Kari Bremnes: Live

Det er nesten alltid feil å sette kvinner i bås, men hvem holder seg med sånne band her i landet? Bortsett fra Anne Grete Preus, Mari Boine - og Kari Bremnes? Om du syns dette høres mørkt, trist og melankolsk ut, er det bare å hviske et lavt, men megetsigende "ja". "Live" er noe av det aller flotteste som er gitt ut i norsk pop. Ever.


Et uttrykk forteller at noe er lagd av "hel ved". Det låter ganske maskulint, og det er noe jeg ikke forbinder med Kari Bremnes, så er det maskulinitet. Hun er et yndig vesen, rett og slett - som er aller mest yndig når hun finner seg en mikrofon og befinner seg på en scene.

Jeg ble for alvor betatt da hun i 1993 ga ut "Løsrivelse", basert på tekster av Edvard Munch. Jeg var i Trondheim, og skulle på en av mange festligheter i regi av Gunnar Hordvik (R.I.P.). Men så hadde jeg med meg en bærbarspiller CD-spiller; ja, dette er lenge siden - og i den lå Kari Bremnes og Edvard Munch.

Stadig vekk sto det folk borti baren som vinka "kommer'u snart, eller?" "Ja, snart," gestikulerte jeg. Men fortere enn snart måtte jeg konstatere at jeg var tilbake i Bremnes & Munch-universet. Jeg var fanga.

Kari Bremnes er her, i sin samtid - samtidig som hun fanger et helt sekel. Musikken og tekstene hennes er moderne, og tidløse. Hun framstår som et helt menneske, på samme vis som Ketil Bjørnstad gjør det.

Det går aldri fort med Kari Bremnes, men hun har en underlig evne til å få låtene til å vokse. Musikerne er i så måte selvfølgelig av helt avgjørende betydning, og bandet hennes er imponerende mangfoldig. Det er fort gjort å glemme at hun i bunn og grunn er omringa av ei helt streit popgruppe; gitar, bass, trommer og keyboards.

Albumet er tatt opp i løpet av 2007 - dels i Norge, dels i Tyskland. Ja, faktisk - det tyske publikumet elsker Kari Bremnes. Uten at hun synger ei strofe tysk.

Det forteller alt om en formidlingsevne av de sjeldne.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Kari Bremnes er til for å nytes

(24.09.24) Det har tatt tid å få «orden» på disse sangene. Når de først når oss, flyter de av gårde som en vindstille dag ved Tanaelvas bredder.


Festivaldager i Bendiks - Lørdag

(18.07.21) (Kristiansand/PULS): Dag 2 av Festivaldager i Bendiks kunne by på strålende vær, en magisk Kari Bremnes, en folkelig Henning Kvitnes og et spillesugent Hellbillies.


Kari Bremnes og Lars Klevstrand: Tid Å Hausta Inn

(09.05.01) I 1983 kom ei samling av noen av Olav H. Hauges og Hans Børlis vakreste og sterkeste tekster ut på, plate tonsatt av Per Indrehus og framført henholdsvis av Kari Bremnes og Lars Klevstrand. Plateselskapet har siden sett sine beste dager, masteren forsvant og hele produksjonen gikk mer eller mindre i glemmeboka. Heldigvis blei masteren funnet og nå foreligger musikken på CD for første gang - og du verden som den har tålt tidens tann.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.