Ekstatisk bra, Faithless!

I historiebøkene vil vi ha det sånn: Norwegian Wood 1999 var Faithless, Faihless, så Faithless – og så resten. Sister Bliss, Rollo & Maxi Jazz; med brede smil om munnen og med intuitiv, profesjonell arroganse spiller de Wilco, Suede og James Taylor av scenen. Hvilken eleganse! Hvilken musikalsk og estetisk åpenbaring!


/ /


Vi ankommer Frognerbadet på en mer enn normalt hustrig sommer(?)lørdag, akkurat tidsnok til å skue

Bertine Zetlitz

entre scenen. Yndige Bertine. Det krever et visst mot å starte a capella, attpåtil solo. Hun synger om Little Rosie, og gjør det med en sjølsikkerhet hun nok kan trenge når hun om noen uker slutter seg til Lilith Fair i Statene.

Hun skal dele plakat med omtrent det som kryper og går av storheter blant kvinnelige, amerikanske kolleger – og det er all grunn til å anta at hun vil få sitt store gjennombrudd. Vi har sagt det før, og gjentar: Hun er alt for bra til å være reservert en gjeng mer eller mindre motvillige nordmenn.

Og der – over there - der kan hun få lov å snakke om å dedikere sangene til de hun måtte mene fortjener det. Som Jon Hervig Carlsen ville si det: Vi er i Norge nå. Dermed tillater vi oss å tilegne disse linjer Bertine Zetlitz og hennes alldeles glimrende backing-vokalist for anledninga; Unni Wilhelmsen (ta 'a med deg, Bertine!). To kvinnerøster og én akustisk gitar. Rørende vakkert - og de overlater scenen til

Kristin Berglund

Hun skal endelig ut med album tidlig på høsten, og det er all grunn til å spenne forventningene. Låtmaterialet hun presenterte på Norwegian Wood er gjennomført bra. Country og blues i skjønn forening, og hun har etter hvert opparbeida seg betydelig modenhet som live-artist. Og også hun tør:

Det er ikke bare bare å overlate akkompagnementet til to-tre tusen mennesker i tjukke ullgensere. Would you like to sing along with me, liksom...?

- Kjempebra!, mener Berglund (og tar vel noe hardt i). – Vil dere være med på turné?!

Men skikkelig festivalstemning blir det ikke før

Vidar Busk & His True Believers

går på. De over 50 – her er mange av dem – kommer seg etter hvert på beina. Man sitter ikke når landets fremste rockabilly-act spiller opp. Busk nærmest maltrakterer gitaren, og med tre blåsere i ryggen er Busk en seriøs utfordrer til Brian Setzer. Du veit hva du får, men det er vel helt OK – så lenge vi snakker prima vare?

Among Elves er også et hyggelig bekjentskap, men gjør seg kanskje foreløpig bedre på Dubliners eller O’Mally’s...? Ett av stedene burde hyre dem til vorspielet når Riverdance kommer til Tigerstaden rett ut i neste årtusen.

Vi innrømmer at

James Taylor

for vårt vedkommende blir nødt til å dele scene med David Beckham og Tore André Flo, men registrerer at fansen får sitt. Som venta. Det finnes vel knapt noen mer forutsigbar artist enn James Taylor, men han leverer varene, og de som virkelig kan denne mannen - som stadig oppegående Pål Bodin og Aftenpostens Tor Marcussen - vandrer rundt med vegg-til-vegg-smil. På vår vandring Frognerbadet Rundt, noterer vi;

- Vakkert, nostalgisk, deilig!
- Litt trist, og vemodig vakkert!
- The answer to The American Dream!
- Taylor er valium for folket!
- Hvilket fotarbeid!

Russ Kunkel er stødigheten sjøl bak trommene, men keyboard-blåserrekka i ”Knock On Wood” blir vel noe beskjeden...?

Vi venter på verdens beste band, noterer at Hellbillies er konger blant publikum, og benytter anledninga til å sjekke ut produktet

Norwegian Wood

Først og fremst er det grunn til å framheve hvor hyggelig det er her. Atmosfæren er nesten i overkant pen og pyntelig, der politikonstablene med den største ro inntar rollen som polisen i Pippi Langtrømpe. Det er sikkert noen som fyrte et blås, men vi så dem ikke. Nei, vi observerte ikke en gang folk som var normalt fulle.

