Miles Davis & John Coltrane: The Complete Columbia Recordings 1955–1961

Fra tid til annen snakkes det om at enkelte musikanter, spesiell musikk, noen band og diverse innspillinger er historiske og har vært avgjørende med hensyn til hvordan musikk har utvikla seg. Alle disse kriteriene oppfylles av dette samarbeidet mellom Miles Davis og John Coltrane. Alt de foretok seg på selskapet Columbia i denne 6 års perioden finnes i denne boksen, og på disse seks cdene får vi ikke mindre enn 90 minutter med musikk som aldri har vært offentliggjort tidligere.


De to var jevngamle - 29 år - da dette samarbeidet starta. Musikalsk, status-messig og med hensyn til oppvekst hadde de helt forskjellige utgangspunkt, men Davis, som fikk sitt gjennombrudd i Charlie Parkers band allerede på slutten av 40-tallet, hørte at det i Coltrane bodde noe helt spesielt. Han hadde sjekka ut flere saxofonister, og etter at Sonny Rollins trakk seg fra Davis’ band, var det ingen tvil i hans sjel: Han måtte sikre seg denne mannen som han mente hadde et potensiale verden aldri hadde hørt maken til.

Han fikk rett og det skulle vise seg at Davis nok en gang var i ferd med å endre retninga på moderne jazz. Blant det som kom ut av dette samarbeidet er plata og musikken som har influert ”alle” som har hørt den de siste godt og vel 40 åra: ”Kind Of Blue”.

COLUMBIA-PROSJEKTET

Plateselskapet Columbia er nå godt og vel halvveis i sitt voldsomme Miles Davis-prosjekt. Det går ut på å gi ut alt mesteren foretok seg på selskapet i eksklusive bokser basert på de forskjellige epokene og musikalske landevinningene han sto i spissen for. Tidligere har hans samarbeid med Gil Evans, hans fantastiske 60-talls kvintett og hans første elektriske utflukter rundt det grensesprengende albumet ”Bitches Brew”, blitt gjenstand for ypperlig dokumentasjon, mens vi altså måtte vente til nå med del 1, hvis vi ser kronologisk på det hele, før samarbeidet med Coltrane blei publisert på samme vis.

Mye av det Davis foretok seg skjedde mer eller mindre samtidig, bl.a. er Gil Evans-perioden i stor grad sammenfallende med Coltrane-epoken. Det førte til at det ikke var så voldsomt mye kvantitativt som foregikk – for å være nøyaktig var det tre studio-plater som blei spilt inn i tillegg til to live-seanser. Kvalitativt dreier det seg likevel om voldsomme ting: ”’Round About Midnight”, ”Milestones” og ”Kind Of Blue”, samt noen slengere som kom ut andre steder. Av kontraktsmessige årsaker spilte også Davis inn flere plater for selskapet Prestige på denne tida, men ingen av dem nådde opp mot det vi har med å gjøre her.

EVIGE MESTERVERK

Davis blei under ett besøk i Det hvite hus spurt av en uvitende og nedlatende hvit kvinne hva han gjorde der. Sjefen svarte at han hadde forandra musikk-historia cirka fem ganger og lurte i samme åndedrag på hva Damen hadde foretatt seg. Samtalen endte visstnok der. En av gangene Davis forandra historia var i perioden med Coltrane. Etter at Parker, Dizzy Gillespie, Thelonious Monk og Bud Powell hadde revolusjonert alt med ”oppfinnelsen” av bebop, var den moderne jazzmusikken i stor grad basert på akkorder som utgangspunkt for improvisasjon. Med denne kvintetten, og til tider også sekstett, innførte Davis en helt ny tidsregning ved at utgangspunktet nå i stor grad blei basert på skalaer – såkalt modal jazz. ”Kind Of Blue” for eksempel, hadde som utgangspunkt små enkle skisser skribla ned på papirlapper og presentert for musikantene for første gang i studio. Det førte til evige mesterverk som ”So What”, ”All Blues”, ”Flamenco Sketches” og ”Blue In Green” – musikk som har påvirka alt av moderne jazzmusikk, og mye annen musikk og kunst også for den saks skyld, siden den gang.

I denne praktutgava får vi en hel masse alternative opptak som forteller oss hvordan musikken vokste fram i studio. For Davis’ egen del viser de oss at han var klar allerede til det første opptaket, mens de andre ofte følte seg litt fram før de hadde sjefens intensjoner klart for seg. Til å begynne med besto bandet av Paul Chambers på bass, Red Garland på piano og Philly Joe Jones på trommer – alle, inkludert Coltrane, enten avhengige av narkotika eller alkohol. Davis, som hadde kvitta seg med dop-avhengigheten noen år tidligere, blei lei av alt styret rundt medmusikantene sine og sparka dem i kortere eller lengre perioder, til tross for at han elska musikken de var i stand til å frambringe.

