Øyafestivalen: Norges mest spennende

(Oslo/PULS): Øya midt i Gamlebyen, en lørdag i august, solskinn og truende skyer om hverandre. Heldigvis valgte de mørke skyene å ikke gjøre noe ut av seg, i motsetning til dagen før. Det ble altså en tørrskodd dag i Middelalderparken. Og takk for det!


Øyafestivalen, lørdag / /


Halvstekt burger til frokost

Første band som skulle i ilden på Enga lørdag var Whopper fra Ålesund. Ca. fem minutter før de gikk på var festivalplassen befolket av maks 15 stykk betalende, samt en god del vakter og annet personell.

Deres amerikaniserte collegerock slo tildels godt an blant de som var tilstede, og tilsiget av folk var jevnt under hele konserten. Det manglet vel litt på showmanship og coolness, men dette ble jo vel ivaretatt senere utover dagen. Litt traust var det vel kanskje?

En av de siste låtene - "Naddy Nicotine" - var undertegnedes favoritt, i tillegg til den ene jeg hadde hørt fra før - "This Is Not A Song" - som avsluttet settet. Det er absolutt noe med den låta, i tillegg til at låttittelen er genial!

Anarki og kaos

En av verdens største kvartetter var neste band ut, 10 mann sterke Frank Znort Quartet hadde tatt med seg deler av sitt faste søndagsshow fra Grønlandshagen og forsøkte å lage fest. De lyktes bare delvis. Visst var det morsomt, men det var kanskje litt vel tidlig med en avveksling fra rockediktaturet allerede som andre band.

De hadde vel passet litt bedre etter at folk hadde fått kommet seg ut av dvalen og fått tørka klærne etter fredagens haglvær. Et stykke ut i settet begynte faktisk også deler av scena å ramle sammen, det ble heldigvis for både band og arrangører veldig raskt satt sammen igjen. Men, Frank Znort og hans store kvartett gjorde sitt ytterste med sin anarkistiske gladjazz, og det svingte veldig til tider, kanskje særlig under klassikeren "Swing It Magistern".

Lise Karlsnes med baller


SEVEN: Samme deo som Lise? (Foto: Thomas Olsen)

Seven blir ofte sammenlignet med Briskeby, noe de selv ved enhver anledning sørger for å benekte på det sterkeste. Vel, det er jo ikke akkurat tatt ut av løse lufta, så de må gjerne slutte å klage over sammenligninga for min del.

Forskjellen ligger i at der Briskeby blir P4-glatte legger Seven på et ekstra lag fuzz, ikke noe minus. De starter med en låt som inneholder et gjennomgående keyboardtema som er genialt irriterende, litt senere finner jeg ut at dette temaet enten er det samme som eller i det minste veldig likt det som er på radiohiten "Hush".

En annen låt som slo an var den nest siste som jeg tror antageligvis heter noe sånt som "Your Burning Is My Desire". Fet låt. Til slutt vil jeg be om at Anette slutter å bruke samme irriterende deo som Lise Karlsnes, de sterkt mekaniserte armbevegelsene påfører sterkt ubehag!

La det bli rock!


CADILLAC: Banka løs (Foto: Thomas Olsen)

Hadde Per Borten d.y. stilt til valgkamp for sin bestefars kjære Senterparti skulle de fått en stemme fra meg, og det til tross for at jeg er uenig i bortimot alt de står for. Heldigvis slipper jeg det.

Den trønderske trioen Cadillac med Per Borten d.y. i spissen banket løs på et intetanende publikum med knallhard bluesrock, sist hørt en gang tidlig i syttiåra, men da med en fortsatt levende Jimi Hendrix som strengefører. "Vi varma opp for Deep Purple i Drøbak i går"; folket svarte med et stort hyl, "Ja, det kan dere si, dere som var her, det virker som de gamle holder på bli eldst!".

De avsluttet settet med en helspent versjon av AC/DCs udødelige klassiker "Let There Be Rock" og det med Norgesmester i Angus Young - Petter Baarli (Backstreet Girls) - på gitar. Tøft.

What a man wants!

Det var virkelig tid for et sceneskifte nå, Vibeke Saugestad skulle omsider gjøre sitt etterlengtede comeback, og det etter det utrolig støyende hardcorebandet JR Ewing (jaja, jeg vet at jeg høres ut som en bestefar her nå, sorry, det er bare det at jeg liker en strofe eller to med melodi inni bråk jeg eventuelt måtte høre).

