Jon Eberson Bjørnar Andresen Paal Nilssen-Love: Mind The Gap

Når gitarist Jon Eberson, bassist Bjørnar Andresen og trommeslager Paal Nilssen-Love setter hverandre stevne, så er det tre markante representanter for tre generasjoner som møtes. Likevel kan vi raskt slå fast at her finnes det overhodet ingen generasjonsmotsetninger.


Til tross for at herrene Eberson, Andresen og Nilssen-Love i utgangspunktet kommer fra tre forskjellige ståsteder, er det lett og ganske så åpenbart å få øre på at de også har veldig mye felles. Ikke så rart kanskje: Det er vel muligens derfor de har ønska å jobba sammen, hva vet jeg?

Hvor har så Eberson, med utgangspunkt i 70-tallet, Andresen med fartstid helt fra 60-tallet og Nilssen-Love, skårungen fra 90-tallet, funnet hverandre? De som har fulgt med i norsk jazz de seineste åra vil ikke bli overraska over at det er i de friere og åpnere musikalske landskapa gutta har lagt ut på tur. Sjøl om alle tre har erfaring fra og kunnskap om andre typer uttrykk, er det nok utvilsomt her de føler et felleskap.

For meg blir på mange måter denne musikken et strålende eksempel på at sirkelen nå har kommet helt rundt. Bjørnar Andresen, med bakgrunn fra tankegodset til den legendariske amerikanske musikk-filosofen George Russell og tidlig involvert i band sammen med Terje Rypdal og Svein Finnerud, har egentlig aldri bevegd seg så veldig langt bort fra denne måten å uttrykke seg på. Han har turt å bevege seg i landskap som til dels har blitt utskjelt og latterliggjort. Det har Andresen fnyst av og stått mer eller mindre rakrygga gjennom mang en musikalsk storm. Det er faktisk ikke mulig å finne noen som likner mindre på en musikalsk opportunist enn Bjørnar Andresen, og i mi bok er det en voldsomt kompliment.

Jon Eberson, i mine ører en av de aller viktigste jazzmusikantene landet har fostra de siste 30 åra, har gjennom sin originalitet og kompromissløshet bortimot fra dag én staka ut en kurs som har vært hans og ingen andres. Fra band som Moose Loose og i historiske samarbeid med Radka Toneff, men først og fremst gjennom en rekke band med seg sjøl i det ideologiske og musikalske førersetet, har Eberson skapt egne musikalske landskap og rom. Spekteret har vært voldsomt, fra det meget populære rock/soul-prega Jon Eberson Group til det hysteriske Jazzpunkensemblet, men uten unntak har Ebersons ånd og retningssans vært avgjørende for den originale musikken som har kommet ut.

Når det gjelder Paal Nilssen-Love, som Pat Metheny prompte utnevnte til kongerikets neste presidentkandidat etter deres første spillejobb sammen under årets Moldejazz, virker det som om hans kreative evner bak et trommesett ikke har noen begrensninger. Det er et trøkk, en energi, men samtidig en finfølelse og en dynamisk evne i det Nilssen-Love foretar seg som i mine ører savner sidestykke. Jeg slutter aldri å la meg imponere over hvor han er; han er i alle fall ikke der jeg møtte han sist, og et bedre kjennetegn på en improvisatør i toppklasse finnes ikke. Nilssen-Love har en evne til å gripe enhver musikalsk situasjon han blir presentert for med en friskhet og åpenhet som er unik, og som sørger for at de andre involverte ikke får ett sekunds anledning til et hvileskjær eller to.

Slik er det også med "Mind The Gap". Dette er på alle måter krevende musikk, både for de som serverer den og for oss som skal motta den. Til tross for at det er voldsomme dynamiske spenn ute og går, er det en konstant energi tilstede som gjør at dette ikke akkurat er noen musikalsk pakketur med guide! Her blir man konstant utfordra og må værsågod finne fram sjøl. De som både ønsker og tør å ta den utfordringa kan jeg love mange unike opplevelser - ikke bare første dagen, men helt sikkert også i dagene, ukene, månedene og årene som kommer. Dette er nemlig ikke musikk med datostempel på seg - dette er tidløs musikk.


Del på Facebook | Del på Bluesky

b er borte

(14.10.04) Kom du først i nærheten av Bjørnar Andresen, var han umulig å komme utenom. En bauta – kroppslig, menneskelig og musikalsk.


Nilssen-Love/ Vandermark: Dual Pleasure

(05.11.02) Noen av oss avslutta årets Moldejazz med en ganske hemmelig konsert, som egentlig ikke sto på programmet, med trommeslager Paal Nilssen-Love og saksofonist og klarinettist Ken Vandermark. Det skulle ingen av de tilstedeværende angre på. Nå kan både vi som var der og alle andre om ikke gjenoppleve, så i alle fall kjenne på noe av atmosfæren fra denne lørdagsettermiddagen i Molde.


The Thing w Joe McPhee: She Knows...

(14.08.01) Både under en konsert på Blå i februar i år og under årets Oslo Jazzfestival forrige uke fortalte bandet som en gang het Trans Love Airways, og som nå heter The Thing, at vi har med kraftig krutt å gjøre. Den amerikanske gjesten Joe McPhee gjorde ikke opplevelsen noe mindre heftig verken da eller nå og bekrefter det hele på kvartettens nye CD.


The OO Quartet: Definitivt ikke målløst

(06.07.01) (Kongsberg, PULS): Jon Eberson er i mine ører en av de mest originale gitaristene som finnes. Ett hundredel av et sekund tar det før han forteller oss at det er han som er i aksjon - og det kunne ikke vært noen andre.


