Kari Bremnes: Live

Det er nesten alltid feil å sette kvinner i bås, men hvem holder seg med sånne band her i landet? Bortsett fra Anne Grete Preus, Mari Boine - og Kari Bremnes? Om du syns dette høres mørkt, trist og melankolsk ut, er det bare å hviske et lavt, men megetsigende "ja". "Live" er noe av det aller flotteste som er gitt ut i norsk pop. Ever.


Et uttrykk forteller at noe er lagd av "hel ved". Det låter ganske maskulint, og det er noe jeg ikke forbinder med Kari Bremnes, så er det maskulinitet. Hun er et yndig vesen, rett og slett - som er aller mest yndig når hun finner seg en mikrofon og befinner seg på en scene.

Jeg ble for alvor betatt da hun i 1993 ga ut "Løsrivelse", basert på tekster av Edvard Munch. Jeg var i Trondheim, og skulle på en av mange festligheter i regi av Gunnar Hordvik (R.I.P.). Men så hadde jeg med meg en bærbarspiller CD-spiller; ja, dette er lenge siden - og i den lå Kari Bremnes og Edvard Munch.

Stadig vekk sto det folk borti baren som vinka "kommer'u snart, eller?" "Ja, snart," gestikulerte jeg. Men fortere enn snart måtte jeg konstatere at jeg var tilbake i Bremnes & Munch-universet. Jeg var fanga.

Kari Bremnes er her, i sin samtid - samtidig som hun fanger et helt sekel. Musikken og tekstene hennes er moderne, og tidløse. Hun framstår som et helt menneske, på samme vis som Ketil Bjørnstad gjør det.

Det går aldri fort med Kari Bremnes, men hun har en underlig evne til å få låtene til å vokse. Musikerne er i så måte selvfølgelig av helt avgjørende betydning, og bandet hennes er imponerende mangfoldig. Det er fort gjort å glemme at hun i bunn og grunn er omringa av ei helt streit popgruppe; gitar, bass, trommer og keyboards.

Albumet er tatt opp i løpet av 2007 - dels i Norge, dels i Tyskland. Ja, faktisk - det tyske publikumet elsker Kari Bremnes. Uten at hun synger ei strofe tysk.

Det forteller alt om en formidlingsevne av de sjeldne.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kari Bremnes er til for å nytes

(24.09.24) Det har tatt tid å få «orden» på disse sangene. Når de først når oss, flyter de av gårde som en vindstille dag ved Tanaelvas bredder.


Festivaldager i Bendiks - Lørdag

(18.07.21) (Kristiansand/PULS): Dag 2 av Festivaldager i Bendiks kunne by på strålende vær, en magisk Kari Bremnes, en folkelig Henning Kvitnes og et spillesugent Hellbillies.


Kari Bremnes og Lars Klevstrand: Tid Å Hausta Inn

(09.05.01) I 1983 kom ei samling av noen av Olav H. Hauges og Hans Børlis vakreste og sterkeste tekster ut på, plate tonsatt av Per Indrehus og framført henholdsvis av Kari Bremnes og Lars Klevstrand. Plateselskapet har siden sett sine beste dager, masteren forsvant og hele produksjonen gikk mer eller mindre i glemmeboka. Heldigvis blei masteren funnet og nå foreligger musikken på CD for første gang - og du verden som den har tålt tidens tann.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.