Men det var altså tid for Vibeke, hun ble jo allerede for syv år siden utropt til rockens redningskvinne her til lands, da som 17-årig vokalist i Mossebandet Weld. Med unntak av diverse prosjekter - Thinkerbell med Jørn Christensen og Thelyblast - har det vært temmelig stille fra henne etter det. Nå har hun vært i Sverige og spilt inn soloskive, helt solo er det dog ikke, med seg har hun det svenske bandet Brainpool, de var også med til Øya.

For første gang denne flotte dagen begynte det å bli velfylt foran scena, noe som overrasket litt ettersom store deler av publikum vel var uvitende om såvel pubertet som viderekommen rock den gang Vibeke var et stort navn. Stemmen er fortsatt velfylt og god, og låtmessig beveger hun seg fortsatt i et amerikanisert terreng, og ikke uten et blikk godt plassert i det speilet som har sekstitallet i sentrum. Andrelåt ut - "Not As Easy As It Seems" - var en flott rocker med et stort hitpotensiale, riktignok ikke av det slaget HC Andersen presenterer, men du skjønner nok hva jeg mener?


VIBEKE: Fortsatt i Amerika (Foto: Thomas Olsen)

Til tross for at sekstitallet som sagt inspirerer er det allikevel moderne og det er all grunn til å se med glede frem til plata slippes. Som mange andre gjør på festivaljobber slenger også Vibeke med en coverlåt, og et veldig godt valg var det også, Primitives’ "Crash" fra en gang på åttitallet gnistrer den, og jeg tar meg i å tenke Blondie umiddelbart. Det er i alle fall godt å ha Vibeke Saugestad tilbake, for å si det som det sto på flagget som vaiet foran scena: "What a man wants, what a man needs, VIBEKE!"

Frem til nå hadde vi fått se norske band av ymse kvalitet og genre, da kvelden begynte å nærme seg var det tid for lørdagens headlinere, tre av de fire siste som skulle ut på Enga var hentet inn fra det store utland, nærmere bestemt Sverige, UK og USA. Men også et norsk band hadde fått plass i finaleheatet på Øyafestivalen 2001.

Poster-rock


THE BABIES: Klisjériddere av 1. klasse (Foto: Thomas Olsen)

Svenske Backyard Babies vil være rockestjerner, og de klarer det. De er klisjeriddere av første klasse, og visst faen er det tøft. Med gitarist Dregen som vognfører sklir de sjelden eller aldri ut av sporet, og det gynger avgårde med spytting og headbanging. I beste rockeånd sto de da også for dagens første forsinkelse, 15 minutter over tiden entret de scena til tonene av blant annet Sex Pistols, og første godlåt var "Made Me Madman", åpningslåta fra Total 13. Låtene var ellers stort sett hentet fra denne plata og deres siste, Making Enemies Is Good.

Et problem som har en tendens til å oppstå med hardtrockende band uten altfor mye dynamikk i musikken er at lyden stinker. Det blir liksom ikke det trøkket fra anlegget som det ser ut til at bandet produserer på scena, og med min uvitenhet om lydmiksing vet jeg slett ikke hva som gjør at det blir sånn, kan det være at de spiller for høyt på scena slik at det blir umulig å skru lyd ut? Irriterende er det i alle fall.

"Tro på är själv, lita inte på nån!", introduserte vokalist Nicke Borg låta "The Kids Are Right", og alle hender er i været for gutta fra Stockholm, og herfra og ut er det raka vegen til "Tack som fan, Oslo".

Kjøtteter søker vomfyll

Det er svært lite som er kritikkverdig med gjennomføringa av Øyafestivalen, men det var en ting som irriterte en stakket stund utpå kveldinga; maten, dvs mangelen på sådan. Da vi fant ut at det var tid for å oppsøke det som festivalledelsen på forhånd skrøt av at ville være et av de beste mattilbudene for noen festival var flere av utsalgene stengt, og det på grunn av at de ikke hadde nok mat å selge. Det holder ikke.


SEAN O'HAGAN: Quiet (Foto: Thomas Olsen)

Kun to av fem utsalg hadde ca klokka halv åtte mat, og en av dem hadde i tillegg utelukkende veggisretter og da kan man tenke seg til hvordan køene var der man fikk kjøtt, man trenger jo ikke være veggis for å like alternativ rock vel? Dette førte til at konserten med Sean O’Hagan utgikk fra undertegnedes program. Vel, ikke helt, fikk med de to siste låtene, og det var så til de grader rolig og dempet at slagordet "Quiet is the new loud" fikk ny næring.

