En svorsk maratonaften på Rockefeller

(Oslo/PULS): Det ble en lang kveld da The Soundtrack Of Our Lives (TSOOL), Euroboys og Silverbullit inntok Rockefeller torsdag kveld. De som holdt ut, hadde imidlertid god grunn til å være fornøyd.


The Soundtrack Of Our Lives/Euroboys/Silverbullit / /


Gøteborgs nye rockeyndlinger Silverbullit startet ballet. Med sin psykedeliske rock på et infernalsk volum leverte de en grei gjennomføring. Sammen med TSOOL og Håkan Hellstrøm har de gjort sitt for at Gøteborg er Sveriges nye rockehovedstad, og Silverbullit kvitterte med et tidvis absolutt godkjent sett.

Det virket imidlertid som om bandet var kommet rett ut av øvingskjelleren, så noen visuell happening ble Silverbullit aldri. Men med sin The
Doors
-inspirerte psykedelia kan jeg tenke meg at Silverbullit etter hvert kan bli en mektig opplevelse, og den nye platen "Citizen Bird" er blit mottatt med ovasjoner i svensk presse.

EUROBOYS PÅ TOMGANG

Norske Euroboys har også kastet seg på denne turnéen, som skal ta alle tre
bandene til Tyskland, Sveits, Nederland og England før de avslutter i Sverige 31. mars. Konserter er satt opp hver eneste dag fra og med denne
Oslokvelden.

Det tok liksom aldri helt av for Knut Schreiner & co denne kvelden. Personlig har jeg forresten ikke sett gutta siden de kalte seg Kåre & The Cavemen, og nå er det jo bare to av dem igjen.

Skiva "Getting Out Of Nowhere" har vel ikke akkurat vært noen kjempesuksess, men uendelig turnéring har gjort Euroboys til en helt grei opplevelse. Låter som "Dirty Hole" og "All Of My Money" er streite låter live, men det blir aldri noen kjempestemning - selv om det fylte seg godt opp foran scenen etter hvert. Publikumsantall for kvelden: Drøyt 1000.

Mot slutten fikk vi gamle klassikere som "Deliverance" og "Filadelfia", men heller ikke disse får opp noe særlig stemning - i skarp motsetning til tilstandene i Kåre & The Cavemens glansdager.

TSOOL: SAMSPILT OG SKAPENDE

Kveldens hovedattraksjon loffet inn på scenen over halvtimen forsinket. Med Jesus-kopien "Ebbot" Lundberg i sentrum er The Soundtrack Of Our Lives et ganske så underholdende band.

Med "Behind The Music" i bagasjen har TSOOL fått meget gode kritikker på sin turnéåpning i hjemlandet, og selv om vokalen til Lundberg ikke holdt helt mål på Rockefeller er sekstetten et samspilt og skapende band.

Det ble mest låter fra den aktuelle platen, med innslag av noen godbiter som
"Confrontation Camp" og "Instant Repeater'99" fra debutskiva "Welcome To The Infant Freebase".

Under "21th Century Rip Off" fikk "Ebbot" omtrent hele salen til å sette seg ned på gulvet mens han som en predikant beveget seg ned og inn blant publikum. Slikt har jeg aldri sett på Rockefeller før, og seansen bekrefter at TSOOL hadde publikum i sin hule hånd denne kvelden.

Over tre timer konsert; øresus, tørre linser og romlende mage. Men det viktigeste var at man hadde en mer en godkjent konsertkveld innabords også.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildespesial: Månefestivalen, dag 1

(27.07.24) Norges triveligste festival, Månefestivalen åpent torsdag dørene til den 22. festivalen i rekken. Dag 1 kort oppsummert, her skulle det være noe for enhver smak.


Svensk rockeinvasjon klarer ikke å løfte taket

(30.08.05) (Bergen/PULS): Som vanlig gir The Soundtrack Of Our Lives jernet fra scenen. Publikum får en forestilling med pur rock 'n' roll uten de store høydepunktene.


Svensk maktdemonstrasjon

(08.05.05) (Lillehammer/PULS) The Sountrack Of Our Lives (TSOOL) stod på scenen på Bingon i Lillehammer i går, og ga en fantastisk oppvisning i hvordan stor rock 'n roll skal fremføres. Ingenting kunne gå galt denne kvelden.


