John Coltrane: Coltrane’s Sound

I forbindelse med plateselskapet Atlantics 50 års jubileum er det ikke overraskende at akkurat John Coltrane blir hylla spesielt. Hans historiske lp ”Giant Steps” kom ut der, og han tilbragte på alle måter den viktigste delen av sin karriere, de siste åra, på Atlantic. I tillegg til ”Giant Steps” og ”My Favorite Things” har Rhino også gitt ut en praktutgave av den mindre kjente ”Coltrane’s Sound” fra 1960.


John Coltrane (1926-1967) var 34 år gammel da denne innspillinga blei gjort. Han hadde vært med hos noen av de mest grensesprengende bandlederne i den moderne jazzen som Dizzy Gillespie, Thelonious Monk og ikke minst Miles Davis, og bare vel ett år før denne seansen var han med på kanskje den viktigste av alle moderne jazzinnspillinger, Davis’ ”Kind Of Blue”. Både Davis og Coltrane sjøl visste i 1959 at det bare var et tidsspørsmål før saxofonisten måtte gå sine egne veier – det lå så mye latent i Coltranes høyst personlige kreative hjerne som skulle ut. I oktober 1960, da ”Coltrane’s Sound” blei unnfanga, var han nesten ferdig med å sette sammen det som siden har blitt kalt den klassiske Coltrane-kvartetten.

Trommeslageren Elvin Jones var allerede på plass og det samme var den meget ekspressive og perkussive pianisten McCoy Tyner. Steve Davis var en av mange bassister Coltrane prøvde ut på vei til Jimmy Garrison, og sjøl om Davis her gjør en helt fin jobb, leverte han altså ikke det Coltrane ”hørte” med sitt indre øre.

For første gang er alt samla på ei innspilling fra denne seansen – det betyr at bonus-spora ”26-2” og det alternative opptaket av ”Body And Soul”, som tidligere har vært utgitt på et par obskure utgivelser, nå også er med. Ellers består repertoaret av, i tillegg til den nydelige ”The Night Has A Thousand Eyes”, bare av Coltrane-originaler som ”Central Park West”, ”Liberia”, ”Equinox” og ”Satellite”.

Coltrane hadde på dette tidspunktet utvikla sitt spill og sine tone voldsomt. På de første innspillingene med Davis på midten av 50-tallet låt tonen hans mye lysere og sprøere enn den mørke og dype tonen vi møter her. Dessuten er hans lag på lag med toner, som har danna skole hos ”alle” saksofonister som har kommet siden, nå også klart og tydelig. I tillegg var han nesten egenhendig i ferd med å reetablere sopransaxofonen som instrument i moderne jazz. I dag er det nesten ikke en eneste saxofonist som ikke spiller sopran i tillegg til enten alt eller tenor – noe vi har Coltrane å takke for.

John Coltrane strebde etter et skjønnhetsideal i alt han foretok seg, og det er tydelig gjennom hele denne undervurderte innspillinga. I jazzen er det ofte snakk om et personlig uttrykk – noe som ikke er lett å beskrive med ord. Da anbefales det heller å gå til for eksempel ”Coltrane’s Sound” – så mye mer personlig blir faktisk ikke musikk. Rhinos praktutgave av innspillinga med pappomslag, flotte bilder og ny og innsiktsfull omslagsheftetekst av saxofonkollega Kenny Berger, gjør ikke opplevelsen mindre.


Del på Facebook | Del på Bluesky

En kort innføring i «A Love Supreme»

(14.11.21) Fins det en link mellom Chuck Berry, Keith Richards, Miles Davis, Deep Purple – og John Coltrane?


John Coltrane: Legacy

(02.10.02) Både som saksofonist, komponist og bandleder er utvilsomt John Coltrane blant de aller viktigste i jazzhistoria. Det er nå vel 35 år siden han forlot tida, men til tross for det er hans innflytelse minst like sterk som noen gang. På denne fire CD-ers samlinga får vi et flott innblikk i de fleste sider av Coltranes liv og virke - satt sammen av gigantens sønn, saksofonisten Ravi Coltrane.


Cardigans returnerer

(05.11.01) Nina Persson har vel hatt sånn måtelig suksess med sitt soloprosjekt A Camp. Neste år er det klart for nytt album med The Cardigans. Singelen kommer midtsommers, albumet en gang utpå høsten.


John Coltrane: The Olatunji Concert: The Last Live Recording

(18.10.01) Hvis han hadde fått leve, ville grensesprengeren John Coltrane fylt 75 år i år. Slik gikk det ikke: Den 17. juli 1967 døde han av leverkreft - 40 år gammel. Knappe tre måneder før han forlot tida, spilte han en konsert i New York som på hans eget initiativ blei tatt opp. Av en eller annen grunn har den aldri blitt gitt ut, men nå finnes den. Dette handler altså om historiske opptak.


John Coltrane: Coltrane Plays The Blues
John Coltrane: Olé Coltrane

(08.11.00) Saksofonisten, komponisten, bandlederen og stilskaperen John Coltrane har vært, er og kommer til å forbli en av jazzens viktigste stemmer. Med disse to praktutgivelsene får vi møte han på vei inn i sin siste viktige epoke.


Miles Davis & John Coltrane: The Complete Columbia Recordings 1955–1961

(10.04.00) Fra tid til annen snakkes det om at enkelte musikanter, spesiell musikk, noen band og diverse innspillinger er historiske og har vært avgjørende med hensyn til hvordan musikk har utvikla seg. Alle disse kriteriene oppfylles av dette samarbeidet mellom Miles Davis og John Coltrane. Alt de foretok seg på selskapet Columbia i denne 6 års perioden finnes i denne boksen, og på disse seks cdene får vi ikke mindre enn 90 minutter med musikk som aldri har vært offentliggjort tidligere.


Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete

(08.06.99) Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.