Nåde og skjønnhet på Voss

Palmehelg betyr for tilhengere av synkoper og tilliggende herligheter jazzfestival på Voss. I tillegg til mye god musikk er det alltid så forbanna trivelig oppe i fjellheimen, og dessuten gjør ikke all den friske lufta den minste skade heller.


/ /


Tradisjonen tro åpna årets festival med bestillingsverk, eller tingingsverk, som det heter på den kanten av landet. I år var det Ketil Bjørnstad som var tildelt oppdraget. Få, om noen i Kongeriket, er i stand til å skrive vakrere musikk enn nettopp Bjørnstad, og verket, som han hadde kalt ”Grace” – som vel kan oversettes med både nåde og skjønnhet, bare understreker det.

Bjørnstad har aldri vært blant de mest eksperimentelle udi faget, og egner seg heller ikke for det, tror jeg – han har fultg ei linje gjennom sitt kompositoriske liv som har vært klar og tydelig og som fra starten av har lagt vekt på det melodisk klare og sterke. Slik er det fortsatt, og egentlig bare forsterker Bjørnstand sitt musikalske uttrykk ytterligere med dette verket.

Å påstå at han ikke eksperimenterer er kanskje å ta vel hardt i, når vi nevner besetninga: Arild Andersen (bass), Jan Bang (lydskulptør), Anneli Drecker (vokal), Trilok Gurtu (perkusjon), Bendik Hofseth (sax og vokal) og Eivind Aarset (gitar). Dette betyr i utgangspunktet en helt ny forsamling musikanter med vidt forskjellige referanserammer, men Bjørnstad greide på finurlig vis å skape en homogen enhet av disse individualistene med sin milde autoritet.

Bjørnstad tok utgangspunkt i den engelske nasjonalskalden John Donnes sterke poesi, og her dreier det seg om de evige temaer – livet, døden og ikke minst kjærligheten. Jeg har hørt Drecker ved flere anledninger tidligere – nærmest dette kom hennes strålende jobb med Jon Balke i Molde for noen år siden – men likevel: Et sterkere foredrag og uttrykk har sjelden eller aldri manifestert seg på en norsk scene. Hvilken stemme, hvilken autoritet, hvilken tilstedeværelse! Dessuten kledde Hofseths stemme henne på vakkert vis, og jeg har heller aldri hørt Bendik synge så bra - jeg våger påstanden at Bjørnstad skriver bedre musikk for hans stemme enn han gjør sjøl.

Ellers var det flotte bidrag fra alle medvirkende både kollektivt og solistisk, i et musikalsk språk som noen ganger blir så vakkert at det står i fare for å bli likegyldig, men det bikker aldri over. I manges ører verdens beste perkusjonist, inderen Gurtu, utfordret både seg sjøl og ikke minst Andersen og Bang til heftige ”konfrontasjoner” som løftet det hele, mens Bjørnstad, rent solistisk, spilte en relativt beskjeden rolle. Aarset på sin nye, men fortsatt like grå gitar, gjør aldri en likegyldig innsats og er en alltid like innovativ plekterfører.

Mitt tips er at ”Grace”, i alle fall store deler av det, er et av verka som vil bli huska i åra som kommer, og som vil bli spilt igjen og igjen. Og så Drecker, da – makaløst!

Etter et raskt sceneskift var det klart for en streng konsert i samme lokale med herrene Frode Alnæs, Bjørn Klakegg, Knut Reiersrud & Knut Værnes – 4G, med andre ord. Konserten var flytta fra klubblokalet Fraktgodsen til konsertsalen i gymnastikksalen pga. stor publikumspågang. Dette var bare delvis vellykka, for å si det slik – dette var musikk og et band som ba om en uformell klubbsetting – og da var det ikke nok med fire stuelamper på scenen!

Vi hadde utvilsomt med fire av landets beste gitarister å gjøre, og plata med samme navn ga oss store forventninger. Herrene, og da spesielt Reiersrud, hadde tatt med seg hele sitt arsenal av strenginstrumenter, og vel mye av tida gikk med til instrumentbytter, stemming og knappeskruing. For all del; det blei gjort med en sjarm som holder i lange baner, bl.a. dekka Alnæs opp ei slik pause med følgende historie:

Første gang stortingsrepresentant Bastesen besøkte hovedstaden blei han sittende rett overfor en pønker med en solid oransje hanekam. Bastesen blei sittende å stirre på vedkommende som til slutt utbrøt:

- Hva faen er’e du sitter og stirrer på?
- Nei, du skjønne. Æ pulte ei høne for tjue år sida, så æ lurte på om du va sønnen min!


