Infernalsk helg på Rockefeller og John Dee

(Oslo/PULS): Tidenes første Infernofestival ble arrangert nå i påskehelgen. Det ble for festivalgjengerne en litt forskrudd påskefeiring, hvor et av hovedtemaene var Jesu' død og oppstandelse sett fra en litt annen synsvinkel. Stikkord kan nevnes som blant annet opp-ned-pentagrammer, opp-ned-kors og verdens lengste og tøffeste skinnfrakker. Selv var vi i en satans god stemning, da vi med mjød i kroppen skulle begi oss ut på vår ferd ned til de mørke festivalkamre. God stemning hersket også blant de øvrige festivalgjengerne. Vi tror de alle var ganske glade inne i seg, selv om mange av de så fryktelig slemme ut.


Infernofestivalen / /


22 band skulle i løpet av fredagen og lørdagen spille dritten ut av 2 scener, henholdsvis på John Dee og Rockefeller. Vi tok en titt på noen av dem.

TRAIL OF TEARS

Dette var litt av en gjeng. De trollbandt oss fra første stund med sin storslagne gothmetal, og de stoppet ikke heller. Imponerende velspilt og tight for å være såpass mange som sju stykker.

Både mørk, slem og skummel blackmetal-vokal fra Ronny Thorsen og fortryllende kvinnevokal fra Cathrine Paulsen runget ut i salen, og var sammen med flotte, smakfulle gotiske synthpartier og gitarriff med på å gjøre dette til en storslagen opplevelse.

Trommis Jonathan Perez holdt trøkket oppe, og grunnlaget stødig. Lydbildet var klart og tydelig, til tross for mye å holde styr på, all honnør til lydteknikerne! Et par ganger i løpet av konserten ble våre smilebånd bedratt, da en stor, skallet, for oss uidentifisert mann med skinnfrakk tuslet ut på scenen og dro på med flotte cleanvokal-partier.

Trail of Tears er i samme kategori som Tristania og The Sins Of Thy Beloved, noe de ikke legger skjul på. Melankolske, tåkete og til tider skumle goth-toner skulle snart bli avløst av et helvetes inferno av lyd, noe som bringer oss videre til...

...GEHENNA

Gehenna betyr helvete. Det er heller ikke lite beskrivende for deres musikalske uttrykk. Det luktet død og fordervelse av gitarlyden til Sanrabb, en innestengt, tett men samtidig spiss lyd som ble godt utfylt av Nekros noe mer åpne gitarlyd.

Vi tror Satan er innestengt i gitarene til disse gutta. De serverte oss haugevis med harde, kjappe, og til tider groovy og jævlig fengende deathmetal-riff. Låtmaterialet var utrolig brutalt. Vi tror de drepte en publikummer med den første låta. Øregangene våre ble kontinuerlig voldtatt gjennom hele konserten, og vi elsket det!

Lyden var som den skulle være, helvetes stygg, brutal og møkkete, men fortsatt druknet ingen av instrumentene. Trommis Blod gjorde en infernalskt god jobb der han satt bak trommesettet sitt og dengte løs, under et svært banner med den majestetiske Gehenna-logoen på. Dette var en godt gjennomført konsert med et av Norges tøffeste death-/blackmetal band.

ENSLAVED


ENSLAVED: Grutle gir jernet ( )

Frykt de ærefulle vikingene fra nord! Enslaved var et av de banda som var mest reklamert for på Infernofestivalen. Introen var lovende, en viking entret scenen og knelte foran publikum, med sverd og fakkel i hånd. Skumle lyder rumlet ut av høyttalerene en stund, og til slutt kom bandet ut på scenen, og da blåste vikingen med sverdet og fakkelen en stor flamme ut over det skrekkslagne publikum. Dermed hoppet han ned fra scenen og ble borte. Det var nå fire spillende og syngende vikinger på scenen.

Vårt første inntrykk var - Oi, dette var bedriten lyd. Håper det bedrer seg. Det gjorde det ikke i særlig stor grad. Den klassiske, beinharde vikingmetallen kom ikke på langt nær så tydelig fram som den burde ha gjort, det var tidvis umulig å høre noe som helst av hva som ble spilt. Gitarene druknet totalt, noe som senket nivået betraktelig, ettersom dette var et band som alle hadde store forventninger til. Innbitte Enslaved-fans, på den annen side, som kjenner låtmaterialet godt, fikk nok mer ut av denne konserten enn det undertegnede gjorde.

