Corell / Nilsen / Svendsen / Klevstrand: På Stengrunn

Den som ikke absolutt , skal selvfølgelig gjøre alt annet enn å jobbe 1. mai! Jeg gjør ett unntak for "På Stengrunn"-gjengen og han som hadde ansvar for det hele, Rudolf Nilsen. Gratulerer med dagen!


Denne plata kom første gang ut i 1973, og ble i offentligheten signert Lillebjørn Nilsen, Lars Klevstrand, Kari Svendsen og Jon Arne Corell. Utover vokalistene & låtskriverne var imidlertid to personer helt essensielt tilstede for å trygge det ytterste vellykka resultatet: Steinar Ofsdal spiller fløyter og cello, Carl Morten Iversen trakterer ståbass.

Vi snakker med andre ord om ei viseplate. Et illustrerende eksempel, og muligens platas mest kjente kutt, er Lillebjørn Nilsens "Gategutt". Kontrabass, cello, akustisk gitar - og Lillebjørns helt usannsynlig behagelige røst.

Gategutter? De er stolte, de er ikke født i går, de elsker, og de er i stand til å hate - men de står aldri med lua i hånda.

Hakk i hæl ligger Jon Arne Corells "Jeg Hadde Tenkt..." - og her låner jeg med glede noen ord fra den amerikanske låtskriveren Mark Eitzel, som jeg så seint som i går hadde glede av å snakke med. - Hva ser og hører du etter i andres sanger, for å avgjøre om du liker dem eller ikke?, spurte jeg - og Eitzel svarte knapt: - Jeg hører om sangen handler om meg. Gjør den det, så liker jeg den - ellers ikke.

I den forstand, er dette min sang; kanskje den aller fineste kjærlighetssangen jeg veit om - trass i altså, at lyrikken er notert ned et sted i Europa minst en generasjon før undertegnede ble påtenkt. Hver gang jeg hører denne sangen, tenker jeg på min første ordendtlige kjæreste. Og sånn er jeg sikker på at veldig, veldig mange andre har det.

Alle som elsker byen som sådan - uten å være "urbanister", spar meg! - vil ha lignende følelser i møte med "Storbynatt".

I sitt sørgelig korte liv, rakk Rudolf Nilsen å tilegne seg erfaringer som må ha gjort ham til et usedvanlig helt menneske. Kjærligheten til sitt nærmeste, kvinnen og byen, er nevnt. I tillegg var han en stor satiriker; gjennom "En Sørgelig Vise" fikk i sannhet pampeveldet i fagbevegelsen sitt - gjennom Rudolf Nilsen - både på 20-tallet og midt på 70-tallet!

Og Rudolf Nilsen var i høyeste grad mannen som evna å se lenger enn til nr. 13; "En Vise Om Kinabarna", her tonsatt av Fin Ludt og sunget av Lillebjørn & Lars Klevstrand, er et skolestykke i faget solidaritet. Herlighet, som vi kunne trenge en slik poet i dag! Hvor er dagens Rulle, den som kan nagle Carl Ivar og hans kjas om bensinpriser og billig øl og meg og meg og meg og atter meg, akkurat der han og alt hans vesen hører hjemme - høyt oppe i lyktestolpen?!?

Legg til "Mesteren"- dette bitende oppgjøret med Kirke & Prest som Maktinstitusjon; den dypt, nesten-religiøse lojaliteten til arbeiderklassen som er å finne i "Bekjennelse"; evnen til å beskrive bunnløs kjærlighet i en tilstand av like bunnløs forvilelse ("Kjærlighet"); "Ættens Sang" og dens trossige tro på framtida... Det kan nok lyde pompøst, i hvert fall 50 år seinere, men "Revolusjonens Røst" føles faktisk som et helt naturlig klimaks i denne sammenhengen.

Vi fikk aldri noe Hoola Bandoola Band i Norge. Men vi fikk "På Stengrunn". Denne plata har alt det er mulig å kreve av ei plate som "tar standpunkt".

