Bjørnar Andresen Svein Finnerud Paal Nilssen-Love: Egne hoder

Bjørnar Andresen og Svein Finnerud representerte noe helt unikt både menneskelig og musikalsk. Vi snakker om en nærhet og empati de to var helt alene om i flere tiår. I sommer gikk Andresens bestekamerat på alle vis bort. Derfor er dette både et vemodig siste møte samtidig som det er et vakkert testament over noe som bare er - for alltid.


I gode og i ikke fullt så gode dager holdt Andresen og Finnerud ut med hverandre. På mange vis brant de sine lys i begge ender, men alltid var det en kjerne der inne som aldri kunne fortyrres eller ødelegges. Siden tidlig på 60-tallet holdt de sammen og det vi får høre her er nok et vitnesbyrd om et levd liv.

Denne cden skulle egentlig være en samling duetter Andresen skulle gjøre med flere av sine nærmeste musikalske venner. Slik blei det av forskjellige årsaker ikke, og det skal vi bare være glade for i denne omgang. Det kan komme seinere en gang - den musikalske avskjeden med Svein Finnerud kunne av helbredsårsaker ikke utsettes lenger og det siste tonemøtet mellom de to, som i alle fall er festa til tape, blei akkurat så vakkert, sterkt og personlig som mye av samkvemmet mellom dem var ellers i livet.

Ironisk nok spiller Finnerud for en sjelden gangs skyld fragmenter av en standardlåt og at i alle fall jeg hører biter av "The More I See You" her, er nesten som en overnaturlig melding nå når han har gått ut av tida. Kanskje den til tider verbalt beskjedne Finnerud ville fortelle oss at det er nå, og ikke mens vi kunne se, at vi kan se hverandre?

Kanskje er det bare så enkelt at han synes det var ei flott låt som han der og da hadde lyst å spille? Det svaret får vi neppe aldri, men er det så viktig da? Det viktige er den musikalske empatien, ektheten og ærligheten i det de to og "påkalven" Paal Nilssen-Love skaper ut av svært så åpne rammer og den finnes det mye av.

Det som kommer ut av de tre hodene og hendene er først og sist en duett med Andresen og Nilssen-Love, samt en duett mellom Andresen og Finnerud og et triospor. Som alltid er det åpne, store og frie landskaper som blir bretta ut for oss med klanglige og melodiske virkemidler de på mange vis er helt aleine om. Presseskrivet forteller oss at musikken har referanser til herrer som George Russell, Cecil Taylor og Paul Bley. Mulig det. Mulig det. Det som er hevet over enhver tvil er at disse tre i all hovedsak har henta musikken fra seg sjøl.

Sjelden eller aldri har jeg hørt Bjørnar Andresen spille så varmt og så dypt - hans sonderinger rundt "Besame Mucho" feier tilside enhver tvil om hva slags melodiske kvaliteter han er i besittelse av. Kjemien mellom pianist og bassist er nesten som på et annet plan fra tid til annen og Nilssen-Loves vakre, energiske og alltid like smakfulle trommespill viser oss at dette uttrykket slettes ikke er generasjonsavhengig.

"Egne hoder" har denne cden blitt kallt. Gjerne det. Den hadde kledd navnet egne sinn, egne kloder eller egne steder like godt. Svein Finnerud spilte kanskje sin siste sang her. Det vi likevel vet er at han fortsatt er her, der og overalt. Klangen vil aldri forsvinne. Aldri. Jeg går inn i stua og bøyer hodet i ærbødighet til kunstverket han lagde som har fått en hedersplass i heimen.


Del på Facebook | Del på Bluesky

b er borte

(14.10.04) Kom du først i nærheten av Bjørnar Andresen, var han umulig å komme utenom. En bauta – kroppslig, menneskelig og musikalsk.


Nilssen-Love/ Vandermark: Dual Pleasure

(05.11.02) Noen av oss avslutta årets Moldejazz med en ganske hemmelig konsert, som egentlig ikke sto på programmet, med trommeslager Paal Nilssen-Love og saksofonist og klarinettist Ken Vandermark. Det skulle ingen av de tilstedeværende angre på. Nå kan både vi som var der og alle andre om ikke gjenoppleve, så i alle fall kjenne på noe av atmosfæren fra denne lørdagsettermiddagen i Molde.


Jon Eberson Bjørnar Andresen Paal Nilssen-Love: Mind The Gap

(08.10.01) Når gitarist Jon Eberson, bassist Bjørnar Andresen og trommeslager Paal Nilssen-Love setter hverandre stevne, så er det tre markante representanter for tre generasjoner som møtes. Likevel kan vi raskt slå fast at her finnes det overhodet ingen generasjonsmotsetninger.


The Thing w Joe McPhee: She Knows...