Slikt avhenger selvfølgelig i stor grad av hvordan arrangørene legger det hele til rette, og her er noen stikkord:

- Salg av ytterst behagelige stoler. Jada, det høres nok litt sedat ut; står man ikke på festial, da? Ikke på Norwegian Wood, i hvert fall ikke hele tida. Noen har forresten tatt med seg gammeldagse, oransj- og rødstripete fluktstoler. Det må jo bli opptur med slik planlegging.

- Flotte sanitæranlegg; sikre kilder mente det ikke begynte å renne over før midt ut i Suedes sett – og da er man jo så godt som ved veis ende.

- Bra og funksjonell mat. Burgere & Empanadas & Pølser. Men vi savnerden legendariske Roskilderetten: Fish and chips m/pommes frites.

- Verdens korteste ølkø. Bongsystemet er like enkelt som det er genialt. Prisen – 45 kroner – er det heller ikke noe å si på ved en slik anledning.

Da ruller vi likegodt en soleklar seks’er for arrangementet som sådan – mens vi altså venter på

Wilco

Verdens beste...? Ikke i kveld. Det grumserfor mye, både i spill og lyd. Vi som syns Jeff Tweedy lager noen av de beste låtene som lages kan hygger oss selvfølgelig, men dette bandet er kanskje ikke skapt for større utescener?

De leverer, for all del – og gir øyensynlig blaffen i at Frognerbadets naturlige amfi i løpet av settet blir mer og mer glissent. Men neste gang? Rockefeller, takk.

Søndagen rinner, med full sol! Og

Ultrasound

- med en vokalist med full mage. Han stiller i klassen over Meatloaf, og gjør intet – absolutt intet – for å skjule at det må være år og dag siden han har sett hva han har hengende mellom låra. Det ville da også vært en umulig oppgave, for dette minner bestemt ikke spesielt mye om hva har du under blusen, Ruth?

Det låter skrekklig i begynnelsen, og det hjelper lite at en energisk trommeslager kaster skjorta. Men – og dette skjer faktisk ikke så ofte med et slikt utgangspunkt – Ultrasound tar seg opp. Hvorfor får ikke den kvinnelige bassisten lov til å synge mer?

Hun hyler seg ut av et sett som i sum blir sånn helt OK, mens The Chairs på den lille scenen nok preges av en viss avstand mellom kompetanse og ambisjoner. Art-rock er ikke enkelt. Inn med

Kåre & The Cavemen

En kort intro, så det vidunderlige åpningskuttet på ”Long Days Flight ’Till Tomorrow”. De er blitt riff-mestere, og framfører dem like suverent, hva enten de velger munnspill eller gitar. De få gangene de synger forvandles de til et helt ordinært poporkester.

Kåre & The Cavemen har funnet sin nisje i fortsettelsen av Pink Floyd, The Doors og orgel/acid-jazz. Syre-rock? Nja... og la deg for all del ikke forlede til å tro dette er et freakete band. Kåre & The Cavemen er strengt organisert, der regien ikke tillater noe utenom det oppsatte skjema.

- Let me see you go fuckin’ cracy! mener Knut Schreiner – og selv om han ikke får publikum til å gå bananas, kommer han og bandkompisene så utvilsomt bra fra det. Og så er han passelig stor, stolt og arrogant – akkurat som ei stor popstjerne skal være:

- Thank you, Ultrasound! Vi er Kåre & The Cavemen...

Nede ved scenekanten vaier dagens beste plakat: ”Drop the 3rd world debt!”, og vi gjør oss klar for

Faithless

- What a beautiful day! We’re gonna dedicate this to everyone here... Maxi Jazz er i toppform – og det er også resten av bandet! Det er sol og det er sommer og det er Faithless – og stort bedre er det ikke mulig å ha det.

House og techno? Ja, men Faithless er også i aller høyeste grad et live band. Et fyrverkeri av en trommeslager, en akustisk gitarist, backingvokalister som er i stand til å låte som det største gospelkor (og som fører seg som det sømmer seg), og ikke minst – Sister Bliss. Vi døper henne art director der vi tar fullstendig av sammen folk som blir gode venner i løpet av no time.