Se min kjole

New York-baserte Blonde Redhead var kveldens store navn, en trio bestående av to italienske tvillinger og en japansk jente. Gitarist/bassist/ vokalist Amadeo og gitarist/vokalist Kazu er i tillegg kjærester, mens Simone kun er trommeslager (ikke ment som noen fornærmelse mot trommeslagere!).


BLONDE: And Redheaded too (Foto: Thomas Olsen)

De benekter alle sammenligninger som blir dratt mot deres byfrender i Sonic Youth og mener at de så absolutt ikke ligner noe på dem. Feil igjen, hva er det med musikere og deres aversjoner mot å bli sammenlignet med andre? Og blir man attpåtil sammenlignet med Sonic Youth skal man bukke og takke. Altså, det ligner Sonic Youth, men selvsagt ikke hele tiden, da hadde det jo vært en kopi og det er Blonde Redhead ikke.

De kom på scena i det det begynner å mørkne i Middelalderparken, og det er et ytterst velkledd band, særlig kjolen til Kazu påkaller stort sett alle våkne hankjønn, og sikkert en del hunkjønn også, her snakker vi naken rygg og lange bein.

Like heldig er hun ikke med den musikalske starten, gitarreima vil ikke sitte og de må starte helt om igjen. Men da låter det også bra. Da andrelåta tar til stivner jeg totalt et kort sekund, for det kan da ikke være at de er så ubeskrivelig modige at de spiller (en av) Motorpsychos aller mest geniale låter, "Un Chien D’Espace"? Neida, de gjør ikke det.

Låtene holdes i tømmene av en ytterst stødig Simone på trommer, Amadeo og Kazu på sin side spiller gjerne to forskjellige temaer samtidig og det er kunstrock av høy klasse. På slutten drar de også på litt ekstra og legger inn litt godstøy, akkurat slik det skal være. Alt i alt den beste konserten på lørdagsøya.

På tide å frike ut!


CATO SALSA: Tett men lite variert (Foto: Thomas Olsen)

Cato Salsa Experience er som de selv sier det et godt tips hvis man er ute etter moro, og de hadde da også fått æren av å avslutte hele festivalen. Med sin sterkt Jon Spencer-inspirerte og bluesbaserte garagerock’n roll sparker de hardt og kontant, og et noe slitent publikum vet å ta med seg de siste restene av festivalrock fra denne sommeren.

Cato og de tre andre i bandet låter tettere og bedre enn sist undertegnede hadde gleden av å se dem, på Roskilde. Det er et hardt komp som stort sett bare består av trommer ettersom bassen enten alene eller sammen med gitaren utfører alle riffa, og det er mange. Og et tilsynelatende minus er det at mange av riffa høres så veldig like ut, det er nok en god del nyanser der, men allerede etter en halv time begynner man å lure på om noe nytt vil skje snart. Variasjon hjelper.

Garasjefest som avslutning

Da vi gikk over brua fra festivalområdet hørte vi musikk i det fjerne og Panoramas utskremte mente det måtte være hans Drammenskompiser Delaware som holdt slippfest i nærheten. Vi lokaliserte lydkilden og satte fart i den retningen. De spilte i bakgården til en eller annen nedlagt fabrikk i Gamlebyen (Borgen heter bygningen, red. anm.), og vi rakk tre-fire låter før de ga seg. Med deres melankolske og tunge rock med en av Norges beste stemmer i Richard Holmsen i front ble det en perfekt avslutning på en bortimot plettfri dag på Norges utvilsomt mest spennende festival.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Backyard Babies: Endelig svensk seier

(30.01.10) Det er ikke mange band som lykkes å mixe det beste fra både punk, rock'n' roll og sleaze ispedd en liten dose melodi. Backyard Babies makter dette. I tillegg er det et av de aller tøffeste live-bandene i denne sjangeren. I går gjestet svenskene Rockefeller for å markere hele 20 år i bransjen.


Seven: The Fifth

(14.11.09) Det er noen år siden bandet Seven fikk riksoverskrifter, men bandet lever i beste velgående. "The Fifth" er definitivt et eksempel på det.


Backyard Babies: Backyard Babies

(29.09.08) Svenskene i Backyard Babies var noe misfornøyde med promoteringen og distribusjonen av "People Like People Like People Like Us" (2006) og satser friskt med nye samarbeidspartnere og et selvtitulert album i bagasjen. Med ny start har de også et glitrende rockealbum å slå i bordet med.


