Kleive / Dissing / Reiersrud: Den Signede Dag

Nå har du for alvor sjansen til å oppdage hvilke tette bånd det er mellom rock 'n roll og et par hundre år gamle salmer! Tro meg; "Den Signede Dag" - "Gud Signe Vårt Dyre Fedreland" på norsk - byr på Jon Lord/Ritchie Blackmore-utgaven av Iver Kleive/Knut Reiersrud! De som har hatt gleden av å høre Ulf Lundell synge "Deilig Er Jorden" aner hvilken vei vinden blåser.


Nå skal jeg ikke lure noen til å tro den dansk/norskse trioens behandling av salige Grundtvigs tekster er blitt et slags sammenhengende rock 'n roll-epos. Langt derifra. Poenget er bare at de beste salmene og de beste rockballadene har adskillig mer til felles enn at de jevnt over beveger seg rundt de samme tre-fire akkordene.

Det er noe med stemninga. Døm sjøl; det kan ikke være mer enn ett steinkast eller knapt nok det mellom "Dejlig Er Den Himmel Blå" og "Knockin' On Heaven's Door". Om du også er av dem som ble prakka på førstnevnte under familiens gang rundt treet har du nå en unik mulighet til å finne ut hva sangen egentlig handler om.

Om ikke Povl Dissing er dansk, sier du? Som om det er mulig å forstå hva han har å melde? Det er nettopp det som er saken! Ikke nok med at han generelt sett er i besittelse av en fenomenal formidlingsevne; han har også en diksjon som er helt og holdent enestående. Det er helt sant: Du finner ikke den norske visesangeren som er så enkel å forstå som Povl Dissing.

Men, altså - Nikolai Frederik Severin Grundtvig. Han virka rundt midten av det nittende århundre, og etterlot seg etter sigende flere tusen sanger og salmer. Han skreiv bare tekster, og overlot til sine venner (og noen etterkommere) å komponere melodier. Den aller fineste låta på albumet er tonsatt av svensken Evert Taube. Jeg sier helt bevisst "låta", fordi "salme" på mange av oss virker så fremmed. "Hva Er Det, Min Marie" er virkelig den ultimate låt om havet, døden og kjærligheten!

Hva de få og enkle akkorder angår, er dét også en sannhet med modifikasjoner. Iver Kleive og Knut Reiersrud har det liksom med å stake ut retninger andre ikke tidligere har fulgt. Således blir "Velkommen I Den Grønne Lund" til en slags saktegående samba, mens "Kimer I Klokker" er harmonisert på et vis som gjør at den i manges ører knapt vil være gjenkjennelig.

Knut Reiersruds tvers gjennom fenomenale og storslåtte instrumental "Som Tørstige Hjort Monne Skrige" (sic!) bringer oss ut i dagslyset, mens den siste tektsten handler om "Påskemorgen". Dette til tross, er det fristende å oppfatte "Den Signede Dag" som årets første juleplate. Og da er det kanskje ikke så farlig med alle de andre?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


Knut Reiersrud i streit format

(10.02.24) Han har gjort mye utafor allfarvei i sin karriere. Denne gangen er han ute med et av sine mest streite album.


«Tramp» - fortellinga om et musikalsk nybrottsverk

(06.02.23) Foten må være det mest utbredte instrumentet i verden.


Buicken må holdes på veien!

(28.04.22) Det ryktes det at Buicken nå rygges inn i garasjen for godt. Det må ikke skje.


Reiersrud og en underlig gråsprengt én

(26.03.22) Jeg har kommet for å høre Ibsens “Terje Vigen” med Jan Erik Vold og Knut Reiersrud på Victoria, Nasjonal Jazzscene på Karl Johan i Oslo, et verk jeg ikke har beskjeftiga meg så mye med siden det blei grundig gjennomgått på folkeskolen med avsluttende maling av motiv fra diktet med vannfarger. Mitt bidrag ligger forhåpentligvis fortsatt på loftet et sted. Jan Erik Vold opplevde jeg første gang på diktaften på realskolen eller gymnaset, sannsynligvis arrangert av elevrådet eller noe liknende. Både dikt og Vold gjorde inntrykk.


Et tradisjonelt, likevel originalt julealbum

(20.12.21) Munnspill, sang og orgel? Tvilsomt, spør du meg, men for det første spør du ikke meg - og denne gruppen på tre gjør all tvil til skamme.