Med "Tilbake Til Livet" tar vi farvel med Rudolf Nilsen og hans trubadurer i denne omgang - og ønsker Kongerikets narkomane & fylliker & horer en alldeles strålende 1. mai-dag!

Ombord i en husbåt i ælva
kan livet bli tåli bra,
når'n bare har dråpan på flaska
å smøre med nå og da.

Vi satt der e kvelsstønn og nippa
te livets det søte vann,
og ælva hu hvilte i stivna fred -
og ikke en purk i land!

Vi var vel en sju åtte flasker,
og jeg og 'n Willem Tell
og Keiseren og Dokka med snabern
og visst etpar kvinnfolk tel!

Og festen var stilig og verdig, -
te Keisern blei søkka full
og reiste sig opp for å tale
og prata en skuledonk tull.

Han sto der med flaska for kjeften
og skålte - men plusseli lå 'n
i ælva med full spid for jupet -
vi så bare hæla på'n!

Og kvinnfolka bar sig og bælja
om hjlælp som en frelsesarmé,
og Dokka sang sjælveste Gloria,
men ikke en purk å se.

For når du kan trenge te polti
er terrenget støtt blåst reint,
men ellers så lyser det messing
i gatene tilig og seint!

Og uti lå Keisern og gulpa
av dødens den bitre dram,
som langtifra dobbeltrensa
var temmelig sur og stram.

Men nok a det. Keisern blei bærja
a noen som kom forbi.
Døm halte 'n iland med ei hake
og sleit, så du slette ti!

Døm rista 'n og gnei 'n og donka 'n
på brøste og magan, gett,
så andre som sto der og så på
blei aldeles utkjørt og svett!

Og endelig fikk døm da liv i 'n.
Han vågna og kikka omkring
så rart og så dumt, at jeg tenkte:
Nå huser 'n vel ingenting.

Men så fikk vi se 'n inn i synet -
du snakker om "navnløs kval",
da 'n stønna me aua på stælker:
- Du redda vel flaska, Kal?


Del på Facebook | Del på Bluesky

Lun aften med visekunstneren Lars Klevstrand

(13.02.25) Men visesangen var ikke død. Og den kommer i hvert fall ikke til å dø så lenge Lars Klevstrand holder det gående.


Lillebjørn Nilsen (1950-2024)

(29.01.24) Det er lov å gråte en skvett i dag. Jeg gjør det også, idet jeg gjør forsøk på å formulere noen linjer om Lillebjørn. En nasjonalskatt er borte.


Lars Klevstrand om livet mellom viser og jazz

(23.05.22) Er visesangen “ute”? Uhøytidelig, men kanskje også selvhøytidelig? Vi er på talefot med Lars Klevstrand.


Noe mer stødig enn pionéren Lars Klevstrand?

(18.05.22) Lars Klevstrand er en pionér. Og en tradisjonsbærer. Forklaring følger.


Lillebjørn & Andy Irvine – hvilken folkemusikkfest!

(18.06.21) De skal ha hatt et minimum av tid på øving før denne konserten i 1994. Det høres ikke. Hvorfor? Fordi folkemusikk er folkemusikk.


Vi gratulerer Lillebjørn – i dag er han 70!

(21.12.20) 21. desemberluka til Rønsen: Passer fint gitt, at Ludwig van Beethoven og Lillebjørn Nilsen feirer jubileum i samme uke!


Hils på Rudolf Nilsen - igjen

(20.12.19) Musikken er fin. Men dette er Rudolf Nilsens plate, nok en gang.


Hva er en Trubadur?

(28.10.19) En vandringsmann uten hjemsted, en bohem uten borgerlig livsstil?