Solid tungrock-program til våren

(22.12.06) Våren tegner til å bli en eneste stor opptur for tungrock-frelste i hovedstaden. Attraksjonene står nemlig i kø både for nostalgikere og fans av nyere saker av den harde sorten.


JR Ewing gratis i Oslo!

(27.06.06) De er på vei til Roskilde, men byr før det på en gratis oppvarming midt i Oslo-gryta. Begivenheten finner sted på Spasibar onsdag 28. juni.


Delaware: Lost In The Beauty Of Innocence

(30.05.06) Drammens-bandet Delaware har fått varierende kritikk for sitt andre studioalbum som ble sluppet tidlig i 2006, og de blir stadig beskyldt for å være en kjedelig kopi av Keane og Mew. Det er mulig de kopierer det musikalske uttrykket til nevnte band, men de gjør det absolutt på en mer enn godkjent måte.


Fire flate og full fart med Backyard Babies

(20.04.06) (Oslo/PULS): Det er så ukomplisert som det går an å bli, men det er absolutt ingen tvil om at det funker. Svenske Backyard Babies er på banen igjen med nok en bredbent fullengder, og onsdag var det tid for å blåse ut ørevoksen på John Dee.


Placebo, JR Ewing og Opeth til Roskilde

(01.02.06) Roskilde 2006 begynner å ta form. I dag ble ytterligere fem navn klare for festivalen, som fra tidligere har storheter som Tool og Franz Ferdinand på plakaten.


JR Ewing: 30. mai

(03.03.05) JR Ewings neste fullengder vil være å finne i butikkene 30. mai. Den har fått tittelen "Maelstrom".


Seven: Don’t Change Lover In The Middle Of The Night

(31.01.05) Oppskriften er gitarbasert rock krydret med synth der melankoli og senualitet er satt som stemning. Anette Gil og resten av Seven fremstår som et middelmådig rockeband som kunne tjent på å våge mer.


JR Ewing til Sony/BMG

(28.01.05) Så er de endelig plassert på et multinasjonalt selskap: JR Ewing har signert med Sony/BMG.


Melankolikeren Sophia

(22.03.04) (Bergen/Puls): Et glissent Garage fikk en vakker, melankolsk, men til tider stillestående forestilling fra skotske Sophia.


Backyard Babies: Rabiate svensker

(05.03.04) (Oslo/PULS): Backyard Babies leverte i fjor "Stockholm Syndrome", som befant seg høyt opp på mine private årslister for plateåret 2003. Torsdag kveld inntok partyrockerne hovedstaden.


Fem nye band klare for Øyafestivalen

(02.02.04) Tilsammen femten band er nå offentliggjort til sommerens Øyafestival. I dag slapp festivalledelsen fem nye navn.


Backyard Babies: Stockholm Syndrome

(12.11.03) Svenske Backyard Babies stinker alkohol, puling og slossing lang vei. Disse gutta drikker helt sikkert Jack Daniels til frokost, lunch, middag og kvelds, men rocker allikevel bedre enn noensinne.


Cato Salsa i Japan

(04.11.03) For andre gang i sin karriere er Cato Salsa Experience på besøk i Japan. De forlot Kongeriket i retning Østen i går.


JR Ewing scorer i utlandet

(02.04.03) JR Ewings "Ride Paranoia" er på vei ut i den store verden. Albumet får nå skryt så det holder i både New Musical Express og Kerrang!


Seven: French Kiss

(10.03.03) De er sikkert dritt lei av å bli sammenlignet med Briskeby, men det er nå en gang den beste matchende preferansen. "French Kiss" er bandets andre langspiller.


Overbevisende forestilling fra Jr Ewing

(26.02.03) (Oslo/PULS): Akkurat når jeg trodde de ikke kunne bli bedre, så gjør de akkurat det: Overgår seg selv. Og det skal mye til. Med Alarm-prisen for beste rockeskive i baklomma og Spellemannsprisen innen rekkevidde, mottok Jr Ewing velfortjent hyllest i Oslorockernes kjellerstue på SoWhat! torsdag kveld.


JR Ewing i vesterled

(13.11.02) Så er JR Ewing endelig på vei til Statene! 15. november smeller de til, sammen med Pretty Girls Make Graves og Hint Hint.


Velregissert og energisk kaos fra JR Ewing

(08.11.02) (Bergen/PULS): De som trodde JR Ewing var blitt stuerene etter den melodiske "Ride Paranoia" kunne ikke tatt mer feil. JR Ewing ristet og rystet Garage med sin intense og kaotiske hardcore.


