Enslaved: Vertebrae

Enslaved er blitt et begrep innen metalen og har kanskje vært det i lengre tid ute i den store verden enn her hjemme. Den brede oppmerksomheten og anerkjennelsen de lenge hadde gjort seg fortjent til her hjemme fikk bandet i 2005, med tildelingen av Spellemannsprisen for "ISA". Nå er bandets tiende utgivelse med tittelen "Vertebrae" ute. Og det står fortsatt bra til med Enslaved …


Ingen tvil om det. "Vertebrae", (latinsk ord for ryggsøyle, om jeg ikke er helt på jordet) er et helstøpt Enslaved-album kvalitetsstemplet slik vi er blitt vant med fra disse musikerne, som stadig viser hvordan de utmerket kombinerer det å bevare og det å utvikle det enslavediske musikkuttrykket.

Enslaved, med utgangspunkt i 1991 og to tenåringer fra Haugesund, har utviklet seg i flere skritt underveis mot årets "Vertebrae". Om deres tiende opus er deres beste er det håpløst å mene noe bastant om. Alle utgivelsene har uttrykk og form preget av epokene de ble utgitt i. Det at bandet ble startet av to svært unge musikere tidlig på nittitallet farget deres første plater med black metal, og selv har jeg hatt mye glede av en plate som "Blodhemn", som ofte nevnes som den mest rendyrkede black metal platen Enslaved har kommet med.

Jeg finner litt av det samme uttrykket på "Vertebrae" uten at dette gjør skiva til en black metal-utgivelse. Den heller langt mer mot det progressive, men ikke på samme måte som på noen av de senere års plater. Det psykedel-progressive, som snodde seg som en rød tråd på spesielt "Mardraum – Beyond The Within" (2000) og "Monumension" (2001) er langt mindre til stede, knapt hørbare på den nye platen. Disse to platene viser tydelig et av mange kreative faser i uttrykkssyklusen til Enslaved. "ISA" og "RUUN", som begge dro i land prestisjetunge priser, viser en litt annen side av bandets utvikling.

"Vertebrae" greier Enslaved på en overbevisende og solid måte å vise at de både tør og har evner til å finne tilbake til røttene uten å gå de samme sporene, og samtidig kombinere utgangspunktet med stødig hånd på det melodisk progressive, som i enkelte låter beveger seg litt over i musikklandskapet til Pink Floyd. Andre finner gjerne andre referansepunkt, og det er en av de fine tingene med Enslaved. Man kan gjerne slite litt med å finne gode sammenligninger og dermed står Enslaved trygt på eget fundament. Produsenthjelp fra Tool guru Joe Barresi ryster ikke, etter mitt syn, denne grunnvollen.

Et av særtrekkene ved Enslaved i alle år siden 1991 er den grimme vokalen til Grutle Kjellson. Heldigvis er den til stede med fullt trøkk også på den nye skiva. Her er ingen tegn på at bandet ønsker å dempe sin musikalske aggressivitet, selv om de fleste låtene viser en mer harmonisk og en mer flytende melodisk stil uten disse brå og ofte uventede overgangene vi kjenner fra flere tidligere plater.

Herbrand Larsen og hans rene vokal understreker melodiseringen på en god måte og vokalvariasjonen er en av flere faktorer som gjør låtene svært gode og langvarig interessante. Tyngden og metaluttrykket er på plass så det holder, og det samme er evnen og viljen til å bevare og fornye, om enn ikke i store sprang. Og det er nettopp noe av det jeg setter pris på med Enslaved.

Jeg vet ikke helt eksakt hva jeg kan forvente meg neste gang. Jeg gleder meg allerede til neste skive. Men det betyr ikke at jeg allerede er blitt lei av "Vertebrae". Den er solid i seg selv, men gjør meg også ny-nysgjerrig på bandets ni tidligere skiver.

