Seven: At The Sixes And Sevens

Alternativt? Nei, ikke så veldig. Bra? Ganske. Øya-headlineren Seven er klar med sin etterlengtede langspill-debut.


La oss ta det ”alternative” aspektet først. Etter min oppfatning er det slik at de som ser på band som Seven som alternative, de må ha slutta å høre på musikk en gang midt på 80-tallet. Seven gjør ingenting som ikke Siouxie And The Banshees, The Cure eller Blondie gjorde for tjue år siden. Seinere har for eksempel Cardigans blitt superstjerner på akkurat det samme – og da kan det vel neppe lenger kalles ”alternativt”?

(Og når noen drar med seg Vibeke Saugestad i det samme ”alternativ”-begrepet – ja, da går det trill rundt for meg. Om noen ung, norsk artist har bygd hele sin karriere på tradisjonell, amerikansk folkemusikk, så må det jo nettopp være Moss’ største datter!)

Lydbildet er altså tradisjonell pop/rock, slik det gjerne lyder når bandet er satt opp med gitar, bass, trommer og keyboards og en kvinnelig vokalist. Ikke på noe vesentlig område skiller Seven seg fra Briskeby.

Dermed blir titusenkronesspørsmålet: Har de like bra låter? Til det må svaret bli et klart og entydig nei, men så er da også Briskeby et særtilfelle. Det er virkelig ikke dagligdags at et platedebuterende band stikker av gårde med halve årsomsetninga av Spellemannpriser.

Best låter Seven da Annette Gil får spille ut sine mer maniske sider som vokalist, som i refrenget til ”The Train”. Hun fungerer også bra på meget innsmigrende vis i ”Hush”, mens hun ikke er kvinne for å redde middelmådigheter som ”Fire Extinguisher”. Her ligger svakheten imidlertid mest i bandet som låtskrivere, ikke hos Gil som vokalist.

Den beste låta? Syns jeg kanskje er ”City Boy”; en soleklart Blondie-inspirert liten smekker sak. Pur pop, der jeg riktignok ikke helt skjønner bruken av trompeter (men det er ikke så viktig). Arrangentsmessig syns jeg Seven lykkes best i ”Bite”, enkelt og greit fordi de her evner å gi musikken både luft, nyanserikdom og stort trøkk – samtidig som Lars Bendixby leverer sjeldent fint gitararbeid (i et sound a la det John Lennon og Eric Clapton framelsker i ”Cold Turkey”).

”At The Sixes And Sevens” er et friskt innslag i norsk pop/rock, men låtmaterialet er dessverre for ujevnt til at albumet vil huskes.

Og når kommer egentlig debut-albumet til Fountainheads?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Seven: The Fifth

(14.11.09) Det er noen år siden bandet Seven fikk riksoverskrifter, men bandet lever i beste velgående. "The Fifth" er definitivt et eksempel på det.


Seven: Don’t Change Lover In The Middle Of The Night

(31.01.05) Oppskriften er gitarbasert rock krydret med synth der melankoli og senualitet er satt som stemning. Anette Gil og resten av Seven fremstår som et middelmådig rockeband som kunne tjent på å våge mer.


Seven: French Kiss

(10.03.03) De er sikkert dritt lei av å bli sammenlignet med Briskeby, men det er nå en gang den beste matchende preferansen. "French Kiss" er bandets andre langspiller.


Seven: Thives Like Us

(09.10.02) Det har gått litt sakte framover for det kritikerroste bandet Seven, etter at de vant Zoom for et par år siden. Fjorårets utgivelsen "At Sixes And Sevens" fikk gjennomgående sterke anmeldelser, men denne EP`en - som skal være en teaser foran neste års langspiller, gir ikke akkurat skyhøye forventninger.


Øyafestivalen: Norges mest spennende

(14.08.01) (Oslo/PULS): Øya midt i Gamlebyen, en lørdag i august, solskinn og truende skyer om hverandre. Heldigvis valgte de mørke skyene å ikke gjøre noe ut av seg, i motsetning til dagen før. Det ble altså en tørrskodd dag i Middelalderparken. Og takk for det!


Mange nye navn til Øyafestivalen

(26.06.01) - Dette blir en historisk festival! Folk kommer til å prate om den første Øyafestivalen i Middelalderparken i flere tiår framover. Slik åpna So What-sjef Claes Olsen pressekonferansen som skulle avsløre tilveksten på årets Øyafestivals bandliste. Etter å ha forsøkt seg i fem år med å få de amerikanske artcore-rockerne Blonde Redhead hit, har endelig Claes lyktes. Ellers er Pinsens store So What-konsert med kanadiske Danko Jones allerede legendarisk, og festivalledelsen kunne stolt legge til også dette navnet på lista. Festivalen strekker seg i år over tre dager, fra torsdag 9. til lørdag 11. august. Torsdagen foregår konsertene imidlertid på klubbnivå i sentrum.


Seven: Powerpop med attitude

(08.03.01) (Oslo/PULS): Fredag i Oslo. Det finnes mye å gjøre i Oslo, blant annet kan man gå på John Dee å sjekke ut to av Norges up&coming band, Shire og Seven. Det er mye spennende på gang i norsk rock for tiden, så man gjør lurt i å få med seg så mye som man kan… Vel 130 personer hadde de samme tankene som meg denne kvelden.


Katthult, Seven og Vidar Vang i Frognerbadet

(28.05.00) Usigna norsk band får nok en gang en så sentral plass som det er mulig å gi dem på Norwegian Wood. På topp av Pepsi Rockscene-plakaten: Katthult, Seven og Vidar Vang.


Seven: If You Want To Play (ep)

(22.02.00) Lo-Fi indie-pop. Variert, spennende arrangert. I front: En (hovedsakelig) forvrengt, sart-men-likevel-autoritær kvinnerøst.


Norsk Kulturråd har fordelt nesten 2 millioner

(22.02.00) Krøyt, Madrugada, Beezewax, Sister Sonny, Bønkers, Dipsomaniacs, Seven, Tolv Volt, Gluecifer, Palace Of Pleasure… Noen setter kursen utaskjærs, andre holder seg i Kongeriket. Felles for disse – og ganske så mange andre band – er at de har fått turné-støtte fra Norsk Kulturråd.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.