Miles Davis: The Complete In A Silent Way Sessions

Julaften har kommet svært tidlig i år for alle Miles Davis-tilhengere kloden rundt. Alt geniet Davis foretok seg i studio mellom 24. september 1968 og 20. februar 1969 foreligger nå samla for første gang. Vi snakker enkelt og greit musikkhistorie.


Miles Davis fikk spørsmål fra en uvitende kvinne under en mottakelse i The White House om hva han gjorde der. Lettere irritert svarte sjefen at han hadde forandra retning på musikk fem ganger og returnerte spørsmålet i samme slengen. Ryktene skal ha det til at dama fikk det fryktelig travelt.

Høsten 1968 og vinteren 1969 tilhører en av de fem retningsforandringene Davis snakka om. Det som kom ut av hans musikalske laboratorium i denne perioden blei døpt "In A Silent Way" og sørga for hakeslepp jorda rundt. Nå har altså plateselskapet Columbia gitt ut den femte av seks Miles Davis-samlinger fra hans studio-innspillinger hos selskapet, og "The Complete In A Silent Way Sessions" føyer seg på alle vis elegant inn i rekka av superproduksjoner.

På de tre CD-ene, på godt over en time hver, får vi alt Davis og hans i stor grad nye samarbeidspartnere skapte i løpet av de sju dagene i studio. Miles, han er en av dem vi har lov å være på fornavn med, hadde i perioden fram til disse innspillingene blitt mer og mer opptatt av hva som skjedde innen både pop, rock, soul og rhythm and blues. Han var sammen med, og blei seinere også gift med, ei ung sangerinne med ståsted innafor flere av disse sjangrene - og hun lærte han mye. Åpningssporet på denne samlinga, "Mademoiselle Mabry", er tilegna hans store flamme på denne tida - det var fler av dem, både før og seinere.

Miles søkte, og lyktes med, å lage et tonespråk med elementer fra "ung svart" musikk og faktisk også Beatles, samtidig som han bevarte jazzens improviserende spenningsfelt. Mye av årsaken til at han lyktes så godt som han gjorde, var at han nok en gang evna å finne fram til de rette folka til å hjelpe seg videre.

På elektrisk piano og/eller orgel hadde han med seg Chick Corea, Herbie Hancock og Joe Zawinul!!!!!! Førstnevnte tok seg av de rytmiske oppgavene, Hancock var fargeleggeren, mens Zawinul, i tillegg til å være groove-mesteren, også skrev flere av de sentrale melodiene - blant annet tittelsporet.

På bass hadde Miles hyra en ung engelskmann ved navn Dave Holland, fra Wolverhampton, som han hadde hørt en kveld han tilfeldigvis stakk innom Ronnie Scott's i London. Det førte igjen til at en annen brite, gitaristen John McLaughlin, også kom med i selskapet. Wayne Shorter, på både tenor- og sopransaksofon, var Miles' perfekte motstykke som blåser, mens trommegeniet Tony Williams var det perfekte valget i dette nye grenselandet mellom jazz og rock. Dette var mot slutten av Williams' samarbeid med sjefen - han var i ferd med å etablere sitt eget meget heftige band Lifetime, så derfor var også Joe Chambers og spesielt Jack DeJohnette på plass i rytmeavdelinga ved en eller flere anledninger. Tilsammen betyr dette en samling av det ypperste av hva som fantes av spennende improvisatører - herrer som også i stor grad skulle vise seg å bli stilskapere sjøl.

Teknikken Miles i stor grad benytta var å la en repetitiv bassfigur bli forsterka av elpiano. Dette blei liggende som et fundament for de involverte til å gå nesten hvor de ville - Miles ga bare hver enkelt muntlige utgangspunkt, for så bokstavelig talt å trykke på on-knappen. Her lå nemlig mye av hemmeligheten bak det unike sluttresultatet.

