JR Ewing med gull i sekken

(Oslo/PULS): Denne kvelden på So What skulle bli JR Ewings første konsert i Oslo siden bandet mot slutten av fjoråret bestemte seg for å ta en aldri så liten pause fra det høyt konsert-aktive livet de levde. Men først skulle vi få høre Suburbian Kids, også et band som har oppstått i den norske undergrunnen.


JR Ewing, Suburbian Kids / /


De fem folka i Suburbian Kids startet rett på sak, og med et tempo som fenger. Til å begynne med kunne det høres ut som litt rockete rett fram-hardcore, med litt metalliske innslag. Det virket ikke så aller værst gjennomført, og foten trampet også litt hardt til tider.


SUBURIAN KIDS: Nytt, spennende hardcoreband (Foto: Hai Nguyen Dinh)

Bedre ble det også da bandet viste evner til fengende melodiøse temaer, litt i emo-gata, men det virket også til tider litt billig. Settet varte ikke lenge, men det blir spennende å se hva tid og erfaring vil gjøre med dette bandet.

Og så var det tid for å se det ettertraktede hovedbandet: JR Ewing. Låtskriver og gitarist Erlend trasket litt rundt på scenen for å fikse opp utsyret til det store smellet.

Da gutta endelig sto på scenen og lyden var på, tok det ikke lang tid før åpningslåten "The Switch" smalt i taket og folk rocket. Bandet spillte tight som de alltid gjør, og med en sjarmerende vokalist som vrenger halsen slik at du nesten kan se gutsen var det nok ikke mange som ikke kunne føle utrykket til JR Ewing.

Låter fra deres forrige Calling In Dead ble spillt med stor verdighet, og jeg kunne se at mange var kjennere av disse. Jeg digga det jeg hørte, men det var da de spillte deres nye låter at smilet virkelig formet mitt annsikt, og jeg tenkte: Dette er saker!

Ikke så veldig ulikt fra deres tidligere verk, men mer komplekst, med mer melodier, og til tider med en frisk bris av sommer og sol. Jeg kunne kjenne denne følelsen selv om luften i virkeligheten var preget av svette og dårlig ventilering.

Bandets scene-opptreden var merkelig nok et svakt punkt denne gangen. Ihverfall i forhold til hva disse folka har prestert tidligere. Jeg fikk til tider intrykk av at scenen kun bevegde seg på den venstre halvdelen for publikumet, og dette svekket den energiske og kaotiske følelsen som så lenge jeg kan huske, har vært ett av JR Ewings sterkere sider.

Fremdeles har musikken en god touch av svensk rocke-core, men JR Ewing har imidlertid ikke problemer med å sette sitt eget preg på låtene. Det fenger, det er hardt, og mer på den intelligente siden enn et hav av andre band i i den samme scenen. Og jeg kan allerede gå god for deres kommende The Perfect Drama da jeg hørt promoen mang en gang.


Del på Facebook | Del på Bluesky

JR Ewing gratis i Oslo!

(27.06.06) De er på vei til Roskilde, men byr før det på en gratis oppvarming midt i Oslo-gryta. Begivenheten finner sted på Spasibar onsdag 28. juni.


Placebo, JR Ewing og Opeth til Roskilde

(01.02.06) Roskilde 2006 begynner å ta form. I dag ble ytterligere fem navn klare for festivalen, som fra tidligere har storheter som Tool og Franz Ferdinand på plakaten.


JR Ewing: 30. mai

(03.03.05) JR Ewings neste fullengder vil være å finne i butikkene 30. mai. Den har fått tittelen "Maelstrom".


JR Ewing til Sony/BMG

(28.01.05) Så er de endelig plassert på et multinasjonalt selskap: JR Ewing har signert med Sony/BMG.


Melankolikeren Sophia

(22.03.04) (Bergen/Puls): Et glissent Garage fikk en vakker, melankolsk, men til tider stillestående forestilling fra skotske Sophia.


JR Ewing scorer i utlandet

(02.04.03) JR Ewings "Ride Paranoia" er på vei ut i den store verden. Albumet får nå skryt så det holder i både New Musical Express og Kerrang!


Overbevisende forestilling fra Jr Ewing

(26.02.03) (Oslo/PULS): Akkurat når jeg trodde de ikke kunne bli bedre, så gjør de akkurat det: Overgår seg selv. Og det skal mye til. Med Alarm-prisen for beste rockeskive i baklomma og Spellemannsprisen innen rekkevidde, mottok Jr Ewing velfortjent hyllest i Oslorockernes kjellerstue på SoWhat! torsdag kveld.


JR Ewing i vesterled

(13.11.02) Så er JR Ewing endelig på vei til Statene! 15. november smeller de til, sammen med Pretty Girls Make Graves og Hint Hint.


Velregissert og energisk kaos fra JR Ewing

(08.11.02) (Bergen/PULS): De som trodde JR Ewing var blitt stuerene etter den melodiske "Ride Paranoia" kunne ikke tatt mer feil. JR Ewing ristet og rystet Garage med sin intense og kaotiske hardcore.


JR Ewings 'Ride Paranoia': 28. oktober

(27.09.02) JR Ewings etterlengtede "Ride Paranoia" slippes på Primitive Records mandag 28. oktober. 8. november blir det releaseparty på John Dee i Oslo.


Deilig rockeaften på So What!

(07.08.02) (Oslo/PULS): En snau uke ut i JR Ewing og Pretty Girls Make Graves’ Europaturné, inntok de sammen med The Team Spirit Osloundergrunnens favorittkjeller nummer 1.