Kari Bremnes og Lars Klevstrand: Tid Å Hausta Inn

(09.05.01) I 1983 kom ei samling av noen av Olav H. Hauges og Hans Børlis vakreste og sterkeste tekster ut på, plate tonsatt av Per Indrehus og framført henholdsvis av Kari Bremnes og Lars Klevstrand. Plateselskapet har siden sett sine beste dager, masteren forsvant og hele produksjonen gikk mer eller mindre i glemmeboka. Heldigvis blei masteren funnet og nå foreligger musikken på CD for første gang - og du verden som den har tålt tidens tann.


Rudolf Nilsen 100 år - hvor er Gyldendal og Oslo kommune?

(28.02.01) Mange vil mene han er hovedstadens største dikter gjennom tidende. I dag, 28. februar 2001, ville Rudolf Nilsen fylt 100 år - uten at noen ansvarlige i Oslo kommune løfter en finger, enn si leser et dikt... Like tyst er det fra forlaget som forvalter hans dikteriske arv, Gyldendal. Dermed er feiringa tilsynelatende overlatt Lillebjørn Nilsen og Grappa Musikkforlag. Det er til å grine av.


Lars Klevstrand: Vinternatt

(07.02.01) Det er noe opphøyetI over Lars Klevstrand. Slik jeg oppfatter d´herrer radikale kunstnere er de ikke nødvendigvis like som personer - likevel: Hver gang jeg hører Lars Klevstrand, kommer jeg tilå tenke på forfatteren Edvard Hoem. Og jeg er helt sikker på at dette ikke har å gjøre med deres fortidige felles politiske plattform. Det har noe med kunstnerisk… opphøyethet å gjøre. Jeg finner ingen bedre karakteristikk. Kan du huske sist gang Lars Klevstrand begikk noe du har tenkt på som likegyldig?


Lillebjørn er 50

(21.12.00) Lillebjørn Nilsen runder 50 i dag, og må pent finne seg i at vi her på PULS i det minste avgir en lavmælt hilsen. Personlig skulle han sikkert gjerne sett kalenderen hoppe direkte fra den 20. til den 22. desember, i hvert fall i det herrens år 2000. Hvilken kontrast til omverdenen: Bedømt ut fra hans kulturelle innflytelse i Kongeriket burde jo faner og flagg vaia fra Slottsbalkongen i dag!


En indianer ved navn Lille Bjørn

(25.10.00) Klokka var litt over ti på torsdag kveld, og jeg og min "fotograf" var på vei til Smuget på Rådhusplassen for å være vitne til Lillebjørn Nilsens "Akustisk torsdag". Ved den første døra ble jeg møtt av en svær fyr som stirra meg langt ned i støvla og spurte morskt, "Har'ru leg, eller?" Jeg tok frem bankkortet mitt og han så enda mer morsk ut etter å ha sett på det i nøyaktig to sekunder. "Du får diskutere det med han der borte," sa han og pekte mot inngangspartiet. Vi traska videre og annonserte at jeg kom fra PULS og skulle anmelde denne konserten. Idet vi skulle til å gå inn, fikk han en melding på walkie talkien fra ham som sto 10 meter nedi veien om at "Hu ene er bare 19…" På nytt fikk jeg "Har'ru leg, eller?" Joda, på nytt dro jeg frem kortet mitt og han sa, "Her er're 20 års grense. Kom tilbake når du er gammal nok".


Endelig: Rudolf Nilsen på CD!

(16.06.00) En av de aller fineste - kanskje den aller, aller fineste? - plata fra den politisk radikale bevegelsen på 70-tallet skal nå endelig gjøres tilgjengelig i CD-format. "På Stengrunn"; det handler om musikken som ble satt til Rudolf Nilsens tekster, framført og komponert av Kari Svendsen, Lillebjørn Nilsen, Lars Klevstrand og Jon-Arne Corell.


Alle tiders Tigerbalsam

(09.04.99) - Oslo; vekker navnet glede...? Slik lyder det i åpninga på revyen ”Tigerbalsam” på Scene West. Vi jodler ut i storbynatta, og utsteder med den største glede en solid garanti: Herfra kommer du til å vandre med et bredt smil rundt munnen – og natta er heldigvis ennå ung.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.