RAM-ZET


RAM-ZET: Sofistikert metall ( )

Denne konserten hadde vi store forventninger til, og vi var tydeligvis ikke de eneste. Bandet spilte på John Dee, og det var stappfullt og god stemning. Det er vanskelig å sette Ram-Zet i noen bås. De spiller smakfull, sofistikert metal, med synther, samples, fioliner, fløyter og kvinnevokal. Vokalist, gitarist og frontfigur Zet innehar en spesiell, karakteristisk stemme.

Mange av låtene ble bundet sammen ved hjelp av små, skumle og stemningsfulle elektroniske mellomspill med vridde og vrengte beats. Med dette viste de at de innehar en særdeles god programmeringsevne. Line-up'en bestod, i tillegg til de tre hovedmedlemmene Zet, Solem (bass) og Kùth (trommer), av en keybordist og to kvinnelige korister. En av dem spilte fiolin, og den andre hjalp til med tangent-trykking, samt sensuell dansing.

De serverte oss selvfølgelig mange låter fra plata Pure Therapy, ettersom dette er deres eneste utgivelse hittil. Disse fungerte bra live. Bandet spilte tight og lyden var for det aller meste klar og tydelig. Vår illusjon av vokalist Zet som en mystisk, skummel og utilnærmelig kar ble lagt i grus da vi hørte hans koselige og glade Toten-dialekt strømme imot oss.

Dette var rett og slett en hyggelig opplevelse. Publikum storkoste seg, spesielt en full mann med øl i hånda som til scenearbeidernes skrekk et par ganger steg opp på scenen og prøvde å skåle med alle i bandet. Vi gleder oss til å høre mer fra denne gjengen i tiden som kommer.

PAIN

De megabarske svenske (med unntak av trommis Horgh fra Immortal) cybergutta i Pain inntok scenen på Rockefeller med sin småkommersielle techno-metal, og til vår store forbauselse tok vi opptil flere sinte black'ere på fersken i å stå og poge og danse, som om de skulle vært på Hyperstate, til Pains groove-baserte cyberbeats. Det var i sannhet et forunderlig syn.

Frontfigur Peter Tägtgren er kjent som en av Sveriges største metal-producere samt mannen bak det anerkjente deathmetalbandet Hypocrisy og i kveld var han kledd i røffe cyber-klær. Ja, vi var neimen ikke helt sikre på om dette var den samme sinte mannen som han i Hypocrisy. Han synger meget bra, men vokalen var mikset alt for lavt.

Noe vi la merke til var at en god del av synthen samt koring var lagt på sequencer (playback, med andre ord). Konserten ble litt kjedelig til tider, men vi fikk oss en god latter da de mot slutten ga oss en cybermetal-versjon av Beatles-låta "Eleanor Rigby". Vi syntes faktisk at dette fungerte ganske bra, og for å konkludere kan en si at dette var en godt gjennomført, om enn litt kjedelig, konsert.

CADAVER INC.

Vi kan starte med å si at dette bandet har en makaber, sinnsykt morsom internettside, som de har fått mye pes for. Ryktene sier at de er blitt etterforsket av Økokrim, på grunn av den. www.cadaverinc.com.

Cadaver Inc. er i følge internettsiden et selskap som hjelper deg med å tildekke mord og å fjerne eventuelle vitner. Sjekk den ut for en god latter.
Dette var rølpete, brutal og steinhard deathmetal fra første riff. Kompromissløst og fryktløst spilte de innvollene ut av de forskremte publikummerne. Vi tror mange sjeler gikk tapt her.

Lyden var ikke noe å skryte av, vi hørte rett og slett for lite av hva som ble spilt. Men, det er viktig å huske på at det som for mange er relevant når slike band er på scenen, er at en skal få juling av lyden, og at bandet spiller bra. Og det gjorde de.

Cadaver Inc. gir oss en stygg, jævlig hard og brutal konsert og vi hadde forsåvidt ikke venta så mye mer. Dette var nesten dobbelt så hardt som Christian Strand på sitt hardeste, og det sier ikke lite...

RED HARVEST


RED HARVEST: Bråkte som et rent helvete! ( )

Red Harvest er band som virkelig er noe for seg selv. De spiller møkkete, post-apokalyptisk industrimetall. Red Harvest er lyden av smerteskrikene fra søppelmonsteret hos Fraglene, som sitter fast i et nettverk av rustne, ødelagte tannhjul på en nedlagt fabrikk der noe av den ødelagte hydraulikken fortsatt står og pumper og bråker som et rent helvete.

