«Tramp» - fortellinga om et musikalsk nybrottsverk

Foten må være det mest utbredte instrumentet i verden.


I 1993 var Knut Reiersrud (f. 1961) helt i starten av en lang karriere som plateartist, vel å merke en karriere under eget navn. Studiomusikeren Reiersrud var for lengst etablert. I 1989 bidro han på 14 innspillinger, året etter på 21 album, i 1991 gikk han i studio i anledning 29 plateinnspillinger.

Men «Tramp», utgitt høsten 1993, var hans første egentlige soloplate - selv om han i 1991 fikk Spellemannprisen for «Blå koral» i samarbeid med organisten Iver Kleive.

«Tramp» ble i all hovedsak spilt inn i en kirke i Rauland i Vinje kommune. Lengre inn i Midt-i-Norge – nå snakker vi sør for Trondheim - kommer du neppe. De fører en mystisk dialekt i disse dalstrøka, men det brydde ikke denne gjengen seg nevneverdig om:

Knut Reiersrud – gitar og vokal
Paolo Vinaccia – trommer og perkusjon
Audun Erlien – bass og bassgitar
Amadou Sarr (Chillie Will) – vokal, molo og bukkehorn
Juldeh Camara – vokal og riti
Alagi M’bye – vokal og kora
Ier Kleive – orgel og keyboard

Det er denne mildt sagt flerkulturelle innspillinga Marius Lien har tatt tak i. Han drar oss gjennom bluesens historie; Mamie Smith i den første bluesinnspillinga fra 1920 og Robert Johnson som møtte Djevelen i 1937; Chicago blues – Muddy Waters, Buddy Guy, Junior Wells.

Var veien veldig lang til E’Olen og Club 7 – Miki N’Doye og brødrene Erik og Jon Balke? Eller til griotkulturen og villsvinjakt i Gambia? Og hvor lang var veien til Myllarguten og norsk folkemusikk og hardingfele?

Ikke rart Knut Reiersrud måtte finne opp helt nye måter å stemme sine gitarer på. Ny pickup/mikrofon, capo på tolvte bånd, rein durstemming; a-streng blir til h-streng, lett vei til maj7 … noen ganger stemmer han gitaren sånn at den skal låte som harpe. Mens Chilli og Camara spiller på én-strengs instrumenter.

Og Paolo Vinaccia på perkusjon? Han var lei av trommene på «Born in the USA»-helvete; han kunne rett og slett ikke fordra streit beat. Og «Tramp» er ikke akkurat fylt av streit beat!

Vel hjemme fra Rauland, ble albumet fullført i Gamle Aker kirke i hovedstaden. Med tonefølge av The Five Blind Boys from Alabama og til inspirasjon fra frigjøringsteologien til den brasilianske biskopen Dom Helder Camara (1909-1999).

Noen ganger blir hvite bluesmusikere beskyldt for å bedrive kulturell appropriasjon; som om din hudfarge bestemmer hva slags musikk og hvilken kultur du «omfavner».

Absurd. Lytt til «Tramp».

Her har du anmeldelsen i PULS #9, 1993:

Først og fremst for foten – ja vel. Men tro nå ikke at dette ikke er MUSIKK. «Tramp» er folkemusikk over alle landegrenser. Lytt, og du skjønner hvor stor LIKHETEN er mellom norsk, britisk, amerikansk, asiatisk og afrikansk folkemusikk. Mulig det beror på et uvant øre, men for meg er afrikanerne Alagi M’Bye og Sirfo Jallo Camara spesielt sympatiske innslag – og så er det interessant å høre hvordan en låt som i utgangspunktet er helt ute plutselig blir velkjent, bare den utstyres med ei tekstlinje som «baby, please don’t go».

Knut Reiersrud jobber nesten bare med gammel musikk – norske salmer og amerikansk gospel og blues – men har, paradoksalt nok, inntatt posisjonen som en av våre mest betydningsfulle samtidsmusikere. Nå skulle jeg ønske han vendte øynene sine mot Irland. «Fjording» (på et vis av indisk opprinnelse!) er det peneste kuttet på «Tramp». En rein instrumental – og hva kunne ikke dette utvikla seg til, sammen med Enya …?
ARILD RØNSEN


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kort og greit, fabelaktig fint!

(17.01.25) Dette samarbeidet, kjære venner, er nærmest grenseløst vellykka. Legg gjerne trykk på «grenseløst».


Knut Reiersrud i streit format

(10.02.24) Han har gjort mye utafor allfarvei i sin karriere. Denne gangen er han ute med et av sine mest streite album.


Buicken må holdes på veien!

(28.04.22) Det ryktes det at Buicken nå rygges inn i garasjen for godt. Det må ikke skje.


Reiersrud og en underlig gråsprengt én

(26.03.22) Jeg har kommet for å høre Ibsens “Terje Vigen” med Jan Erik Vold og Knut Reiersrud på Victoria, Nasjonal Jazzscene på Karl Johan i Oslo, et verk jeg ikke har beskjeftiga meg så mye med siden det blei grundig gjennomgått på folkeskolen med avsluttende maling av motiv fra diktet med vannfarger. Mitt bidrag ligger forhåpentligvis fortsatt på loftet et sted. Jan Erik Vold opplevde jeg første gang på diktaften på realskolen eller gymnaset, sannsynligvis arrangert av elevrådet eller noe liknende. Både dikt og Vold gjorde inntrykk.


Knut Reiersrud fyller 60 i dag

(12.02.21) En legende i norsk musikkliv i en alder av 60? Det må være Knut Reiersrud, det.