Seven: Thives Like Us

(09.10.02) Det har gått litt sakte framover for det kritikerroste bandet Seven, etter at de vant Zoom for et par år siden. Fjorårets utgivelsen "At Sixes And Sevens" fikk gjennomgående sterke anmeldelser, men denne EP`en - som skal være en teaser foran neste års langspiller, gir ikke akkurat skyhøye forventninger.


JR Ewings 'Ride Paranoia': 28. oktober

(27.09.02) JR Ewings etterlengtede "Ride Paranoia" slippes på Primitive Records mandag 28. oktober. 8. november blir det releaseparty på John Dee i Oslo.


Grei førstedag på Øya

(10.08.02) (Oslo/PULS): Øyafestivalen har ikke akkurat vært bortskjemt med godvær i sin levetid. Ingen som var tilstede i fjor har vel glemt kanonkulehaggelet som bombaderte åpningsdagen dengang. Årets festival derimot, kunne bade seg i sol, samt by på en del bra musikk på fredagen.


Klart for Øyafestivalen

(07.08.02) I kveld sparkes årets Øyafestival i gang, med et velsmakende vorspiel på Betong. På menyen står Madrugada, Ai Phoenix og Serena Maneesh. Men du skal være rask på labben for å få tak i billetter, da dette evenementet begynner å nærme seg utsolgt. Det begynner også å skorte på dagspass for festivaldagene fredag og lørdag.


Deilig rockeaften på So What!

(07.08.02) (Oslo/PULS): En snau uke ut i JR Ewing og Pretty Girls Make Graves’ Europaturné, inntok de sammen med The Team Spirit Osloundergrunnens favorittkjeller nummer 1.


Norsk hardcore-samler på vei

(02.08.02) Tidligere i år startet tre unge personer fra Hamar plateselskap. Formålet var å gi ut musikk de selv liker. Reactor Records er navnet, og de håper å gi ut en samleskive med norsk punk og hardcore i løpet av året.


Koselige Rival Schools på Quart

(04.07.02) (Kristiansand/PULS): De gamle hardcore-heltene i det ferske bandet Rival Schhools sjarmerte hele Bendiksbukta tirsdag ettermiddag. Rival Schools var minst like energiske på scenen som på albumet "United By Fate". Slikt blir det bra konserter av, selv om guttene har blitt snillere på sine eldre dager.


Suksess for Delaware i Tyskland

(20.08.01) - En konsert med Delaware er mer en begivenhet enn en konsert. Hver sang har klangen av hit. Med sin hippe musikk og sin karisma, kommer Delaware til å erobre mange hjerter hos oss. På konsertene sine spiller Delaware sanger som man nynner på dagen etterpå. Etter Motorpsycho, Briskeby og Madrugada kan Delaware bli det neste internasjonale navnet fra Norge, skreiv Hamburger Morgenpost, hansabyens nest største avis på lørdag i en halvsides artikkel etter at bandets konsert på klubben Hafenklang fredag kveld.


Seven: At The Sixes And Sevens

(16.08.01) Alternativt? Nei, ikke så veldig. Bra? Ganske. Øya-headlineren Seven er klar med sin etterlengtede langspill-debut.


Drammensbandet Delaware i Tyskland

(14.08.01) Poprockerne Delaware, som sist lørdag spilte gratis på Borgen - nabotomta til Øyafestivalen - har reist avgårde til Berlin for å ta seg av tyske journalister. Tyskerne har vist stor interesse for bandet som i første omgang gjør fem konserter de neste dagene.


Sol-Øya

(12.08.01) (Oslo/PULS): På Sjøsiden ble det endelig sol under ØYAs andre og siste dag. Lørdagen kunne by på svensk hip-hop med Mobbade Barn Med Automatvapen og chill-out med norske Perculator. Men vikelig partystemning var det Palace Of Pleasure, Illumination og Faze Action Live som skulle stå for.


Se Øyafestivalen i bilder: Lørdag

(12.08.01)


William Hut: Delikat Øya-nachspiel

(12.08.01) (Oslo/PULS): Etter en Øyafestival som for undertegnede fortonet seg som verdens undergang, da han lurt nok stilte i t-skjorte og ryggsekk uten ekstra klær, var det en særdeles god opplevelse å entre John Dee seinere på kvelden. Askil Holm og William Hut fra Poor Rich Ones, hadde med seg fire strykere på scenen, og leverte en intim og behagelig konsert som virkelig fikk varmet sjela hos de frammøtte.


