( )
( )

Hvem har lov til å tukle med Miles?

10 år etter hans død, "kompletteres" Miles Davis-katalogen stadig - og anmelderne faller i staver over hvor fint & flott & historisk & vesentlig alt sammen er. Men hvem er det egentlig som har rett til å tukle med musikkhistoria på dette viset? Er det ikke slik at opphavsmannen sjøl burde ha siste ord i spørsmålet om hva han ville gi sitt publikum?

Miles Davis:


Først en liten avstikker til en annen kunstart:

La oss tenke oss at det eksisterer fire mer eller mindre fullendte utkast til romanen Lars Saabye Christenen har kalt "Halvbroren". Burde hans forlag i så fall - etter Christensens bortgang - publisere dem? Ikke som historiske dokument på et museum; "slik jobba Lars Saabye Christensen" - men i masseprodusert tilstand? For salg?

Det er slik Columbia/Sony Music nå forvalter Miles Davis' musikalske arv. Og det er ikke et respektabelt forlag verdig.

Miles Davis ga ut sine plater på Columbia i bortimot 30 år. Ti år etter hans død, har selskapet samla mesteparten av denne helt utrolige platekarriera i boxer, oppdelt og utgitt etter tidsperioder. Alt Miles gjorde med John Coltrane fins i et box-sett, likeledes hans samarbeid med Gil Evans, den berømte 60-tallskvintetten, alt som skjedde rundt "Bitches Brew", og nå foreligger "The Complete In A Silent Way Sessions". Dermed gjenstår bare det tidlige 60-tall i denne rekka nyutgivelser. (Perioden fra "Bitches Brew" (1970) til han midlertidig forsvant midt på 70-tallet skal meg bekjent ikke behandles på samme vis.)

Hva vi får? La meg bruke "The Complete In A Silent Way Sessions" som eksempel. Originalen, "In A Silent Way", kom i 1969. Albumet markerte det definitive sound-bruddet i Miles Davis' karriere: Miles gikk elektrisk - og du skal vite at det i jazzkretser ikke akkurat ble mindre bråk av dette, enn hva som var tilfelle i det amerikanske folk music-miljøet da Bob Dylan plugga inn!

Sjøl spilte han riktignok fortsatt uten wah wah-pedaler og annet teknisk fiksfakseri, men kompet var - med unntak av bass og trommer - tvers gjennom elektrifisert. Han hadde jobba med elpiano også på "Filles De Kilimanjaro", men nå tok han steget fullt ut. Tre keyboardister (Joe Zawinul, Chick Corea, Herbie Hancock) pluss den britiske gitaristen John McLaughlin. Her kunne man virkelig trygt bruke den typen overganger de innimellom må ty til i TV-nyhetene: Og nå - noe helt annet.

Revolusjon. Som om det ikke var nok, lot han tapen til tittelkuttet - i sin helhet - rulle to ganger, slik at den samme innspillinga ble liggende både først og sist på samme LP-side. Uhørt, naturligvis. Men i Miles Davis' vokbular fantes ikke det ordet - i hvert fall ikke i 1969.

Innspillingene stammer fra perioden september 1968 til februar 1969. En liten bit "tilhører" "Filles De Kilimanjaro", det aller meste "In A Silent Way". Om det er alt Miles spilte inn i studio i løpet av denne perioden? Helt sikkert ikke, selv om det lanseres som "complete". Men at boksen gir et ypperlig innblikk i hva som foregikk rundt Miles Davis dette halvåret, er udiskutabelt.

Således er "The Complete In A Silent Way Sessions" - i likhet med de andre boksene - et unikt historisk dokument.

Men har historia rett til å gjøre hva den vil?

Denne typen historieskriving har mange sider, men etter min oppfatning er dette viktigst:

Skal en artist sjøl ha rett til å bestemme hva som er bra nok og hva som ikke er bra nok til å utgis i eget navn?


( )

I Miles Davis' tilfelle handler det ikke om at noe egentlig er "for dårlig". Saken er jo at når han samla størrelser som Corea, Zawinul, Hancock, McLaughlin, Dave Holland, Wayne Shorter og Tony Williams rundt seg - ja, da ble det som regel musikk av det.

