Oslo Blåseensemble m/Maria Schneider,
Nicholas Payton & Arve Henriksen

Vi skulle få hele "Sketches Of Spain", og hele "Porgy And Bess" - og da er det mange som skjønner at det handler om Miles Davis' legendariske samarbeid med arrangøren Gil Evans. Men Miles Davis - uten Miles Davis...?


Oslo Blåseensemble m/Maria Schneider, Nicholas Payton & Arve Henriksen / /


Siden dette er første gang vi tar dere med i den nye operaen; tillat oss å bibringe en liten nedtur. Du har helt sikkert fått dem med deg - alle sukkene som sier "åh! for et fantastisk bygg"! For meg ser det ut som dette har etablert seg som en sannhet fordi de riktige folka har sagt det fra dag én.

Operaen ser riktignok stasen ut utafra, og beliggenheten - som gir havutsikt fra restauranten - er upåklagelig. Ellers? Er den helt OK. Som en god bekjent av meg som jeg traff i foajeen formulerte det, en som faktisk har et å si i dette huset. "Helt greit."

Inne i storsalen ble jeg faktisk ganske skuffa. Lyden var fin, og det er det viktigste. Men innredninga er - slik den ganske presist ble formulert; helt grei. På mange vis syns jeg salen i den gamle Folketeaterbygninga var minst like fin. La oss håpe alt det vi som publikum ikke får øye på er mye, mye bedre enn på Youngstorget. Det fortjener husets dansere, musikere, sangere og øvrige ansatte. Det trengs en sabla masse folk for å sette opp opera og ballett!

PJ Harvey har allerede spilt her, Ole Ivars likeså. Dermed skulle det bare mangle om ikke Oslo Jazzfestival skulle få lov til å legge den offisielle åpningskonserten sin her. Og dette var i sannhet et prosjekt som burde kle så påkosta innredning.

Oslo Blåseensemble består av 19 musikere, og er altså, som navnet sier - et band bestående av blåsere. Trompetister, saksofonister, klarinettister, fløytister, trombonister, en tubaist. I første akt var orkesteret utvida med bassisten Vince Archer og trommeslageren Kendrick Scott - og hovedrolleinnehaveren sjøl:

Nicholas Payton. Han er kjent som New Orleans-trompeter, og mange stussa over nettopp dette valget. Tonen av New Orleans er liksom ikke synonym med Miles Davis. Men la oss for all del ikke være forutinntatt, og heller presentere den vevre dirigenten, Maria Schneider. Hun er merittert som bare det, og så ut til å ha god kontroll - selv om jeg innimellom tok meg i å tenke at dette bandet hadde greid seg fint med et oppslag fra lead-trompeteren.

Så til verket. "Porgy And Bess" er en opera som hadde premiere i 1935. Musikken er signert George Gershwin. Noen har kalt den en "amerikansk folkeopera" - en karakteristikk som har mye for seg. Her er mye blues. Men i formen, som scenisk verk, er det streit opera.

I 1958 kom en instrumentalutgave av operaen. Arrangementene ble skrevet av Gil Evans, og foran orkesteret - riktig; et blåseensemble - sto Miles Davis. Resultatet ble et av jazzens aller største kunstverk.

Hvor mange ganger tror du at du har hørt favorittskiva di? Mange - men når du tenker etter, er det sikkert færre enn du umiddelbart tror. La meg si at jeg har hørt Miles-utgaven av "Porgy And Bess" 50 ganger, så juger jeg i hvert fall ikke på meg noe.

Man kan selvfølgelig bli skeptisk av mindre, for målt mot originalen må en kopi nærmest per definisjon bli temmelig bleik. Ingen kan spille "Summertime" sånn som Miles spilte den. Jeg forsøker i det lengste å holde vidåpne ører, men får fort den samme følelsen jeg tror jeg ville fått om noen skulle forsøke å rekonstruere "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band", "Nevermind" eller "Exile On Main St.". Det er noe som skjærer seg - i hvert fall om de som gjør coverversjonen legger seg så tett opp til originalen de bare kan.

Da blir det fort det som skulle være jazz omgjort til ikke-jazz. Satt på spissen: Idol-jazz. De sitter jo der og spiller så godt de kan, med notene Gil Evans delte ut til sine musikere i 1958. Den verdenskjente dirigenten Daniel Barenboim mener riktignok at et musikkverk ikke er noe verk "før det klinger". Før så skjer, altså i forkant av framføringa, er det bare prikker på et papir. Men det er nå en gang disse prikkene Gershwin og Evans i fellesskap skapte som medlemmene i Oslo Blåseensemble sitter og tolker i Den norske Opera, august 2008.