Faithless presterer et sett som gjør oss avhengig; til og med disse evindelige dance-trommene - de som blir litt høyere og litt høyre, du vet, helt til... I alle andre sammenhenger er de bare enerverende. Faithless gjør dem til drugs.

Fra hoppende techno – Maxi Jazz er flink til å sette nedslag – tas vi med i en avdeling akustisk gitar som får oss til å tro Mark Knopfler er rett rundt hjørnet med ”Romeo & Juliet”... men så: ”Insomnia”. Da først, snakker vi riff.

Dette må være 90-tallets ”Satisfaction”, og det er ikke tilfeldig. Musikalsk går det direkte nedadgående linjer fra Rolling Stones, Roxy Music, Kraftwerk og Michael Jackson. Faithless utvikler med andre ord popmusikken, slik at resultatet tildels blir revolusjonerende.

Et kick av de sjeldne – og hva kan

Suede

gjøre etter dette? Svært lite, dessverre. Det betyr ikke at de gjør noen dårlig jobb. De har bare en fullstendig håpløs oppgave.

Alle reiser seg, for første gang under festivalen – dét skal de ha. Men de gjør også noen fullstendig unødvendige feil. Det ser f.eks. ikke spesielt coolt ut at Neil Codling sitter bak keyboardene sine og spiller gitar, og det er definitivt ikke bra at Brett Anderson gjør hva han kan for å gjemme seg. Det handler om live-estetikk, og dette bandet har i virkeligheten en karismatisk frontfigur. Da må han fram, fram og enda mer fram!

Mannen burde ikke ha svart t-skjorte, som resten av bandet. I halvt dagslys syns han ikke, og han har da vitterlig en slank og fin kropp og alt det der? David Bowie kunne aldri funnet på å stille i slikt tøy! Kremgult, rosa eller noe sånt. Det hjelper betraktelig når Anderson gjør noe så enkelt som å plukke fram to knall gule kastanjetter. Så lite skal det til.

Musikalsk funker det, selv om dette bandet har en underlig evne til å få lyden til liksom å svinge - sånn som det gjør i sterk kastevind. Men i Frognerbadet er det tett innpå vindstille.

Folket hygger seg synderlig, og Suede leverer akkurat et slikt sett man forventer. Hvorfor vi likevel ikke får helt fot? Kanskje er det noe med låtmaterialet, som – i hvert fall i festivalsammenheng – aldri når Oasis-sangene til anklene.

Men muligens har det først og fremst sammenheng med at de denne kvelden spiller etter verdens beste band.


Del på Facebook | Del på Bluesky

17 vidunderlige minutter med Wilco

(07.07.24) Her har du en EP som gir deg mer glede enn de aller fleste fullengdere.


Jeff Tweedy holder Wilco gående – og takk for det

(17.10.23) Forandringer med Wilco? Mer nedstrippa, samtidig som de er mer «pop» enn noen gang.


Bergenfest: En hitparade vi bare kunne drømme om

(19.06.23) Makan til konsert skal man lete lenge etter. Suede leverer så til de grader i 2023. De kommer til Bergen for første gang på 27 år og leverer en konsert for historiebøkene. Det tok lang tid å lande igjen etter en time i himmelen.


Suede har funnet tilbake til rockeformen

(20.09.22) Det er fullt øs på scenen med Suede, og det er det man også får servert på bandets 9. studioalbum, «Autofiction». Deres selverklærte punk-album.


Wilco setter skapet på plass

(06.06.22) Vi kan krangle om hva som er «americana». Men kanskje er dette, så langt, det ultimate americana-albumet?


Bertine Zetlitz og Bugge Wesseltoft: Hvordan kunne dette gå så galt?

(15.03.20) Jeg har fulgt disse artistene i bortimot 30 år. Jeg har anmeldt dem både på plate og live – og tror aldri jeg har hatt en viktig innvending mot noen av dem. Sammen får de det ikke til.


Ja, hva om vi sier det sånn?

(23.03.15) Noen ganger kommer det sanger det rett og slett føles litt urettferdig å beskrive med ord.