Norsk hardcore-samler på vei

(02.08.02) Tidligere i år startet tre unge personer fra Hamar plateselskap. Formålet var å gi ut musikk de selv liker. Reactor Records er navnet, og de håper å gi ut en samleskive med norsk punk og hardcore i løpet av året.


Koselige Rival Schools på Quart

(04.07.02) (Kristiansand/PULS): De gamle hardcore-heltene i det ferske bandet Rival Schhools sjarmerte hele Bendiksbukta tirsdag ettermiddag. Rival Schools var minst like energiske på scenen som på albumet "United By Fate". Slikt blir det bra konserter av, selv om guttene har blitt snillere på sine eldre dager.


Øyafestivalen: Norges mest spennende

(14.08.01) (Oslo/PULS): Øya midt i Gamlebyen, en lørdag i august, solskinn og truende skyer om hverandre. Heldigvis valgte de mørke skyene å ikke gjøre noe ut av seg, i motsetning til dagen før. Det ble altså en tørrskodd dag i Middelalderparken. Og takk for det!


Tag-team wrestling med Jr Ewing og Next Life i Tyskland

(03.07.01) (Wolfenbüttel, Tyskland/PULS): Følelsen var god allerede da vi for første gang kom inn i dette lille lokalet. Mumpitz Jugendcafè ligger byen Wolfenbüttel som kanskje kan sammenliknes med Horten i størrelse. Hittils hadde turen vært glimrende, og vi hadde allerede blitt forelsket i den tyske gjestfriheten - og matporsjonene.


Pøbelrock-festival i Trondheim

(11.05.01) Onsdag i neste uke arrangeres Pøbelrock på UFFA-huset i Trondheim. Stilmessig går det fra rolig emorock, via boogierock og melodisk punk til aggresiv hardcore, der Backstreet Girls, Drunk, JR Ewing topper billetten blant de norske deltakerne. Fra det store utland gis det plass til brasilianske Jason og Halmstad-bandet Lack Of Zodiak.


JR Ewing: The Perfect Drama

(13.04.01) Fjorårets store kometer innen norsk hardcore - JR Ewing - følger her opp Calling In Dead med denne sjuspors 10"/CDM'en. Fremdeles screamy, buldrende og lett gjennkjennelige, men samtidig mye mer nedstrippa og mindre dynamiske i formen. For den store forskjellen fra i fjor ligger ikke bare i hva den nye trommisen tilfører, men vel så mye i selve produksjonen.


JR Ewing med CDM og Euro-turné

(10.04.01) Oslo-screamerne JR Ewing er snart ute med oppfølger'n til fjorårets suksess i form av Chaotic HC/San Diego Crazyness-albumet "Calling In Dead". Denne gangen dreier det seg om en 10"/CDM, og tittelen er satt til The Perfect Drama. Etter et par konserter her hjemme legger bandet ut på en fem-ukers Europa-turné fra 1. juni.


JR EWING: The Singles Collected

(29.09.00) De norske chaotic-hardcore'rne Jr Ewing ga ut debutalbumet "Calling In Dead" tidligere i år. Nå er de ute med en samleCD der alle singlene og låter fra diverse samleskiver fra kontinentet i klynga opp. Disse låtene ble spilt inn i '98 og '99 og viser et mere metallorientert HC-band enn hva som er tilfellet i dag.


- Morsomt å være på samme label som Charles Bronson

(28.08.00) Stadig flere norske artister sprer sin musikk utafor kongeriket. I endel av de smalere miljøene - i Norge vel og merke - som hardcore og svartmetall har dette skjedd i en tiårs tid, men pga lave salgstall her hjemme, har den etablerte pressa brydd seg lite om det. På den andre sida av gjerdet fikk både Bel Canto og ikke minst TNT mye oppmerksomhet seint på 80-tallet for å være på utenlanske label'er, men de spilte musikk som musikkpressa om ikke digga, så iallefall respekterte. Dessuten hadde de mellommenn som holdt seg inne med pressa og trykka på de rette knappene. Så er ikke tilfelle med JR Ewing. Alikevel gjorde de 27 gig'er på 28 dager på kontinentet i sommer. PULS traff to av dem i cyberspace.


- I've used up all my sick days so I'm calling in dead!

(24.08.00) Et prosjekt kalt "Boots and Sneakers" har intensjoner om å arrangere pønk/ska/HC-konserter på So What! utover høsten. Kritikerroste JR Ewing stilte opp på scena sammen med Smorgasbord. PULS benytta sjansen til å sjekke ut noe av det som rører seg på dagens hardcorescene.


Intetsigende softcore

(17.03.99) Det svenske softcore-bandet Last Days Of Aprils siste utgivelse “Rainmaker” er tidvis en perle. Kontrollert energi møter maleriske landskap i følelsesladde sanger, og man blir riktig så begeistret for dette bandet. Den vellykkede oppskriften følger de dessverre ikke i konsertsammenheng.


jr. ewing: integritas.consonantia.claritas (7”)

(05.03.99) &«integritas.consonantia.claritas.» er Ewings debututgivelse, og presenterer med denne et nytt orkester absolutt verdt å låne øre til. Utgivelsen er ikke helt fersk, men ble sluppet på tampen av 98. En smule oppmerksomhet er likevel ikke mer enn fortjent; mer eller mindre utsolgt førsteopplag på to måneder, og ikke akkurat et typisk norsk band. Dessuten låter det ganske fett…


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.