Strålende dokumentar om Miles Davis

«Vil du skape noe, må det handle om forandring.» Miles Davis, i et nøtteskall.


Netflix har sluppet en nesten to timer lang dokumentar: «Miles Davis – Birth of the Cool». Tittelen viser pil i to retninger. I 1957 kom albumet med tittelen «Birth of the Cool»; innspillinger gjort så tidlig som i 1949-50 – det definitivt «hviteste» Miles Davis produserte. En type kammerjazz, som regel framført av et band bestående av ni musikere.

Sentrale musikere, foruten Miles: Lee Konitz (altsax), Gerry Mulligan (barytonsax), Kai Winding og J. J. Johnson (trombone), Junior Collins (waldhorn), Max Roach og Kenny Clarke (trommer). Arrangementene ble i hovedsak skrevet av pianisten John Lewis, i ettertid mest kjent som leder av kammerjazz-bandet The Modern Jazz Quartet.

Like mye kan tittelen være et hint til the coolest man on earth – Miles Davis. Miles var personifiseringa av cool, flere tiår før kul var et ord det var mulig å bruke på norsk.

Dokumentaren inneholder intervjuer med folk som sto Miles Davis nær, både personlig og musikalsk. Men vi hører også Miles’ egen stemme, som jo ikke er vanskelig å gjenkjenne. I 1956 fikk han gjennomført en operasjon mot svulst på strupehodet. Operasjonen var vellykka, men han fikk aldri stemmen tilbake. Når han åpna munnen, låt det som «rust».

Jeg fikk sjøl oppleve dette, da jeg - ved hjelp av min gode venn og PULS-skribent Pål Bodin, som da jobba på Sardine’s – slapp inn i det aller helligste; garderoben på Sardine’s. Året var 1987, og det kosta stratosfæriske 550 kroner å se Miles Davis midt i Oslo sentrum. Illustratøren (og teatersjefen) Arne Nøst hadde stukket til meg noen svart/hvitt-tegninger han gjerne ville ha signert. Jeg utførte oppdraget samvittighetsfullt, og la dem fram foran «Gud» - som utrolig nok satt tett inntil meg. Vi delte en skål med druer.

Miles holdt faktisk tre konserter i Oslo sommeren og høsten 1987, alle på Sardine's. Først 7. juli, så 27. og 28 oktober. Jeg var der, hver gang.

Jeg husker det som var det i går. Lyden av stemmen til Miles Davis: - Am I to sign all these?

Så vidt jeg husker, signerte han sju av ti tegninger. Men for et øyeblikk, i en ung musikkjournalists liv!

Dokumentaren tar oss med til 52nd Street på Manhattan, der Miles Davis før han hadde fylt 30 snudd opp ned på musikken for andre gang. Her møtte han Dizzy Gillespie og Charlie Parker, og etter det ble jazzmusikken aldri den samme. Og dette visste jeg faktisk ikke: Det var så fullt på klubbene de spilte på, at det ble satt opp høyttalere utafor, sånn at de som ikke fikk kjøpt billett fikk høre hva som skjedde på scenen!

Miles ble også arrestert, da han i en pause tok seg en røyk på fortauet utafor jazzklubben Birdland. Politiet opptrådte resolutt, og det var til ingen nytte å vise til den lysende reklameplakaten for kveldens evenement: «Miles Davis – det er faktisk meg.»

Vi får et innblikk i samarbeidet med arrangøren og orkesterlederen Gil Evans, et kompaniskap som resulterte i «Miles Ahead» (1957), «Porgy and Bess» (1959) og «Sketches of Spain» (1960). Miles Davis som solist i et 19 mann sterkt orkester. Hvorfor dette samarbeidet ble så vellykka? «Vi hørte lyd på samme måte.»

Innimellom kom albumet som for alvor revolusjonerte jazzmusikken - «Kind of Blue» (1959). Mens medmusikerne fram til nå mye hadde spilt etter noter – vel, ikke Bird og Diz! – kom Miles Davis nå i studio med noen skisser. Orkesterlederens ordre var enkel: - Play what you hear. «Kind of Blue» sies fortsatt å være det mest solgte albumet gjennom tidene.

Det går gjerne sånn: «Du liker ikke jazz, sier du? Vel, hør på ‘Kind of Blue’, da.» Mangt et svangerskap har blitt påbegynt til tonene av «Kind of Blue».

Miles Davis ble rik, og visste å vise det. Han gifta seg med den smellvakre ballettdanserinna Frances Taylor, og de var litt av et par på Manhattan. Ekteskapet endte likevel i tusen knas, da mannen i huset faktisk «beordra» sin kone til å si opp jobben som stjerne i «West Side Story». Han var sjalu. Hun adlød ordre, men Frances forteller at Miles kunne være voldelig, slo henne – ikke bare en gang.

