DANIELA REYES: Koser seg på scenen. Foto: Stein Hødnebø/Oslo Jazzfestival DANIELA REYES: Koser seg på scenen. Foto: Stein Hødnebø/Oslo Jazzfestival
DANIELA REYES: Koser seg på scenen. Foto: Stein Hødnebø/Oslo Jazzfestival

Daniela Reyes nærmest hvisker seg til suksess

Daniela Reyes mangler nok litt scene-erfaring. Men hun kommer langt med uimotståelig, beskjeden sjarm. Og viktigst: Skikkelig gode låter.


DANIELA REYES / Nasjonal Jazzscene, Victoria / Oslo Jazzfestival, 12.08.20


Det er fullt hus på Victoria, og Daniela Reyes virker smått overvelda. «Jeg blir litt flau av å høre meg selv i monitor» … Hun er ung (21), sårbar, synger med en skjør stemme. Men det låter strålende; dette er ei jente som når fram til sitt publikum. Den mest effektive korrespondansen med publikum, er ofte den som framføres med innestemme.

Hun spiller sjøl akustisk gitar, men bandlederen er kanskje selveste Eyolf Dale, pianisten? Jeg gripes spesielt av samspillet mellom fiolin (Håkon Aase) og bass (Ole Morten Vågan). På trommestolen sitter Hans Hulbækmo, Sander Eriksen Nordahl spiller følsomt elektrisk gitar. Alle musikerne er eldre enn sjefen, men dette har vært et vinn-vinn-prosjekt. Bandet har skjønt at de har med et ekstraordinært talent å gjøre, og hun har funnet seg et perfekt komp.

Det åpner mer pop/country enn jeg hadde forventa, men konserten endrer karakter. Dette blir jazzutgaven av Mary Chapin-Carpenter.

Daniela tar fram trekkspillet. «Jeg er litt spent», sier hun. «Kanskje vi starter og slutter omtrent samtidig?» Det gikk fint, kan jeg fortelle.

Det er ikke sikkert hun hører hjemme på de aller største arenaene. Men det sa jeg også om Ane Brun, før hun bergtok publikum på Romsdalsmuseet, og nå sist i Bjørnsonhuset. Så hvem veit? Inntil videre hører Daniela Reyes hjemme på klubbscenen. La oss håpe hun snart kan få ta med seg bandet sitt på en turné landet rundt.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Hun gjør det på sitt vis, Ellen Andrea Wang

(09.10.24) Ellen Andrea Wang har bedrevet mye innen musikken, og blir ofte omtalt som såkalt «sjangeroverskridende». Det er hun så absolutt, men la det ikke være noen tvil. Dette er jazz.


PULS møter Ellen Andrea Wang

(23.07.21) Hun er noe bortimot utrolig flink. Ellen Andrea Wang.


Ellen Andrea Wang - hun kan det meste

(21.07.21) Jazzen må være den mest svampaktige av alle musikalske genrer. Som en mangetentaklet blekksprut suger den til seg fra nær sagt alle kanter, noe Ellen Andrea Wang Trio viste med sin legering av pop, jazz og fusion.


Søk gjerne havn hos Daniel Herskedal

(06.07.21) Dette er ei plate for deg som «ikke kan fordra jazz». Men som i realiteten bare ikke har oppdaga det – at du faktisk liker jazz!


Ellen Andrea Wangs supertrio

(26.09.20) Mange vil kjenne henne fra Pixel og Gurls, men faste lesere av PULS trenger neppe noen videre presentasjon. Nå har neste års Artist in Residence i Molde slått seg i hop med den britiske gitaristen Rob Lut og den svenske trommeslageren Jon Fält. Ellen Andrea Wang befinner seg nå i segmentet der hun kan velge på aller øverste hylle.


Alt går på skinner for Ellen Andrea Wang

(15.08.20) Ellen Andrea Wang er på egen hånd et helt orkester. Er hun den neste store eksportartikkelen i norsk jazz?


Ella-prisen til Hanna Paulsberg

(15.08.20) Ella-prisen deles ut hvert år, og er Oslo Jazzfestivals hederspris. I år tilfalt den saksofonisten og komponisten Hanna Paulsberg.


Rønsen møter: Ellen Andrea Wang

(19.07.20) Hun har fortsatt litt vondt for å forstå det, men det er helt sant: Ellen Andrea Wang er Artist in Residence under Moldejazz 2021.


Mathias Eick & Eyolf Dale: En vakker seanse

(19.03.20) Internettkonsertene går sin seiersgang. Torsdag kveld var det sending fra Sentralen, med duoen Mathias Eick (trompet) og Eyolf Dale (piano) på scenen.


Grrrrls! Grrrrrls! Grrrrls! Grrrrrls!

(16.02.18) De kaller det et musikalsk friminutt. Her må noen med makt og overtalelsesevne gripe inn.


Det tilgjengelige - midt mellom pop og jazz

(28.09.17) Hun holder fast ved sin oppskrift. Men er nok enda et hakk mer pop. Nydelig!


Det spriker - men hvilken elegant sprik!

(25.11.14) Jazz og pop og rock i skjønn forening, med bare et snev av jazzrock.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.