Det skal komme til å bli spilt mye Enslaved her i heimen i tiden som kommer …


Del på Facebook | Del på Bluesky

En middels sterk vestlandsvind fra Enslaved

(08.10.21) Progressiv-vikingene fra det store Vestland er ute med sin tredje Ep - "Caravans To The Outer Worlds", en blankpolert 4-spors utgivelse med alle elementene som er typisk for Enslaved inkludert. Men prikken over i-en uteblir.


Gi Spellemannprisen til Enslaved!

(12.10.20) Plutselig er Enslaved der igjen med enda en utgivelse, den 15. i rekken. Og jeg som enda ikke hadde rukket å høre meg lei på E-skiva, deres forrige utgivelse.


Enslaved: De gamle er fortsatt eldst!

(04.10.10) (Oslo/PULS): Puls storkoste seg da Enslaved inviterte til slippfest for det glimrende nye albumet Axioma Ethica Odini på Parkteatret i Oslo. De gamle er fortsatt eldst, noe Enslaved viste ettertrykkelig denne kvelden.


Enslaved: Axioma Ethica Odini

(20.09.10) Med en forankring i det norrøne har Enslaved, album for album, åpnet det musikalske landskapet og blitt stadig mer progressive. Deres siste og muligens beste album, ”Axioma Ethica Odini” slippes i disse dager og Puls har latt seg overbevise.


Enslaved mot metallhimmelen!

(27.10.04) Enslaved slår til igjen, denne gang med en knusende innertier i form av albumet "Isa". Bandet, som står bak selve begrepet viking metal, har gått inn i sitt 13 eksistens-år og kan med rette kalles veteraner innen den norske ekstrem metal scenen. PULS sendte av gårde noen spørsmål, og har med dette mottatt fyldige svar tilbake fra selveste Ivar Bjørnson.


Enslaved: Isa

(27.10.04) Spenningen var stor da "Isa" skulle snurres i spilleren. Siden den enorme "Mardraum", har bandets musikalske eksperimentering vokst omfattende fra skive til skive. "Isa" fremstår som en naturlig utvikling fra "Below The Lights", selv om det på forhånd var umulig for noen å spå at resultatet kom til å låte slik.


Quart 04, dag 6: Metallgudene avsluttet Quart

(11.07.04) (Kristiansand/PULS): Regntungt og ganske folketomt når Quart 04 avsluttet på lørdag. Mange festivalgjengere hadde nok dratt hjem noen dager tidligere enn planlagt på grunn av møkkaværet som inntok sørlandet på torsdag. De som ble igjen, og holdt seg på festivalens beste scene, Odden, fikk oppleve norsk ekstrem-metal fra Enslaved og guddommelig doom fra My Dying Bride.


Enslaved + Ym:stammen = sant

(28.04.01) Viking-metallerne Enslaved fra Hafrsfjord, går i studio i august for å spille inn oppfølger'n til fjorårets Mardraum. Bandet brøyt for et par år sida med Osmose Records og gir nå ut på Necropolis. Ryktene sier at vokalisten i Ym:stammen skal synge kvad i duett med Grutle Kjellson på det nye albumet.


Infernalsk helg på Rockefeller og John Dee

(16.04.01) (Oslo/PULS): Tidenes første Infernofestival ble arrangert nå i påskehelgen. Det ble for festivalgjengerne en litt forskrudd påskefeiring, hvor et av hovedtemaene var Jesu' død og oppstandelse sett fra en litt annen synsvinkel. Stikkord kan nevnes som blant annet opp-ned-pentagrammer, opp-ned-kors og verdens lengste og tøffeste skinnfrakker. Selv var vi i en satans god stemning, da vi med mjød i kroppen skulle begi oss ut på vår ferd ned til de mørke festivalkamre. God stemning hersket også blant de øvrige festivalgjengerne. Vi tror de alle var ganske glade inne i seg, selv om mange av de så fryktelig slemme ut.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.