Når det er sagt, er det - med fasiten i hånd - ikke vanskelig å forstå hvorfor "In A Silent Way" ble akkurat den "In A Silent Way" vi kjenner fra før. Den som eksempelvis mener at "The Ghetto Walk", som åpner disc 3 i denne boxen, holder sedvanlig Miles-standard, kan etter min oppfatning ikke ha hørt særlig godt etter.

Mer enn det: Ingenting av det tidligere uutgitte materialet boxen byr på, er i nærheten av å matche det Miles sjøl valgte å publisere.

Og her ligger et stort NB! Som så mange andre storheter i moderne musikkhistorie, viser det seg gang på gang at Miles Davis var en mester i nettopp det faget; å velge ut de beste innspillingene med tanke på offentliggjøring.

Vi fikk nøayktig det samme demonstrert da "The Beatles Anthology" kom. Der var det mye moro, men jeg fant ikke ett eneste eksempel på at The Beatles & George Martin hadde valgt feil kutt den gangen budskapet opprinnelig skulle spres til alt folket.


MILES: Hva ville han sjøl ha sagt? ( )

Står vi forresten ikke overfor nøyaktig samme fenomen i tilfelle The Beatles-antologien og Miles-boksene? Nei. Vesensforskjellen ligger jo nettopp i at det var The Beatles - tre firedeler av bandet + produsenten - som sjøl sto for utgivelsen av "Anthology". Opphavsmennene bestemte sjøl at det var tid for å dele større deler av bandets indre liv med sitt publikum.

Den sjansen fikk aldri Miles Davis - og har andre da lov til å ta seg til rette? Jeg mener svaret må bli nei.

En gang i mitt liv skal jeg unne meg en gjennomgang av The Complete Works of Miles Davis. Der finnes ingen bokser. Bare plater han sjøl fant å kunne gå god for. I mellomtida skal jeg kose meg med ukentlige doser av den aller beste plata jeg noen gang har eid - den eneste jeg fortsatt har på vinyl:

"In A Silent Way", med Miles Davis.


Del på Facebook | Del på Bluesky

For en musiker han var – Miles Davis!

(20.11.24) Vi er vant til å mene at det som synes for godt til å være sant, er nettopp det. Fake news. Et annet ordtak sier at det ikke fins en regel uten unntak. Disse opptakene av Miles Davis Quintet i 1963/64 er strengt tatt for gode til å være sanne. Men de er det – sannheten. Og det er nesten ikke til å tro.


Ble Miles Davis nekta på nattklubb i Oslo – fordi han var feil antrukket?

(17.01.23) Noen ganger er det rart hva man skal bruke tida si på. Men dette er viktig! Ble Miles Davis en silde aften nekta adgang til nattklubb i Oslo, fordi han var kledd i jeans?


Miles Davis snudde det meste på hodet. Opptil flere ganger. Også pop-musikk.

(06.12.20) Kan du gjøre et forsøk på å tenke deg den perfekte blandinga av jazz og pop? Miles Davis.


Strålende dokumentar om Miles Davis

(09.04.20) «Vil du skape noe, må det handle om forandring.» Miles Davis, i et nøtteskall.


Miles Davis’ brygg koker fortsatt – historien bak «Bitches Brew»

(14.02.20) Gå til vår konsert-seksjon, og du finner omtale av en fantastisk konsert der et norsk band gjenskapte Miles Davis’ «Bitches Brew». Her skriver bandleder Lars Mjøset om tilblivelsen av dette revolusjonerende albumet – som nå feirer 50-års jubileum.


«Rubberband» - et ekte Miles Davis-album

(11.09.19) Et flunkende nytt Miles Davis-album, 28 år etter hans død? Tro det eller ei, men det er faktisk helt sant.


Oslo Blåseensemble m/Maria Schneider,
Nicholas Payton & Arve Henriksen

(12.08.08) Vi skulle få hele "Sketches Of Spain", og hele "Porgy And Bess" - og da er det mange som skjønner at det handler om Miles Davis' legendariske samarbeid med arrangøren Gil Evans. Men Miles Davis - uten Miles Davis...?