Orkesteret kommer jevnt over bra fra det, spesielt i partiene der de skal trøkke til. For dette er tidvis veldig skjør musikk, og da høres det veldig godt, de gangene en hornist eller en trombonist setter an tonen noen hundredeler etter sine kolleger.

Hovedinntrykket er litt blodfattig, og det merkes på publikum - for her klappes det omtrent like ofte som i kirken. Jeg likte "It Ain't Necessarilly So" best.

Oppgaven er den i prinsippet den samme, når "Scetches Of Spain" står på notestativene. Musikken er "spansk" - ja, du hører det med en gang, at dette er lyden av Spania, eventuelt spanskliknende landskap i Statene. Gil Evans har skrevet det meste, selv om det mest kjente nummeret, "Concierto de Aranjuez" er signert den spanske komponisten Joaquin Rodrigo.

Dette er det vakreste stykke musikk jeg har hørt, og jeg skalv med Arve Henriksen, der han tok sete på scenen. Det fins etter hvert mange flinke trompere her til lands, men jeg tror ingen andre kunne gjot dette på like overbevisende vis. Henriksen spiller ikke helt ulikt Miles Davis, men likevel helt forskjellig (for å låne et uttrykk av Jan Garbarek).

Han frambringer det nydeligste sould - idet han får sitt horn til å låte som bukkehorn eller kattemjauing. Ofte legger han seg høyere i registeret enn nivået Miles valgte, og sampillet med harpistinnen er vakkert.

Store deler av "Sketches Of Spain" er bygd rundt enkle, repeterende trommevirvler. Ikke ulikt progresjonen i Ravels "Bolero". Dette fikser Oslo Blåseensemble med gjester aldeles strålende, men det er ingen tvil om hvem som er kveldens store stjerne: Arve Henriksen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

For en musiker han var – Miles Davis!

(20.11.24) Vi er vant til å mene at det som synes for godt til å være sant, er nettopp det. Fake news. Et annet ordtak sier at det ikke fins en regel uten unntak. Disse opptakene av Miles Davis Quintet i 1963/64 er strengt tatt for gode til å være sanne. Men de er det – sannheten. Og det er nesten ikke til å tro.


Ble Miles Davis nekta på nattklubb i Oslo – fordi han var feil antrukket?

(17.01.23) Noen ganger er det rart hva man skal bruke tida si på. Men dette er viktig! Ble Miles Davis en silde aften nekta adgang til nattklubb i Oslo, fordi han var kledd i jeans?


Miles Davis snudde det meste på hodet. Opptil flere ganger. Også pop-musikk.

(06.12.20) Kan du gjøre et forsøk på å tenke deg den perfekte blandinga av jazz og pop? Miles Davis.


Strålende dokumentar om Miles Davis

(09.04.20) «Vil du skape noe, må det handle om forandring.» Miles Davis, i et nøtteskall.


Miles Davis’ brygg koker fortsatt – historien bak «Bitches Brew»

(14.02.20) Gå til vår konsert-seksjon, og du finner omtale av en fantastisk konsert der et norsk band gjenskapte Miles Davis’ «Bitches Brew». Her skriver bandleder Lars Mjøset om tilblivelsen av dette revolusjonerende albumet – som nå feirer 50-års jubileum.


«Rubberband» - et ekte Miles Davis-album

(11.09.19) Et flunkende nytt Miles Davis-album, 28 år etter hans død? Tro det eller ei, men det er faktisk helt sant.


Miles Davis-aften i Bjørvika

(04.03.08) På slutten av 50-tallet gjorde Miles Davis (1926-91) to revolusjonerende innspillinger med Gil Evans (1912-88) som orkesterleder. 11. august kan du høre "Porgy And Bess" og "Sketches Of Spain" i Den norske Opera. Anledninga er åpninga av Oslo Jazzfestival - ja, du leser riktig. På scenen finner du Det Norske Blåseensemble med Arve Henriksen og Nicholas Payton som Miles... Det er bare å ønske lykke til!


Miles Davis: 'Round About Midnight

(30.06.05) I år er det 50 år siden Miles Davis spilte inn det første av mange legendariske album for Columbia - "'Round About Midnight". Det markeres med en nyutgivelse og ikke nok med det: Fra ett eller annet sted er det funnet et konsertopptak med den legendariske kvintetten med John Coltrane fra 1956 - som blir gitt ut for første gang. Vi snakker julaften!


