Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner Foto: Siri Bjoner

En kveld i Seigmens tempel

Årets konsertopplevelse? Ingen tvil. Årtusenets konsertopplevelse? Absolutt blant dem. Sorry til dem som ikke kom seg hit. Dere gikk glipp av noe gigantisk fantastisk intimt.


Seigmen / Sentrum Scene / 19.12.25


Noen anmeldelser er vanskeligere å skrive enn andre. I de fleste tilfeller skyldes det at hjernen min ikke helt funker og at ord forsvinner før jeg greier skrive dem. En sjelden gang i blant skjer det fordi opplevelsen sitter så i margen og sjela at jeg er litt usikker hvordan beskrive det, uten at det låter som en kjærlighetserklæring fra verdens størst fangrrrl, lzm.

Jeg sleit med det etter Spetakkelfestivalen i høst. Jeg regnet ikke med at Seigmen på Sentrum Scene skulle bli noe annerledes, egentlig. En konsertanmeldelse skal tross alt være like deler objektiv som subjektiv, synes jeg. (Bra tommelfingerregel, det. -Red.) Om jeg er på en konsert med et band jeg synes er kjedelig men som spiller bra, skal det roses. At jeg synes bandet er kjedelig er da ikke bandets feil, tross alt.

Men dette er Seigmen. Seigmen har aldri vært kjedelig. Sentrum er utsolgt. Første gang jeg så dem der var det kanskje et par hundre publikummere. Nå står det mangedobbelte tålmodig og venter, de har vært her siden før Pil & Bue spilte, det er trengsel langs barrikadene.

Trengsel er det i piten også. Vi er mange fotografer i kveld. Jeg håper egentlig at de første tre låtene er ... – jeg vet ikke hva jeg håper. At jeg kan fokusere på å ta bilder, men den gang ei. De drar i gang med «Påfugl & psykopat». Tempo er satt. Det låter fantastisk rått. Kamera? Ja, jeg fyrer av noen bilder, men fokus er på musikken. Hvordan noen kan fokusere på å ta bilder når tredjelåta er «Döderlein» fatter ikke jeg. Multitasking er blant tingene jeg ikke kan; enten tar jeg bilder eller så hører jeg. Allsangen ljomer. Jeg har lyst til å synge med.

Før konserten prata jeg med kollegaen som skulle sette opp liste over «årets konsertopplevelser». Jeg spøkte med Robbe i Indie Recordings i høst at skulle jeg satt opp noe sånt, måtte det være egen liste for IR-band. Seigmen (2), Fixation (2), In Vain (2) og Storm (1). Jeg aner ikke hvor mange tusen band jeg har sett opp gjennom årene, men noen konserter er så monumentale at de er nesten duggfriske i hjernen. Munchs avskjedskonsert (Rockefeller, 1991). Dawn at Vara (Quartfestivalen, 1994). Nine Inch Nails (Royal Albert Hall, 2018). Einsturzende Neubauten (Helsinki, 2019). Seigmen (Sentrum Scene, 2025).

Jeg savner litt tiden da operaen holdt til i Folketeateret. Jeg satt alltid på balkong, og den rungende trampeklappen der oppe, den følelsen får jeg ikke i Operaen. Men balkongresponsen etter at Marius hadde sunget «Agnus Dei» var akkurat som å være tilbake der. Stemmen til Marius er bare helt sjukt rå.

Stående trampeklapp på balkongen, det har ikke like stor verdi i «nye-Operaen». Dette var kvelden for hudorgasmer. Kjære Marius: Tante Ingrid Bjoner hadde vært så stolt av deg, og tenkt at hennes valg hadde vært rett.

«Rosemalt» ble dedisert til familien til Bjørn Opsahl. Savnet er fortsatt stort og sårt. «Vi har gitt ut to skiver på litt over et år, håper dere tåler mer fra dem!» - og selvfølgelig. «Resonans» kom i mai i fjor, «Dissonans» i november. Jeg gleder meg til neste epost fra Robbe med «Her komme neste Seigmen-singel!». Allsangen ljomer uansett hvilken utgivelse låtene hentes fra.

Jeg er i min egen boble, uansett hvor jeg beveger meg. Beklager til de på galleriet som jeg sto foran, og takk til vakten som sa fra. Jeg prøver å ikke stå i veien for folk, men av og til er jeg så i min egen lille verden at jeg glemmer meg bort. «Mesusah» - og tiden går så alt for fort. Jeg vil ikke at denne kvelden skal ta slutt noensinne.