Bertine & Madonna

(25.03.12) Madonna og Bertine Zetlitz gir ut plater samtidig. Tilfeldig? Antageligvis. Men de er flinke, begge to.


Øya 2009: Publikumsvennlige apekatter

(14.08.09) (Oslo/PULS): Arctic Monkeys gir snart ut "Humbug", men var ikke i nærheten av å bløffe foran et rockesugent publikum på Øyafestivalen torsdag. Glasvegas derimot...


Wilco: (The Album)

(10.07.09) Jeff Tweedy og hans Wilco gjør en liten vri fra den litt vel for nedpå "Sky Blue Sky". Resultatet er den litt mer løsslupne og rocka "(The Album)".


Eks-Suede med soloalbum i mars

(05.12.06) Brett Anderson, mest kjent som den karismatiske frontfiguren i Suede, slipper sitt første soloalbum 26. mars neste år. Trolig vil han også gjøre noen spillejobber i Norge til våren.


Wilco med danseplate!?

(18.05.05) I august starter Wilco innspillingen av oppfølgeren til fjorårets ”A Ghost Is Born”. – Av en eller annen grunn har vi begynt å høre mye på dansemusikk i det siste, spesielt Feli Kuti, sier Wilco-vokalist Jeff Tweedy. – So look up!


Bertine Zetlitz: Rollerskating

(11.11.04) Iskald synthpop...? Langt i fra. Det er bare ved første ørekast Bertine i samklang med produsenten Fred Ball (Pleasure) virker "kaldt". Inni alt maskineriet er det nemlig plass for organiske instrumenter i fullt monn, bare du tar deg tid til å finne dem.


Ny bok og cd fra Wilco

(12.09.04) Når Wilco den 15. november slipper boka ”The Wilco Book”, vil det følge med en ekstra liten gave til kjøperen, i form av en ekslusiv cd-plate med 12 låter, hvorav 11 av de er helt nye.


Bertine Zetlitz: Fake Your Beauty (sgl)

(09.09.04) Hun høres ut som klipt ut av det tidlige 80-tall, og kjenner vi henne rett har hun en hensikt med det hele.


Euroboys: Soft Focus

(30.05.04) Knut Schreiner mener ”rocken er en tradisjonell musikkform som det ikke er snakk om å fornye, men om å tolke”. Som medlem i Turboneger hadde jeg sikkert sagt det samme. Men Schreiner overvurderer omfanget av sin egen rockefilosofi når han maskerer sitt nye popansikt i Euroboys med den samme lærersetningen. Solfriske "Soft Focus" tolker og ekshalerer bandets referanser med en gudfadersk selvsikkerhet og eleganse, men dessverre klarer ikke Euroboys å tydeliggjøre seg selv oppi inspirasjonssalaten. Og hva er da vitsen med å lage en plate?


Brett Anderson snakker ut om bruddet

(11.11.03) Suedes frontmann Brett Anderson tar nå bladet fra munnen og snakker ut om ryktene som har oppstått etter annonseringen av bandets pause på ubestemt tid.


Suede lover et aggressivt album

(24.05.03) Suede's neste studioalbum vil ble mer aggressivst enn forrige "A New Morning", i følge vokalist Brett Anderson. Bandet har begynt å arbeide med sitt nye album, som slippes i etterkant av en `greates hits`-samling.


Bertine Zetlitz: Girl Like You (sgl)

(23.01.03) Etter at det begynte å butte imot for Anneli Drecker har Bertine Zetlitz blitt det største solo-håpet blant våre kvinnelige popmusikere. Med "Girl Like You" spenner hun forventningene skyhøyt til det kommende albumet.


Wilco-dokumentar på DVD

(22.11.02) "I Am Trying To Break Your Heart", er en film som tar for seg hele prosessen bandet har vært igjennom både før og etter utgivelsen av albumet "Yankee Hotel Foxtrot". I går var det premiere i London.


Suede som forventet

(21.10.02) (Oslo/PULS): Med sitt hittil svakeste album i sekken, gjesta Brett Anderson & Co Rockefeller søndag kveld. Det ble en helt grei forestilling, hvor de gamle klassikerene selvsagt var beholdningen for et utsolgt Rockefeller.


