Seigmen: Noe har skjedd!

Sentrum Scene var utsolgt flere uker i forveien, og det er ikke uten grunn. Seigmen har rykte på seg for å være verdens beste liveband, en posisjon de langt på vei befestet fra den røyklagte scenen. Publikum fikk også noen store og uventede overraskelser; vi var slaver av Seigmen.


Seigmen / /


Forventningene var ekstremt store da publikum begynte å pakke seg sammen foran scenen gode tre kvarter før karismatiske Alex Møklebust og resten av Seigmen gikk på. For anledningen var Sentrum Scene fylt av røyk, for å si det mildt. Luften var tung, stemningen dyster og teatralsk. Åpningssporet på liveskiva Rockefeller fra 2006, «Ohm», var flyttet til andreplass i rekkefølgen. Med dette tok publikum bokstavelig talt helt av, og alle brølte det de var gode for.

Alex Møklebust virket ivrig og energisk, noe som kulminerte i at han etter bare to låter sto på monitorene og sang. Like etterpå var det tid for monumentale «Colosseum», en låt som er så dyster, tung og messende at salen så ut til å gå i transe. Etter hvert fikk man også forklaringen på den ekstreme bruken av røykmaskiner – lysstrålene lignet på laserstråler, noe som bidrar til estetikken som gjør Seigmen til et bra band å se på, i tillegg til at de låter bra.


Foto: Tor Øyvind Sjøvik

Sammensetningen av publikum var i det hele tatt ganske homogen, og flesteparten var menn i 30-åra. Mannskoret bidro sterkt til å avlaste Alex Møklebust som vokalist på «Slaver av solen». Det er helt åpenbart at Seigmen-fansa var sulteforet på liveopplevelser av dette kaliberet, fordi det tross alt har gått en stund siden sist Seigmen spilte i Oslo. Når de nå er tilbake, lurer alle på om det er permanent. «Noe har skjedd,» sa Alex Møklebust. «Da vi begynte å spille sammen igjen, bare skjedde det,» fortsatte han. Plutselig dundret ukjente, tunge riff ut av lydriggen, og alle skjønte at det var en ny låt på gang. Som om ikke det var nok gjentok de bedriften ytterligere to ganger i løpet av kvelden – tre nye Seigmen-låter på én kveld!

Kveldens soleklare høydepunkt var imidlertid «Metropolis», som fungerte så bra at Alex Møklebust knapt trengte å synge et eneste ord selv. Den jobben klarte Sentrum Scene helt utmerket på egen hånd, da salen forsøkte å overdøve et relativt bråkete band ved å skrike dem i senk. For å roe det litt ned mellom slagene fikk gitarist Marius Roth ta over mikken og vise hvorfor han er operasanger av yrke. Publikum hørte etter, og det ble nesten helt stille i salen, noe som er svært atypisk for en Seigmen-konsert. Roths operasang ble tett fulgt av øredøvende jubel, som gled over i ren ekstase da introen til «Döderlein» kom snikende ut av lydriggen.

En Seigmen-konsert kan for utenforstående fortone seg som ganske spesiell. De færreste kan med hånden på hjertet si at de forstår de kryptiske og pompøse tekstene, og det er en veldig spesiell estetikk de benytter seg av. Likevel funker dette utrolig godt, noe som resulterer i at hver bidige detalj i fremføringen er med på å skape en dyster, tung og messende stemning. På tross av dette var det et ekstatisk publikum som jublet Seigmen av scenen etter omtrent to timer.

Støynivået holdt seg konstant helt til de kom tilbake på scenen igjen, for å gjøre sin seiersrunde. Da fikk vi også kveldens eneste coverlåt, deLillos-låten «Hjernen er alene». Denne har Seigmen for lengst gjort til sin egen, og den passer fint inn i Seigmen-universet. Dette var en fantastisk avslutning på en fantastisk konsert. Er comebacket permanent?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Seigmen på sitt beste

(09.08.24) Noen dager er teitere enn andre. Tirsdag våknet jeg og hadde egentlig ikke lyst til å stå opp, for garasjeporten var smadret og lillepus hadde fått juling av det teite rådyret i hagen dagen før og stikki til skogs. Heldigvis var det en epost fra Robbe som ventet på meg når jeg endelig kom meg opp av senga.


Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Seigmens gjenoppstandelse

(03.05.24) Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt «Resonans» den siste måneden, men den har vært med meg i skauen, i Oslo, på toget, på kjøreturer, mange og lange kjøreturer. Hver eneste gang den drar i gang med «Elskhat» tenker jeg på hvor utrolig heldig jeg er som får kose meg med dette mesterverket før noen andre.


Seigmen: Elskhat - det er ingenting i mellom

(29.02.24) Noen artister har så særegen sound at det er gjenkjennelig fra et par toner i ei ny låt. Ikke spør meg om da Brå brakk staven, men minnet om første gang jeg hørte Bowies «Heart’s Filthy Lesson» (Reznor mix) og hvordan det ikke fantes tvil i øra mine. Sånn er det med «Elskhat» også.


Seigmen er tilbake - i klassisk format

(14.11.23) I morgen slipper Seigmen ny musikk, for første gang siden 2016. Her følger en ubetinga kjærlighetserklæring til "Norges beste (store) band gjennom tidende)". Og for all del - verdens største fan har lov til å mene noe om "Berlin"!


Zeromancer: ZZYZX

(13.10.03) Zeromancer er tilbake med plata ”ZZYZX”, deres mest melodiøse utgivelse så langt. Tidvis veldig fint, men dessverre alt i alt en i stor grad platt og kjedelig opplevelse. Bare bandets meloditeft og evne til å lage gode poplåter bremser lysten til å døpe om ”ZZYZX” til ”ZZZZZ”.


Zeromancers virkelig fete staffasje!

(16.10.01) (Oslo/PULS): Hva så om dette er gjort før. Zeromancer kommer kanskje vel sent med den type sound de har valgt. De blir sammenlignet med Trent Reznor, Marilyn Manson og deres like ustanselig, noe jeg begynner å bli ganske lei av. Nine Inch Nails er en gruppe jeg har hatt forkjærlighet for siden jeg kjørte moped, og ærlig talt så synes jeg det er plass for dem begge på den lille kloden vår. Zeromancer høres fett ut uansett. Låtmateriallet er i tillegg mye, mye sterkere en noen av de nevnte. Denne konserten låt bare så sinnsykt massivt og kult at det var en fryd for øret.


Seigmen, Sentrum Scene

(15.11.94) Da jeg rusla hjem etter sist lørdags konsert med Seigmen tenkte jeg som så: Fy faen.


Jevnt bra

(30.05.93) Tønsbergbandet Seigmen har allerede før denne debutplata (hvis man ser bort fra mini-cd'n "Pluto") fått et navn innen rockemiljøet i Norge. Seigmen spiller en form for tung gitarrock med en smule grungepreg. Vokalen er hentet nede fra det mørke dype og passer perfekt til både tekst og musikk. Det hele virker å ha et slags mytologisk preg, og en slags meningen-med-livet, trosspørsmål-søken. Gotisk?


Åpenbaringen

(20.05.92) Ta Fugazi, Lilledugg og Pixies pà sitt aller beste, og du har:
A: Tre av mine absolutte favoritter
B: Konseptet til Tønsberg-gruppa Seigmen. De kopierer ikke, men ligger et sted i landskapet mellom disse tre. CDen "Pluto" er debuten deres - 5 låter.


Norsk Rock, Elm Street 30. oktober

(30.11.91) Norsk Rockforbund arrangerer turné i samarbeid med en mengde lokale rockeklubber. Turnéen består av seks band, og turnéstart var på Elm Street i Oslo.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.