Paal Nilssen-Love: Sticks & Stones

(11.06.01) Paal Nilssen-Love er i mine ører en av de mest spennende perkusjonistene som finnes i dag. Nå har han virkelig kasta seg ut på dypt vann: Med sin solo-CD viser han fram store deler av sitt talent, og som en av de virkelige få på denne kloden greier han å holde interessen hos undertegnde gjennom hele reisa.


Paal Nilssen-Love solo

(06.06.01) Den allestedsnærværende trommeslageren Paal Nilssen-Love skriver historie: Nå gir han ut sin solo-debut - fortsatt som perkusjonist. Den norske labelen for improvisert musikk, SOFA, står ansvarlig.


Sten Sandell Trio: Standing Wave

(11.05.01) Sten Sandell er en svensk pianist med et voldsomt - på alle slags vis - uttrykk. Når han har med seg vår egen Paal Nilssen-Love på trommer og perkusjon, er det ikke vanskelg å begripe at resultatet blir komprimissløs musikk av meget høy kvalitet.


The OO Quartet: The OO Quartet

(14.04.01) Kvartetten med det velklingende navnet Halle/Eberson/Thowsen/Kjellemyr har av en eller annen merksnodig grunn skifta navn til The OO Quartet. Bakgrunnen for det nye navnet vites ikke, men det kan i alle fall ikke ha noe med sjansefattig og målløs musikk å gjøre. Her scores det nemlig i ett sett.


Bonus-reise med Trans-Love Airways?

(18.02.01) (Oslo/PULS): Den kollektive ledelsen i det nye flyselskapet Trans-Love Airways består av svenske Mats Gustafsson på saxofoner, Ingebrigt Håker Flaten på bass og Paal Nilssen-Love på trommer. Det de ikke fikk til i Telenor og Telia har disse tre herrene på alle vis greid å få til: Samarbeidet over landegrensene er glitrende, og med den amerikanske gjesten Joe McPhee på saxofoner og pocket trompet, blei konserten på Blå av det sjeldne slaget.


Mats Gustafsson/Ingebrigt Håker Flaten/Paal Nilssen-Love: The Thing

(09.02.01) Advarsel! Achtung! Warning! Uansett hvilke målfører du måtte beherske anmodes du herved om å ta på deg sikkerhetsbeltene, ta hjertemedisinen din og eventuelt andre forholdsregler som du må finne passende. Her blir du nemlig utsatt for en energiutladning av sjeldent merke og kvalitet. Den kommer fra tre av de mest spennende musikantene jeg vet om.


Tøft med Ebers og hans elever

(03.02.01) (Oslo/PULS): Ronny Andreassen fant ut at den eneste måten å få musikken sin til å låte lik tøff som musikken til Jon Ebersons Jazzpunkensemble var å spørre Eberson om å bli med i bandet sitt. Som sagt så gjort, men like tøft låter det ikke - bare nesten.


Kruttsterkt på Blå

(27.01.01) (Oslo/PULS): Per “Texas” Johansson, Paal Nilssen-Love og Steinar Raknes utgjør tilsammen noe av det mest heftige og virile innen moderne, akustisk jazzmusikk. Vi snakker da ikke om kun her på hjemmebane - vi snakker om på verdensbasis. Såpass? Ja, såpass!!


School Days: Crossing Divison

(04.01.01) Undertegnede har forsåvidt ikke vært i det minste tvil en god stund: Bassisten Ingebrigt Håker-Flaten og trommeslageren Paal Nilssen-Love tilhører det absolutte toppsjikt allerede. Sammen med to av USAs mest spennende musikanter og gruppa School Days kommer nok et bevis på det.


Bjørnar Andresen Svein Finnerud Paal Nilssen-Love: Egne hoder

(20.10.00) Bjørnar Andresen og Svein Finnerud representerte noe helt unikt både menneskelig og musikalsk. Vi snakker om en nærhet og empati de to var helt alene om i flere tiår. I sommer gikk Andresens bestekamerat på alle vis bort. Derfor er dette både et vemodig siste møte samtidig som det er et vakkert testament over noe som bare er - for alltid.


Spidergawd - bare å glede seg til neste kapittel!

(16.09.25) Turneen begynner førstkommende fredag. Tenna i tapeten og hæla i taket!


Salmer for gitar og orgel - en mektig opplevelse

(15.09.25) «Vi skal spille hele skiva tvers gjennom, så dere behøver ikke tenke på når dere skal klappe. Det kommer etterpå, kanskje sammen med et par hits. God reise!» Sånn ønska Knut Reiersrud velkommen – og for en ferd vi ble tatt med på!


Senser - noe så sjukt rått!

(13.09.25) De har lagt musikalske uenigheter bak seg. Nå er de en energibunt som har det gøy på scenen!


Et kompromissløst Suede

(12.09.25) Suede er ute med sitt tiende album. De klinker til med et absolutt perfekt album, mørkt og dramatisk. «Antidepressants» viser at de fortsatt er et spennende band. Et band som fornyer seg og går videre, selv mer enn 30 år etter debutalbumet.


Behagelige droner fra Drew Mcdowall

(12.09.25) Skotten Drew Mcdowall fikk Oslos frikere ut av kottene sine for en behagelig, sår og trist aften med dronende ambience. Det tidligere Coil-medlemmet bygde møysommelig atmosfære med hjelp av små variasjoner i en times tid på Goldie i Oslo


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.