Knut Reiersrud/Iver Kleive: Nåde Over Nåde
Hvilken kraft det ligger i et orgel og en gitar! Ikke en hvilken som helst gitar og et hvilket som helst orgel, selvfølgelig. Men når instrumentene styres av Iver Kleive og Knut Reiersrud, da kan klangen få Dovre til å falle!
For tredje gang har duoen leid seg inn i Odense domkirke. Om det er mulig å få samme resultat i et ordinært studio? Mulig, med hensyn til gitarsoundet - selv om lyden fra en elektrisk gitarforsterker jo også blir temmelig spesiell, når den kastes fram og tilbake mellom kirkeveggene.
Med kirkeorgelet er det annerledes. For de første er det her det hører hjemme, i kirken. For det andre er det slik at denne typen orgel ikke finnes i noe studio; vi snakker om et instrument man ikke akkurat tar med seg under armen fra gig til gig.
Som ved de to første tilfellene ("Blå Koral" - '91, "Himmelskip" - '96), er låtmaterialet i hovedsak bygd over norskefolketoner og salmer. En av de flotteste innslagene på lata er likevel signert den relativt ukjente amerikaneren George Douglas, som imidlertid skrev den ikke fullt så ukjente sangen "What A Wonderful World". Den ble udødeliggjort av Louis Armstrong, men denne versjonen har sannelig sprengstoff i seg til å bli like klassisk!
Kirkerommet er unikt, men i dette tilfellet ville dét hjulpet svært lite om ikke også kjemien mellom musikantene var unik. De kan spille vârt som bare det, men jeg tror du skjønner hva jeg mener, når jeg sier at de med sannheten på sin side kan ta i bruk slagordet fra en gammel Olsenbande-film: Sammen er vi dynamitt!
(Et lite PS! til Kirkelig Kulturverksted til slutt: Er dere helt sikre på at det er George Douglas som har skrevet "What A Wonderful World"? I mine oppslagsverk er han oppført én gang, og det i en låt som stammer fra det herrens år 1928. Alle resterende oppføringer er kreditert kompaniskapet Robert Theiele & George David Weiss... Kan det dreie seg om to forskjellige låter, med samme tittel?)
Del på Facebook | Del på Bluesky