Seigmens gjenoppstandelse

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt «Resonans» den siste måneden, men den har vært med meg i skauen, i Oslo, på toget, på kjøreturer, mange og lange kjøreturer. Hver eneste gang den drar i gang med «Elskhat» tenker jeg på hvor utrolig heldig jeg er som får kose meg med dette mesterverket før noen andre.


Jeg har satt meg ned så mange ganger og begynt å skrive, men ordene har forlatt meg og jeg har ikke følt at jeg har greid å formidle noe som helst vettugt om skiva. De siste 25 årene er borte. Dette kunne kommet et par år etter «Radio Waves» (1997). Bare kanskje litt bedre. Litt mer lekent, litt mer nakent, litt mer av det meste og masse mer av Seigmen.

Jeg hadde aldri trodd at det kom til å komme mer fra Seigmen da vi sto der etter konserten i mars 1999, hele gjengen var svette og slitne og så høye på verdens beste avskjedskonsert. For Seigmens filosofi var klar: alle for en, én for alle. Årene går, vennskapet består, «Enola» (2015) kommer og går uten at jeg får det med meg (litt for opptatt med dobbel nakkeprolaps).

Jeg fikk med meg at de spilte i Operaen i 2008, den dvd'en har jeg, men ellers datt Seigmen live ut av periferien min (men cd'ene har ikke bare støvet ned her i huset). Inntil i høst. At jeg har gledet meg er en underdrivelse av dimensjoner. Dryppene som har kommet – «Berlin», «Kollaps» og «Elskhat» har bare gjort meg så innmari klar for ei monumentalt bra skive.

Og det har jeg fått. Så får det heller være at jeg leser «Helger med lefsekling» som «Helger med hekling» hver eneste gang jeg leser presseskrivet. Jeg kan se for meg gutta sitte og kose seg med kaffe og lefser, musikk og planlegging, god tid og dårlige dager, samhold og kjærleik.

Ni år tok det fra riffet ble til «Elskhat». Fire år har det tatt å lage «Resonans», og det høres. Dette er så solid at det er en fryd å lytte til den.

Jeg bare må dra frem sistelåta «Tønsberg», for den er så vakker. Duetten mellom Marius og Alex er helt fantastisk. Jeg har hatt gleden av å se Marius på operascenen flere ganger, og det er så passende at han her får vise frem sin stemmeprakt i denne kjærlighetserklæringen til Tønsberg, byen der det hele startet. Den er voldsomt u-Seigmensk men likevel så veldig dem, en perfekt avslutning på skiva.

Tekstene er som alltid underfundige, dype, vakre, såre, nydelige, de treffer hjerterota og jeg må bare lytte til dem én gang til. Jeg tror kanskje ikke jeg har hørt skiva uforstyrret fra start til slutt mer enn et par ganger, for plutselig må jeg spole tilbake litt, høre på ei låt bare én gang til, høre et riff på nytt, litt trommer, det urSeigmenske.

«Husk at du skal dø en gang // Vi er her på lånt tid // Noe vi er skapt til // Så klart det er lett // Å skyve alt vekk // Jeg er nødt til å ha demoner i meg // Som snakker til meg i ett sett»

Gjennom de siste førti år har jeg tre klare norske favorittband. Ingen har noensinne vært i nærheten av å rokke ved disse: Seigmen, Munch og Sadomaoistan. Tre norske band som er så unike at man blir litt varm i hjerterota av å ha opplevd dem.

Pressemeldinga trenger nesten ikke skrive dette, men jeg gjentar det, siden jeg har hatt gleden av å lytte til låtene ikke bare tre eller seks eller et snes ganger, og jeg oppdager nye elementer ved hver eneste gjennomlytting: «Her er det mange lag. Dybden ligger begravd i detaljene. De du hører når du setter på låten for tredje eller sjette gang.»

Seigmen har alltid vært kompromissløse på kvalitet. Dette er ei skive fra et band som også er en barndomsvennegjeng, en gruppe fantastisk kreative musikere som kjenner hverandre så inderlig godt, som jobber og står i, selv når det stormer som verst med pandemi og sykdom, og gir oss dette mesterverket.

