John Coltrane: The Olatunji Concert: The Last Live Recording

Hvis han hadde fått leve, ville grensesprengeren John Coltrane fylt 75 år i år. Slik gikk det ikke: Den 17. juli 1967 døde han av leverkreft - 40 år gammel. Knappe tre måneder før han forlot tida, spilte han en konsert i New York som på hans eget initiativ blei tatt opp. Av en eller annen grunn har den aldri blitt gitt ut, men nå finnes den. Dette handler altså om historiske opptak.


På mange måter kan vi snakke om at dette er mesterens siste ord. Sjøl om han spilte én konsert til, i Baltimore 7. mai, og gjorde en plateinnspilling til i studio, 17. mai, så var dette den siste konserten som blei tatt opp. John Coltranes personlige inititaiv til å få tatt opp konserten kan kanskje også tolkes dithen at han skjønte at det bar mot slutten.

John Coltrane (1926-1967) var ikke en mann av mange ord. Den introverte og alltid søkende stilskaperen hadde de siste åra av sitt liv og sin karriere tatt nye steg i sin leiting etter hvem han var og hva han ønska å formidle. Mange har stilt seg og stiller seg fortsatt hoderystende til hvor han lette og hvor han befant seg de siste åra - vi snakker om et uttrykk så sterkt og så heftig at det til tider kan gjøre fysisk ondt å befinne seg i Coltranes nærhet. Mange skjønner ikke at dette kan være den samme kunstneren som bare noen få år tidligere skapte det vakre mesterverket "Ballads"; en stille og forsiktig, men samtidig intens søken.

Både på det personlige og på det musikalske planet var Coltrane på ustoppelig leiting. Han hadde i mange år lett etter sine røtter i både indisk og afrikansk musikk og filosofi, og hans religiøse søken ga seg også utslag i musikken hans, bl.a. på "A Love Supreme".

Mot slutten av livet ga Coltranes søken seg utslag i musikalske rop eller skrik - en søken etter en religiøs, følelsmessig og musikalsk frihet som tilvante rammer og grenser satte en stopper for.

På denne konserten ved Olatunji Center Of African Culture, leda av den nigerianske perkusjonisten og nære Coltrane-vennen Babatunde Olatunji, 23. april 1967, hadde Coltrane med seg sitt mer eller mindre faste band med Rashied Ali på trommer, sin kone Alice Coltrane på piano, Algie DeWitt på batá-tromme, Jimmy Garrison på bass, Pharoah Sanders på tenorsaksofon og høyst sannsynlig Jumma Santos på perkusjon.

Etter en kort live-introduksjon av pianisten Billy Taylor, framfører Coltrane, som spiller både tenor- og sopransaksofon her, & Co to låter på den første av to konserter - den andre blei ikke tatt opp. Først får vi en vel 28 minutters versjon av en afrikansk-brasiliansk folkemelodi som heter "Ogunde", før konserten avsluttes med en av Coltranes favoritt-komposisjoner, "My Favorite Things". La oss si det slik: Denne versjonen ligger noe på sida av Julie Andrews' måte å tolke den på i filmen "Sound Of Music"!

John Coltrane var kommet dit i livet og karriera si at han måtte male musikken sin på et lerett uten rammer - han måtte skape sine soli uten forutbestemte retningslinjer. Dette provoserte mange, og gjør det nok fortsatt, men for meg blir denne konserten nok et bevis på hvilken kompromissløs og unik musikant og - ikke minst - menneske John Coltrane var.

Trane Lives står det å lese på veggene i New York. Tiltredes.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En kort innføring i «A Love Supreme»

(14.11.21) Fins det en link mellom Chuck Berry, Keith Richards, Miles Davis, Deep Purple – og John Coltrane?


John Coltrane: Legacy

(02.10.02) Både som saksofonist, komponist og bandleder er utvilsomt John Coltrane blant de aller viktigste i jazzhistoria. Det er nå vel 35 år siden han forlot tida, men til tross for det er hans innflytelse minst like sterk som noen gang. På denne fire CD-ers samlinga får vi et flott innblikk i de fleste sider av Coltranes liv og virke - satt sammen av gigantens sønn, saksofonisten Ravi Coltrane.


Cardigans returnerer

(05.11.01) Nina Persson har vel hatt sånn måtelig suksess med sitt soloprosjekt A Camp. Neste år er det klart for nytt album med The Cardigans. Singelen kommer midtsommers, albumet en gang utpå høsten.


John Coltrane: Coltrane Plays The Blues
John Coltrane: Olé Coltrane

(08.11.00) Saksofonisten, komponisten, bandlederen og stilskaperen John Coltrane har vært, er og kommer til å forbli en av jazzens viktigste stemmer. Med disse to praktutgivelsene får vi møte han på vei inn i sin siste viktige epoke.


Miles Davis & John Coltrane: The Complete Columbia Recordings 1955–1961

(10.04.00) Fra tid til annen snakkes det om at enkelte musikanter, spesiell musikk, noen band og diverse innspillinger er historiske og har vært avgjørende med hensyn til hvordan musikk har utvikla seg. Alle disse kriteriene oppfylles av dette samarbeidet mellom Miles Davis og John Coltrane. Alt de foretok seg på selskapet Columbia i denne 6 års perioden finnes i denne boksen, og på disse seks cdene får vi ikke mindre enn 90 minutter med musikk som aldri har vært offentliggjort tidligere.


John Coltrane: Coltrane’s Sound

(05.11.99) I forbindelse med plateselskapet Atlantics 50 års jubileum er det ikke overraskende at akkurat John Coltrane blir hylla spesielt. Hans historiske lp ”Giant Steps” kom ut der, og han tilbragte på alle måter den viktigste delen av sin karriere, de siste åra, på Atlantic. I tillegg til ”Giant Steps” og ”My Favorite Things” har Rhino også gitt ut en praktutgave av den mindre kjente ”Coltrane’s Sound” fra 1960.


Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete

(08.06.99) Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.