UTEN HANEKAM: Frode Alnæs fortalte vitser. ( )

Musikalsk var det sjølsagt mye vakkert, heftig og groovy å hente. Her var det sånn sett ingen som hadde behov for å framheve seg sjøl på bekostning av de andre – ingen tok seg sjøl høytidelig og alle fikk den plassen de trengte, men det var likevel tydelig at dette var første gang de opptrådte for publikum. Enkelte ganger tok det for lang tid før de nådde fram til de musikalske poengene – mer samhandling og strammere regi ville løfta det hele. Dessuten: Når backline-mann nr. 1 i Kongeriket, Ynge Berg aka Hubba var til stede, hvorfor var ikke han hyra inn til å ta seg av langt over dusinet gitarer? Det kunne vært det lille som skulle til for å heve en OK konsert til en virkelig höydare.

En lang første-aften blei for vår del avslutta med en time med det noe spesielle amerikanske bandet Kamikaze Ground Crew. Seks blåsere og trommeslageren Kenny Wollesoen nekter seg absolutt ingenting i alle slags grenseland. Her fikk vi alt fra original cowboy-musikk inspirert av delstaten Montana, via eksempler på Karlheinz Stockhausens forunderligere toneverden, Jimi Hendrix’ ”Little Wing” og Beatles-låta ”Sexy Sadie” - samt en dose ballroom-muiskk. Alt dette og mer til i løpet av en liten time og med strålende og humoristiske solister som tenoristen Peter Apfelbaum, trombonisten Art Baron og trompeteren – fra tid til annen faktisk på slide-trompet – Steven Bernstein, var dette en praktfull avslutningen av dag én.

Etter å ha nytt utsikten over Vossevangen i morgentimene dagen derpå, er det vel ingen ting som passer bedre enn en eksklusiv liten italiensk duo for å få i gang resten av mottakersystemet. Vossa Jazz hadde i år lagt spesiell vekt på å presentere sjeldent hørt musikk og musikere fra landet der sør i Europa, og hvis resten sto i stil med Radici Duo rent kvalitetsmessig, bør italiensk jazz ha fått mange nye tilhengere her hjemme denne helga. Duoen består av Gianni Coscia på trekkspill og mannen som så ut til å være ideologisk fører for det hele, Gianluigi Trovesi på alle mulige slags klarinetter.

Vi blei utsatt for musikk med røtter i det aller meste av spesielt sør-europeisk musikk, det være seg balkan, fransk musette-tradisjon, spansk flamenco og musikk med spor fra herrenes hjemland, må vite. Dessuten var brygget ispedd fragmenter fra klassisk musikk, og aldri så lite sirkusmusikk dukka også opp. Som man vil skjønne låt dette høyst personlig, og med så virtuose og musikalsk morsomme herrer ved rorene blei denne formiddagskonserten en bortimot kammermusikalsk start på en dag med mange heftige uttrykk.

Kveldens første hovedkonsert sto en av jazzens virkelige vokalveteraner, Abbey Lincoln, for. Helt siden slutten av a50-tallet har hun vært i bildet, men etter et mer eller mindre frivillig fravær fra rampelyset på deler av 70- og 80-tallet, har hun det siste tiåret virkelig fått sin renessanse. Lincoln har aldri vært i besittelse av noen stor stemme, men hennes tilstedeværelse og formidlingsevne har mer enn kompensert for det. Slik var det også nå – vi tror på det Lincoln forteller oss om livet, døden og kjærligheten, ikke minst fordi det ikke er noe rosenrødt bilde hun maler.

Stort sett var det eget stoff som sto på programmet, men en overraskende versjon av Robert Zimmermanns ”Mr. Tambourine Man” gjorde absolutt sitt til å bryte mønsteret. Hennes avslutning mutters aleine, med en bukket roser i hendene;”Tender As A Rose”, var også et høydepunkt. Minuset underveis var hennes måte å sjefe overfor sine unge, meget kompetente musikanter: Pianisten Brandon McCune, bassisten John Ormond, og trommeslageren Jaz Sawyer – der var det ikke mange smil å se, og noe forteller meg at de var relativt fornøyd med at den månedslange Europa-turnéen nå var over.

