Senk lysene, press play, lukk øynene og lytt med hjertet

Enhver Seigmen-låt er et smykke i seg selv, en blomst som åpner seg og viser frem mer og mer av elegansen. Jeg trenger ikke mer enn disse ti låtene akkurat nå.


Tretti år har gått siden «Metropolis». De spilte tre konserter på Sentrum Scene det året. Jeg hadde akkurat begynt å jobbe der, men mitt forhold til Seigmen begynte flere år tidligere. «Metropolis» var den tredje skiva, den store gjennombruddsskiva, da de ble allemannseie. Dette fantastiske bandet fra Tønsberg som begynte som Klisne Seigmenn og vel finnes det mange rare bandnavn, men navnebyttet var nok smart.

Aldri har det vært noe band som lignet på Seigmen. Soundet deres er så gjenkjennelig, massive lydbilder med dype tekster, lag på lag med nyanser. Tordnende, elektrisk, sart, lekent og nyskapende.

Jeg syntes stemmen til Alex var helt fantastisk på nittitallet. Tretti år senere har den blitt enda bedre, noe jeg ikke trodde var mulig. Kanskje det har noe med at de «på forunderlig vis har funnet en helt ny energi, kreativitet og spilleglede»?

Seigmen har alltid vært et gjennomgående dyktig band. Kim Ljung (bass, vokal), Alex Møklebust (vokal), Noralf Ronthi (trommer), Marius Roth Christensen (gitar, vokal) og Sverre Økshoff (gitar) har aldri gitt ut ei dårlig låt. Kjemien, samspillet, de musikalske evnene - jeg bøyer meg i støvet og priser meg lykkelig for at jeg er gammel nok til å ha kunnet høre på dem gjennom fire tiår.

På trettiårsdagen til «Metropolis» kommer «Dissonans», som er andre skiva i en trilogi, unnfanget samtidig, som en serie utgivelser fremfor en trippelskive. Enhver Seigmen-låt er et smykke i seg selv, en blomst som åpner seg og viser frem mer og mer av elegansen. Jeg trenger ikke mer enn disse ti låtene akkurat nå. De utvikler seg for hver gjennomlytting.

Første smakebit fikk vi med «Dyret (23 bud)» i august i fjor, som jeg omtalte som «lavmælt, men sterk». Skiva åpner med denne låta. Den setter standarden. Magien er der. Følg budene til Seigmen.

«holde ut // handler om å holde ut // nå et punkt // synd det var et bristepunkt»

Om «Resonans» skrev jeg «Litt mer lekent, litt mer nakent, litt mer av det meste og masse mer av Seigmen» og den setningen tør jeg bruke her også, med litt omskriving. «Dissonans» er enda mer lekent, naknere, seigere, mykere og sterkere. Variert og helhetlig.

Jeg synes det er kjempetrivelig med litt «studioskravlings» i enkelte låter. Det gir litt ekstra dybde. Generelt føles tekstene mer intime, mer sårbare på denne midterste utgivelsen. For en drøy måned siden kom Ljungbluts «Vietnam». La det være sagt: Jeg ønsker meg en bok med Kim Ljungs samlede tekster. Jeg tør påstå at han er en av vår samtids beste norske poeter.

«i fred // vil jeg ligge // hvor mange slag // har jeg egentlig fortjent»

Teksten til «Rosemalt» ble skrevet for lenge siden, men har blitt en hyllest til Bjørn Opsahl. Fantastisk dyktige Bjørn, en integrert del av Seigmen i alle år, som plutselig ikke lenger var blant oss.

Jeg synes det er litt slemt at Alex minner oss på at dette er sistelåta, når han i «Ave» gjentar «en sang til slutt» for jeg vil ikke at denne skiva skal ta slutt. Heldigvis glir den rett over i Dyret, og så er det nye førtifire minutter og førtifire sekunder med de vakreste toner.

«makt til å stå i mot det // idioter overalt //
heller stå her naken // enn i uniformen som avtalt //
vend det døve øret til //
ingenting skal forandres på //
når de ber om forlatelse //
bare snu deg rundt og gå»

Når du nå får tilgang til «Dissonans» er det antageligvis regntungt og grått ute. Jeg synes du skal sette deg godt til rette i sofaen med en stor kopp te eller kakao med krem. Senk lysene, press play, lukk øynene og lytt med hjertet.

Låtliste: (Dyret) 23 bud // Schizopen // Disiplin // Rosemalt // Dissonans // Så Nært // Påfugl & psykopat // UVF // For min skyld // Ave


Del på Facebook | Del på Bluesky

Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Seigmen på sitt beste

(09.08.24) Noen dager er teitere enn andre. Tirsdag våknet jeg og hadde egentlig ikke lyst til å stå opp, for garasjeporten var smadret og lillepus hadde fått juling av det teite rådyret i hagen dagen før og stikki til skogs. Heldigvis var det en epost fra Robbe som ventet på meg når jeg endelig kom meg opp av senga.


Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Seigmens gjenoppstandelse

(03.05.24) Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt «Resonans» den siste måneden, men den har vært med meg i skauen, i Oslo, på toget, på kjøreturer, mange og lange kjøreturer. Hver eneste gang den drar i gang med «Elskhat» tenker jeg på hvor utrolig heldig jeg er som får kose meg med dette mesterverket før noen andre.


Seigmen: Elskhat - det er ingenting i mellom

(29.02.24) Noen artister har så særegen sound at det er gjenkjennelig fra et par toner i ei ny låt. Ikke spør meg om da Brå brakk staven, men minnet om første gang jeg hørte Bowies «Heart’s Filthy Lesson» (Reznor mix) og hvordan det ikke fantes tvil i øra mine. Sånn er det med «Elskhat» også.


Seigmen er tilbake - i klassisk format

(14.11.23) I morgen slipper Seigmen ny musikk, for første gang siden 2016. Her følger en ubetinga kjærlighetserklæring til "Norges beste (store) band gjennom tidende)". Og for all del - verdens største fan har lov til å mene noe om "Berlin"!


Seigmen: Noe har skjedd!

(22.09.12) Sentrum Scene var utsolgt flere uker i forveien, og det er ikke uten grunn. Seigmen har rykte på seg for å være verdens beste liveband, en posisjon de langt på vei befestet fra den røyklagte scenen. Publikum fikk også noen store og uventede overraskelser; vi var slaver av Seigmen.


Zeromancer: ZZYZX

(13.10.03) Zeromancer er tilbake med plata ”ZZYZX”, deres mest melodiøse utgivelse så langt. Tidvis veldig fint, men dessverre alt i alt en i stor grad platt og kjedelig opplevelse. Bare bandets meloditeft og evne til å lage gode poplåter bremser lysten til å døpe om ”ZZYZX” til ”ZZZZZ”.


Zeromancers virkelig fete staffasje!

(16.10.01) (Oslo/PULS): Hva så om dette er gjort før. Zeromancer kommer kanskje vel sent med den type sound de har valgt. De blir sammenlignet med Trent Reznor, Marilyn Manson og deres like ustanselig, noe jeg begynner å bli ganske lei av. Nine Inch Nails er en gruppe jeg har hatt forkjærlighet for siden jeg kjørte moped, og ærlig talt så synes jeg det er plass for dem begge på den lille kloden vår. Zeromancer høres fett ut uansett. Låtmateriallet er i tillegg mye, mye sterkere en noen av de nevnte. Denne konserten låt bare så sinnsykt massivt og kult at det var en fryd for øret.


Seigmen, Sentrum Scene

(15.11.94) Da jeg rusla hjem etter sist lørdags konsert med Seigmen tenkte jeg som så: Fy faen.


Jevnt bra

(30.05.93) Tønsbergbandet Seigmen har allerede før denne debutplata (hvis man ser bort fra mini-cd'n "Pluto") fått et navn innen rockemiljøet i Norge. Seigmen spiller en form for tung gitarrock med en smule grungepreg. Vokalen er hentet nede fra det mørke dype og passer perfekt til både tekst og musikk. Det hele virker å ha et slags mytologisk preg, og en slags meningen-med-livet, trosspørsmål-søken. Gotisk?


Åpenbaringen

(20.05.92) Ta Fugazi, Lilledugg og Pixies pà sitt aller beste, og du har:
A: Tre av mine absolutte favoritter
B: Konseptet til Tønsberg-gruppa Seigmen. De kopierer ikke, men ligger et sted i landskapet mellom disse tre. CDen "Pluto" er debuten deres - 5 låter.


Norsk Rock, Elm Street 30. oktober

(30.11.91) Norsk Rockforbund arrangerer turné i samarbeid med en mengde lokale rockeklubber. Turnéen består av seks band, og turnéstart var på Elm Street i Oslo.


Senk lysene, press play, lukk øynene og lytt med hjertet

(23.10.25) Enhver Seigmen-låt er et smykke i seg selv, en blomst som åpner seg og viser frem mer og mer av elegansen. Jeg trenger ikke mer enn disse ti låtene akkurat nå.


Elias Pellicer - vellykket retro-romantikk

(23.10.25) En varm, småsprø og nostalgisk reise gjennom 80‑tallsinspirert popmagi. En kompakt perle som nikker til fortiden og smiler mot framtiden.


Da Bruce Springsteen møtte veggen

(22.10.25) Han var i ferd med å bli verdens største rockestjerne. Samtidig var Bruce Springsteen på full fart mot stupet; han kunne ikke finne mening i noe han gjorde, selve livet virka meningsløst. Så lagde han «Nebraska».


Flerdimensjonalt Black Country

(22.10.25) På menyen: Barokk kammerpop, kunstrock, progressiv folk og eksperimentell rock med subtile skiftninger og variert musikalsk tilnærming. Black Country, New Road - til tonene av "I Dovregubbens hall" ankommer de scenen, etter at vi først har latt oss forføre av oppvarmerne Westside Cowboys’ skranglete americana med snitt av The Pogues.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»