Fin kveld med Wilco

(16.05.02) (Oslo/PULS): Det er ikke mange ukene siden Jeff Tweedy stod alene på Blå å presenterte låter fra den nye skiva "Yankee Hotel Foxtrot". I går var han tilbake i Oslo med fullt band, for første gang siden Norwegian Wood festivalen i 99.


Wilco: Yankee Hotel Foxtrot

(15.05.02) Etter en fryktelig turbulent tid, er endelig Wilcos sjette langspiller tilgjengelig, også på plate. Etter å ha brutt med plateselskapet på grunn av at Warner syntes albumet var `for lite kommersielt` - ga Jeff Tweedy klar beskjed om at han ikke var direkte enig i det utsagnet.


Nytt Suede-album til høsten

(05.04.02) Den etterlengtede oppfølgeren til "Head Music" er i følge NME ferdiginnspilt, men forventes ikke å bli sluppet før i september.


Wilco-gitarist gir seg

(21.08.01) Wilco vant saken sin mot plateselskapet Reprise Records, men mista gitaristen og en viktig ingrediens i gruppas sound - Jay Bennett - som følge av musikalske uoverensstemmelser.


Framtida ligger hos Bertine Zetlitz

(09.07.01) (Kristiansand/PULS): På tale om divaer i norsk pop: Det skal adskillig mer enn ei plate eller to for å true Anne Grete Preus' posisjon som den definitive ener. Bertine Zetlitz puster henne imidlertid alvorlig i nakken, mens Lise Karlsnes har et stykke å gå. Konklusjonen er temmelig enkel å trekke, ut fra hva som skjedde under avslutninga av årets Quart-festival.


Bertine Zetlitz med pop og poesi

(06.07.01) (Kongsberg/PULS): Poet og popartist Bertine Zetlitz besøkte et glohett Kongsberg Jazz Festival denne helga. Med et spesialkomponert program spillte hun låter fra sine to album, og leste korte utdrag fra sin egen bok «Og dagen inntil nå er god». En kombinasjon som viste seg å være svært vellykket.


Norsk musikk for eksport!

(03.05.01) Tallet på norske artister som får realisert utfartstrangen sin er stadig økende. Endel er av disse artistene er støtta av Kulturdepartementet gjennom Norsk Kulturråds TTF-ordninger. Den statlige sponsinga ser altså ut til å kunne bære frukter. PULS har sett nærmere på de drøyt 20 artistene som fikk støtte ved årsskiftet. I tillegg har vi kartlagt minst like mange som reiser ut helt på egen hånd.


En svorsk maratonaften på Rockefeller

(16.03.01) (Oslo/PULS): Det ble en lang kveld da The Soundtrack Of Our Lives (TSOOL), Euroboys og Silverbullit inntok Rockefeller torsdag kveld. De som holdt ut, hadde imidlertid god grunn til å være fornøyd.


Med Sentrum Scene mot rasismen!

(08.02.01) Tirsdag i neste uke, 13. februar, gjøres det klart for en større rock-mønstring mot rasismen i hovedstaden. Bertine Zetlitz kommer, det gjør også D´Sound - og flere. Generalsekretær i Sven Mollekleiv spør om også DU kommer? Vi finner liten grunn til å redigere hans appell:


Fantastiske Bertine!

(12.11.00) (Oslo/PULS): Av og til blir man bare slått i bakken av beundring. Det skjedde i går foran en norsk artist som er vågal, jordnær og smått fantastisk. Vi snakker om Bertine Zetlitz, som etter min mening er det sterkeste kortet Norge har nå. Verken på plate eller i live-sammenheng skuffer hun. Lørdag kveld storkoste hun seg på Rockefeller foran et entusiastisk Oslo-publikum.


Til tider sexy fra Euroboys

(09.10.00) (Bergen/PULS): - Bergen, I owe you nothing, synger Knut Schreiner, vokalist og gitarist i Euroboys. Og akkurat der begikk herr Schreiner en stygg feil, for med sånne utsagn får du bare ikke med deg publikum, uansett hvor bra musikken din er. Synd, for Euroboys låt virkelig bra til tider under slippefesten for deres nye skive, "Getting Out Of Nowhere", på Agora i Bergen.