Perler fra Knut Reiersrud

(12.06.20) Langt unna bare rein blues fra Knut Reiersrud denne gang. Likevel står han fjellstøtt i den musikalske tradisjonen han alltid har befunnet seg i.


Knut Reiersrud går opp nye stier

(10.02.18) Ikke blues. Ikke jazz. Ikke rock. Knut Reiersrud.


Knut Reiersrud/Iver Kleive: Nåde Over Nåde

(01.01.07) Hvilken kraft det ligger i et orgel og en gitar! Ikke en hvilken som helst gitar og et hvilket som helst orgel, selvfølgelig. Men når instrumentene styres av Iver Kleive og Knut Reiersrud, da kan klangen få Dovre til å falle!


Knut Reiersrud: Pretty Ugly

(31.08.04) - Am I wasting my time? spør Knut Reiersrud i det herlige, smått pop'ete, åpningskuttet. Nei, han kaster ikke bort tida si, ikke på noen måte - selv om årsaken til at han velger å spille alle instrumentene sjøl er vanskelig å få øye på. Kanskje er det så enkelt som at han følte plutsellig behov for en egotrip? Og plata er blitt kjempefin, den!


Reiersrud/Jacobsen & Vajra: Himalaya Blues

(05.02.04) Jeg er ikke akkurat noen fan av sjangerbetegnelsen "world music", men med dette produktet i hendene er det vanskelig å finne noen mer treffende karakteristikk. Knut Reiersrud spiller selvfølgelig gitar, men ellers utgjøres instrumentbanken av dingser som sarod, israj, bambusfløyte, tablas, seljefløyte og torader. Oppå det hele synger gitaristen!


Dahlgren/Bremnes/Anisette: Voggesanger Fra Ondskapens Rike (ep)

(12.06.03) Dette er bare forsmaken på et album som lander i september, og endelig kan det synes som om Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted har kommet til å skyte en virkelig gullfugl.


Knut Reiersrud: Sweet Showers Of Rain

(30.10.01) Men speller ikke Knut Reiersrud blues? Jo, det er det han gjør. Men denne typen blues har du garantert aldri hørt før. Reiersrud er på eksperimentell-bag'en - og det funker. Noe så innihelvete bra!


B.B. King til Molde

(26.02.01) 16 år etter sitt forrige besøk, kommer B.B. King tilbake til rosenes og jazzens by. Onsdag 18. juli entrer han scenen på Romsdalsmuseet, sammen med det norske bluesbandet buskeRud - ja, faktisk: Vidar Busk og Knut Reiersrud i ett og samme band!


Bob Marley På Norsk: Inn Fra Kulda

(14.02.01) Man kan si mye rart om plateselskapet Tylden & Co - og det gjøres da også fra tid til annen - men spesielt sjangerfundamentalistiske, det er de ikke. Når de nå har gitt seg reggaesjefen i vold, skal man således kanskje ikke la seg overraske av at de aller største perlene kommer fra heller uventa hold? Banana Airlines, og framfor alt - Anita Skorgan! Nå skal du høre:


Kleive / Dissing / Reiersrud: Den Signede Dag

(11.10.00) Nå har du for alvor sjansen til å oppdage hvilke tette bånd det er mellom rock 'n roll og et par hundre år gamle salmer! Tro meg; "Den Signede Dag" - "Gud Signe Vårt Dyre Fedreland" på norsk - byr på Jon Lord/Ritchie Blackmore-utgaven av Iver Kleive/Knut Reiersrud! De som har hatt gleden av å høre Ulf Lundell synge "Deilig Er Jorden" aner hvilken vei vinden blåser.


Nåde og skjønnhet på Voss

(17.04.00) Palmehelg betyr for tilhengere av synkoper og tilliggende herligheter jazzfestival på Voss. I tillegg til mye god musikk er det alltid så forbanna trivelig oppe i fjellheimen, og dessuten gjør ikke all den friske lufta den minste skade heller.


4G: 4G

(28.02.00) Når de fire meget kompetente gitaristene Frode Alnæs, Bjørn Klakegg, Knut Reiersrud og Knut Værnes har satt hverandre et meget strengt stevne, kunne det vel nesten ikke gå galt. Vi er servert ei gitarplate som har alle muligheter for å bli en klassiker.


Et overfladisk portrett av Magne Furuholmen

(04.06.25) Han skulle kanskje hatt navnet Mange, ikke Magne. For Magne Furuholmen er en mann med mange jern i ilden.


Jo Nesbøs krim om et slitent USA

(09.01.25) «Minnesota» er handlingsmetta og spennende som fy. Men dypest sett er dette noe langt mer, og noe ganske annet, enn en krimroman.


Kjartan Fløgstads sangskatt i bokform

(28.12.24) Kjartan Fløgstad er en rimsmed par excellence. Og ja – han danser med orda.


David Bowie og Joy Division – hvem var viktigst?

(09.12.24) Børre Haugstad er i gang med et slags livsverk. I år har han kommet til nummer 6 i serien om vinylens historie.


Rockheim – en turbulent historie

(03.12.24) Direktører har kommet og gått. Men Terje Nilsen er den samlende figuren for Rockheim. Hans motto: «Vi snakker om å ta vare på vår kulturarv, det er det som er mandatet og Rockheims ansvar.»


Highway 61 – om veldig mye annet enn Bob Dylan

(22.11.24) Alle som har bare litt kjennskap til Bob Dylan, vil umiddelbart tro at ei bok som har «Highway 61» i tittelen – vel, den må handle om Bob Dylan. Men dette er ikke ei bok om Bob Dylan, selv om den også handler om Bob Dylan.