Miles Davis-aften i Bjørvika

(04.03.08) På slutten av 50-tallet gjorde Miles Davis (1926-91) to revolusjonerende innspillinger med Gil Evans (1912-88) som orkesterleder. 11. august kan du høre "Porgy And Bess" og "Sketches Of Spain" i Den norske Opera. Anledninga er åpninga av Oslo Jazzfestival - ja, du leser riktig. På scenen finner du Det Norske Blåseensemble med Arve Henriksen og Nicholas Payton som Miles... Det er bare å ønske lykke til!


Miles Davis: 'Round About Midnight

(30.06.05) I år er det 50 år siden Miles Davis spilte inn det første av mange legendariske album for Columbia - "'Round About Midnight". Det markeres med en nyutgivelse og ikke nok med det: Fra ett eller annet sted er det funnet et konsertopptak med den legendariske kvintetten med John Coltrane fra 1956 - som blir gitt ut for første gang. Vi snakker julaften!


Miles Davis: Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964

(29.12.04) Med "Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964" har Columbia/Legacy kuska i mål ett av de aller mest ambisiøse prosjektene i jazzens platehistorie. I løpet av cirka ti år har selskapene gitt ut sju praktsamlinger med alt Miles Davis spilte inn for Columbia fra slutten av 50-tallet og fram til begynnelsen av 70-tallet. Det de aller fleste eksperter regner som den viktigste perioden i geniet Davis' musikalske liv, har blitt dokumentert på et fantastisk vis fra start til mål.


Miles Davis: Early Milestones Original Recordings 1945-1949

(20.03.02) I svært manges øyne og ører er han verdens mest innflytelsesrike jazzmusikant - Miles Davis. Hvor, hvordan og med hvem det hele mer eller mindre starta får vi høre på denne remastra utgivelsen av 20 innspillinger han gjorde sammen med en rekke andre genier fra perioden 1945 til 1949. Musikkhistorie.


Miles Davis: The Complete In A Silent Way Sessions

(02.11.01) Julaften har kommet svært tidlig i år for alle Miles Davis-tilhengere kloden rundt. Alt geniet Davis foretok seg i studio mellom 24. september 1968 og 20. februar 1969 foreligger nå samla for første gang. Vi snakker enkelt og greit musikkhistorie.


Balladen om Miles Davis og unge frøken Monica Zetterlund

(06.04.01) Monica Zetterlund satt i baren, og ble påspandert den ene drinken etter den andre. Det kan ha vært mot slutten av 50-tallet, eventuelt tidlig på 60-tallet. Etter hvert måtte hun naturligvis på do. Men hun merka ikke at noen fulgte etter.


Miles Davis & John Coltrane: The Complete Columbia Recordings 1955–1961

(10.04.00) Fra tid til annen snakkes det om at enkelte musikanter, spesiell musikk, noen band og diverse innspillinger er historiske og har vært avgjørende med hensyn til hvordan musikk har utvikla seg. Alle disse kriteriene oppfylles av dette samarbeidet mellom Miles Davis og John Coltrane. Alt de foretok seg på selskapet Columbia i denne 6 års perioden finnes i denne boksen, og på disse seks cdene får vi ikke mindre enn 90 minutter med musikk som aldri har vært offentliggjort tidligere.


Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete

(08.06.99) Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.


Div. Artister: Endless Miles - A Tribute to Miles Davis

(09.04.99) Denne hyllesten til jazzens sjefsguru, Miles Davis, blei innspilt den 26. mai i fjor - den dagen Miles ville fylt 72 år. Åstedet var klubben Birdland i New York. Tilstede var en rekke av sjefens tidligere medmusikanter, representanter for hans familie og venner - i tillegg til en klubb stappfull av Miles-fans som fikk ei hyggestund alle vi andre nå også kan være med på.


Miles Davis: The Complete Bitches Brew Sessions

(07.12.98) For alle Miles Davis-tilhengere kom jula tidlig i år. Alt materialet sjefen spilte inn mellom 19. august 1969 og 6. februar 1970, der blant annet den legendariske innspillinga "Bitches Brew" er henta fra, har nå blitt videreforedla på beste måte. Som om ikke det er nok har også gullgraverne i Columbias arkiver funnet fram langt over en time med tidligere uutgitt materiale.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!