Knut Reiersrud fyller 60 i dag

(12.02.21) En legende i norsk musikkliv i en alder av 60? Det må være Knut Reiersrud, det.


Perler fra Knut Reiersrud

(12.06.20) Langt unna bare rein blues fra Knut Reiersrud denne gang. Likevel står han fjellstøtt i den musikalske tradisjonen han alltid har befunnet seg i.


Knut Reiersrud går opp nye stier

(10.02.18) Ikke blues. Ikke jazz. Ikke rock. Knut Reiersrud.


Knut Reiersrud/Iver Kleive: Nåde Over Nåde

(01.01.07) Hvilken kraft det ligger i et orgel og en gitar! Ikke en hvilken som helst gitar og et hvilket som helst orgel, selvfølgelig. Men når instrumentene styres av Iver Kleive og Knut Reiersrud, da kan klangen få Dovre til å falle!


Knut Reiersrud: Pretty Ugly

(31.08.04) - Am I wasting my time? spør Knut Reiersrud i det herlige, smått pop'ete, åpningskuttet. Nei, han kaster ikke bort tida si, ikke på noen måte - selv om årsaken til at han velger å spille alle instrumentene sjøl er vanskelig å få øye på. Kanskje er det så enkelt som at han følte plutsellig behov for en egotrip? Og plata er blitt kjempefin, den!


Reiersrud/Jacobsen & Vajra: Himalaya Blues

(05.02.04) Jeg er ikke akkurat noen fan av sjangerbetegnelsen "world music", men med dette produktet i hendene er det vanskelig å finne noen mer treffende karakteristikk. Knut Reiersrud spiller selvfølgelig gitar, men ellers utgjøres instrumentbanken av dingser som sarod, israj, bambusfløyte, tablas, seljefløyte og torader. Oppå det hele synger gitaristen!


Dahlgren/Bremnes/Anisette: Voggesanger Fra Ondskapens Rike (ep)

(12.06.03) Dette er bare forsmaken på et album som lander i september, og endelig kan det synes som om Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted har kommet til å skyte en virkelig gullfugl.


Terje Rypdal: Lux Aeterna

(11.11.02) Er du blant dem der ute i høstmørket som har behov for litt påfyll av lys og skjønnhet? Da har jeg et godt forslag: Terje Rypdals bestillingsverk til Moldejazz 2000, "Lux Aeterna" - evig lys på norsk, fungerer utmerket til det formålet og Rypdal forteller oss nok en gang at han er en stor gitarist, komponist og ikke minst en mann med visjoner.


Knut Reiersrud: Sweet Showers Of Rain

(30.10.01) Men speller ikke Knut Reiersrud blues? Jo, det er det han gjør. Men denne typen blues har du garantert aldri hørt før. Reiersrud er på eksperimentell-bag'en - og det funker. Noe så innihelvete bra!


B.B. King til Molde

(26.02.01) 16 år etter sitt forrige besøk, kommer B.B. King tilbake til rosenes og jazzens by. Onsdag 18. juli entrer han scenen på Romsdalsmuseet, sammen med det norske bluesbandet buskeRud - ja, faktisk: Vidar Busk og Knut Reiersrud i ett og samme band!


Bob Marley På Norsk: Inn Fra Kulda

(14.02.01) Man kan si mye rart om plateselskapet Tylden & Co - og det gjøres da også fra tid til annen - men spesielt sjangerfundamentalistiske, det er de ikke. Når de nå har gitt seg reggaesjefen i vold, skal man således kanskje ikke la seg overraske av at de aller største perlene kommer fra heller uventa hold? Banana Airlines, og framfor alt - Anita Skorgan! Nå skal du høre:


Nåde og skjønnhet på Voss

(17.04.00) Palmehelg betyr for tilhengere av synkoper og tilliggende herligheter jazzfestival på Voss. I tillegg til mye god musikk er det alltid så forbanna trivelig oppe i fjellheimen, og dessuten gjør ikke all den friske lufta den minste skade heller.


4G: 4G

(28.02.00) Når de fire meget kompetente gitaristene Frode Alnæs, Bjørn Klakegg, Knut Reiersrud og Knut Værnes har satt hverandre et meget strengt stevne, kunne det vel nesten ikke gå galt. Vi er servert ei gitarplate som har alle muligheter for å bli en klassiker.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.