STADIG NYE IMPULSER

Dessuten ønska han nye impulser underveis. Chambers og Coltrane blei beholdt, mens trommeslager Jimmy Cobb, som er den eneste gjenlevende i dag og som har skrevet om sine minner fra innspillingene i den strålende ”boka” på godt og vel 100 sider, og ikke minst den hvite, intellektuelle pianisten Bill Evans blei henta inn og var noe så voldsomt med på å sette preg på ”Kind Of Blue”. Altsaxofonist Julian ”Canonball” Adderley var også en meget viktig del av bandet i lange perioder.

Davis og Coltrane var både som typer og som musikanter svært så forskjellige. Davis tok seg god tid med sin såre, mystiske tone og lot pausene bli en viktig del av uttrykket, mens Coltrane med sitt voldsomme trøkk og intensitet – lag på lag med lyd – utfylte og utfordra Davis på helt nytt vis. Coltrane blei av mange oppfatta som en sint ung mann pga. sitt heftige spill, men sannheten var at han var på søken etter noe han sjøl ennå ikke visste helt hva var, men som var fundert på en dyp åndelighet og noe som ikke er definerbart – noe som bare er. Hans egne plater, som ”Giant Steps”, ”Ballads” og ”A Love Supreme” viste oss hvor veien skulle gå videre fram til han gikk bort så alt for tidlig i 1967 pga. kreft.

Miles Davis skjønte hva dette samarbeidet kunne føre til og jobba hardt for å beholde gruppa så lenge som mulig – til tross for at han innså at personligheter som Adderley, Coltrane og Evans måtte gjøre sine egne ting før eller seinere. Her får vi alt de gjorde sammen på Columbia i en meget kreativ periode av karriererene sine, satt sammen på forbilledlig vis av mennesker som elsker musikk – som med de andre boksene i denne serien snakker vi om kunstverk i seg sjøl.


Del på Facebook | Del på Bluesky

For en musiker han var – Miles Davis!

(20.11.24) Vi er vant til å mene at det som synes for godt til å være sant, er nettopp det. Fake news. Et annet ordtak sier at det ikke fins en regel uten unntak. Disse opptakene av Miles Davis Quintet i 1963/64 er strengt tatt for gode til å være sanne. Men de er det – sannheten. Og det er nesten ikke til å tro.


Ble Miles Davis nekta på nattklubb i Oslo – fordi han var feil antrukket?

(17.01.23) Noen ganger er det rart hva man skal bruke tida si på. Men dette er viktig! Ble Miles Davis en silde aften nekta adgang til nattklubb i Oslo, fordi han var kledd i jeans?


En kort innføring i «A Love Supreme»

(14.11.21) Fins det en link mellom Chuck Berry, Keith Richards, Miles Davis, Deep Purple – og John Coltrane?


Miles Davis snudde det meste på hodet. Opptil flere ganger. Også pop-musikk.

(06.12.20) Kan du gjøre et forsøk på å tenke deg den perfekte blandinga av jazz og pop? Miles Davis.


Strålende dokumentar om Miles Davis

(09.04.20) «Vil du skape noe, må det handle om forandring.» Miles Davis, i et nøtteskall.


Miles Davis’ brygg koker fortsatt – historien bak «Bitches Brew»

(14.02.20) Gå til vår konsert-seksjon, og du finner omtale av en fantastisk konsert der et norsk band gjenskapte Miles Davis’ «Bitches Brew». Her skriver bandleder Lars Mjøset om tilblivelsen av dette revolusjonerende albumet – som nå feirer 50-års jubileum.


«Rubberband» - et ekte Miles Davis-album

(11.09.19) Et flunkende nytt Miles Davis-album, 28 år etter hans død? Tro det eller ei, men det er faktisk helt sant.


Oslo Blåseensemble m/Maria Schneider,
Nicholas Payton & Arve Henriksen

(12.08.08) Vi skulle få hele "Sketches Of Spain", og hele "Porgy And Bess" - og da er det mange som skjønner at det handler om Miles Davis' legendariske samarbeid med arrangøren Gil Evans. Men Miles Davis - uten Miles Davis...?


Miles Davis-aften i Bjørvika

(04.03.08) På slutten av 50-tallet gjorde Miles Davis (1926-91) to revolusjonerende innspillinger med Gil Evans (1912-88) som orkesterleder. 11. august kan du høre "Porgy And Bess" og "Sketches Of Spain" i Den norske Opera. Anledninga er åpninga av Oslo Jazzfestival - ja, du leser riktig. På scenen finner du Det Norske Blåseensemble med Arve Henriksen og Nicholas Payton som Miles... Det er bare å ønske lykke til!


Miles Davis: 'Round About Midnight

(30.06.05) I år er det 50 år siden Miles Davis spilte inn det første av mange legendariske album for Columbia - "'Round About Midnight". Det markeres med en nyutgivelse og ikke nok med det: Fra ett eller annet sted er det funnet et konsertopptak med den legendariske kvintetten med John Coltrane fra 1956 - som blir gitt ut for første gang. Vi snakker julaften!


