Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete
Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.
For første gang er alt som skjedde i løpet av de to konsert-dagene, inkludert et intervju med Coltrane, samlet i en 4 CD-ers boks. Davis' "Kind Of Blue", av mange sett på som jazzhistoriens beste plate, hadde kommet ut året før, og samarbeidet mellom to av jazzens aller største stilskapere hadde nådd et nivå som flytta musikalske grenser.
Coltrane snakker
Paul Chambers spiller bass, Jimmy Cobb tromme,r og Wynton Kelly piano. Davis og Coltrane framstår som de to forskjellige solistene de var, men samtidig var det kanskje derfor de utfylte hverandre slik at det totale musikalske resultatet blei så unikt. Davis med sin spesielle tone, sin ettertenksomhet og sine pauser. Coltrane med sin enorme energi, der lag på lag med lyd nesten tvinger deg til å lytte - og definitivt gjør at du ikke kan stille deg likegyldig til "budskapet" hans.
Dessuten er det interessant å høre Coltrane sjøl fortelle hvorfor han spiller som han gjør og hva slags idealer som er viktige for han. Det skinner tydelig gjennom at han var en usedvanlig beskjeden og ydmyk person som hele tida var på leiting, på vei. Her var han altså i en periode i sitt musikalske liv som førte til at han ville danne sitt eget band. Han hadde akkurat gitt ut sin legendariske plate "Giant Steps", men det spesielle i møtet mellom han og Davis var så absolutt fortsatt til stede.
Lydsjekk...
Repertoaret består av kjente Davis-låter som "All Blues" og "So What", standardlåter som "Autumn Leaves", og ikke minst to fantastiske versjoner av "On Green Dolphin Street". Noe av materialet forefinnes for første gang på CD - de var i utgangspunktet kun tenkt som lydsjekk for Sveriges Radios lydfolk, men holder mer enn nok som en del av en fantastisk dokumentasjon av et av jazzens store band.
Etter at Coltrane slutta, lette Davis etter ny saksofonist i flere år, men ikke før Wayne Shorter kom på plass i den nye, store kvintetten var tomrommet fylt. Stitt, som Davis hadde kjent siden tidlig på 40-tallet, var en på alle måter god saksofonist, men var likevel ikke i stand til å tilby det spesielle som Coltrane gjorde.
Plata er en eneste lang historieleksjon. Miles Davis var inne i en av sine aller mest spennende epoker og John Coltrane var også en musikalsk fornyer. Dessuten låter det hele så fett som mulig ved hjelp av moderne studio-teknologi.
Del på Facebook | Del på Bluesky