Kari Bremnes og Lars Klevstrand: Tid Å Hausta Inn

I 1983 kom ei samling av noen av Olav H. Hauges og Hans Børlis vakreste og sterkeste tekster ut på, plate tonsatt av Per Indrehus og framført henholdsvis av Kari Bremnes og Lars Klevstrand. Plateselskapet har siden sett sine beste dager, masteren forsvant og hele produksjonen gikk mer eller mindre i glemmeboka. Heldigvis blei masteren funnet og nå foreligger musikken på CD for første gang - og du verden som den har tålt tidens tann.


Vestlendingen Olav H. Hauge og østlendingen Hans Børli, som begge har forlatt oss, har etterlatt seg en diktskatt som tilhører noe av det aller ypperste som finnes av lyrikk i kongeriket fra etterkrigstida. Generasjon etter generasjon har funnet mye lærdom og livsvisdom i deres tanker og funderinger, og noe forteller meg at stadig nye generasjoner vil finne mye føde for tanken i denne tidløse lyrikken.

En av dem som altså fant mye å ta tak i hos disse to herrene, var komponisten og pianisten Per Indrehus fra Voss. For det store publikum har nok Indrehus, som også er pedagog, ikke spilt noen stor rolle, men blant medmusikanter og kjennere har han i flere tiår nytt stor anerkjennelse. Hvorfor, forteller han oss her klart og tydelig med sine komposisjoner og arrangementer. Per Indrehus behersker en rekke sjangre, men det som kommer tydeligst fram av hans preferanser ved denne anledninga er folkemusikken, visesangen og jazzen.

Hver eneste av de 18 låtene har fått sin unike besetning, og en størrelse i musikerkretser som Per Indrehus har ikke hatt det minste problem tydeligvis med å skaffe tilveie noen av steinrøysas aller beste musikanter: Dag Arnesen, Olav Dale, Sigmund Groven, Bjørn Kjellemyr, Audun Kleive og Steinar Ofsdal er bare noen av de mange som meldte seg mer enn frivillig til tjeneste.

De aller viktigste stemmene her er sjølsagt sangerne, to av de sterkeste tekstformidlerne vi har; den den gang unge og uerfarne Kari Bremnes, og Lars Klevstrand, som allerede i 1983 hadde vært i besittelse av et særegent uttrykk i mange år. Dermed blir det - pga. det som har skjedd av utvikling av både stemme og modenhet - mest spennende å følge Bremnes, som tolker Hauges tekster på uklanderlig nynorsk. Det tar ikke mange takter å skjønne at vi allerede for 18 år siden kunne slå fast at vi hadde med et talent langt utenom det vanlige å gjøre - hun legger sin personlighet i tekstene, og tar seg den tid de krever for å få fram dybden i "beskjedene" til Hauge.

Lars Klevstrand tar seg av Børlis mer feststemte lyrikk - skogens dikter la aldri skjul på at han likte en dram eller tre akkurat. Klevstrand er samtidig i besittelse av den tyngden og lettheten som er nødvendig for å få fram totaliteten i Børlis livskunnskap og livsbejaenhet.

Per Indrehus har uten unntak greid å finne fram til det tonespråket hvert av de 18 diktene - 17 for å være eksakt, Hauge leser titteldiktet sjøl i tillegg - etterspør. Han har stort sett brukt et neddempa språk som løfter fram ordene - og dette er ord som skal løftes fram.

¨


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lun aften med visekunstneren Lars Klevstrand

(13.02.25) Men visesangen var ikke død. Og den kommer i hvert fall ikke til å dø så lenge Lars Klevstrand holder det gående.


Kari Bremnes er til for å nytes

(24.09.24) Det har tatt tid å få «orden» på disse sangene. Når de først når oss, flyter de av gårde som en vindstille dag ved Tanaelvas bredder.


Lars Klevstrand om livet mellom viser og jazz

(23.05.22) Er visesangen “ute”? Uhøytidelig, men kanskje også selvhøytidelig? Vi er på talefot med Lars Klevstrand.


Noe mer stødig enn pionéren Lars Klevstrand?

(18.05.22) Lars Klevstrand er en pionér. Og en tradisjonsbærer. Forklaring følger.


Festivaldager i Bendiks - Lørdag

(18.07.21) (Kristiansand/PULS): Dag 2 av Festivaldager i Bendiks kunne by på strålende vær, en magisk Kari Bremnes, en folkelig Henning Kvitnes og et spillesugent Hellbillies.


Hils på Rudolf Nilsen - igjen

(20.12.19) Musikken er fin. Men dette er Rudolf Nilsens plate, nok en gang.


Hva er en Trubadur?

(28.10.19) En vandringsmann uten hjemsted, en bohem uten borgerlig livsstil?


Kari Bremnes: Live

(11.10.07) Det er nesten alltid feil å sette kvinner i bås, men hvem holder seg med sånne band her i landet? Bortsett fra Anne Grete Preus, Mari Boine - og Kari Bremnes? Om du syns dette høres mørkt, trist og melankolsk ut, er det bare å hviske et lavt, men megetsigende "ja". "Live" er noe av det aller flotteste som er gitt ut i norsk pop. Ever.


Corell / Nilsen / Svendsen / Klevstrand: På Stengrunn

(01.05.01) Den som ikke absolutt , skal selvfølgelig gjøre alt annet enn å jobbe 1. mai! Jeg gjør ett unntak for "På Stengrunn"-gjengen og han som hadde ansvar for det hele, Rudolf Nilsen. Gratulerer med dagen!


Lars Klevstrand: Vinternatt

(07.02.01) Det er noe opphøyetI over Lars Klevstrand. Slik jeg oppfatter d´herrer radikale kunstnere er de ikke nødvendigvis like som personer - likevel: Hver gang jeg hører Lars Klevstrand, kommer jeg tilå tenke på forfatteren Edvard Hoem. Og jeg er helt sikker på at dette ikke har å gjøre med deres fortidige felles politiske plattform. Det har noe med kunstnerisk… opphøyethet å gjøre. Jeg finner ingen bedre karakteristikk. Kan du huske sist gang Lars Klevstrand begikk noe du har tenkt på som likegyldig?


Alle tiders Tigerbalsam

(09.04.99) - Oslo; vekker navnet glede...? Slik lyder det i åpninga på revyen ”Tigerbalsam” på Scene West. Vi jodler ut i storbynatta, og utsteder med den største glede en solid garanti: Herfra kommer du til å vandre med et bredt smil rundt munnen – og natta er heldigvis ennå ung.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.