Miles Davis: Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964

(29.12.04) Med "Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964" har Columbia/Legacy kuska i mål ett av de aller mest ambisiøse prosjektene i jazzens platehistorie. I løpet av cirka ti år har selskapene gitt ut sju praktsamlinger med alt Miles Davis spilte inn for Columbia fra slutten av 50-tallet og fram til begynnelsen av 70-tallet. Det de aller fleste eksperter regner som den viktigste perioden i geniet Davis' musikalske liv, har blitt dokumentert på et fantastisk vis fra start til mål.


John Coltrane: Legacy

(02.10.02) Både som saksofonist, komponist og bandleder er utvilsomt John Coltrane blant de aller viktigste i jazzhistoria. Det er nå vel 35 år siden han forlot tida, men til tross for det er hans innflytelse minst like sterk som noen gang. På denne fire CD-ers samlinga får vi et flott innblikk i de fleste sider av Coltranes liv og virke - satt sammen av gigantens sønn, saksofonisten Ravi Coltrane.


Miles Davis: Early Milestones Original Recordings 1945-1949

(20.03.02) I svært manges øyne og ører er han verdens mest innflytelsesrike jazzmusikant - Miles Davis. Hvor, hvordan og med hvem det hele mer eller mindre starta får vi høre på denne remastra utgivelsen av 20 innspillinger han gjorde sammen med en rekke andre genier fra perioden 1945 til 1949. Musikkhistorie.


Hvem har lov til å tukle med Miles?

(25.11.01) 10 år etter hans død, "kompletteres" Miles Davis-katalogen stadig - og anmelderne faller i staver over hvor fint & flott & historisk & vesentlig alt sammen er. Men hvem er det egentlig som har rett til å tukle med musikkhistoria på dette viset? Er det ikke slik at opphavsmannen sjøl burde ha siste ord i spørsmålet om hva han ville gi sitt publikum?


Cardigans returnerer

(05.11.01) Nina Persson har vel hatt sånn måtelig suksess med sitt soloprosjekt A Camp. Neste år er det klart for nytt album med The Cardigans. Singelen kommer midtsommers, albumet en gang utpå høsten.


Miles Davis: The Complete In A Silent Way Sessions

(02.11.01) Julaften har kommet svært tidlig i år for alle Miles Davis-tilhengere kloden rundt. Alt geniet Davis foretok seg i studio mellom 24. september 1968 og 20. februar 1969 foreligger nå samla for første gang. Vi snakker enkelt og greit musikkhistorie.


John Coltrane: The Olatunji Concert: The Last Live Recording

(18.10.01) Hvis han hadde fått leve, ville grensesprengeren John Coltrane fylt 75 år i år. Slik gikk det ikke: Den 17. juli 1967 døde han av leverkreft - 40 år gammel. Knappe tre måneder før han forlot tida, spilte han en konsert i New York som på hans eget initiativ blei tatt opp. Av en eller annen grunn har den aldri blitt gitt ut, men nå finnes den. Dette handler altså om historiske opptak.


Balladen om Miles Davis og unge frøken Monica Zetterlund

(06.04.01) Monica Zetterlund satt i baren, og ble påspandert den ene drinken etter den andre. Det kan ha vært mot slutten av 50-tallet, eventuelt tidlig på 60-tallet. Etter hvert måtte hun naturligvis på do. Men hun merka ikke at noen fulgte etter.


John Coltrane: Coltrane Plays The Blues
John Coltrane: Olé Coltrane

(08.11.00) Saksofonisten, komponisten, bandlederen og stilskaperen John Coltrane har vært, er og kommer til å forbli en av jazzens viktigste stemmer. Med disse to praktutgivelsene får vi møte han på vei inn i sin siste viktige epoke.


John Coltrane: Coltrane’s Sound

(05.11.99) I forbindelse med plateselskapet Atlantics 50 års jubileum er det ikke overraskende at akkurat John Coltrane blir hylla spesielt. Hans historiske lp ”Giant Steps” kom ut der, og han tilbragte på alle måter den viktigste delen av sin karriere, de siste åra, på Atlantic. I tillegg til ”Giant Steps” og ”My Favorite Things” har Rhino også gitt ut en praktutgave av den mindre kjente ”Coltrane’s Sound” fra 1960.


Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete

(08.06.99) Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.


Div. Artister: Endless Miles - A Tribute to Miles Davis

(09.04.99) Denne hyllesten til jazzens sjefsguru, Miles Davis, blei innspilt den 26. mai i fjor - den dagen Miles ville fylt 72 år. Åstedet var klubben Birdland i New York. Tilstede var en rekke av sjefens tidligere medmusikanter, representanter for hans familie og venner - i tillegg til en klubb stappfull av Miles-fans som fikk ei hyggestund alle vi andre nå også kan være med på.


Miles Davis: The Complete Bitches Brew Sessions

(07.12.98) For alle Miles Davis-tilhengere kom jula tidlig i år. Alt materialet sjefen spilte inn mellom 19. august 1969 og 6. februar 1970, der blant annet den legendariske innspillinga "Bitches Brew" er henta fra, har nå blitt videreforedla på beste måte. Som om ikke det er nok har også gullgraverne i Columbias arkiver funnet fram langt over en time med tidligere uutgitt materiale.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.