Euroboys: Getting Out Of Nowhere.

(04.10.00) Det kanskje mest profilerte Oslo-bandet de siste årene, ved siden av Turboneger og Big Bang, er tilbake med ny plate og ny line-up. Mye har forandret seg siden sist, noe som kan tolkes både negativt og positivt. Vokal på nesten alle låter, såvel som nok en helomvending musikalsk. Som plate er denne både opp og ned, frem og tilbake, men som kommersiell rock holder dette mål. Men det spørs bare om det er nok for massene som vil ha Kåre And The Cavemen, nå uten Kåre, eller instrumental surf-rock.


Bertine Zetlitz: Beautiful So Far

(04.09.00) Bertine Zetlitz er i ferd med å legge ut på en ytterst farefull og dristig seilas. Først et album, så en roman - intet mindre. Dette er pretensiøst på nivå med Nick Cave, Ketil Bjørnstad og Ulf Lundell. Hvilken fallhøyde! I dag, mandag 4. september, leverer hun den musikalske delen av oppgaven. Den står til laud og vel så det. For den som måtte huske så langt tilbake: Bertine Zetlitz aus Norwegen står fram som et mer enn fullgodt svar på Vest-Tysklands Claudia Brücken. Hvilken propaganda!


- Men drømmene mine får du aldri!

(08.07.00) - Der befant mjeg meg plutselig, med Chrissie Hynde til venstre og Sarah McLahlan til høyre for meg - foran 60.000 mennesker! Jeg har aldri lært noen sang så fort som jeg lærte meg "I Shall Be Released"... Egentlig tenker jeg at man ikke behøver å bli verdensstjerne når man får oppleve slikt. Men om jeg fikk smaken på å synge for 60.000...? Mmmmmm. Bertine Zetlitz fikk opplevelser for livet på sin USA-turné. Nå gir hun snart ut sitt andre album.


Bertine Zetlitz-premiere

(08.07.00) Klokka 12 lørdag formiddag bød Bertine Zetlitz på showcase i Kristiansand. Skal vi dømme etter de tre låtene hun framførte har hun et kanonalbum på gang.


Bernard Butler til filmen

(27.04.00) Den tidligere Suede-gitaristen Bernard Butler, som trua med å gi opp musikken og bli profesjonell biljardspeller i forrige måned, satser nå istedet som skuespiller.


Bernard Butler blir profesjonell biljardspiller?!

(23.03.00) Gitarhelt og ex-medlem i Suede, Bernard Butler, truer nå med å droppe musikken fullstendig. I stedet vil han med begynne som profesjonell biljardspiller!


Ny Guthrie-hyllest fra Bragg & Wilco

(22.03.00) Billy Bragg og Wilco følger opp suksessen fra den Grammy-nominerte "Mermaid Avenue" i '98, der de tok utgangspunkt i ukjente Woody Guthrie-tekster som de satt musikk til.


Suede i studio

(23.02.00) Suede har nylig avslutta sin ”Head Music Tour”, i Australia. Vel hjemme i England gikk de umiddelbart i studio. Ja, Brett Anderson & Co har slikt hastverk at de likegodt droppa USA.


Bertine Zetlitz valgte svensk produsent

(16.11.99) Bertine Zetlitz er i gang med sitt andre album. Produsent blir Tore Johansson, tilknytta det Malmöbaserte Tambourine Studios. Johansson har fra før The Cardigans og St. Etienne i sin CV.


Suede: Head Music

(23.09.99) «Head Music», nå? Nei da, vi er ikke offer for noe slags oppkjøp i anledning reklamekampanjen på TV. Noen ganger blir det bare sånn; ei plate sirkulerer fra en til en annen i redaksjonen, og plutselig, plutselig er det for seint. Men noen ganger er det også sånn at dette kan være et pre for anmeldelsen - om vi snakker innhold og substans, mener jeg. «Head Music» har selvfølgelig fylt rommet i våre beskjedne lokaler relativt hyppig de siste månedene.


