Gehenna: WW

Det gikk rykter om at Gehenna kom til å søke tilbake til røttene i forkant av skiveslippet; rykter som viste seg å holde stikk. Heldigvis. Men ikke forvent deg en ny ”Spell”-skive. Det er Darkthrones opptråkkede fotspor Gehenna velger å utforske denne gangen.


Gehenna ble dannet i 1993, og ble på flere måter et aldri så lite motstykke til den tradisjonelle og minimalistiske old school black metallen som herjet som verst på den tiden. Deres black metal var melodiøs, og de var langt ifra redde for å ta i bruk synther. Samtidig var musikken bekmørk atmosfærisk og kvass i beste black metal stil. 1994-1997 er etter min mening Gehennas beste periode. I 1998 skjedde det en endring sjangermessig. Selv om black metallen fremdeles var merkbar på dette årets utgivelse, "Admirion Black", begynte death metallen å bli fremtredende hos Gehenna. Frem til "WW" har bandet bare brukt flere og flere death/thrash-elementer. Gleden er desto større over å se at Gehenna søker i nye retninger igjen.

Linken fra "Admirion Black" er allikevel ikke så veldig vanskelig å følge, selv om den har bleknet noe hen i de massive black metal innskytelsene. "WW" er overraskende kort med sine drøye 30 minutter, men det er da heller ikke bra med for mye av det gode. Bandet kjører på med full guffe og intensiv rytme i store deler av skiva, men noen pustepauser i form av låter som "Flames Of The Pit" blir det også plass til. Denne låta føres av et seigt og groovy hovedriff, og den minner svært om Kholds svarte tyktflytende metal.

Det er de mest intense og varierte sporene som låter best på "WW". Enkelte av låtene fremstår som litt vel monotone i perioder, men før man vet ordet av det setter kongelåter som "Werewolf", "Grenade Prayer" og "Silence The Earth" inn der de overkjører de mindre interessante bidragene uten problemer. De lett spredte blastbeatsene i kombinasjon med de mest suggerende og atmosfæriske avbrekkspartiene gir god magefølelse og trang til å skru enda mer på volumknappen. Fortsett slik!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Taake og Gehenna åpnet svartmetallhøsten

(10.10.21) Det har endelig blitt høst, Norge har stort sett fått kontroll over koronaen og man kan ta på seg battle-jakka og dra på konsert.


Svart påske - Inferno Festival 2005: Dag 3

(29.03.05) (Oslo/PULS): Metalfolket møtte opp i hopetall også på den tredje og siste dagen av Inferno Festival 2005. Her får du vår rapport fra avslutningsdagen for nok et vellykket arrangement.


Infernalsk helg på Rockefeller og John Dee

(16.04.01) (Oslo/PULS): Tidenes første Infernofestival ble arrangert nå i påskehelgen. Det ble for festivalgjengerne en litt forskrudd påskefeiring, hvor et av hovedtemaene var Jesu' død og oppstandelse sett fra en litt annen synsvinkel. Stikkord kan nevnes som blant annet opp-ned-pentagrammer, opp-ned-kors og verdens lengste og tøffeste skinnfrakker. Selv var vi i en satans god stemning, da vi med mjød i kroppen skulle begi oss ut på vår ferd ned til de mørke festivalkamre. God stemning hersket også blant de øvrige festivalgjengerne. Vi tror de alle var ganske glade inne i seg, selv om mange av de så fryktelig slemme ut.


Gehenna: Murder

(20.11.00) AAAAh! Gutta fra Stavanger med susp og nyrebelte! Gehenna var veldig Black Metal tidligere, den forrige skiva "Adimiron Black" fikk stående applaus fra verdenspressen. Nå heller Gehenna mer mot Death metal. Og dette låter fett!


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.