I en periode var Miles Davis tung heroinist, men kom seg på beina. Det fantastiske bandet som spilte inn «Kind of Blue» tok slutt, ifølge Miles fordi saksofonisten John Coltrane «begynte å spille for seg sjøl». Altså måtte Miles snu seg rundt, finne andre musikere – og han vendte seg i retning ungdommen. Pianisten Herbie Hancock var 23, trommeslageren Tony Williams 17, da de la grunnlaget for bandet som skulle prege moderne, internasjonal jazz i mesteparten av ’60-tallet. Albumrekka er til å få tårer i øynene av:

«E.S.P.», «Four and More», «Miles Smiles», «Sorcerer», «Nefertiti», «Miles in the Sky», «Filles de Kilimanjaro».

I 1969 kom det som fortsatt er mitt favorittalbum med Miles Davis – «In a Silent Way». Inn med John McLaughlin på elektrisk gitar. Dette ble nok en gang starten på noe helt nytt. Miles Davis spilte oftere og oftere for halvfulle jazzklubber, mens pop- og rockmusikere som Sly and the Family Stone og Jimi Hendrix spilte for titusenvis av tilskuere på festivaler. Og fikk honorar Miles Davis aldri hadde kunnet drømme om.

Miles Davis snudde seg rundt, utvida bandet, og kom opp med milepælen «Bitches Brew». Dette ligna overhodet ikke på noe han hadde gjort siden «Kind of Blue», og mange av hans trofaste «klassiske bebop-fans» falt av. Men han vant ungdommen. Dress og slips var bytta ut med tidsriktige hippie-klær, og Miles Davis spilte plutselig for et ungdommelig publikum på Fillmore East og Isle of Wight. Og tjente mer penger enn han noen gang hadde kunnet drømme om.

Miles Davis var utsatt for en bilulykke i 1972, og la hornet på hylla i over fem år. Det han foretok seg herfra til han døde i 1991, er dessverre stemoderlig behandla i dokumentaren. Kanskje har det noe med at dokumentaristene ikke syns noe særlig om hva som skjedde etter 1970? For eksempel hvordan han låt i 1971. Her i opptak fra Chateau Neuf, 9. november:

Det hører med til historien at en av hans keyboardister i Chateau Neuf, Keith Jarret, dagen etter gikk i Arne Bendiksen studio i Østerdalsgata i Oslo for å spille inn sitt første solo-album – «Facing You». Det var gjort i løpet av en ettemiddag. Og Keith Jarrett kan stå som eksempel: Har du spilt med Miles Davis – ja, da er mye gjort. The road to stardom.

MILES DAVIS – BIRTH OF THE COOL (2019)
Regi: Stanley Nelson Jr.
Netflix


Del på Facebook | Del på Bluesky

For en musiker han var – Miles Davis!

(20.11.24) Vi er vant til å mene at det som synes for godt til å være sant, er nettopp det. Fake news. Et annet ordtak sier at det ikke fins en regel uten unntak. Disse opptakene av Miles Davis Quintet i 1963/64 er strengt tatt for gode til å være sanne. Men de er det – sannheten. Og det er nesten ikke til å tro.


Ble Miles Davis nekta på nattklubb i Oslo – fordi han var feil antrukket?

(17.01.23) Noen ganger er det rart hva man skal bruke tida si på. Men dette er viktig! Ble Miles Davis en silde aften nekta adgang til nattklubb i Oslo, fordi han var kledd i jeans?


Miles Davis snudde det meste på hodet. Opptil flere ganger. Også pop-musikk.

(06.12.20) Kan du gjøre et forsøk på å tenke deg den perfekte blandinga av jazz og pop? Miles Davis.


Miles Davis’ brygg koker fortsatt – historien bak «Bitches Brew»

(14.02.20) Gå til vår konsert-seksjon, og du finner omtale av en fantastisk konsert der et norsk band gjenskapte Miles Davis’ «Bitches Brew». Her skriver bandleder Lars Mjøset om tilblivelsen av dette revolusjonerende albumet – som nå feirer 50-års jubileum.


«Rubberband» - et ekte Miles Davis-album

(11.09.19) Et flunkende nytt Miles Davis-album, 28 år etter hans død? Tro det eller ei, men det er faktisk helt sant.


Oslo Blåseensemble m/Maria Schneider,
Nicholas Payton & Arve Henriksen

(12.08.08) Vi skulle få hele "Sketches Of Spain", og hele "Porgy And Bess" - og da er det mange som skjønner at det handler om Miles Davis' legendariske samarbeid med arrangøren Gil Evans. Men Miles Davis - uten Miles Davis...?


