Hils på Rudolf Nilsen - igjen

Musikken er fin. Men dette er Rudolf Nilsens plate, nok en gang.


«Jeg er en sangskriver», sier Åge Aleksandersen. «I’m a song and dance man», sier Bob Dylan. Rudolf Nilsen (1901-29) skjønte dette - antageligvis uten å vite det - for over 100 år siden.

Nesten 50 år etter utgivelsen av «På stengrunn» kommer «På gjensyn». Den musikalske oppskriften er identisk; opptakten til årets tittelkutt er til forveksling lik den snart halvt århundre gamle forgjengeren. Hvorfor ikke – all den stund originalen jo har blitt legendarisk berømt?

Lillebjørn er borte fra originalbesetninga, men Moddi hilses hjertelig velkommen. Hans «Underveis» har blitt en helt annerledes sang. Som om Dire Straits møter Highwaymen – ja, det er nesten så du tror Johnny Cash skal synge neste vers!

Her ligger mye god musikalitet i bunn, men la meg framholde Steinar Ofsdal. Hans rolle blir ofte oversett, men dette ensemblet ville aldri vært det samme uten hans fløyter.

Er dette stoffet aktuelt, 100 år etterpå? Hør «Det lysner i Washington». Lyrikken er nærmest ubehagelig aktuell.

Men først og fremst er jo Rudolf Nilsen østkantens poet – arbeiderklassens dikter. Her fins flust av denne typen poesi; kanskje er jeg mest glad i «1. mai på Karl Johan» - selv om Karl Johan ikke akkurat er Torshov eller Sinsen. Det er noe med tonen til Rudolf Nilsen. Han kunne aldri bodd på Ullern.

Musikalsk? Lars Klevstrands «Ved bålet» er like perfekt-komplisert som bare Lars Klevstrand kan gjøre det. Klevstrand er Evert Taube og Finn Ludt i én og samme person, i én og samme komponist.

For alle som har et forhold til «På stengrunn» er dette et obligatorisk kjøp. Men jeg anbefaler først og fremst dette albumet til alle som er født etter utgivelsen av «På stengrunn». Tekstmessig er Rudolf Nilsen nemlig i familie med Karpes «Heisann Montebello». Hvis Rudolf hadde levd i dag, ville han sannsynligvis levert tekster til Gatas Parlament.

Det hele avsluttes med «Nr. 13» - en adresse der ingen burde ha sin postkasse. For fattigslig. Er vi nærmere målet, 100 år seinere? Kanskje – men langt fra for alle, heller ikke her til lands. Og i global sammenheng? For hundrevis av millioner mennesker ville Nr. 13 være Nirvana.

Nettopp derfor er Rudolf Nilsen fortsatt like aktuell. Dessverre.

PÅ STENGRUNN-GJENGEN
På gjensyn
No. 13


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lun aften med visekunstneren Lars Klevstrand

(13.02.25) Men visesangen var ikke død. Og den kommer i hvert fall ikke til å dø så lenge Lars Klevstrand holder det gående.


Lars Klevstrand om livet mellom viser og jazz

(23.05.22) Er visesangen “ute”? Uhøytidelig, men kanskje også selvhøytidelig? Vi er på talefot med Lars Klevstrand.


Noe mer stødig enn pionéren Lars Klevstrand?

(18.05.22) Lars Klevstrand er en pionér. Og en tradisjonsbærer. Forklaring følger.


Hva er en Trubadur?

(28.10.19) En vandringsmann uten hjemsted, en bohem uten borgerlig livsstil?


Kari Bremnes og Lars Klevstrand: Tid Å Hausta Inn

(09.05.01) I 1983 kom ei samling av noen av Olav H. Hauges og Hans Børlis vakreste og sterkeste tekster ut på, plate tonsatt av Per Indrehus og framført henholdsvis av Kari Bremnes og Lars Klevstrand. Plateselskapet har siden sett sine beste dager, masteren forsvant og hele produksjonen gikk mer eller mindre i glemmeboka. Heldigvis blei masteren funnet og nå foreligger musikken på CD for første gang - og du verden som den har tålt tidens tann.


Corell / Nilsen / Svendsen / Klevstrand: På Stengrunn

(01.05.01) Den som ikke absolutt , skal selvfølgelig gjøre alt annet enn å jobbe 1. mai! Jeg gjør ett unntak for "På Stengrunn"-gjengen og han som hadde ansvar for det hele, Rudolf Nilsen. Gratulerer med dagen!


Rudolf Nilsen 100 år - hvor er Gyldendal og Oslo kommune?

(28.02.01) Mange vil mene han er hovedstadens største dikter gjennom tidende. I dag, 28. februar 2001, ville Rudolf Nilsen fylt 100 år - uten at noen ansvarlige i Oslo kommune løfter en finger, enn si leser et dikt... Like tyst er det fra forlaget som forvalter hans dikteriske arv, Gyldendal. Dermed er feiringa tilsynelatende overlatt Lillebjørn Nilsen og Grappa Musikkforlag. Det er til å grine av.


Lars Klevstrand: Vinternatt

(07.02.01) Det er noe opphøyetI over Lars Klevstrand. Slik jeg oppfatter d´herrer radikale kunstnere er de ikke nødvendigvis like som personer - likevel: Hver gang jeg hører Lars Klevstrand, kommer jeg tilå tenke på forfatteren Edvard Hoem. Og jeg er helt sikker på at dette ikke har å gjøre med deres fortidige felles politiske plattform. Det har noe med kunstnerisk… opphøyethet å gjøre. Jeg finner ingen bedre karakteristikk. Kan du huske sist gang Lars Klevstrand begikk noe du har tenkt på som likegyldig?


Endelig: Rudolf Nilsen på CD!

(16.06.00) En av de aller fineste - kanskje den aller, aller fineste? - plata fra den politisk radikale bevegelsen på 70-tallet skal nå endelig gjøres tilgjengelig i CD-format. "På Stengrunn"; det handler om musikken som ble satt til Rudolf Nilsens tekster, framført og komponert av Kari Svendsen, Lillebjørn Nilsen, Lars Klevstrand og Jon-Arne Corell.


Alle tiders Tigerbalsam

(09.04.99) - Oslo; vekker navnet glede...? Slik lyder det i åpninga på revyen ”Tigerbalsam” på Scene West. Vi jodler ut i storbynatta, og utsteder med den største glede en solid garanti: Herfra kommer du til å vandre med et bredt smil rundt munnen – og natta er heldigvis ennå ung.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.