Vellykket USA-turnéstart for Bertine Zetlitz

(04.08.99) Etter godt mottatte promo-jobber i Toronto og Boston avholdt Bertine Zetlitz natt til i dag, sin første av fire konserter på den omreisende Lilith Fair festivalen.


Det helhetlige Wilco

(11.07.99) Wilco sørget for sommeren allerede med det flotte albumet “Summerteeth” tidligere i år, men tok også med seg sol og sommerlige vibber da de slo sine gitarer sammen på festivalens gule scene.


Suede x 3

(11.07.99) Hemmelighetskremmeriet og ryktene var ikke få rundt Suedes trippelkonsert på festivalen. Akustiske sett og teatervarianter...? Så ble aldri tilfelle. I stedet ble det tre konserter som allikevel må ha fortont seg som en drøm for fansen, og som nærmest sørget for vi andre ble medlemmer i menigheten. Suede viste igjen at de er suverene på scenen.


Bertine Zetlitz skamroses i Billboard

(17.06.99) Som du sikkert er klar over: Bertine Zetlitz er på vei til Statene, for å delta i den omflakkende kvinnefestivalen Lilith Fair. Samtidig slippes hennes Spellemannprisbelønte ”Morbid Latenight Show” (distr.: EMI/MSO) over there. Med den største glede gjengir vi, in extenso, mottakelsen som gis i bransjebladet Billboard – verdens viktigste magasin i slike sammenhenger:


Et band ved navn Wilco

(04.06.99) I morgen, lørdag 5. juni er det amerikanske bandet Wilco hovednavn på Norwegian Wood-festivalen i Frognerbadet, Oslo. Noen ynder å kalle dem ”verdens beste band”. For de som liker country/rock og bluegrass (og en anelse rein pop) er betegnelsen nær innpå en objektiv sannhet. De er aktuelle med albumet ”Summer Teeth” – og her har du historien bak.


Suede, John Dee, 28. april

(10.05.99) Etter seks år var Suede tilbake på en norsk scene. Kompakt og stilsikkert sørget Brett Anderson og resten av Suede for en overbevisende kveld for de 400 utvalgte fansen.


Wilco: Summer Teeth

(14.04.99) Noen ynder å kalle dem ”verdens beste band”. De paller, i hvert fall.


Norwegian Wood: Wilco og britpop

(27.03.99) Wilco, Suede og Manic Street Preachers blir toppnavnene på årets Norwegian Wood-festival, melder Dagsavisen.


Suede på John Dee!

(09.03.99) Suede – selveste – kommer til Oslo 28. april. De skal spille på John Dee...


Årets spellemenn

(20.02.99) Her er vinnerne av årets Spellemannpriser. De ble delt ut i Oslo Spektrum fredag 19. februar.


Bernard Butler "kolliderer" med Suede

(18.02.99) Som vi nylig meldte, kommer det nye Suede-albumet – “Head Music” – på vårparten, nærmere bestemt 3. mai. De kolliderer nesten med sin ex-gitarist. Bernard Butler gir ut sitt andre solo-album rett på andre sida av midtsommer.


Suede: 3. mai

(18.02.99) Det nye albumet til Suede får tittelen “Head Music”, melder NME. Release: 3. mai. Trommeslageren Matt Osman beskriver det som “really varied, really electric, very modern and quite spiky and hard-edged”.


Oslo, live, 11. februar 1999

(11.02.99) Ikke for å erte, folkens – men dere der ute med tilhold et godt stykke fra hovedstaden: I kveld spiller Eric Andersen, Bel Canto, Stereophonics og Wilco i Oslo…


Lauryn Hill Grammy-favoritt

(06.01.99) Lauryn Hill seiler opp som det store navnet foran utdelinga av årets Grammy-priser, men hun får konkurranse av Madonna, Shania Twain og Celine Dion. Ellers merker vi oss spesielt Elvis Costello & Burt Bacharach, Garbage, Billy Bragg & Wilco og The Brian Setzer Orchestra. NB! Svensken Eagle-Eye Cherry er nominert som årets mannlige pop-vokalist!


Bertine Zetlitz/Marthe Krogh: Fi Fy Fo Fum

(08.12.98) Noe stort synes å være på gang, nå når en ekte kunstpop-duo er i ferd med å ta form i Kong Haralds rike.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.