Miles Davis-aften i Bjørvika

(04.03.08) På slutten av 50-tallet gjorde Miles Davis (1926-91) to revolusjonerende innspillinger med Gil Evans (1912-88) som orkesterleder. 11. august kan du høre "Porgy And Bess" og "Sketches Of Spain" i Den norske Opera. Anledninga er åpninga av Oslo Jazzfestival - ja, du leser riktig. På scenen finner du Det Norske Blåseensemble med Arve Henriksen og Nicholas Payton som Miles... Det er bare å ønske lykke til!


Miles Davis: 'Round About Midnight

(30.06.05) I år er det 50 år siden Miles Davis spilte inn det første av mange legendariske album for Columbia - "'Round About Midnight". Det markeres med en nyutgivelse og ikke nok med det: Fra ett eller annet sted er det funnet et konsertopptak med den legendariske kvintetten med John Coltrane fra 1956 - som blir gitt ut for første gang. Vi snakker julaften!


Miles Davis: Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964

(29.12.04) Med "Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964" har Columbia/Legacy kuska i mål ett av de aller mest ambisiøse prosjektene i jazzens platehistorie. I løpet av cirka ti år har selskapene gitt ut sju praktsamlinger med alt Miles Davis spilte inn for Columbia fra slutten av 50-tallet og fram til begynnelsen av 70-tallet. Det de aller fleste eksperter regner som den viktigste perioden i geniet Davis' musikalske liv, har blitt dokumentert på et fantastisk vis fra start til mål.


Miles Davis: Early Milestones Original Recordings 1945-1949

(20.03.02) I svært manges øyne og ører er han verdens mest innflytelsesrike jazzmusikant - Miles Davis. Hvor, hvordan og med hvem det hele mer eller mindre starta får vi høre på denne remastra utgivelsen av 20 innspillinger han gjorde sammen med en rekke andre genier fra perioden 1945 til 1949. Musikkhistorie.


Hvem har lov til å tukle med Miles?

(25.11.01) 10 år etter hans død, "kompletteres" Miles Davis-katalogen stadig - og anmelderne faller i staver over hvor fint & flott & historisk & vesentlig alt sammen er. Men hvem er det egentlig som har rett til å tukle med musikkhistoria på dette viset? Er det ikke slik at opphavsmannen sjøl burde ha siste ord i spørsmålet om hva han ville gi sitt publikum?


Miles Davis: The Complete In A Silent Way Sessions

(02.11.01) Julaften har kommet svært tidlig i år for alle Miles Davis-tilhengere kloden rundt. Alt geniet Davis foretok seg i studio mellom 24. september 1968 og 20. februar 1969 foreligger nå samla for første gang. Vi snakker enkelt og greit musikkhistorie.


Balladen om Miles Davis og unge frøken Monica Zetterlund

(06.04.01) Monica Zetterlund satt i baren, og ble påspandert den ene drinken etter den andre. Det kan ha vært mot slutten av 50-tallet, eventuelt tidlig på 60-tallet. Etter hvert måtte hun naturligvis på do. Men hun merka ikke at noen fulgte etter.


Miles Davis & John Coltrane: The Complete Columbia Recordings 1955–1961

(10.04.00) Fra tid til annen snakkes det om at enkelte musikanter, spesiell musikk, noen band og diverse innspillinger er historiske og har vært avgjørende med hensyn til hvordan musikk har utvikla seg. Alle disse kriteriene oppfylles av dette samarbeidet mellom Miles Davis og John Coltrane. Alt de foretok seg på selskapet Columbia i denne 6 års perioden finnes i denne boksen, og på disse seks cdene får vi ikke mindre enn 90 minutter med musikk som aldri har vært offentliggjort tidligere.


Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete

(08.06.99) Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.


Div. Artister: Endless Miles - A Tribute to Miles Davis

(09.04.99) Denne hyllesten til jazzens sjefsguru, Miles Davis, blei innspilt den 26. mai i fjor - den dagen Miles ville fylt 72 år. Åstedet var klubben Birdland i New York. Tilstede var en rekke av sjefens tidligere medmusikanter, representanter for hans familie og venner - i tillegg til en klubb stappfull av Miles-fans som fikk ei hyggestund alle vi andre nå også kan være med på.


Miles Davis: The Complete Bitches Brew Sessions

(07.12.98) For alle Miles Davis-tilhengere kom jula tidlig i år. Alt materialet sjefen spilte inn mellom 19. august 1969 og 6. februar 1970, der blant annet den legendariske innspillinga "Bitches Brew" er henta fra, har nå blitt videreforedla på beste måte. Som om ikke det er nok har også gullgraverne i Columbias arkiver funnet fram langt over en time med tidligere uutgitt materiale.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!