«Rubberband» - et ekte Miles Davis-album

Et flunkende nytt Miles Davis-album, 28 år etter hans død? Tro det eller ei, men det er faktisk helt sant.


Jeg nærer hva jeg betrakter som sunn skepsis mot post mortem/etterlatenskaper-utgivelser. Nesten uten unntak viser det seg at artisten og produsenten ved utgivelsesdato valgte rett tagning. Det gjelder The Beatles og Bob Dylan, og det gjelder Miles Davis.

Men dette er noe helt annet. «Rubberband» er noe som sjeldent som et genuint «glemt album». Innspillingene foregikk i siste halvdel av 1985. Miles hadde sagt farvel til et mangeårig samarbeid med Columbia Records, og var på vei inn i favnen til Warner Bros. Han var definitivt i gang med å stake ut ny kurs.

Problemet var at Tommy Lipuma, den mektige jazz-AR-sjefen i Warner, ikke likte hva han hørte. Kanskje var stilretninga får progressiv, selv for ringreven Lipuma? Og kanskje skal vi ikke klage i ettertid, ettersom et «nei» i denne omgang ga oss mesterverket «Tutu» i 1986?

Miles Davis flørta med popmusikk på denne tida. «You’re Under Arrest», utgitt tidlig i 1985, inneholdt hans versjon av Cyndi Laupers «Time After Time» og Steve Porcaros «Human Nature» - først innspilt av Michael Jackson. «Tutu» skulle by på «Perfect Way», skrevet av Green Gartside og innspilt under kunstnernavnet Scritti Politti.

Så skulle man kanskje tro at «Rubberband»-innspillingene var fylt av jazzifisert pop? Så er ikke tilfelle. Albumet inkluderer riktig nok noe av det mest vellykka Miles Davis gjorde i kompani med vokalister, og her fins faktisk flust av latino-rytmer. Men det meste er musikk som peker i retning «Tutu». Gitaristen Mike Stern er aktiv, likeså «the sound engineer» på «Tutu», bassisten Marcus Miller.

Mye studioarbeid er gjort i ettertid, men først og fremst handler dette om Miles Davis. Han spiller helt fabelaktig flott! «Rubberband» inneholder faktisk noen av de aller fineste passasjene som er bevart på tape av og med Miles Davis. Og det er ingen grunn til å tvile på at det er Miles som spiller – han kjenner du igjen lettere enn kona du kan ha vært gift med i 20 år.

Noen av oss var heldige nok til å høre ham i Molde både i 1984 og 1985. Hvordan det låt, kan du høre her – fra en konsert i Berlin høsten 1985. (Hvis linken ikke funker, finner du den på Youtube om du søker på Miles Davis og Rubberband.) Nå tar jeg forresten munnen for full – for sannheten er at det aldri lått «akkurat sånn» når Miles Davis gikk på scenen. Han var på evig vandring, faktisk fra kveld til kveld - han gjorde aldri to like konserter.

Jeg intervjua en gang Mike Stern, som altså spilte gitar med Miles på denne tida. Som 17-åring ble han oppringt av en stemme som i andre enden presenterte seg som Miles Davis. Stern trodde det var en fleip, men på tredje oppkalling måtte han besvare henvendelsen. Et møte ble avtalt, og tenåringen Stern møtte til avtalt tid – til noe han trodde var øving. Det viste seg at han skulle rett på scenen!

En oppskjørta jypling spurte naturlig nok hva han skulle spille? Og fikk til svar: «Play what you hear.» Er det mystisk at absolutt alle som fikk privilegiet å spille med Miles Davis i ettertid spilte seg inn i jazzens adelskalender under eget navn?

MILES DAVIS
Rubberband
Warner Records


Del på Facebook | Del på Bluesky

For en musiker han var – Miles Davis!

(20.11.24) Vi er vant til å mene at det som synes for godt til å være sant, er nettopp det. Fake news. Et annet ordtak sier at det ikke fins en regel uten unntak. Disse opptakene av Miles Davis Quintet i 1963/64 er strengt tatt for gode til å være sanne. Men de er det – sannheten. Og det er nesten ikke til å tro.


Ble Miles Davis nekta på nattklubb i Oslo – fordi han var feil antrukket?

(17.01.23) Noen ganger er det rart hva man skal bruke tida si på. Men dette er viktig! Ble Miles Davis en silde aften nekta adgang til nattklubb i Oslo, fordi han var kledd i jeans?


Miles Davis snudde det meste på hodet. Opptil flere ganger. Også pop-musikk.

(06.12.20) Kan du gjøre et forsøk på å tenke deg den perfekte blandinga av jazz og pop? Miles Davis.


Strålende dokumentar om Miles Davis

(09.04.20) «Vil du skape noe, må det handle om forandring.» Miles Davis, i et nøtteskall.


Miles Davis’ brygg koker fortsatt – historien bak «Bitches Brew»

(14.02.20) Gå til vår konsert-seksjon, og du finner omtale av en fantastisk konsert der et norsk band gjenskapte Miles Davis’ «Bitches Brew». Her skriver bandleder Lars Mjøset om tilblivelsen av dette revolusjonerende albumet – som nå feirer 50-års jubileum.