Forventningene var store, og vi hadde tatt på oss verneutstyr og vi hadde rustfjerner i lomma for anledningen. De åpnet med "Omnipotent" fra Cold Dark Matter, et monster av en låt som griper rundt oss med disharmoniske riff fra helvete og denger dritten ut av øregangene våre.

Red Harvests geniale låter ble til tider dessverre helt borte. Lyden var forferdelig utydelig, og ufattelig mye dårligere enn sist gang de spilte på John Dee. Det finnes forskjellige former for bråk.

Om Red Harvest får ordentlig lyd og om instrumentene deres blir mikset slik at de ikke drukner i hverandre, da er bråket helt herlig å høre på. Om tilstandene er slik som de var her, blir bråket bare bråk. Rustfjerneren ble imidlertid tom...

BORKNAGAR

Dette var uten tvil noe mange hadde store forventninger til. Det var festivalens siste band ut, og nå håpet vi på et skikkelig show. En stemningsfull intro ble kjørt igang, og alle stod og trippet. Ut på scenen kom bandet, med to nye medlemmer, vokalist Vintersorg og bassist Tyr.

Første låt er "Ruins Of The Future". Det første vi tenkte var - Hva i Satans navn? Har dette bandet hatt soundcheck i det hele tatt?. Gjennom store deler av den første låta var lyden helt jævlig. Først var synthen altfor høy, vi holdt på å dø der vi stod. Resten av låta hørte vi ikke noe særlig til den. Vi kunne nesten se for oss lydmannens ansiktsuttrykk, som med sinte blackmetal-blikk i ryggen nok måtte stresse rundt miksebordet for å få lyden til å bli noenlunde tålelig.

Det ble den, men ikke så mye mer. Gitarene var gjennom hele konserten temmelig utydelige. Og det var irriterende, særlig med tanke på at den episke og storslagne stemningen i musikken til Borknagar har mye av grunnlaget sitt i de spesielle gitarpartiene.

Noe som derimot var en positiv overraskelse var Vintersorgs opptreden, han gjorde virkelig en god jobb. Og det skal han ha honnør for, det er ikke en hvilken som helst oppgave å erstatte I.C.S. Vortex, populært kalt Simen Hestnæs.

Han slet nok litt på et par partier, ja, blant annet på "Colossus", men han får absolutt godkjent av oss, flink svenske, klapp klapp. Bassist Tyr spilte også veldig bra, han utbroderte et par av basspartiene, og han imponerte med kveldens tøffeste propellhue-bænging.

Og med dette var tidenes første Inferno-festival over. Vi må, til tross for en del dårlig lyd, si oss fornøyd. Black'erne var slitne, liksminken rant og opp-ned-korsene hang slapt om halsen på svære karer med langt hår og skinnfrakker. Den natten dro alle hjem, drømte om Satan og gledet seg til neste år.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Taake og Gehenna åpnet svartmetallhøsten

(10.10.21) Det har endelig blitt høst, Norge har stort sett fått kontroll over koronaen og man kan ta på seg battle-jakka og dra på konsert.


En middels sterk vestlandsvind fra Enslaved

(08.10.21) Progressiv-vikingene fra det store Vestland er ute med sin tredje Ep - "Caravans To The Outer Worlds", en blankpolert 4-spors utgivelse med alle elementene som er typisk for Enslaved inkludert. Men prikken over i-en uteblir.


Gi Spellemannprisen til Enslaved!

(12.10.20) Plutselig er Enslaved der igjen med enda en utgivelse, den 15. i rekken. Og jeg som enda ikke hadde rukket å høre meg lei på E-skiva, deres forrige utgivelse.


Chromatics: Kill for Love

(19.06.12) Kvartetten fra Portland har brukt fem år på å snekre sammen oppfølgeralbumet, Kill For Love. – En sommerflørt til interesserte.


Enslaved: De gamle er fortsatt eldst!

(04.10.10) (Oslo/PULS): Puls storkoste seg da Enslaved inviterte til slippfest for det glimrende nye albumet Axioma Ethica Odini på Parkteatret i Oslo. De gamle er fortsatt eldst, noe Enslaved viste ettertrykkelig denne kvelden.


Enslaved: Axioma Ethica Odini

(20.09.10) Med en forankring i det norrøne har Enslaved, album for album, åpnet det musikalske landskapet og blitt stadig mer progressive. Deres siste og muligens beste album, ”Axioma Ethica Odini” slippes i disse dager og Puls har latt seg overbevise.