Whopper: Takes & Mistakes

(10.08.01) Med en tittel som kan høres ut som en B-sidesamling, følger Whopper opp den hyggelige "Let’s Make Sounds" fra to år tilbake. Og faktum er at deler av denne platen også er spilt inn for to år siden, og mange kjenner vel igjen radiolåta "You Can Change Time" som har fått plass på årets utgivelse.


Spilletider for Øyafestivalen

(30.07.01) Ting begynner å lukke seg for arrangørene av Øyafestivalen som går av stabelen neste helg. Siste artist som er booka inn er kult-yndlingen Sean O' Hagan - mest kjent fra High Llamas og deres "Checking In, Checking Out" fra '95. Til Gamlebyen og Øyafestivalen kommer han imidlertid som soloartist med et spesialregisert sett med låter fra hele karrieren som også kan inkludere stoff fra Microdisney og Stereolab. Sjekk her for samtlige spilletider.


Tag-team wrestling med Jr Ewing og Next Life i Tyskland

(03.07.01) (Wolfenbüttel, Tyskland/PULS): Følelsen var god allerede da vi for første gang kom inn i dette lille lokalet. Mumpitz Jugendcafè ligger byen Wolfenbüttel som kanskje kan sammenliknes med Horten i størrelse. Hittils hadde turen vært glimrende, og vi hadde allerede blitt forelsket i den tyske gjestfriheten - og matporsjonene.


Roskildefestivalen 2001: Øl, rock og onde vindmøller

(03.07.01) (Roskilde/PULS): Det var med store forventninger vi satt oss inn på den trange bussen på vei til København og Roskildefestivalen 2001. Jepp, der satt vi. Josse og Burn, klare for å bli rocka dritten ut av. Bussturen ned er - som alt annet - noe av greia. Der viser alle forventningene, følelsene og spenningene seg på forskjellige måter. Mens Josse satt dypt konsentrert med hodetelefoner og lange blikk ut av vinduet, satt Burn og rista og spant på hue mens han skravla vettet ut av alle som måtte befinne seg i nærheten. Sekkene våre var fullpakket, humøret var på topp, vi var i sannhet klare for en uke med musikk, øl, telt, vind, ukjente kvinner og menn, øl og jævlig god og billig mat, noe som sammen med diverse andre ting i stor grad er med på å skille Roskildefestivalen fra vår egen Quartfestival. Ingen vonde ord om Quarten eller dens arrangører, men ærlig talt, å ta betalt for overnattinger, pr person og pr telt...? Øl til 500 spenn kassa? I Roskilde betaler du 1000 kroner for billetten, ingenting for camping, ca 150 spenn for en kasse øl (litt mer på festivalområdet vel å merke) og maten er som sagt god og billig. Noe for enhver smak har de og, enten du er vegetarianer eller kjøtteter.


Mange nye navn til Øyafestivalen

(26.06.01) - Dette blir en historisk festival! Folk kommer til å prate om den første Øyafestivalen i Middelalderparken i flere tiår framover. Slik åpna So What-sjef Claes Olsen pressekonferansen som skulle avsløre tilveksten på årets Øyafestivals bandliste. Etter å ha forsøkt seg i fem år med å få de amerikanske artcore-rockerne Blonde Redhead hit, har endelig Claes lyktes. Ellers er Pinsens store So What-konsert med kanadiske Danko Jones allerede legendarisk, og festivalledelsen kunne stolt legge til også dette navnet på lista. Festivalen strekker seg i år over tre dager, fra torsdag 9. til lørdag 11. august. Torsdagen foregår konsertene imidlertid på klubbnivå i sentrum.


Pøbelrock-festival i Trondheim

(11.05.01) Onsdag i neste uke arrangeres Pøbelrock på UFFA-huset i Trondheim. Stilmessig går det fra rolig emorock, via boogierock og melodisk punk til aggresiv hardcore, der Backstreet Girls, Drunk, JR Ewing topper billetten blant de norske deltakerne. Fra det store utland gis det plass til brasilianske Jason og Halmstad-bandet Lack Of Zodiak.


Hip hop/electronica-scene på Øyafestivalen

(02.05.01) Øyafestivalen som vil foregå 10-11. august, utvider årets arrangement i Middelalderparken ved a sette opp en ekstra scene. Den nye scenen blir viet elektronisk basert musikk innenfor ulike sjangre, herunder også hip hop.


JR Ewing med gull i sekken

(01.05.01) (Oslo/PULS): Denne kvelden på So What skulle bli JR Ewings første konsert i Oslo siden bandet mot slutten av fjoråret bestemte seg for å ta en aldri så liten pause fra det høyt konsert-aktive livet de levde. Men først skulle vi få høre Suburbian Kids, også et band som har oppstått i den norske undergrunnen.


