Lucky jul fra Tom S. – Luke 16
Siste Skrik Fra Arkivet begår advents-«Lucky Luke» med country & western-dikt fra 1. til 24.desember.
Djevelens marshal møter Gunnar Lunde
Hennes tidlige barndom var en monoton
repetisjon av nederlag. Hun satte kursen mot nordvest.
Mot smile og le-sprøytene. Det var allerede begynt å
lysne i øst.
Lykken kan ikke bevises. Rett som det er
stryker hun en hånd over det bustet håret.
Gjennom det tykke, grønne glasset i døren kunne hun skimte lys.
Igjen forandret øynene hennes seg; flere ganger så hun på ham,
men da blikkene deres møttes, flyktet øynene hennes et
annet sted. I hennes lærbelte hang kniv og kortskaftede økser.
Skjørtet rakk henne til midt på leggen. Så sank hun sammen
og ble liggende på fortauet. Øynene var som svarte, grunne
hull i det maskelignende ansiktet. Skogen begynte å åpne seg.
Tegne pusekatt.
Tegne pusekatt.
Hun gikk hjemover. Kanskje fins det fine dager.
Skogens nederlag.
Ansiktets glassdør.
Det nordvendte blikket.
Barndommen liggende på fortauet.
*Cut-ups fra Louis Mastersons DJEVELENS MARSHAL (Bladkompaniet 1980) og Gunnar Lundes SPRELL tekster (Gyldendal Norsk Forlag 1970).
Dette er dikt der ord og setninger fra Louis Mastersons helt, U.S. Marshal Morgan Kane, møter den store forfatteren og bøkene fra både norske forfattere og fra det store utland. Alt sydd sammen i form av cut-up-teknikken som er litterær teknikk der en skriftlig tekst blir kuttet opp og bearbeidet for å lage en ny tekst.
Vi snakker dadaistene på 1920-tallet som ble veldig popularisert på slutten av 1950-tallet og begynnelsen av 1960-tallet av William S. Burroughs. David Bowie og flere andre musikere, pluss filmskapere, har også benyttet seg av denne teknikken.
Dikt og foto med støv og riper: Tom Stalsberg, eksklusivt for Puls.no
Del på Facebook | Del på Bluesky
«Gluntan er subb»
(27.04.21) Litt jazz fra maestro og buddy, Tom Martinsen. BARE HOS: SISTE SKRIK FRA ARKIVET.
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.