Inferno Dag 2: Storslått Mayhem-finale

(06.04.10) (Oslo/PULS): Infernofestivalens høydepunkt i år var utvilsomt Mayhem. Det er sju år siden sist dette legendariske og myteomspunne bandet spilte på festivalen, men før scena ble rigget til i umiskjennelig Mayhemstil var det ni andre band som hadde mye å by på.


Inferno Dag 1: Same procedure...

(02.04.10) (Oslo/PULS): I år det 10. gang Infernofestivalen arrangeres. Det er ingen påtrengende storslått feiring av seg selv som preger åpningen av årets Infernofestival, tross den suksesshistorien festivalen har blitt i løpet av disse årene. Her handler det i stor grad om "same procedure as every year".


Enslaved: Vertebrae

(21.10.08) Enslaved er blitt et begrep innen metalen og har kanskje vært det i lengre tid ute i den store verden enn her hjemme. Den brede oppmerksomheten og anerkjennelsen de lenge hadde gjort seg fortjent til her hjemme fikk bandet i 2005, med tildelingen av Spellemannsprisen for "ISA". Nå er bandets tiende utgivelse med tittelen "Vertebrae" ute. Og det står fortsatt bra til med Enslaved …


Red Harvest: The Red Line Archives

(21.04.08) Med ti album bak seg er ikke Red Harvest for smågutter å regne hva angår norsk industriell metall. Bandet har i løpet av sin seksten år lange karriere skremt vettet av sine lyttere med sitt tunge, dystre og eksperimentale lydbilde. Nå er tiden kommet for Red Harvest å nok en gang bevise hva de er laget av.


Pain: Psalms of Extinction

(06.10.07) Petet Tägtgren er en travel mann, og midt i mellom alle hans tusen prosjekter har han funnet tid til å gjøre nok en skive med Pain. Psalms of Extiction fortsetter der forrige skive slapp, noe som kanskje er like greit i en tid der alle skal revolusjonere, overraske og sjokkere.


Infernofestival 2007: Dag 2

(12.04.07) I fjor var Emperor langfredagens største trekkplaster, i år var det Immortals tur. De fleste stilte opp med høye forventninger for å overvære tilbakekomsten, men det legendariske bandet fikk dessverre store problemer med å innfri da de tekniske problemene tårnet seg opp. Kveldens desiderte høydepunkt sto derimot Red Harvest og Rotten Sound for.


Red Harvest får du ikke kjøpt billig!

(25.02.07) Jeg er egentlig litt lei av å skrive bra ting om dette bandet, og jeg forsøker å være så objektiv jeg kan når jeg ser dem spille, men konklusjonen blir alltid at Red Harvest er helt vanvittig live. Selv på den bitte lille scenen på Maiden klarer bandet å levere stemningsfull mørke. Og vi, disiplene, står bare og tar imot. Konsert etter konsert.


Slutt for Trail Of Tears

(29.11.06) Vennesla-bandet Trail Of Tears er oppløst, i følge en beskjed på bandets hjemmeside. Bandet har nettopp kommet hjem fra en turnè i Mexico, og skulle etter planen gjøre tolv konserter i mellom-europa i desember. Alle konsertene blir avlyst.


Trail Of Tears: Free Fall Into Fear

(05.04.05) Venneslas største eksportartikkel innen musikk er faktisk ikke Maria Arredondo, selv om det er inntrykket man får av dagspressen. Metalbandet Trail Of Tears har et stort publikum rundt omkring i Europa, men har aldri fått de store overskriftene her hjemme. "Free Fall Into Fear" beviser nok en gang at venndølene har kvaliteter som burde fenge også her til lands.


Svart påske - Inferno Festival 2005: Dag 3

(29.03.05) (Oslo/PULS): Metalfolket møtte opp i hopetall også på den tredje og siste dagen av Inferno Festival 2005. Her får du vår rapport fra avslutningsdagen for nok et vellykket arrangement.


Gehenna: WW

(20.03.05) Det gikk rykter om at Gehenna kom til å søke tilbake til røttene i forkant av skiveslippet; rykter som viste seg å holde stikk. Heldigvis. Men ikke forvent deg en ny ”Spell”-skive. Det er Darkthrones opptråkkede fotspor Gehenna velger å utforske denne gangen.