Miles satte i gang opptaksmaskinene fra herrene ankom studio til de gikk igjen, slik at hvis det skjedde noe av interesse så blei det bevart. Etterpå satte Miles, og ikke minst produsent Teo Macero, seg ned for å klippe og lime seg fram til det beste resultatet. Dette var på dette tidspunktet en helt ny teknikk, og som å banne i kirka hos blant annet jazzpuritanere. For å si det på ny-norsk: Miles couldn't care less!

Sluttresulatet blei musikk som vil bli stående for alltid. Den var frisk og ny da den blei lansert, og er den dag i dag like inspirerende. Dessuten får vi her komplette versjoner og en hel del "ny" musikk, som ikke blei gitt ut rundt originalen. Årsaken må ha vært plassmangel på LP-platen - kvaliteten står det i alle fall ikke på.

Alle disse samlingene er omgitt med ei bok. Musikeren og musikkarkeologen Bob Belden har gjort en framifrå jobb med å gå gjennom spor for spor, og forteller oss ned til minste detalj hvordan musikken blei skapt og seinere satt sammen. Vi får også interessante opplysninger, tanker og minner fra de involverte - stort sett alt man måtte ønske seg.

Dette er med andre ord nok et superprodukt fra Columbia og ikke minst Miles Davis. Det hersker overhodet ingen tvil: Miles Lives!!!


Del på Facebook | Del på Bluesky

For en musiker han var – Miles Davis!

(20.11.24) Vi er vant til å mene at det som synes for godt til å være sant, er nettopp det. Fake news. Et annet ordtak sier at det ikke fins en regel uten unntak. Disse opptakene av Miles Davis Quintet i 1963/64 er strengt tatt for gode til å være sanne. Men de er det – sannheten. Og det er nesten ikke til å tro.


Ble Miles Davis nekta på nattklubb i Oslo – fordi han var feil antrukket?

(17.01.23) Noen ganger er det rart hva man skal bruke tida si på. Men dette er viktig! Ble Miles Davis en silde aften nekta adgang til nattklubb i Oslo, fordi han var kledd i jeans?


Miles Davis snudde det meste på hodet. Opptil flere ganger. Også pop-musikk.

(06.12.20) Kan du gjøre et forsøk på å tenke deg den perfekte blandinga av jazz og pop? Miles Davis.


Strålende dokumentar om Miles Davis

(09.04.20) «Vil du skape noe, må det handle om forandring.» Miles Davis, i et nøtteskall.


Miles Davis’ brygg koker fortsatt – historien bak «Bitches Brew»

(14.02.20) Gå til vår konsert-seksjon, og du finner omtale av en fantastisk konsert der et norsk band gjenskapte Miles Davis’ «Bitches Brew». Her skriver bandleder Lars Mjøset om tilblivelsen av dette revolusjonerende albumet – som nå feirer 50-års jubileum.


«Rubberband» - et ekte Miles Davis-album

(11.09.19) Et flunkende nytt Miles Davis-album, 28 år etter hans død? Tro det eller ei, men det er faktisk helt sant.


Oslo Blåseensemble m/Maria Schneider,
Nicholas Payton & Arve Henriksen

(12.08.08) Vi skulle få hele "Sketches Of Spain", og hele "Porgy And Bess" - og da er det mange som skjønner at det handler om Miles Davis' legendariske samarbeid med arrangøren Gil Evans. Men Miles Davis - uten Miles Davis...?


Miles Davis-aften i Bjørvika

(04.03.08) På slutten av 50-tallet gjorde Miles Davis (1926-91) to revolusjonerende innspillinger med Gil Evans (1912-88) som orkesterleder. 11. august kan du høre "Porgy And Bess" og "Sketches Of Spain" i Den norske Opera. Anledninga er åpninga av Oslo Jazzfestival - ja, du leser riktig. På scenen finner du Det Norske Blåseensemble med Arve Henriksen og Nicholas Payton som Miles... Det er bare å ønske lykke til!


