Suede har funnet tilbake til rockeformen
Det er fullt øs på scenen med Suede, og det er det man også får servert på bandets 9. studioalbum, «Autofiction». Deres selverklærte punk-album.
Første smakebit fra albumet var «She Stills Lead Me On», en vakker hyllest til Brett Andersons avdøde mor. En låt som satt forventningene høyt til hva som nå skulle komme, og man blir ikke skuffet.
Låten åpner albumet, og sparker så til de grader i fra. Lett støy i introen før trommene og et enkelt riff drar i gang. Og derfra og ut er «Autofiction» et album som låter knallsterkt.
Full pakke fra først strofe med deilige skrikende gitarer og Brett Anderson i full utfoldelse. De kjører like hardt på videre i neste låt, den gitartunge «Personality Disorder». Ikke rom for å puste. Suede låter mer virilt enn på mange år, man må tilbake til «Dog Man Star» og «Coming Up»-perioden. Det spruter og gløder når bandet drar på. Det hele med Brett Andersons sterke vokal på toppen.
De siste albumene fra bandet har vært mer nedpå og med et mer rolig og alvorstungt musikalsk uttrykk. Nå legger de det bak seg og blåser ut all energi på engang. Bandet holder ikke tilbake på noe. Med post-punk gitarer, synth-temaer og flytende trommer drar de på og leverer et album fritt for dødpunkter.
Etter en strek og energisk åpning får vi «Drive Myself Home», en pianodrevet og mørk låt som roer det hele ned. En deilig ballade med strykere som setter stemningen. Sammen med «What Am I Without You» er dette albumets pusterom. Mye energi skal ut, men når de tar det ned låter det nesten mektigere. Da får man bandet i full utfoldelse, med et tungt og seigt lydbilde.
«Take Your Brain Off And Yell» viser muskler og dunker av gårde med hamrende gitarer, en frisk avslutning på et album som viser et band som har gått tilbake til røttene og leverer et høyst oppegående album.
«Autofiction» viser et band som gløder av energi og som vil bringe det ut til den store verdenen. Dette gir deg som lytter en boost man kan trenge i disse tider.
Del på Facebook | Del på Bluesky