Knut Reiersrud i streit format
Han har gjort mye utafor allfarvei i sin karriere. Denne gangen er han ute med et av sine mest streite album.
Knut Reiersrud har en helt unik posisjon i norsk musikkliv generelt, men ganske spesielt i bluesmiljøet. Både som musiker og som «blues-historie-ekspert». Hans ledelse av radioprogrammet «Bluesasylet» i NRK er frapperende god. Reiersrud har en imponerende evne til å sette bluesen og alle dens avvik inn i musikalsk, historisk og ikke minst politisk sammenheng.
De musikalske sjangrene han drar inn i «Bluesasylet» reflekterer hans egen musikalske praksis. Som fast lytter, blir du faktisk ikke overraska om dagens program er via gospel eller progrock eller saksofonens betydning i amerikansk blues.
Som utøvende musiker kan han begi seg inn i det klassiske; han kan opptre som komp for poeten Jan Erik Vold; han kan fargelegge det aller meste i Buicken; han kan innta og fylle kirkerommet med Iver Kleive.
Kort sagt – Knut Reiersrud er en altmuligmann i musikkens verden, men hele tida med sin gitar i fanget.
Legg merke til at dette albumet signeres av Knut Reiersrud Band. Dette er virkelig ikke noe enmanns-show. David Wallumrød (keys), Bjørn Holm (gitar), Nikolai Hængsle (bass), Andreas Bye (trommer).
Bandet er aldeles glimrende, men kunne – i hvert fall i studio – greid seg uten vokalisten Knut Reiersrud. Som sådan er han nemlig middelmådig. Og når han skriver en sang sammen med Frida Ånnevik, er det nærmest uforståelig at han velger å synge den sjøl.
Jeg veit ikke om dette albumet skal oppfattes som programmusikk. (Programmusikk er musikk der komponisten søker å beskrive utenommusikalske fenomener som natur, følelsesmessige tilstander, gjenstander eller handlinger gjennom musikken - Store norske leksikon). Men når opphavsmannen sier at alt handler om dyr, attpåtil dyr som har blitt A-kjendiser – Keiko, Freya, Havnesjefen – da får vi kanskje lytte i dette perspektiv?
Albumet er som vanlig fylt av musikalske sprell, men deler av det er faktisk så streit at jeg vil kalle det instrumental pop/rock. «Havnesjefen» er et sånt eksempel – en låt som etter hvert utvikler seg til jazzrock.
Knut Reiersrud kan gjøre vanskelige ting, servere musikk som er utfordrende for øret, som trenger konsentrasjon. «Antropomorfi» er bare kos.
Del på Facebook | Del på Bluesky