«(Dyret) 23 bud» er enda vakrere, sårere, jævligere enn noensinne. Ta hensyn. Vis omsorg. «Vit at vi setter så umåtelig pris på hver eneste en som er her i kveld, uten dere er vi ingenting og vi tar ingenting for gitt!»

Alex er ydmykheten selv. Det har han alltid vært. Det har Seigmen alltid vært. Småskravlingen mellom låter er nær, intim, ekte. Der jeg står på balkongen tenker jeg at det er omtrent som første gang jeg så dem, mimikken og bevegelsene og alt er det samme. De er et par år eldre. Det er jeg også. Og jeg er umåtelig glad for at jeg fortsatt kan glede meg over den seigmenske boblen. For stemmen til Alex, den blir bare bedre og bedre. Den var fantastisk for tredve år siden - men er på underlig vis blitt enda bedre.

Seigmen, som alltid har vært fantastisk bra, har blitt bedre. Jeg skjønner ikke hvordan det er mulig.

Neste år satser jeg på å være skikkelig fangrrl og komme meg på enda flere konserter. De fleste punkt på bøttelista mi kommer i etterkant – som å se Ministry i Chicago. Seigmen i Tønsberg er faktisk eneste punktet som står på lista.

«Hjernen er alene» - herregud. Avslutningen er like klassisk som Nine Inch Nails som alltid har «Hurt» som sistelåta. Jeg synes generelt at deLillos er et kjedelig band, men denne låta har Seigmen greid å gjøre til sin egen, akkurat som Johnny Cash gjorde.

Årets konsertopplevelse? Ingen tvil. Årtusenets konsertopplevelse? Absolutt blant dem. Sorry til dem som ikke kom seg hit. Dere gikk glipp av noe gigantisk fantastisk intimt. Ingen over, ingen ved siden, Norge har aldri hatt et bedre band enn Seigmen.

At det bare kommer lovord fra folk når jeg går til toget er helt som forventet. Mine tanker er hulter til bulter, men jeg er overlykkelig for at jeg har fått følge dette fantastiske bandet i så mange år. De har gitt meg så mange fantastiske opplevelser, og jeg gleder meg til fortsettelsen!

Og om du leser dette som en kjærlighetserklæring fra verdens størst fangrrrl, så finnes det verre ting. Årets siste konsert for min del. Årets største opplevelse. Ydmykt tusen millioner takk til Seigmen, hilsen fangrrrrrl nr én.

Låtliste: Påfugl & psykopat // Berlin // Döderlein // Elskhat // Så nært // Disiplin // Fra X til døden // Agnus Dei // Melanchthon // Rosemalt // Dissonans // Mesusah // Metropolis // Slaver av solen // (Dyret) 23 bud // Dråben // Hjernen er alene


Del på Facebook | Del på Bluesky

Nye nivåer med Seigmen

(19.11.25) Det traff en nerve i meg, det ble større enn noen annen konsert jeg har sett med dem. Mer personlig? Kan det være at Seigmen-gutta på noe vis var mer nakne enn de pleier?


Senk lysene, press play, lukk øynene og lytt med hjertet

(23.10.25) Enhver Seigmen-låt er et smykke i seg selv, en blomst som åpner seg og viser frem mer og mer av elegansen. Jeg trenger ikke mer enn disse ti låtene akkurat nå.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Seigmen på sitt beste

(09.08.24) Noen dager er teitere enn andre. Tirsdag våknet jeg og hadde egentlig ikke lyst til å stå opp, for garasjeporten var smadret og lillepus hadde fått juling av det teite rådyret i hagen dagen før og stikki til skogs. Heldigvis var det en epost fra Robbe som ventet på meg når jeg endelig kom meg opp av senga.


Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Seigmens gjenoppstandelse

(03.05.24) Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt «Resonans» den siste måneden, men den har vært med meg i skauen, i Oslo, på toget, på kjøreturer, mange og lange kjøreturer. Hver eneste gang den drar i gang med «Elskhat» tenker jeg på hvor utrolig heldig jeg er som får kose meg med dette mesterverket før noen andre.


Seigmen: Elskhat - det er ingenting i mellom

(29.02.24) Noen artister har så særegen sound at det er gjenkjennelig fra et par toner i ei ny låt. Ikke spør meg om da Brå brakk staven, men minnet om første gang jeg hørte Bowies «Heart’s Filthy Lesson» (Reznor mix) og hvordan det ikke fantes tvil i øra mine. Sånn er det med «Elskhat» også.