(14.08.01) Både under en konsert på Blå i februar i år og under årets Oslo Jazzfestival forrige uke fortalte bandet som en gang het Trans Love Airways, og som nå heter The Thing, at vi har med kraftig krutt å gjøre. Den amerikanske gjesten Joe McPhee gjorde ikke opplevelsen noe mindre heftig verken da eller nå og bekrefter det hele på kvartettens nye CD.


Paal Nilssen-Love: Sticks & Stones

(11.06.01) Paal Nilssen-Love er i mine ører en av de mest spennende perkusjonistene som finnes i dag. Nå har han virkelig kasta seg ut på dypt vann: Med sin solo-CD viser han fram store deler av sitt talent, og som en av de virkelige få på denne kloden greier han å holde interessen hos undertegnde gjennom hele reisa.


Paal Nilssen-Love solo

(06.06.01) Den allestedsnærværende trommeslageren Paal Nilssen-Love skriver historie: Nå gir han ut sin solo-debut - fortsatt som perkusjonist. Den norske labelen for improvisert musikk, SOFA, står ansvarlig.


Sten Sandell Trio: Standing Wave

(11.05.01) Sten Sandell er en svensk pianist med et voldsomt - på alle slags vis - uttrykk. Når han har med seg vår egen Paal Nilssen-Love på trommer og perkusjon, er det ikke vanskelg å begripe at resultatet blir komprimissløs musikk av meget høy kvalitet.


Bonus-reise med Trans-Love Airways?

(18.02.01) (Oslo/PULS): Den kollektive ledelsen i det nye flyselskapet Trans-Love Airways består av svenske Mats Gustafsson på saxofoner, Ingebrigt Håker Flaten på bass og Paal Nilssen-Love på trommer. Det de ikke fikk til i Telenor og Telia har disse tre herrene på alle vis greid å få til: Samarbeidet over landegrensene er glitrende, og med den amerikanske gjesten Joe McPhee på saxofoner og pocket trompet, blei konserten på Blå av det sjeldne slaget.


Mats Gustafsson/Ingebrigt Håker Flaten/Paal Nilssen-Love: The Thing

(09.02.01) Advarsel! Achtung! Warning! Uansett hvilke målfører du måtte beherske anmodes du herved om å ta på deg sikkerhetsbeltene, ta hjertemedisinen din og eventuelt andre forholdsregler som du må finne passende. Her blir du nemlig utsatt for en energiutladning av sjeldent merke og kvalitet. Den kommer fra tre av de mest spennende musikantene jeg vet om.


Kruttsterkt på Blå

(27.01.01) (Oslo/PULS): Per “Texas” Johansson, Paal Nilssen-Love og Steinar Raknes utgjør tilsammen noe av det mest heftige og virile innen moderne, akustisk jazzmusikk. Vi snakker da ikke om kun her på hjemmebane - vi snakker om på verdensbasis. Såpass? Ja, såpass!!


School Days: Crossing Divison

(04.01.01) Undertegnede har forsåvidt ikke vært i det minste tvil en god stund: Bassisten Ingebrigt Håker-Flaten og trommeslageren Paal Nilssen-Love tilhører det absolutte toppsjikt allerede. Sammen med to av USAs mest spennende musikanter og gruppa School Days kommer nok et bevis på det.


Spidergawd - bare å glede seg til neste kapittel!

(16.09.25) Turneen begynner førstkommende fredag. Tenna i tapeten og hæla i taket!


Salmer for gitar og orgel - en mektig opplevelse

(15.09.25) «Vi skal spille hele skiva tvers gjennom, så dere behøver ikke tenke på når dere skal klappe. Det kommer etterpå, kanskje sammen med et par hits. God reise!» Sånn ønska Knut Reiersrud velkommen – og for en ferd vi ble tatt med på!


Senser - noe så sjukt rått!

(13.09.25) De har lagt musikalske uenigheter bak seg. Nå er de en energibunt som har det gøy på scenen!


Et kompromissløst Suede

(12.09.25) Suede er ute med sitt tiende album. De klinker til med et absolutt perfekt album, mørkt og dramatisk. «Antidepressants» viser at de fortsatt er et spennende band. Et band som fornyer seg og går videre, selv mer enn 30 år etter debutalbumet.


Behagelige droner fra Drew Mcdowall

(12.09.25) Skotten Drew Mcdowall fikk Oslos frikere ut av kottene sine for en behagelig, sår og trist aften med dronende ambience. Det tidligere Coil-medlemmet bygde møysommelig atmosfære med hjelp av små variasjoner i en times tid på Goldie i Oslo


Tom Roger Aadlands lyrikk i bokform

(11.09.25) Det er ikke mye poesi skrevet til populærmusikk som forsvarer en plass mellom to permer. Tom Roger Aadlands dikt kan leses nettopp som det – dikt.