Årets siste konsert for vår del var med et a-lag av jazzens elektrikere med like store deler jazz, rock som funk på programmet: Victor Bailey Group. El-bassist par excellence Bailey har aldri lagt skjul på å gjør det fortsatt ikke: Hans store forbilde var og er salige Jaco Pastorius, og Baileys musikk bærer så avgjort preg av det den dag i dag. Rett etter skoletid gikk unge Bailey rett hjem og spilte Pastorius’ ”Continuum” hver eneste dag, og da Jaco gikk bort på slutten av 80-tallet, satte han seg ned og skrev tekst til sin favorittlåt. Fortsatt er den en sentral del av Baileys musikalske verden, og hans vokale og instrumentale framførelse av den – og dermed også hyllest til Jaco – var ett av mange høydepunkt.

Bailey har sjøl vært sidemann hos alle opp gjennom åra, og det har ført til at han i liten grad har prioritert egne prosjekt. Resultatet har blitt kun to CDer under eget navn i løpet av det forrige tiåret. Det er nok også en stor del av grunnen til at han så tydelig synes det er stas å lede sitt eget band for en gangs skyld, og hvilket band var det ikke han brakte til fjells.

Jim Beard på tangenter, (Mahavishnu Orchestra, Wayne Shorter), Dennis Chambers på trommer (Scofield, McLaughlin, George Clinton), Dave Fiuszinski på gitar (Screaming Headless Torsos), og ikke minst Kenny Garrett på saxofoner (Miles Davis, Pat Metheny).

Storheter alle sammen, men ikke med større ego en nat de syntes dette var synlig moro, og der de bidro til å skape et gruppesound i fuisonland det er svært lenge siden vi har vært utsatt for. Beard er en fargelegger av de sjeldne, og sto også for konsertens mest spennende komposisjon, Fiuszinski bidro med helt spesielle effekter og lyder på sin båndløse gitar, og Garrett leverer alltid varene på samme intense og personlige måte. Sist, men på ingen måte minst: Trommeslageren Chambers er i besittelse av et teknisk og musikalsk repertoar som kanskje ingen andre på denne jord kan matche, og sjøl hans ”blaserte” medspillere blei satt ut da Chambers snudde alt rytmisk på hodet mot slutten i en trommesolo Voss neppe har hørt maken til tidligere.

Bailey lot alle få slippe til i den grad de ønska, og lot aldri dette bli noen egotrip. Han og bandet hans leverte heller en konsert i grenselandet jazz, rock og funk som er sjelden vare. Tightere og tøffere fusion spilles ikke på bygdene nå til dags.

Dette var det vi fikk med oss under vårt korte opphold på Voss denne gangen. Det betyr at vi bl.a. missa Nils Petter Molvær, Bugge Wesseltoft, den store franske pianisten Martial Solal med Bergen Big Band og rundt 30 andre konserter – nok en bekreftelse på at Vossa Jazz også i år besto av både kvalitet og kvantitet i lange baner.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


«Terje Vigen» i ambisiøs musikaldrakt

(26.06.24) Man skulle kanskje tro at det meste som går an å gjøre med Henrik Ibsens «Terje Vigen» for lengst var gjort? Men nei da, Ketil Bjørnstad ville det annerledes. Og storslått, det ble det.


Knut Reiersrud i streit format

(10.02.24) Han har gjort mye utafor allfarvei i sin karriere. Denne gangen er han ute med et av sine mest streite album.


«Tramp» - fortellinga om et musikalsk nybrottsverk

(06.02.23) Foten må være det mest utbredte instrumentet i verden.


Ketil Bjørnstad og Anneli Drecker – a perfect match

(20.11.22) Ketil Bjørnstad og Anneli Drecker serverer moderne kammermusikk. De gjør det med bravur.


Buicken må holdes på veien!

(28.04.22) Det ryktes det at Buicken nå rygges inn i garasjen for godt. Det må ikke skje.


