John Coltrane: Coltrane Plays The Blues
John Coltrane: Olé Coltrane

Saksofonisten, komponisten, bandlederen og stilskaperen John Coltrane har vært, er og kommer til å forbli en av jazzens viktigste stemmer. Med disse to praktutgivelsene får vi møte han på vei inn i sin siste viktige epoke.


John Coltrane blei bare 40 år gammel, men da han døde i 1967 hadde han oppnådd mye mer enn de aller fleste kunstnere kan drømme om. Etter sin død har anerkjennelsen bare nådd nye høyder og hans musikk har i dag en status som er bortimot unik.

De to innspillingene som plateselskapet Rhino denne gangen har gitt ut med "ny" lyd, praktinnpakking, nye og både svært interessante og innsiktsfulle omslagsheftetekster av den anerkjente jazzskribenten Neil Tesser, i tillegg til de originale tekstene og med flere alternative opptak som bonus, er henta henholdsvis fra høsten 1960 og våren 1961.

Innspillingstidspunktene forteller de innvidde at Coltrane hadde forlatt samarbeidet med Miles Davis og var på god vei til å sette sammen sin egen etterhvert så legendariske kvartett med Jimmy Garrison på bass, Elvin Jones på trommer og McCoy Tyner på piano. På disse innspillingene, der besetningene varierer en del, er det bare Garrison som mangler fullstendig.

Den første av disse to innspillingne er gjort i oktober 1960, i en periode man trygt kan si var svært så produktiv for Coltrane. I løpet av ei knapp uke spilte Coltrane og hans kvartett, som da hadde Steve Davis på bass, inn musikken som blei til tre plater, My Favorite Things, Coltrane's Sound, samt Coltrane Plays The Blues.

Dette forteller sjølsagt en hel del om kapasiteten til denne unike mannen og ved denne anledninga får vi altså møte han i en reindyrka blues-setting, men når det er sagt: I bortimot alt John Coltrane foretok seg lå blues-elementet svært langt fremme. Her er han også godt i gang med å bruke sopransaksofonen og ved et par anledninger får vi også møte han i trio-utgave uten piano.

I denne perioden av sitt liv var mannen med det utrolige uttrykket og en dybde i det han foretok seg som ikke kan beskrives, i ferd med å utforske både musikk og inntrykk fra en rekke kilder. To dager før Olé Coltrane blei spilt inn var Coltrane i studio for sitt nye selskap Impulse! Records og skapte høyst originale "Africa/Brass".

I tillegg til bl.a. innflytelsen fra afrikansk, og etterhvert også indisk, musikk, så var også Coltrane fascinert av både musikken og rytmikken fra Spania. Året før hadde hans tidligere sjef, Miles Davis, spilt inn Sketches Of Spain, noe som sikkert influerte både Coltrane og mange andre til å sjekke ut hva denne heftige musikalske arven med sterke flamencorøtter hadde å by på.

Her viser Coltrane fram sitt ønske om bedre plass både til seg sjøl og sine utplukkede venner som i dette tilfellet er Art Davis på bass, Eric Dolphy som av kontraktsmessige årsaker gikk under navnet George Lane på altsaksofon og fløyte, Freddie Hubbard på trompet, stilskaperen og vulkanen Elvin Jones på trommer, McCoy Tyner på piano og bassist nummer to - nok et nytt trekk fra Coltrane - Reggie Workman.

John Coltrane var i denne perioden på vei mot å skape et nytt åndelig ståsted for seg sjøl samtidig som han skulle finne nye plattformer for avantgarde-jazzen. Disse to tilstandsrapportene forteller oss om en enorm skapende kraft på ustoppelig jakt etter det viktige, etter kjernen.

I San Francisco har ekteparet Franzo og Marina King danna ei menighet under navnet The Church Of Saint John Coltrane. Dette forteller noe om hvilken kraft det var og er i musikken og budskapet til Coltrane og sjøl om det såvidt meg bekjent ikke har vært snakk om noe liknende i strøket rundt Holbergs plass i hovedstaden, så kan jeg forsikre om at Coltranes musikk og budskap virker sterkt også her.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En kort innføring i «A Love Supreme»

(14.11.21) Fins det en link mellom Chuck Berry, Keith Richards, Miles Davis, Deep Purple – og John Coltrane?


John Coltrane: Legacy

(02.10.02) Både som saksofonist, komponist og bandleder er utvilsomt John Coltrane blant de aller viktigste i jazzhistoria. Det er nå vel 35 år siden han forlot tida, men til tross for det er hans innflytelse minst like sterk som noen gang. På denne fire CD-ers samlinga får vi et flott innblikk i de fleste sider av Coltranes liv og virke - satt sammen av gigantens sønn, saksofonisten Ravi Coltrane.


Cardigans returnerer

(05.11.01) Nina Persson har vel hatt sånn måtelig suksess med sitt soloprosjekt A Camp. Neste år er det klart for nytt album med The Cardigans. Singelen kommer midtsommers, albumet en gang utpå høsten.


John Coltrane: The Olatunji Concert: The Last Live Recording

(18.10.01) Hvis han hadde fått leve, ville grensesprengeren John Coltrane fylt 75 år i år. Slik gikk det ikke: Den 17. juli 1967 døde han av leverkreft - 40 år gammel. Knappe tre måneder før han forlot tida, spilte han en konsert i New York som på hans eget initiativ blei tatt opp. Av en eller annen grunn har den aldri blitt gitt ut, men nå finnes den. Dette handler altså om historiske opptak.


Miles Davis & John Coltrane: The Complete Columbia Recordings 1955–1961

(10.04.00) Fra tid til annen snakkes det om at enkelte musikanter, spesiell musikk, noen band og diverse innspillinger er historiske og har vært avgjørende med hensyn til hvordan musikk har utvikla seg. Alle disse kriteriene oppfylles av dette samarbeidet mellom Miles Davis og John Coltrane. Alt de foretok seg på selskapet Columbia i denne 6 års perioden finnes i denne boksen, og på disse seks cdene får vi ikke mindre enn 90 minutter med musikk som aldri har vært offentliggjort tidligere.


John Coltrane: Coltrane’s Sound

(05.11.99) I forbindelse med plateselskapet Atlantics 50 års jubileum er det ikke overraskende at akkurat John Coltrane blir hylla spesielt. Hans historiske lp ”Giant Steps” kom ut der, og han tilbragte på alle måter den viktigste delen av sin karriere, de siste åra, på Atlantic. I tillegg til ”Giant Steps” og ”My Favorite Things” har Rhino også gitt ut en praktutgave av den mindre kjente ”Coltrane’s Sound” fra 1960.


Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete

(08.06.99) Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.