Foto: Bjørn Opsahl
Foto: Bjørn Opsahl

Bjørn Opsahl (1968-2025)

Bjørn Opsahl har forlatt oss. En av Norges betydeligste rock-fotografer har gått ut av tida.


Bildet av Seigmen som illustrerer denne artikkelen er tatt av Bjørn Opsahl. Han var ute på oppdrag for PULS, som han så ofte var rundt tiårsskiftet 1980/1990.

Bjørn var en av våre «husfotografer». Paal Audestad, Stian Andersen, Per Heimly, Bjørn Opsahl. Hvilken kvartett de var! De ønska frihet i sitt virke, og vi ga dem den friheten. Fordi de alltid leverte. Våre fotografer var utvilsomt ledende på sitt område, og mesteparten av hva de produserte ble publisert i våre spalter.

Etter sin tid som rock-fotograf, ble Bjørn mer av en kjendis-fotograf, i stort format. Han ble valgt, også i den rollen, fordi han var en ener.

Det er lenge siden jeg hadde et dag-til-dag forhold til Bjørn. Siste gang jeg snakka med ham, var det i telefon. Jeg ønska å republisere ett av hans bilder. Jeg husker ikke nøyaktig hvilket bilde det var snakk om, men meldinga var klar: «Arild. Du kan bruke alle bildene jeg har tatt for PULS, uten at jeg skal ha et rødt øre for det.»

Jeg skjelver litt når jeg skriver dette. For en trist dag dette er. Det er jo ikke sånn livet skal være, for ikke å si hvordan det skal avsluttes. Hvil i fred, kjære Bjørn.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Max - Cavalera Conspiracy

(26.06.26) Hele «Chaos AD»-skiva (1993) med Max og Igor Cavalera, det bare må bli bra! Den skiva var legendarisk allerede før den ble sluppet, og har hatt stor betydning for rockere siden den kom for 33 år siden.


Strøkent, Babymetal

(26.06.26) Babymetal har måttet tåle mye kritikk siden de begynte å spille. I dag leverte de kanskje dagens hardeste konsert.


Bring Me The Horizon - helt hinsides bra!

(26.06.26) For min del tror jeg ikke noe annet band på Tons kommer til å overgå denne konserten. Jeg havnet i en fullstendig konsertboblerus, og ville ikke at konserten skulle ta slutt.


Da strømmen tok President

(25.06.26) Bandet som først dukket opp i fjor er virkelig noe å følge med på fremover, for dette rocker!