Miles Davis: Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964

(29.12.04) Med "Seven Steps: The Complete Columbia Recordings Of Miles Davis 1963-1964" har Columbia/Legacy kuska i mål ett av de aller mest ambisiøse prosjektene i jazzens platehistorie. I løpet av cirka ti år har selskapene gitt ut sju praktsamlinger med alt Miles Davis spilte inn for Columbia fra slutten av 50-tallet og fram til begynnelsen av 70-tallet. Det de aller fleste eksperter regner som den viktigste perioden i geniet Davis' musikalske liv, har blitt dokumentert på et fantastisk vis fra start til mål.


Miles Davis: Early Milestones Original Recordings 1945-1949

(20.03.02) I svært manges øyne og ører er han verdens mest innflytelsesrike jazzmusikant - Miles Davis. Hvor, hvordan og med hvem det hele mer eller mindre starta får vi høre på denne remastra utgivelsen av 20 innspillinger han gjorde sammen med en rekke andre genier fra perioden 1945 til 1949. Musikkhistorie.


Hvem har lov til å tukle med Miles?

(25.11.01) 10 år etter hans død, "kompletteres" Miles Davis-katalogen stadig - og anmelderne faller i staver over hvor fint & flott & historisk & vesentlig alt sammen er. Men hvem er det egentlig som har rett til å tukle med musikkhistoria på dette viset? Er det ikke slik at opphavsmannen sjøl burde ha siste ord i spørsmålet om hva han ville gi sitt publikum?


Miles Davis: The Complete In A Silent Way Sessions

(02.11.01) Julaften har kommet svært tidlig i år for alle Miles Davis-tilhengere kloden rundt. Alt geniet Davis foretok seg i studio mellom 24. september 1968 og 20. februar 1969 foreligger nå samla for første gang. Vi snakker enkelt og greit musikkhistorie.


Balladen om Miles Davis og unge frøken Monica Zetterlund

(06.04.01) Monica Zetterlund satt i baren, og ble påspandert den ene drinken etter den andre. Det kan ha vært mot slutten av 50-tallet, eventuelt tidlig på 60-tallet. Etter hvert måtte hun naturligvis på do. Men hun merka ikke at noen fulgte etter.


Miles Davis & John Coltrane: The Complete Columbia Recordings 1955–1961

(10.04.00) Fra tid til annen snakkes det om at enkelte musikanter, spesiell musikk, noen band og diverse innspillinger er historiske og har vært avgjørende med hensyn til hvordan musikk har utvikla seg. Alle disse kriteriene oppfylles av dette samarbeidet mellom Miles Davis og John Coltrane. Alt de foretok seg på selskapet Columbia i denne 6 års perioden finnes i denne boksen, og på disse seks cdene får vi ikke mindre enn 90 minutter med musikk som aldri har vært offentliggjort tidligere.


Miles Davis with John Coltrane and Sonny Stitt: In Stockholm 1960 Complete

(08.06.99) Stedet er Stockholm og tidspunktet er 22. mars 1960. Ett av de viktigste samarbeida innen moderne jazz, med Miles Davis og John Coltrane i hovedrollene, går mot slutten. En måned seinere var det over, og i oktober kom Davis tilbake med Sonny Stitt som erstatning. Musikk-historie.


Div. Artister: Endless Miles - A Tribute to Miles Davis

(09.04.99) Denne hyllesten til jazzens sjefsguru, Miles Davis, blei innspilt den 26. mai i fjor - den dagen Miles ville fylt 72 år. Åstedet var klubben Birdland i New York. Tilstede var en rekke av sjefens tidligere medmusikanter, representanter for hans familie og venner - i tillegg til en klubb stappfull av Miles-fans som fikk ei hyggestund alle vi andre nå også kan være med på.


Miles Davis: The Complete Bitches Brew Sessions

(07.12.98) For alle Miles Davis-tilhengere kom jula tidlig i år. Alt materialet sjefen spilte inn mellom 19. august 1969 og 6. februar 1970, der blant annet den legendariske innspillinga "Bitches Brew" er henta fra, har nå blitt videreforedla på beste måte. Som om ikke det er nok har også gullgraverne i Columbias arkiver funnet fram langt over en time med tidligere uutgitt materiale.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.