Ketil Bjørnstad: Before The Light

Jeg har sikkert både sagt og skrevet det tidligere, men jeg skjemmer meg på ingen måte for å gjenta meg sjøl når det gjelder unikumet Ketil Bjørnstad: Noe stort mer kreativt og produktivt kulturmenneske finnes knapt. Nå har han skrevet musikk til en film som det aldri har blitt noe av, men det gjør ingen verdens ting: Musikken står tildels glitrende på egne bein, og måten den blir dandert på er både original og samtidig Bjørnstadsk.


I løpet av sin karriere har Ketil Bjørnstad publisert cirka 25 bøker, hovedsakelig romaner, og rundt 40 plater. Kvalitetskrava har han aldri lefla med uansett hva han har drevet på med - vi snakker om en kunstner med flere tonn integritet. Slik har det vært, slik er det - og jeg kan ikke fatte og begripe hva som skulle endre på det.

I mine ører fikk musikanten Bjørnstad et kraftig løft i forbindelse med at samarbeidet med Manfred Eicher og ECM kom i gang. Der møtte muligens Bjørnstad den utfordreren og den motstanden han trengte for å ta flere steg videre. Som nesten alltid har musikken i ECM-sammenheng vært akustisk prega, og det er kanskje hovedårsaken til at Bjørnstad ved denne anledninga har valgt et annet selskap for musikken sin.

Selskapet November Music har sin base på Taiwan, et land Bjørnstad har besøkt ved en rekke anledninger. Filmstoryen - om en taxisjåfør på jakt etter en mystisk elsker og om en enslig forfatterinne på jakt etter sin egen identitet - som det, foreløpig i alle fall, ikke blei noe av, er lagt til landets hovedstad, Taipei. Sjøl om Bjørnstad ikke hadde noen film å lage musikk til, hadde han tydeligvis mer enn nok bilder inne i sitt hode likevel, og minner fra sine opphold på øya.

Sluttresultatet har blitt et nytt høydepunkt i Bjørnstads karriere. Her er det samla så mye skjønnhet, vârhet, ømhet, heftighet, inderlighet og ekthet som man uhyre sjelden støter på i musikalske møter. Bjørnstad er i besitelse av et anslag og en melodisk styrke og klarhet som han er bortimot alene om, og ved denne anledninga har han skapt så mange musikalske vever som han vel kanskje aldri har gjort før. Spesielt i de mest balladeprega sekvensene kommer dette klarere fram enn noensinne.

Spennet i det musikalske uttrykket er stort - enormt. Med seg til å forvalte det hele har Bjørnstad invitert tangentguru, og en av de aller største doldisene i norsk musikkliv, Kjetil Bjerkestrand på synther, sampling - han står for veldig mye av det rytmiske fundamentet - og perkusjon. Bjerkestrand er i besittelse av en oversikt svært få matcher, og her får han bruk for veldig mye av det han kan - og som han benytter seg av det!

Ellers spiller bokstavelig talt Nora Taksdal på bratsj en svært sentral rolle på flere av spora. Dette ikke-jazz instrumentet gir hele den musikalske settingen en helt ny dimensjon, og Taksdal passer utmerka inn hvor enn hun blir invitert. Sist, men på ingen måte sist: På gitar - Eivind Aarset! Jeg nøler ikke med å utrope Aarset til en av klodens aller ypperste gitarister, og sjelden har han fått muligheten til å vise det så klart og tydelig som her. Han løfter musikken og tar den til steder verken den eller komponist Bjørnstad hadde tenkt seg at den skulle. I tillegg til sitt helt spesielle sound og sin formidable teknikk er Aarset også et dynamisk unikum, og han kler Bjørnstads tanke til bortimot perfeksjon.

"Before The Light" har vært ute bl.a. i England ei stund før den kom hit til steinrøysa. Der borte på skjæret har et enstemmig anmelderkorps gått mer eller mindre fra konseptene - og vi skjønner dem! Dette er nemlig kanskje det aller sterkeste musikalske budskapet fra Ketil Bjørnstad gjennom hans etterhvert lange karriere - det sier veldig, veldig mye!


Del på Facebook | Del på Bluesky

«Terje Vigen» i ambisiøs musikaldrakt

(26.06.24) Man skulle kanskje tro at det meste som går an å gjøre med Henrik Ibsens «Terje Vigen» for lengst var gjort? Men nei da, Ketil Bjørnstad ville det annerledes. Og storslått, det ble det.


Ketil Bjørnstad og Anneli Drecker – a perfect match

(20.11.22) Ketil Bjørnstad og Anneli Drecker serverer moderne kammermusikk. De gjør det med bravur.


Ketil Bjørnstad i ord og toner

(25.04.22) Og det ble Covid-19, og Ketil Bjørnstad måtte overtales av Christer Falck. Fem kvarter solo piano, mutters aleine på scenen i Sentralen. Resultatet ble en nesten ubegripelig fin konsert.


Gratulerer med 70-årsdagen, Ketil Bjørnstad!

