Halestorm gruste alle
(25.06.23) Egentlig skal man ikke banne skriftlig, er jeg oppdratt til, men i dette tilfellet får det bare være: Faen så rått!!! Lzzy, jeg digger deg! Loaded hadde Jehnny Beth og LP, og her kommer atter et råskinn av en kvinnestemme.
Tons of Rock: Gojira - komplekst og vakkert
(25.06.23) Mitt første møte med Gojira var i Oslo Spektrum for snart et år siden. Jeg har hørt mye på dem siden det. At jeg i den anmeldelsen tok feil på et punkt (om gjenforeningen av Pantera) er jeg i grunnen bare glad for.
Line up for Tons of Rock 2023
(08.11.22) Det blir mye tung rock på Ekebergsletta, også sommeren 2023!
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.