Seigmen er tilbake - i klassisk format

(14.11.23) I morgen slipper Seigmen ny musikk, for første gang siden 2016. Her følger en ubetinga kjærlighetserklæring til "Norges beste (store) band gjennom tidende)". Og for all del - verdens største fan har lov til å mene noe om "Berlin"!


Seigmen: Noe har skjedd!

(22.09.12) Sentrum Scene var utsolgt flere uker i forveien, og det er ikke uten grunn. Seigmen har rykte på seg for å være verdens beste liveband, en posisjon de langt på vei befestet fra den røyklagte scenen. Publikum fikk også noen store og uventede overraskelser; vi var slaver av Seigmen.


Zeromancer: ZZYZX

(13.10.03) Zeromancer er tilbake med plata ”ZZYZX”, deres mest melodiøse utgivelse så langt. Tidvis veldig fint, men dessverre alt i alt en i stor grad platt og kjedelig opplevelse. Bare bandets meloditeft og evne til å lage gode poplåter bremser lysten til å døpe om ”ZZYZX” til ”ZZZZZ”.


Zeromancers virkelig fete staffasje!

(16.10.01) (Oslo/PULS): Hva så om dette er gjort før. Zeromancer kommer kanskje vel sent med den type sound de har valgt. De blir sammenlignet med Trent Reznor, Marilyn Manson og deres like ustanselig, noe jeg begynner å bli ganske lei av. Nine Inch Nails er en gruppe jeg har hatt forkjærlighet for siden jeg kjørte moped, og ærlig talt så synes jeg det er plass for dem begge på den lille kloden vår. Zeromancer høres fett ut uansett. Låtmateriallet er i tillegg mye, mye sterkere en noen av de nevnte. Denne konserten låt bare så sinnsykt massivt og kult at det var en fryd for øret.


Seigmen, Sentrum Scene

(15.11.94) Da jeg rusla hjem etter sist lørdags konsert med Seigmen tenkte jeg som så: Fy faen.


Jevnt bra

(30.05.93) Tønsbergbandet Seigmen har allerede før denne debutplata (hvis man ser bort fra mini-cd'n "Pluto") fått et navn innen rockemiljøet i Norge. Seigmen spiller en form for tung gitarrock med en smule grungepreg. Vokalen er hentet nede fra det mørke dype og passer perfekt til både tekst og musikk. Det hele virker å ha et slags mytologisk preg, og en slags meningen-med-livet, trosspørsmål-søken. Gotisk?


Åpenbaringen

(20.05.92) Ta Fugazi, Lilledugg og Pixies pà sitt aller beste, og du har:
A: Tre av mine absolutte favoritter
B: Konseptet til Tønsberg-gruppa Seigmen. De kopierer ikke, men ligger et sted i landskapet mellom disse tre. CDen "Pluto" er debuten deres - 5 låter.


Norsk Rock, Elm Street 30. oktober

(30.11.91) Norsk Rockforbund arrangerer turné i samarbeid med en mengde lokale rockeklubber. Turnéen består av seks band, og turnéstart var på Elm Street i Oslo.


En kveld i Seigmens tempel

(20.12.25) Årets konsertopplevelse? Ingen tvil. Årtusenets konsertopplevelse? Absolutt blant dem. Sorry til dem som ikke kom seg hit. Dere gikk glipp av noe gigantisk fantastisk intimt.


Cyan Kicks rocker!

(19.12.25) Ti låter på tjueni minutter – det greier du kaste bort på et nytt band som absolutt rocker!


Slomosa - stadig bedre og strammere

(19.12.25) Slomosa kronet et eventyrlig år for et lite stonerockband fra Bergen foran et utsolgt Rockefeller med stødig primal blues-derivert rock der melodiske mellomspill skapte karakter.


Daniela Reyes – helt i toppen av treet?

(18.12.25) Tenk at vi når dette året er i ferd med å gå over historien var nær ved å hoppe over Daniela Reyes!


I en klasse for seg - Paradise Lost

(17.12.25) Mange band har blitt inspirert av Paradise Lost, men det er ingen som er i nærheten.


Behøver Åge Aleksandersens tekster å tolkes?

(16.12.25) Hvor lurt er det å snakke om egne sanger og tekster? Tolke dem? Og hvor lurt er det å samle sangskriverens tanker om sine egne tekster mellom to permer? Åge Aleksandersen og Levi Henriksen bedriver risikosport.