Alt kan bare bli bedre for Backyard Babies!

(30.04.01) - Hey, här kommer nån brudar... Og hva steller du med? Dregen og Nicke Borg er sånn helt plutselig blitt oppmerksom på at undertegnede har dukka opp, og som den veloppdragne mann jeg er svarer jeg høflig: - Neiii, jeg har tenkt å søke jobb som lydtekniker. Spiller ikke dere i rockeband? Dregen rekker fram høyrelabben og smiler: - Legg av... det är lungt. Du är från PULS, hva?


Backyard Babies: Making Enemies Is Good

(23.04.01) Vær hilset! Det går år og dag mellom hver hardrock-utgivelse så til de grader fylt av absolutt glimrende låter! Her er det på sin plass å snu på en kjent gag: Finn én feil... Du er sjanseløs!


JR Ewing: The Perfect Drama

(13.04.01) Fjorårets store kometer innen norsk hardcore - JR Ewing - følger her opp Calling In Dead med denne sjuspors 10"/CDM'en. Fremdeles screamy, buldrende og lett gjennkjennelige, men samtidig mye mer nedstrippa og mindre dynamiske i formen. For den store forskjellen fra i fjor ligger ikke bare i hva den nye trommisen tilfører, men vel så mye i selve produksjonen.


JR Ewing med CDM og Euro-turné

(10.04.01) Oslo-screamerne JR Ewing er snart ute med oppfølger'n til fjorårets suksess i form av Chaotic HC/San Diego Crazyness-albumet "Calling In Dead". Denne gangen dreier det seg om en 10"/CDM, og tittelen er satt til The Perfect Drama. Etter et par konserter her hjemme legger bandet ut på en fem-ukers Europa-turné fra 1. juni.


Øyafestivalen til Gamlebyen

(20.03.01) Øyafestivalen flytter fra Kalvøya i Bærum til Middelalderparken på Sørenga i Gamlebyen, Oslo. Samtidig flyttes arrangementet til andre helga i august, nærmere bestemt fredag 10. og lørdag 11. august. Flyttinga vil garantert gi større publikumstilslutning, et riktigere og mer urbant preg og kjærkomment kulturtilskudd til Oslos aller eldste bydel.


En rifforgie fra Cato Salsa Experience

(11.03.01) (Oslo/PULS): De har alle riffene du tror du har hørt før, de har hårsveisene du har sett for 35 år siden, de har Rickenbacker-lyden du savner, og de har en energi du misunner dem. Fredag fylte Cato Salsa Experience opp John Dee. Helt fortjent.


Seven: Powerpop med attitude

(08.03.01) (Oslo/PULS): Fredag i Oslo. Det finnes mye å gjøre i Oslo, blant annet kan man gå på John Dee å sjekke ut to av Norges up&coming band, Shire og Seven. Det er mye spennende på gang i norsk rock for tiden, så man gjør lurt i å få med seg så mye som man kan… Vel 130 personer hadde de samme tankene som meg denne kvelden.


Cato Salsa imponerte

(25.02.01) (Tromsø/PULS): Denne kvelden ble tilbrakt på Driv i lag med et igjen varierende antall publikummere. Bandene i kveld var Magnet, St.Thomas and The Magic Club, Lorenzo, 5:56, Cato Salsa Experience og Floora. Uheldigvis fikk jeg ikke med meg Floora, men de jeg i ettertid pratet med sa at det var veldig kult.


Monotont fra Cato Salsa Experience

(25.11.00) (Oslo/PULS): So What!s trange og intime lokale var nok en gang åsted for et band som åpenbart ser ut til å føle seg svært hjemme på en scene. Et band som strutter av selvtillit og spilleglede, med en intensitet som alene er nok til å imponere publikum. Cato Salsa Experience - med to frontfigurer stinne av utstråling, "verdens beste trommis" og en skjønnhet som trakterer flest mulig instrumenter i sjangeren rytme. Når de i tillegg har med seg tre Jazzister fra Jaga er standard satt.


Cato Salsa Experience: A Good Tip For A Good Time

(22.10.00) Stor spenning har vært knytta til debutalbumet til bandet med det misvisende navnet Cato Salsa Experiece. De har absolutt ikke noe med salsa eller annen latinamerikansk musikk å gjøre. De har derimot opparbeida seg et fortjent rykte som et av byens mest hardtjobbende liveband i grenselandet mellom MC5, Stones og Hendrix - med en dæsj av punkens pågående naivisme.