Arcturus og Mantas første band offentliggjort til Inferno Festival

(01.12.04) Inferno Festivalen slapp i dag de to første navnene til påskens svarte begivenhet på Rockefeller og John Dee. Arcturus og Mantas er klare for festivalen, som arrangeres 24-26 mars 2005.


Enslaved mot metallhimmelen!

(27.10.04) Enslaved slår til igjen, denne gang med en knusende innertier i form av albumet "Isa". Bandet, som står bak selve begrepet viking metal, har gått inn i sitt 13 eksistens-år og kan med rette kalles veteraner innen den norske ekstrem metal scenen. PULS sendte av gårde noen spørsmål, og har med dette mottatt fyldige svar tilbake fra selveste Ivar Bjørnson.


Enslaved: Isa

(27.10.04) Spenningen var stor da "Isa" skulle snurres i spilleren. Siden den enorme "Mardraum", har bandets musikalske eksperimentering vokst omfattende fra skive til skive. "Isa" fremstår som en naturlig utvikling fra "Below The Lights", selv om det på forhånd var umulig for noen å spå at resultatet kom til å låte slik.


Red Harvest: Internal Punishment Programs

(23.09.04) Red Harvest setter fart på høstdepresjonen med sine ”agroinsustrielle” ramaskrik. Men dessverre får de aldri elendigheten til å fenge på ”Internal Punishment Programs”.


Quart 04, dag 6: Metallgudene avsluttet Quart

(11.07.04) (Kristiansand/PULS): Regntungt og ganske folketomt når Quart 04 avsluttet på lørdag. Mange festivalgjengere hadde nok dratt hjem noen dager tidligere enn planlagt på grunn av møkkaværet som inntok sørlandet på torsdag. De som ble igjen, og holdt seg på festivalens beste scene, Odden, fikk oppleve norsk ekstrem-metal fra Enslaved og guddommelig doom fra My Dying Bride.


Absolutt fabelaktig Inferno!

(16.05.03) (Oslo/PULS): Påsken - jada, vi har hatt en liten sabbat i mellomtida - kom til Oslo med strålende vær, utepilsen fløt i strie strømmer og Valgerd fikk de fleste til å brekke seg med sine oppfordringer om at man måtte holde hviledagene hellige. Om det var et opprør mot henne som lå til grunn for påskens utskeielser eller om det skyldtes det fine været skal forbli usagt, men det er ikke tvil om at dette er den mest infernalsk rølpete påsken jeg har vært ute for.


Red Harvest: Sick Transit Gloria Mundi

(17.04.02) I borettslaget der jeg vokste opp bodde en fyr vi kalte gir'ern. Årsak: Dagen rundt fløy han rundt og lot som han var en blanding av fly og ørn. De smått spastiske øvelsene ble utført mens hans - kontinuerlig - freste: GRRRRRRRR....! Folkens, helvete er løs! Red Harvest er ute med ny plate.


Red Harvest i Akkerhaugen studio

(14.01.02) Red Harvest har akkurat avslutta et lengre opphold i Akkerhaugen studio (Emperor, Myrkskog) med produsent Neil Kernon (Queensryche, Nevermore, Skrew). Her har de spilt inn oppfølgeren til ”Cold Dark Matter” (2000). Red Harvests nye album, som etter sigende skal hete ”Sick Transit Gloria Mundi”, inneholder 10 nye låter og en cover av kult-industri-bandet GGFH.


Neil Kernon produserer Red Harvest

(02.07.01) Det norske metallbandet Red Harvest har mottatt 60.000 NOK fra Fond For Lyd Og Bilde - tidligere Kassettavgiftsfondet - for å spille inn ny skive. Det betyr at gruppa hyrer inn den anerkjente produsenten Neil Kernon og går i studio til høsten.


Norsk musikk for eksport!

(03.05.01) Tallet på norske artister som får realisert utfartstrangen sin er stadig økende. Endel er av disse artistene er støtta av Kulturdepartementet gjennom Norsk Kulturråds TTF-ordninger. Den statlige sponsinga ser altså ut til å kunne bære frukter. PULS har sett nærmere på de drøyt 20 artistene som fikk støtte ved årsskiftet. I tillegg har vi kartlagt minst like mange som reiser ut helt på egen hånd.


Enslaved + Ym:stammen = sant

(28.04.01) Viking-metallerne Enslaved fra Hafrsfjord, går i studio i august for å spille inn oppfølger'n til fjorårets Mardraum. Bandet brøyt for et par år sida med Osmose Records og gir nå ut på Necropolis. Ryktene sier at vokalisten i Ym:stammen skal synge kvad i duett med Grutle Kjellson på det nye albumet.