Miles Davis: 'Round About Midnight

(30.06.05) I år er det 50 år siden Miles Davis spilte inn det første av mange legendariske album for Columbia - "'Round About Midnight". Det markeres med en nyutgivelse og ikke nok med det: Fra ett eller annet sted er det funnet et konsertopptak med den legendariske kvintetten med John Coltrane fra 1956 - som blir gitt ut for første gang. Vi snakker julaften!


Miles Davis: Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964

(29.12.04) Med "Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964" har Columbia/Legacy kuska i mål ett av de aller mest ambisiøse prosjektene i jazzens platehistorie. I løpet av cirka ti år har selskapene gitt ut sju praktsamlinger med alt Miles Davis spilte inn for Columbia fra slutten av 50-tallet og fram til begynnelsen av 70-tallet. Det de aller fleste eksperter regner som den viktigste perioden i geniet Davis' musikalske liv, har blitt dokumentert på et fantastisk vis fra start til mål.


Miles Davis: Early Milestones Original Recordings 1945-1949

(20.03.02) I svært manges øyne og ører er han verdens mest innflytelsesrike jazzmusikant - Miles Davis. Hvor, hvordan og med hvem det hele mer eller mindre starta får vi høre på denne remastra utgivelsen av 20 innspillinger han gjorde sammen med en rekke andre genier fra perioden 1945 til 1949. Musikkhistorie.


Hvem har lov til å tukle med Miles?

(25.11.01) 10 år etter hans død, "kompletteres" Miles Davis-katalogen stadig - og anmelderne faller i staver over hvor fint & flott & historisk & vesentlig alt sammen er. Men hvem er det egentlig som har rett til å tukle med musikkhistoria på dette viset? Er det ikke slik at opphavsmannen sjøl burde ha siste ord i spørsmålet om hva han ville gi sitt publikum?


Balladen om Miles Davis og unge frøken Monica Zetterlund

(06.04.01) Monica Zetterlund satt i baren, og ble påspandert den ene drinken etter den andre. Det kan ha vært mot slutten av 50-tallet, eventuelt tidlig på 60-tallet. Etter hvert måtte hun naturligvis på do. Men hun merka ikke at noen fulgte etter.


Miles Davis & John Coltrane: The Complete Columbia Recordings 1955–1961

(10.04.00) Fra tid til annen snakkes det om at enkelte musikanter, spesiell musikk, noen band og diverse innspillinger er historiske og har vært avgjørende med hensyn til hvordan musikk har utvikla seg. Alle disse kriteriene oppfylles av dette samarbeidet mellom Miles Davis og John Coltrane. Alt de foretok seg på selskapet Columbia i denne 6 års perioden finnes i denne boksen, og på disse seks cdene får vi ikke mindre enn 90 minutter med musikk som aldri har vært offentliggjort tidligere.


Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete

(08.06.99) Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.


Div. Artister: Endless Miles - A Tribute to Miles Davis

(09.04.99) Denne hyllesten til jazzens sjefsguru, Miles Davis, blei innspilt den 26. mai i fjor - den dagen Miles ville fylt 72 år. Åstedet var klubben Birdland i New York. Tilstede var en rekke av sjefens tidligere medmusikanter, representanter for hans familie og venner - i tillegg til en klubb stappfull av Miles-fans som fikk ei hyggestund alle vi andre nå også kan være med på.


Miles Davis: The Complete Bitches Brew Sessions

(07.12.98) For alle Miles Davis-tilhengere kom jula tidlig i år. Alt materialet sjefen spilte inn mellom 19. august 1969 og 6. februar 1970, der blant annet den legendariske innspillinga "Bitches Brew" er henta fra, har nå blitt videreforedla på beste måte. Som om ikke det er nok har også gullgraverne i Columbias arkiver funnet fram langt over en time med tidligere uutgitt materiale.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.