(25.04.22) Er han vår aller mest produktive kunstner? Ketil Bjørnstad fyller 70, og vi tar kontakt med to av hans musikervenner.


Ketil Bjørnstad har fullført sitt livsverk

(07.08.20) Med «Siste tiåret» gjennomfører Ketil Bjørnstad en bortimot umenneskelig oppgave. 4800 sider, skrevet i løpet av seks år. Mange har mer enn nok med å lese så mye på så kort tid. Forsøksvis beskriver han oppgaven slik:


Går det litt fort i svingene for Ketil Bjørnstad?

(11.05.20) Ynde og eleganse til tross – Ketil Bjørnstad og Guro Kleven Hagen har muligens hatt det for travelt?


Livet - sett og opplevd fra hotellrommet

(22.05.18) Hva fordriver man tida med når man bor på hotell – om ikke å skrive dikt?


Innover skal vi, vi skal innover

(24.05.15) Det er langt mellom solstrålene i innlandet. Her er så mangt man aldri får gjort.


Gratuler med dagen, Ketil Bjørnstad!

(25.04.12) En av våre aller mest betydningsfulle kunstnere fyller 60 i dag.


Ketil Bjørnstad: Floating

(15.09.05) Det er knapt noen stor hemmelighet at Ketil Bjørnstad har et sterkt forhold til Melodien og at Melodien har et sterkt forhold til Ketil Bjørnstad. Gjennom rundt 30 år har vi hatt gleden av å bivåne dette gjensidige kjærlighetsforholdet og det har på ingen måte avtatt. Her treffer vi på Melodien og Bjørnstad i en helt ny konstellasjon og begge stortrives.


Ketil Bjørnstad: Seafarer's Song

(04.04.04) Det åpner med klare referanser til "In A Silent Way". Men trompeteren heter Nils Petter Molvær, ikke Miles Davis, og saxofonisten Wayne Shorter er bytta ut med cellisten Svante Henryson. Det låter himmelsk bra - og Miles Davis hadde aldri Kristin Asbjørnsen i sin stall.


Ketil Bjørnstad: The Nest

(25.02.03) Ketil Bjørnstad er blant de kunstnerne her på kloden som har sin egen stemme. Selvsagt har Bjørnstads stemme vært under kontinuerlig utvikling, men grunntonen har vært der fra starten av. Her møter vi han i en ny konstellasjon med Anneli Drecker på vokal. Nok en gang lager Bjørnstad musikk som tar bolig - og blir der værende.


Ketil Bjørnstad: Old

(04.12.01) Multikunstneren Ketil Bjørnstad er i besittelse av et ukjent antall talenter. I mine øyne og ører er kanskje hans største talent hans evne til å utnytte sine mangeslungne kvaliteter. Det store verket "Old" er nok en bekreftelse av denne påstanden.


Ketil Bjørnstad: Grace

(19.05.01) Er du kanskje en av dem som syns Ketil Bjørnstad etter hvert har gitt ut litt for mange plater som er litt for like? Det er greit med særpreg, liksom - men ønsker man av den grunn nødvendigvis hele sannheten i løpet av fire takter...? "Grace" er virkelig noe helt annet.


Ketil Bjørnstad: Early Years

(26.03.01) Ketil Bjørnstad er uten tvil den mest produktive norske kunstneren både kvalitets- og kvantitesmessig de siste 30 åra. Starten på det som etterhvert også har blitt en spennende reise udi improvisasjonens irrganger får vi være med på gjennom dette tilbakeblikket på noen av høydepunktene fra 70-tallet.


Bob Marley På Norsk: Inn Fra Kulda

(14.02.01) Man kan si mye rart om plateselskapet Tylden & Co - og det gjøres da også fra tid til annen - men spesielt sjangerfundamentalistiske, det er de ikke. Når de nå har gitt seg reggaesjefen i vold, skal man således kanskje ikke la seg overraske av at de aller største perlene kommer fra heller uventa hold? Banana Airlines, og framfor alt - Anita Skorgan! Nå skal du høre:


Nåde og skjønnhet på Voss

(17.04.00) Palmehelg betyr for tilhengere av synkoper og tilliggende herligheter jazzfestival på Voss. I tillegg til mye god musikk er det alltid så forbanna trivelig oppe i fjellheimen, og dessuten gjør ikke all den friske lufta den minste skade heller.


Ketil Bjørnstad/David Darling: Epigraphs

(06.04.00) De fleste av oss opplever behovet for å trekke oss tilbake for å finne frem til eller inn til noe. En reise sammen med Ketil Bjørnstad og den amerikanske cellisten David Darling er garantert et alternativ i så måte.


Vossajazz 2000

(17.01.00) Nils Petter Molvær, Victor Bailey Group, Abbey Lincoln Quartet, Bugge Wesseltoft og Ketil Bjørnstad: Her er toppnavnene på årets Vossajazz. Se også opp for rockabillygjengen i The Paladins.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.