Small Town, Big Time Punkrock

(06.10.00) (Oslo/PULS): Det å komme fra Sverige, ser ut til å være synonymt med å lage bra rock for tida. Peepshows, Hellacopters, The Royal Beat Conspiracy, Strollers, Backyard Babies og "supergruppa" Super$hit 666 er alle navn som oser rock av høy rang. Et band som føyer seg pent inn i denne rekken er kvintetten The Hives, som etter eget utsagn spiller "small town, big time punkrock". Og det er tydelig at det etter hvert er mange nordmenn som har fått ørene opp for denne gruppa. I motsetning til The Royal Beat Conspiracys konsert forrige tirsdag på So What var det folksomt på John Dee, godt og vel en time før konsertstart.


Super$hit 666: Ampex 666

(04.10.00) Supergruppe med medlemmer fra Hellacopters, Backyard Babies og Wildhearts er ute med et ekte rawk'n'roll-album som de brukte kun en dag på å spille inn!


JR EWING: The Singles Collected

(29.09.00) De norske chaotic-hardcore'rne Jr Ewing ga ut debutalbumet "Calling In Dead" tidligere i år. Nå er de ute med en samleCD der alle singlene og låter fra diverse samleskiver fra kontinentet i klynga opp. Disse låtene ble spilt inn i '98 og '99 og viser et mere metallorientert HC-band enn hva som er tilfellet i dag.


- Morsomt å være på samme label som Charles Bronson

(28.08.00) Stadig flere norske artister sprer sin musikk utafor kongeriket. I endel av de smalere miljøene - i Norge vel og merke - som hardcore og svartmetall har dette skjedd i en tiårs tid, men pga lave salgstall her hjemme, har den etablerte pressa brydd seg lite om det. På den andre sida av gjerdet fikk både Bel Canto og ikke minst TNT mye oppmerksomhet seint på 80-tallet for å være på utenlanske label'er, men de spilte musikk som musikkpressa om ikke digga, så iallefall respekterte. Dessuten hadde de mellommenn som holdt seg inne med pressa og trykka på de rette knappene. Så er ikke tilfelle med JR Ewing. Alikevel gjorde de 27 gig'er på 28 dager på kontinentet i sommer. PULS traff to av dem i cyberspace.


- I've used up all my sick days so I'm calling in dead!

(24.08.00) Et prosjekt kalt "Boots and Sneakers" har intensjoner om å arrangere pønk/ska/HC-konserter på So What! utover høsten. Kritikerroste JR Ewing stilte opp på scena sammen med Smorgasbord. PULS benytta sjansen til å sjekke ut noe av det som rører seg på dagens hardcorescene.


Katthult, Seven og Vidar Vang i Frognerbadet

(28.05.00) Usigna norsk band får nok en gang en så sentral plass som det er mulig å gi dem på Norwegian Wood. På topp av Pepsi Rockscene-plakaten: Katthult, Seven og Vidar Vang.


Seven: If You Want To Play (ep)

(22.02.00) Lo-Fi indie-pop. Variert, spennende arrangert. I front: En (hovedsakelig) forvrengt, sart-men-likevel-autoritær kvinnerøst.


Norsk Kulturråd har fordelt nesten 2 millioner

(22.02.00) Krøyt, Madrugada, Beezewax, Sister Sonny, Bønkers, Dipsomaniacs, Seven, Tolv Volt, Gluecifer, Palace Of Pleasure… Noen setter kursen utaskjærs, andre holder seg i Kongeriket. Felles for disse – og ganske så mange andre band – er at de har fått turné-støtte fra Norsk Kulturråd.


Intetsigende softcore

(17.03.99) Det svenske softcore-bandet Last Days Of Aprils siste utgivelse “Rainmaker” er tidvis en perle. Kontrollert energi møter maleriske landskap i følelsesladde sanger, og man blir riktig så begeistret for dette bandet. Den vellykkede oppskriften følger de dessverre ikke i konsertsammenheng.


jr. ewing: integritas.consonantia.claritas (7”)

(05.03.99) &«integritas.consonantia.claritas.» er Ewings debututgivelse, og presenterer med denne et nytt orkester absolutt verdt å låne øre til. Utgivelsen er ikke helt fersk, men ble sluppet på tampen av 98. En smule oppmerksomhet er likevel ikke mer enn fortjent; mer eller mindre utsolgt førsteopplag på to måneder, og ikke akkurat et typisk norsk band. Dessuten låter det ganske fett…


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.