Euroboys: Soft Focus

(30.05.04) Knut Schreiner mener ”rocken er en tradisjonell musikkform som det ikke er snakk om å fornye, men om å tolke”. Som medlem i Turboneger hadde jeg sikkert sagt det samme. Men Schreiner overvurderer omfanget av sin egen rockefilosofi når han maskerer sitt nye popansikt i Euroboys med den samme lærersetningen. Solfriske "Soft Focus" tolker og ekshalerer bandets referanser med en gudfadersk selvsikkerhet og eleganse, men dessverre klarer ikke Euroboys å tydeliggjøre seg selv oppi inspirasjonssalaten. Og hva er da vitsen med å lage en plate?


Ny plate og singel fra Soundtrack Of Our Lives

(05.01.04) I mars måned slipper Soundtrack Of Our Lives sitt fjerde studioalbum, "Origin". I forkant av lanseringen kommer singelkuttet "Karmageddon". Endelig dato for plateslippene er ennå ikke satt.


Soundtrack til en vellykket kveld

(21.10.02) (Bergen/PULS): Med tre sterke skiver, en enorm selvtillit og smittende spilleglede kom svenske The Soundtrack Of Our Lives til Hulen og Bergen. Det ble en knallsterk konsert.


Stings herlige revansj!

(11.06.01) (Oslo/PULS): Hvilken avslutning Norwegian Wood-festivalen kunne by på! Har "Roxanne" noen gang blitt framført bedre? Vårt repoerterteam så lyset - da mørket senka seg over Frognerbadet. Men vi får ta det i rekkefølge.


Norsk musikk for eksport!

(03.05.01) Tallet på norske artister som får realisert utfartstrangen sin er stadig økende. Endel er av disse artistene er støtta av Kulturdepartementet gjennom Norsk Kulturråds TTF-ordninger. Den statlige sponsinga ser altså ut til å kunne bære frukter. PULS har sett nærmere på de drøyt 20 artistene som fikk støtte ved årsskiftet. I tillegg har vi kartlagt minst like mange som reiser ut helt på egen hånd.


The Soundtrack Of Our Lives innfridde

(25.04.01) (Trondheim/PULS): For første gang på alt for lenge var det duket for en storkonsert i Storsalen på Samfundet, og Soundtrack innfridde de skyhøye forventningene. Konserten på lørdag var det råeste som har hendt Samfundet på to år.


Union Scene i Drammen fyller fem år

(11.04.01) Drammen blir av mange betegna som et harry sted. Det er av folk som aldri har vært på rockeklubben Union Scene. Over påske feirer klubben sitt femårs-jubileum og presenterer blant annet svenske Sountracks Of Our Lives.


The Soundtrack Of Our Lives: Behind The Music

(18.02.01) De seks medlemmene i svenske The Soundtrack Of Our Lives utgjør noe av det mest komplette, moderne rockebandet jeg veit om. De spiller gnistrende, og befinner seg i et musikalsk landskap som er ytterst vanskelig å beskrive som noe annet enn… rock, rett og slett. Musikken er alt for vidtfavnende til naturlig å falle inn i noen som helst slags sjanger eller bås.


Til tider sexy fra Euroboys

(09.10.00) (Bergen/PULS): - Bergen, I owe you nothing, synger Knut Schreiner, vokalist og gitarist i Euroboys. Og akkurat der begikk herr Schreiner en stygg feil, for med sånne utsagn får du bare ikke med deg publikum, uansett hvor bra musikken din er. Synd, for Euroboys låt virkelig bra til tider under slippefesten for deres nye skive, "Getting Out Of Nowhere", på Agora i Bergen.


Euroboys: Getting Out Of Nowhere.

(04.10.00) Det kanskje mest profilerte Oslo-bandet de siste årene, ved siden av Turboneger og Big Bang, er tilbake med ny plate og ny line-up. Mye har forandret seg siden sist, noe som kan tolkes både negativt og positivt. Vokal på nesten alle låter, såvel som nok en helomvending musikalsk. Som plate er denne både opp og ned, frem og tilbake, men som kommersiell rock holder dette mål. Men det spørs bare om det er nok for massene som vil ha Kåre And The Cavemen, nå uten Kåre, eller instrumental surf-rock.


Ekstatisk bra, Faithless!

(07.06.99) I historiebøkene vil vi ha det sånn: Norwegian Wood 1999 var Faithless, Faihless, så Faithless – og så resten. Sister Bliss, Rollo & Maxi Jazz; med brede smil om munnen og med intuitiv, profesjonell arroganse spiller de Wilco, Suede og James Taylor av scenen. Hvilken eleganse! Hvilken musikalsk og estetisk åpenbaring!


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.