«Siden man dør litt hver eneste gang // Vitner om en vei man ikke har valgt å gå»

Hvilken som er favorittlåta? Det svaret er enkelt: Den jeg hører på akkurat nå. «Resonans» er akkurat så variert, suggerende, magisk, trolsk, stemningsfull og vakker som vi er vant med fra Seigmen.

Og jeg er skikkelig misunnelig på alle som skal på sleppefesten i Tønsberg fredag. Jeg vil se Seigmen live igjen veldig snart! Det er fryktelig lenge til Tons of Rock!!!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Seigmen på sitt beste

(09.08.24) Noen dager er teitere enn andre. Tirsdag våknet jeg og hadde egentlig ikke lyst til å stå opp, for garasjeporten var smadret og lillepus hadde fått juling av det teite rådyret i hagen dagen før og stikki til skogs. Heldigvis var det en epost fra Robbe som ventet på meg når jeg endelig kom meg opp av senga.


Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Seigmen: Elskhat - det er ingenting i mellom

(29.02.24) Noen artister har så særegen sound at det er gjenkjennelig fra et par toner i ei ny låt. Ikke spør meg om da Brå brakk staven, men minnet om første gang jeg hørte Bowies «Heart’s Filthy Lesson» (Reznor mix) og hvordan det ikke fantes tvil i øra mine. Sånn er det med «Elskhat» også.


Seigmen er tilbake - i klassisk format

(14.11.23) I morgen slipper Seigmen ny musikk, for første gang siden 2016. Her følger en ubetinga kjærlighetserklæring til "Norges beste (store) band gjennom tidende)". Og for all del - verdens største fan har lov til å mene noe om "Berlin"!


Seigmen: Noe har skjedd!

(22.09.12) Sentrum Scene var utsolgt flere uker i forveien, og det er ikke uten grunn. Seigmen har rykte på seg for å være verdens beste liveband, en posisjon de langt på vei befestet fra den røyklagte scenen. Publikum fikk også noen store og uventede overraskelser; vi var slaver av Seigmen.


Zeromancer: ZZYZX

(13.10.03) Zeromancer er tilbake med plata ”ZZYZX”, deres mest melodiøse utgivelse så langt. Tidvis veldig fint, men dessverre alt i alt en i stor grad platt og kjedelig opplevelse. Bare bandets meloditeft og evne til å lage gode poplåter bremser lysten til å døpe om ”ZZYZX” til ”ZZZZZ”.


Zeromancers virkelig fete staffasje!

(16.10.01) (Oslo/PULS): Hva så om dette er gjort før. Zeromancer kommer kanskje vel sent med den type sound de har valgt. De blir sammenlignet med Trent Reznor, Marilyn Manson og deres like ustanselig, noe jeg begynner å bli ganske lei av. Nine Inch Nails er en gruppe jeg har hatt forkjærlighet for siden jeg kjørte moped, og ærlig talt så synes jeg det er plass for dem begge på den lille kloden vår. Zeromancer høres fett ut uansett. Låtmateriallet er i tillegg mye, mye sterkere en noen av de nevnte. Denne konserten låt bare så sinnsykt massivt og kult at det var en fryd for øret.


Seigmen, Sentrum Scene

(15.11.94) Da jeg rusla hjem etter sist lørdags konsert med Seigmen tenkte jeg som så: Fy faen.


Jevnt bra

(30.05.93) Tønsbergbandet Seigmen har allerede før denne debutplata (hvis man ser bort fra mini-cd'n "Pluto") fått et navn innen rockemiljøet i Norge. Seigmen spiller en form for tung gitarrock med en smule grungepreg. Vokalen er hentet nede fra det mørke dype og passer perfekt til både tekst og musikk. Det hele virker å ha et slags mytologisk preg, og en slags meningen-med-livet, trosspørsmål-søken. Gotisk?


Åpenbaringen

(20.05.92) Ta Fugazi, Lilledugg og Pixies pà sitt aller beste, og du har:
A: Tre av mine absolutte favoritter
B: Konseptet til Tønsberg-gruppa Seigmen. De kopierer ikke, men ligger et sted i landskapet mellom disse tre. CDen "Pluto" er debuten deres - 5 låter.


Norsk Rock, Elm Street 30. oktober

(30.11.91) Norsk Rockforbund arrangerer turné i samarbeid med en mengde lokale rockeklubber. Turnéen består av seks band, og turnéstart var på Elm Street i Oslo.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.