Ketil Bjørnstad i ord og toner

(25.04.22) Og det ble Covid-19, og Ketil Bjørnstad måtte overtales av Christer Falck. Fem kvarter solo piano, mutters aleine på scenen i Sentralen. Resultatet ble en nesten ubegripelig fin konsert.


Gratulerer med 70-årsdagen, Ketil Bjørnstad!

(25.04.22) Er han vår aller mest produktive kunstner? Ketil Bjørnstad fyller 70, og vi tar kontakt med to av hans musikervenner.


Reiersrud og en underlig gråsprengt én

(26.03.22) Jeg har kommet for å høre Ibsens “Terje Vigen” med Jan Erik Vold og Knut Reiersrud på Victoria, Nasjonal Jazzscene på Karl Johan i Oslo, et verk jeg ikke har beskjeftiga meg så mye med siden det blei grundig gjennomgått på folkeskolen med avsluttende maling av motiv fra diktet med vannfarger. Mitt bidrag ligger forhåpentligvis fortsatt på loftet et sted. Jan Erik Vold opplevde jeg første gang på diktaften på realskolen eller gymnaset, sannsynligvis arrangert av elevrådet eller noe liknende. Både dikt og Vold gjorde inntrykk.


Om å ikke like jazz, men nettopp derfor ...

(19.10.21) Jeg liker ikke jazz. Likevel har jeg befunnet meg på tre jazzkonserter i år (av totalt fire konserter siden pandemien startet). Søndag var det Bendik Hofseth på Cosmopolite. Jeg spurte Christer Falck for et par uker siden om det ble mer pling plong (som jeg liker) eller jazz (som jeg da ikke liker) og svaret var vel njaaaaaaa, det kommer helt an på. En liten utfordring, med andre ord.


Knut Reiersrud fyller 60 i dag

(12.02.21) En legende i norsk musikkliv i en alder av 60? Det må være Knut Reiersrud, det.


Ketil Bjørnstad har fullført sitt livsverk

(07.08.20) Med «Siste tiåret» gjennomfører Ketil Bjørnstad en bortimot umenneskelig oppgave. 4800 sider, skrevet i løpet av seks år. Mange har mer enn nok med å lese så mye på så kort tid. Forsøksvis beskriver han oppgaven slik:


Perler fra Knut Reiersrud

(12.06.20) Langt unna bare rein blues fra Knut Reiersrud denne gang. Likevel står han fjellstøtt i den musikalske tradisjonen han alltid har befunnet seg i.


Går det litt fort i svingene for Ketil Bjørnstad?

(11.05.20) Ynde og eleganse til tross – Ketil Bjørnstad og Guro Kleven Hagen har muligens hatt det for travelt?


Livet - sett og opplevd fra hotellrommet

(22.05.18) Hva fordriver man tida med når man bor på hotell – om ikke å skrive dikt?


Knut Reiersrud går opp nye stier

(10.02.18) Ikke blues. Ikke jazz. Ikke rock. Knut Reiersrud.


Innover skal vi, vi skal innover

(24.05.15) Det er langt mellom solstrålene i innlandet. Her er så mangt man aldri får gjort.


Anneli Dreckers originale musikal

(26.04.15) Ingen kunne forutse et sånt album fra Anneli Drecker.


Gratuler med dagen, Ketil Bjørnstad!

(25.04.12) En av våre aller mest betydningsfulle kunstnere fyller 60 i dag.


Bel Canto for viderekomne

(26.09.10) (Oslo/PULS): Anneli Drecker, Nils Johansen og Geir Jensen inntok Rockefeller fredag med over 20 gamle låter i bagasjen. Det ble kjent og kjært for noen, men kanskje også ukjent og sært for noen andre.


Knut Reiersrud/Iver Kleive: Nåde Over Nåde

(01.01.07) Hvilken kraft det ligger i et orgel og en gitar! Ikke en hvilken som helst gitar og et hvilket som helst orgel, selvfølgelig. Men når instrumentene styres av Iver Kleive og Knut Reiersrud, da kan klangen få Dovre til å falle!


Ketil Bjørnstad: Floating

(15.09.05) Det er knapt noen stor hemmelighet at Ketil Bjørnstad har et sterkt forhold til Melodien og at Melodien har et sterkt forhold til Ketil Bjørnstad. Gjennom rundt 30 år har vi hatt gleden av å bivåne dette gjensidige kjærlighetsforholdet og det har på ingen måte avtatt. Her treffer vi på Melodien og Bjørnstad i en helt ny konstellasjon og begge stortrives.


