ELLEN ANDREA WANG: Årets residerende musiker i Molde. Foto: Hogne Bø Pettersen/Fireflate
ELLEN ANDREA WANG: Årets residerende musiker i Molde. Foto: Hogne Bø Pettersen/Fireflate

Ellen Andrea Wang - hun kan det meste

Jazzen må være den mest svampaktige av alle musikalske genrer. Som en mangetentaklet blekksprut suger den til seg fra nær sagt alle kanter, noe Ellen Andrea Wang Trio viste med sin legering av pop, jazz og fusion.


(Molde/PULS): Den 31 år gamle kontrabassisten fra Søndre Land i Oppland må være det beste som har kommet fra Toten og dalstrøka innafor siden Vazelina Bilopphøggers.

Undertegnede har intet behov for å båssette bassisten Wang og hennes Wang Trio, men det er på det rene at hun må ha en lite aktverdig holdning til tradisjonen, hvilket utvilsomt vil gi musikken en bredere appell. Komposisjonene hennes er som et espalier, der tonene slynger seg buktende i været, som støvbærere i vind. Wangs musikalske vev har en løst spent renning, uten rom for improvisasjoner, og musikken trioen framfører er både sammenhengende og partikulær, liksom det lydlige landskapet hun betråkker er tradisjonelt og kontemporært.

Første gang Ellen Andrea Wang Trio sto på en scene under Moldejazz var i 2014, den gang med den samme besetning som i år gjestet Teatret Vårt i konsertserien som residerende artist. Trioen hadde enda ikke gitt ut sin første plate. Repertoaret Wang og hennes to musikalske duellanter vartet opp med var i hovedsak hentet fra hennes to første utgivelser, "Diving" og "Blank Out".

Det åpner særdeles sfærisk med Air fra debuten "Diving". Introen er som et svanetrekk under en slørblå himmel. Så blir det gradvis mer hissende. Wang synger med sordin, mens bassen brummer mildt og melodiøst. "A Change of Heart" fra oppfølgeren Blank Out skrur tempoet opp betraktelig, sangen kunne glatt vært på repertoaret til for eksempel Susanne Sundfør — vestkyst-inspirert poprock krydret med et fint dryss av jazzelementer. Så følger "Bad Blood" fra samme plate, en komposisjon som for øvrig også ble fremført med Kontrabassorkesteret, da naturligvis i et ganske så annet arrangement.

Wangs hjemstavnslåt er en tributt til Randsfjorden, intet mindre. "Fjord Ferry" kommer med en betagende, trillende pianointro, som formerer seg som krusninger på blank sjø når morgensolen løfter en blyg bris i horisonten. "Can You Spare A Minute" er en helt ny komposisjon som er lojal mot den tradisjonen trioen opererer i. En helt nydelig popsang, der Wang klår etter de høye toner og griper dem med vokal presisjon.

"Holding On" fra Diving er tonelagte drømmerier, der pianist Ulvo kjæler over tangentene, og tonene flyter i hverandre som akvarelliske penselstrøk før den syngende basstonen, Arild Andersen-style, bryter inn i lydbildet. Wangs stemme er som et supplerende instrument, med et hint av vocoder i miksen. Låten er luft og lekenhet, langsomt dvelende, som tankene til en traust bonde fra Toten, kan man tenke seg. "Charge Me" anrettes med huggende bassrytmer, yr og frilynt som et slipp av båsdyra om våren.

Så skulle man kanskje ønske seg at det var noen flere musikalske mothaker. Litt mer klampen helt i bånn. Litt mer klumper i sausen. Voldsommere i strykene. Enda mer perkussiv villskap, enda større kontraster mellom det stilleflytende og det støyende og stakkato, kort sagt, en reim av musikalsk rølp. Men denne trioen er nok for veloppdragne til slikt, og vi ser i nåde med det.

Men okke som, Ellen Andrea Wang er en sånn artist du like gjerne kan sette på peishylla, først som sist.

Ellen Andrea Wang Trio:
Ellen Andrea Wang – bass og vokal
Anders Ulvo – tangenter
Erland Dahlen – perkusjon


Del på Facebook | Del på Bluesky

Hun gjør det på sitt vis, Ellen Andrea Wang

(09.10.24) Ellen Andrea Wang har bedrevet mye innen musikken, og blir ofte omtalt som såkalt «sjangeroverskridende». Det er hun så absolutt, men la det ikke være noen tvil. Dette er jazz.


PULS møter Ellen Andrea Wang

(23.07.21) Hun er noe bortimot utrolig flink. Ellen Andrea Wang.


Ellen Andrea Wangs supertrio

(26.09.20) Mange vil kjenne henne fra Pixel og Gurls, men faste lesere av PULS trenger neppe noen videre presentasjon. Nå har neste års Artist in Residence i Molde slått seg i hop med den britiske gitaristen Rob Lut og den svenske trommeslageren Jon Fält. Ellen Andrea Wang befinner seg nå i segmentet der hun kan velge på aller øverste hylle.


Daniela Reyes nærmest hvisker seg til suksess

(15.08.20) Daniela Reyes mangler nok litt scene-erfaring. Men hun kommer langt med uimotståelig, beskjeden sjarm. Og viktigst: Skikkelig gode låter.


Alt går på skinner for Ellen Andrea Wang

(15.08.20) Ellen Andrea Wang er på egen hånd et helt orkester. Er hun den neste store eksportartikkelen i norsk jazz?


Rønsen møter: Ellen Andrea Wang

(19.07.20) Hun har fortsatt litt vondt for å forstå det, men det er helt sant: Ellen Andrea Wang er Artist in Residence under Moldejazz 2021.


Grrrrls! Grrrrrls! Grrrrls! Grrrrrls!

(16.02.18) De kaller det et musikalsk friminutt. Her må noen med makt og overtalelsesevne gripe inn.


Det tilgjengelige - midt mellom pop og jazz

(28.09.17) Hun holder fast ved sin oppskrift. Men er nok enda et hakk mer pop. Nydelig!


Det spriker - men hvilken elegant sprik!

(25.11.14) Jazz og pop og rock i skjønn forening, med bare et snev av jazzrock.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!