Cadaver Inc.: Discipline

(23.04.01) Endelig; denne skiva er det blitt snakket mye om innenfor metall-miljøene. Gitarist Anders Odden (Neddo) er hjernen bak dette prosjektet. Med seg har han trommis Czral (eks-Dimmu Borgir), vokalist Apollyon (Aura Noir, Dødheimsgard) og bassist LJ Balvaz.


Metal-inferno i Oslo!

(06.04.01) Langfredag jo være en ypperlig dag for tung metal. Og får du ikke nok da, kan du spe på med mer selveste påskeaften. Dørene åpnes for Metal Festival Norway.


Red Harvest: New World Rage Music

(20.03.01) Norske Red Harvest har nå holdt det gående i langt over 10 år, og er vel som veteraner å regne. Nå er de ute med en reutgivelse av New Rage World Music. I tillegg har de putta på noen nye eksklusive spor. Nå har ikke undertegnede hørt den opprinnelige platen, så hva som er nytt/gammelt vet jeg ikke.


Norsk deathmetal-band etterforskes av økokrim

(19.03.01) Det norske deathmetal-bandet Cadaver Inc. slipper ny skive 16 .april. Det står det ingenting om på hjemmesida deres. Derimot markedsfører de seg som agenter for hvordan man skal bli kvitt uønskede lik, bringe vitner til taushet og videreformidler indre organer. Likposer er en av remediene de tar imot bestillinger på, og kundene står i kø for å sikre seg kvalitets-bodybags. Men fordi adressen deres kobla direkte til Stortinget har Active ISP og sikkerhetstjenesten på Stortinget kontakta økokrim for å fjerne deler av innholdet på site'n.


Red Harvest: Brutalt og genialt!

(11.12.00) (Oslo/PULS): Zyklon varmet opp for Red Harvest under fredagens konsert på John Dee i Oslo. Zyklons vokalist stilte med "Drep de kristne" skrevet på brystet, og bandet leverte et dødsbra sett brutal metal og scoret høyt hos publikum i de 40 minuttene de spilte. Vi ønsker det nye, norske metal-bandet velkommen, og venter i spenning på skiva deres som slippes i nær fremtid.


Gehenna: Murder

(20.11.00) AAAAh! Gutta fra Stavanger med susp og nyrebelte! Gehenna var veldig Black Metal tidligere, den forrige skiva "Adimiron Black" fikk stående applaus fra verdenspressen. Nå heller Gehenna mer mot Death metal. Og dette låter fett!


Pain: Rebirth

(26.09.00) Man kan vel si at personen som står bak dette bandet, nemlig svenske Peter Tägtren, høyst trolig ville vært et offer for mine venners sviende kommentarer på byen, hadde han befunnet seg i Oslo på en fredags-kveld.


Norsk metal over Europa!

(14.07.00) - Euro'en vil etter all sannsynlighet ikke overleve denne høsten! Vi har Ketil Eggum fra Red Harvest på tråden. I september legger han og et rett ut sagt fryktinngytende lag ut på Den Europeiske Landevei. Norsk metal skal få Europa til å skjelve!


Red Harvest: Cold Dark Matter

(13.07.00) Red Harvest er et sånt band som bare limer deg fast, akkurat der du måtte befinne deg idet de pøser hele etterkrigstidas industri i din retning. Du går ikke uskadd fra et møte med dem - og det vil gå svært lenge til du glemmer opplevelsen.


Knusende, Red Harvest!

(07.06.00) Red Harvest har release-party for den nye CD'n "Cold Dark Matter", som for øvrig er deres mest knusende og brutale noen gang. Ministry er pop-musikk i forhold, dette rocker!!!


Acopalyptic UggaBugga Space-War-Metal!

(06.05.99) Onsdag 12. mai; dagen før Himmelspretten: Du har med andre ord fri dagen derpå!


Bekkevold trommer igjen

(07.04.99) Cato Bekkevold var “monsteret” bak dyster og superteknisk heavy metal-tromming i bandet han var med å starte; Red Harvest. Han forlot bandet i 1997. Ifølge Scream Magazine News er han endelig bak slagverket igjen, nå i black metal-bandet Demonic.


Borknagar: The Archaic Course

(17.12.98) Når jeg lytter til et band som Borknagar blir jeg litt lei meg. Dette er et strålende album som dessverre aldri vil få det store salget ettersom det stemples som black metal.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.