Bendik Hofseth: Itaka

(01.09.05) Bendik Hofseth springer ikke ned dørstokkene i platestudioene akkurat. Hans forrige CD, "Smilets Historie", så dagens lys i 1999. Mange har garantert savna hans originale stemme både som vokalist og saksofonist og med "Itaka" forteller han oss klart og tydelig at den kreative og originale åra langt i fra har tørka ut.


Anneli Drecker: Frolic

(18.04.05) Det er lenge sien Anneli Drecker var del av et innovativt musikermiljø; det miljøet som lengst nord i kongeriket lekte med helt nye måter å lage musikk på - via maskiner. hun utfordrer sånn sett ikke mer, uten at det betyr at hun lager dårlig musikk. For det gjør hun på ingen måte.


Knut Reiersrud: Pretty Ugly

(31.08.04) - Am I wasting my time? spør Knut Reiersrud i det herlige, smått pop'ete, åpningskuttet. Nei, han kaster ikke bort tida si, ikke på noen måte - selv om årsaken til at han velger å spille alle instrumentene sjøl er vanskelig å få øye på. Kanskje er det så enkelt som at han følte plutsellig behov for en egotrip? Og plata er blitt kjempefin, den!


Ketil Bjørnstad: Seafarer's Song

(04.04.04) Det åpner med klare referanser til "In A Silent Way". Men trompeteren heter Nils Petter Molvær, ikke Miles Davis, og saxofonisten Wayne Shorter er bytta ut med cellisten Svante Henryson. Det låter himmelsk bra - og Miles Davis hadde aldri Kristin Asbjørnsen i sin stall.


Reiersrud/Jacobsen & Vajra: Himalaya Blues

(05.02.04) Jeg er ikke akkurat noen fan av sjangerbetegnelsen "world music", men med dette produktet i hendene er det vanskelig å finne noen mer treffende karakteristikk. Knut Reiersrud spiller selvfølgelig gitar, men ellers utgjøres instrumentbanken av dingser som sarod, israj, bambusfløyte, tablas, seljefløyte og torader. Oppå det hele synger gitaristen!


Dahlgren/Bremnes/Anisette: Voggesanger Fra Ondskapens Rike (ep)

(12.06.03) Dette er bare forsmaken på et album som lander i september, og endelig kan det synes som om Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted har kommet til å skyte en virkelig gullfugl.


Ketil Bjørnstad: The Nest

(25.02.03) Ketil Bjørnstad er blant de kunstnerne her på kloden som har sin egen stemme. Selvsagt har Bjørnstads stemme vært under kontinuerlig utvikling, men grunntonen har vært der fra starten av. Her møter vi han i en ny konstellasjon med Anneli Drecker på vokal. Nok en gang lager Bjørnstad musikk som tar bolig - og blir der værende.


Ketil Bjørnstad: Before The Light

(21.10.02) Jeg har sikkert både sagt og skrevet det tidligere, men jeg skjemmer meg på ingen måte for å gjenta meg sjøl når det gjelder unikumet Ketil Bjørnstad: Noe stort mer kreativt og produktivt kulturmenneske finnes knapt. Nå har han skrevet musikk til en film som det aldri har blitt noe av, men det gjør ingen verdens ting: Musikken står tildels glitrende på egne bein, og måten den blir dandert på er både original og samtidig Bjørnstadsk.


Ketil Bjørnstad: Old

(04.12.01) Multikunstneren Ketil Bjørnstad er i besittelse av et ukjent antall talenter. I mine øyne og ører er kanskje hans største talent hans evne til å utnytte sine mangeslungne kvaliteter. Det store verket "Old" er nok en bekreftelse av denne påstanden.


Knut Reiersrud: Sweet Showers Of Rain

(30.10.01) Men speller ikke Knut Reiersrud blues? Jo, det er det han gjør. Men denne typen blues har du garantert aldri hørt før. Reiersrud er på eksperimentell-bag'en - og det funker. Noe så innihelvete bra!