Oslo Blåseensemble m/Maria Schneider,
Nicholas Payton & Arve Henriksen

(12.08.08) Vi skulle få hele "Sketches Of Spain", og hele "Porgy And Bess" - og da er det mange som skjønner at det handler om Miles Davis' legendariske samarbeid med arrangøren Gil Evans. Men Miles Davis - uten Miles Davis...?


Miles Davis-aften i Bjørvika

(04.03.08) På slutten av 50-tallet gjorde Miles Davis (1926-91) to revolusjonerende innspillinger med Gil Evans (1912-88) som orkesterleder. 11. august kan du høre "Porgy And Bess" og "Sketches Of Spain" i Den norske Opera. Anledninga er åpninga av Oslo Jazzfestival - ja, du leser riktig. På scenen finner du Det Norske Blåseensemble med Arve Henriksen og Nicholas Payton som Miles... Det er bare å ønske lykke til!


Miles Davis: 'Round About Midnight

(30.06.05) I år er det 50 år siden Miles Davis spilte inn det første av mange legendariske album for Columbia - "'Round About Midnight". Det markeres med en nyutgivelse og ikke nok med det: Fra ett eller annet sted er det funnet et konsertopptak med den legendariske kvintetten med John Coltrane fra 1956 - som blir gitt ut for første gang. Vi snakker julaften!


Miles Davis: Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964

(29.12.04) Med "Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964" har Columbia/Legacy kuska i mål ett av de aller mest ambisiøse prosjektene i jazzens platehistorie. I løpet av cirka ti år har selskapene gitt ut sju praktsamlinger med alt Miles Davis spilte inn for Columbia fra slutten av 50-tallet og fram til begynnelsen av 70-tallet. Det de aller fleste eksperter regner som den viktigste perioden i geniet Davis' musikalske liv, har blitt dokumentert på et fantastisk vis fra start til mål.


Miles Davis: Early Milestones Original Recordings 1945-1949

(20.03.02) I svært manges øyne og ører er han verdens mest innflytelsesrike jazzmusikant - Miles Davis. Hvor, hvordan og med hvem det hele mer eller mindre starta får vi høre på denne remastra utgivelsen av 20 innspillinger han gjorde sammen med en rekke andre genier fra perioden 1945 til 1949. Musikkhistorie.


Hvem har lov til å tukle med Miles?

(25.11.01) 10 år etter hans død, "kompletteres" Miles Davis-katalogen stadig - og anmelderne faller i staver over hvor fint & flott & historisk & vesentlig alt sammen er. Men hvem er det egentlig som har rett til å tukle med musikkhistoria på dette viset? Er det ikke slik at opphavsmannen sjøl burde ha siste ord i spørsmålet om hva han ville gi sitt publikum?


Miles Davis: The Complete In A Silent Way Sessions

(02.11.01) Julaften har kommet svært tidlig i år for alle Miles Davis-tilhengere kloden rundt. Alt geniet Davis foretok seg i studio mellom 24. september 1968 og 20. februar 1969 foreligger nå samla for første gang. Vi snakker enkelt og greit musikkhistorie.


Balladen om Miles Davis og unge frøken Monica Zetterlund

(06.04.01) Monica Zetterlund satt i baren, og ble påspandert den ene drinken etter den andre. Det kan ha vært mot slutten av 50-tallet, eventuelt tidlig på 60-tallet. Etter hvert måtte hun naturligvis på do. Men hun merka ikke at noen fulgte etter.


Miles Davis & John Coltrane: The Complete Columbia Recordings 1955–1961

(10.04.00) Fra tid til annen snakkes det om at enkelte musikanter, spesiell musikk, noen band og diverse innspillinger er historiske og har vært avgjørende med hensyn til hvordan musikk har utvikla seg. Alle disse kriteriene oppfylles av dette samarbeidet mellom Miles Davis og John Coltrane. Alt de foretok seg på selskapet Columbia i denne 6 års perioden finnes i denne boksen, og på disse seks cdene får vi ikke mindre enn 90 minutter med musikk som aldri har vært offentliggjort tidligere.


Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete

(08.06.99) Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.


Div. Artister: Endless Miles - A Tribute to Miles Davis

(09.04.99) Denne hyllesten til jazzens sjefsguru, Miles Davis, blei innspilt den 26. mai i fjor - den dagen Miles ville fylt 72 år. Åstedet var klubben Birdland i New York. Tilstede var en rekke av sjefens tidligere medmusikanter, representanter for hans familie og venner - i tillegg til en klubb stappfull av Miles-fans som fikk ei hyggestund alle vi andre nå også kan være med på.


Miles Davis: The Complete Bitches Brew Sessions

(07.12.98) For alle Miles Davis-tilhengere kom jula tidlig i år. Alt materialet sjefen spilte inn mellom 19. august 1969 og 6. februar 1970, der blant annet den legendariske innspillinga "Bitches Brew" er henta fra, har nå blitt videreforedla på beste måte. Som om ikke det er nok har også gullgraverne i Columbias arkiver funnet fram langt over en time med tidligere uutgitt materiale.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.