Anneli Drecker: 'Who On Earth'

(01.09.01) Anneli Drecker hadde det ærefulle oppdraget og åpne Sandvika Storbandfestival onsdag med verket «Who On Earth». Med utgangspunkt i låter fra albumet «Tundra» i en ganske så ny innpakning. Med bl.a. strykere fra Oslo Filharmoniske Orkester, messing fra Prime Time Orchestra og jazztrompetist Arve Henriksen var det mildt sagt en annerledes konsertopplevelse vi fikk servert i Sandvika Teater denne kvelden.


Ketil Bjørnstad: Grace

(19.05.01) Er du kanskje en av dem som syns Ketil Bjørnstad etter hvert har gitt ut litt for mange plater som er litt for like? Det er greit med særpreg, liksom - men ønsker man av den grunn nødvendigvis hele sannheten i løpet av fire takter...? "Grace" er virkelig noe helt annet.


Ketil Bjørnstad: Early Years

(26.03.01) Ketil Bjørnstad er uten tvil den mest produktive norske kunstneren både kvalitets- og kvantitesmessig de siste 30 åra. Starten på det som etterhvert også har blitt en spennende reise udi improvisasjonens irrganger får vi være med på gjennom dette tilbakeblikket på noen av høydepunktene fra 70-tallet.


B.B. King til Molde

(26.02.01) 16 år etter sitt forrige besøk, kommer B.B. King tilbake til rosenes og jazzens by. Onsdag 18. juli entrer han scenen på Romsdalsmuseet, sammen med det norske bluesbandet buskeRud - ja, faktisk: Vidar Busk og Knut Reiersrud i ett og samme band!


Jorda rundt med Drecker og Molvær

(26.02.01) I forlengelsen av by:Larm i Tromsø der Global Tempera var et slags bestillingsverk og hadde sin urpremiere på fredag, fortsatte og avslutta de i hovedstaden. Det satte et godt besatt Rockefeller av forståelige årsaker stor pris på.


Bob Marley På Norsk: Inn Fra Kulda

(14.02.01) Man kan si mye rart om plateselskapet Tylden & Co - og det gjøres da også fra tid til annen - men spesielt sjangerfundamentalistiske, det er de ikke. Når de nå har gitt seg reggaesjefen i vold, skal man således kanskje ikke la seg overraske av at de aller største perlene kommer fra heller uventa hold? Banana Airlines, og framfor alt - Anita Skorgan! Nå skal du høre:


Drecker og Molvær vertskap i snøhule

(31.01.01) Under årets by:Larm i Tromsø vil bl.a. Anneli Drecker og Nils Petter Molvær bidra under årets bestillingsverk, Global Tempera. Sammen med musikere fra USA, Tuva og Tunisia skal de bryte musikalske grenser og knytte globale bånd.


Kleive / Dissing / Reiersrud: Den Signede Dag

(11.10.00) Nå har du for alvor sjansen til å oppdage hvilke tette bånd det er mellom rock 'n roll og et par hundre år gamle salmer! Tro meg; "Den Signede Dag" - "Gud Signe Vårt Dyre Fedreland" på norsk - byr på Jon Lord/Ritchie Blackmore-utgaven av Iver Kleive/Knut Reiersrud! De som har hatt gleden av å høre Ulf Lundell synge "Deilig Er Jorden" aner hvilken vei vinden blåser.


Ketil Bjørnstad/David Darling: Epigraphs

(06.04.00) De fleste av oss opplever behovet for å trekke oss tilbake for å finne frem til eller inn til noe. En reise sammen med Ketil Bjørnstad og den amerikanske cellisten David Darling er garantert et alternativ i så måte.


4G: 4G

(28.02.00) Når de fire meget kompetente gitaristene Frode Alnæs, Bjørn Klakegg, Knut Reiersrud og Knut Værnes har satt hverandre et meget strengt stevne, kunne det vel nesten ikke gå galt. Vi er servert ei gitarplate som har alle muligheter for å bli en klassiker.


Anneli Dreckers "Tundra"

(01.02.00) Bel Canto-vokalisten Anneli Dreckers solo-album kommer - helt sikkert - 27. mars. Tittel: "Tundra".


Vossajazz 2000

(17.01.00) Nils Petter Molvær, Victor Bailey Group, Abbey Lincoln Quartet, Bugge Wesseltoft og Ketil Bjørnstad: Her er toppnavnene på årets Vossajazz. Se også opp for rockabillygjengen i The Paladins.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.