Hanna Paulsberg ble tildelt Oslo Jazzfestivals hederspris Ella-prisen på Nasjonal Jazzscene Victoria 14. august. Fra Venstre: Hanna Paulsberg, Ellen Horn (OJFs styreleder) og Øyvind S. Larsen (daglig leder ved OJF). Foto: Matija Puzar
Hanna Paulsberg ble tildelt Oslo Jazzfestivals hederspris Ella-prisen på Nasjonal Jazzscene Victoria 14. august. Fra Venstre: Hanna Paulsberg, Ellen Horn (OJFs styreleder) og Øyvind S. Larsen (daglig leder ved OJF). Foto: Matija Puzar

Ella-prisen til Hanna Paulsberg

Ella-prisen deles ut hvert år, og er Oslo Jazzfestivals hederspris. I år tilfalt den saksofonisten og komponisten Hanna Paulsberg.


Hanna Paulsberg (32) har gjort seg bemerka i jazzmiljøet i godt og vel et tiår, og begynte sin samling av priser da hun i 2019 ble tildelt Gammleng-prisen. Fire år tidligere ble hun utnevnt til NTNU-ambassadør 2015-16.

Årets Ella-pris ble delt ut i forkant av konserten på Nasjonal Jazzscene, der hun spilte med albumaktuelle Finity.

Slik lyder festivalens begrunnelse:

«Saksofonist, komponist og bandleder Hanna Paulsberg har gjort en uvurderlig innsats for å spre informasjon om Oslo Jazzfestival i en årrekke gjennom sitt musikalske virke. Med hennes egne Hanna Paulsberg Concept, hvor både Magnus Broo og Knut Riisnæs har gjestet. Med GURLS, Ellen Andrea Wangs Songs from Land, og med Bugge Wesseltofts New Conception of Jazz. I festivalens hyllester til Nora Brockstedt og Joni Mitchel,l og i år med bandet Finity.

I tillegg til de nevnte navnene har Hanna Paulsberg spilt med navn som Bobo Stenson, Marilyn Mazur, Svante Thuresson, Jimi Tenor, Jan Eggum og i Trondheim Jazzorkester med Chick Corea, Marius Neset, Come Shine, Elin Rosseland, Skrap og Motorpsycho.

Hennes eget Hanna Paulsberg Concept platedebuterte allerede i 2012, og nå i år feirer hennes bandkonsept med Oscar Grönberg, Trygve Waldemar Fiske og Hans Hulbækmo 10 år.

Paulsberg vokste opp i Rygge utenfor Oslo, og begynte å spille saksofon etter å ha hørt Stan Getz, som ble en viktig inspirator for hennes formative år. Senere studerte Paulsberg på NTNUs jazzlinje i Trondheim, hvor hun i 2015 ble titulert NTNU-ambassadør.

I tillegg til flerfoldige spillejobber på Oslo Jazzfestival og rundt på landets mange klubber og jazzfestivaler, har Hanna Paulsberg turnert i land som Madagaskar, Indonesia, Singapore, Grønland, Tyskland, Irland, England og i store deler av Øst-Europa.

Med dette har Paulsberg deltatt som utøvende musiker, med en særdeles høy internasjonal kvalitet under Oslo Jazzfestival gjennom flere år, og tildeles herved Oslo Jazzfestivals pris Ella-prisen 2020.»

PULS gratulerer!


Del på Facebook | Del på Bluesky

Daniela Reyes nærmest hvisker seg til suksess

(15.08.20) Daniela Reyes mangler nok litt scene-erfaring. Men hun kommer langt med uimotståelig, beskjeden sjarm. Og viktigst: Skikkelig gode låter.


Alt går på skinner for Ellen Andrea Wang

(15.08.20) Ellen Andrea Wang er på egen hånd et helt orkester. Er hun den neste store eksportartikkelen i norsk jazz?


I hundre hele tida, eller musikk?

(14.05.12) Fjellvettregel nr. 11: Du må ikke på død og liv alltid løpe beina av deg for å se de største stjernene.


Nonne - kompromissløs elektro-rock magi

(21.10.25) Ikke la deg skremme av navnet. Nonne er et band fra Tromsø med Erlend Skotnes på trommer, synth og elektronikk og Gustav Eidsvik på bass og vokal. Og dette er noe av det feteste som har kommet fra nord de siste årene.


Men rocken var så definitivt ikke død!

(20.10.25) «Det finnes ingen bra rockeband for tiden» leser jeg stadig vekk på SoMe. «Alt var så mye bedre før, og jeg hører bare på de gamle skivene mine!»


Slitesterke «Horses» holder seg godt live

(19.10.25) Betydningen av å høre et album fra første låt på side 1 til avslutningen av side 2 kan knapt overvurderes. Dette ble klart da ikonet Patti Smith, dypt involvert og konsentrert med hjelp fra selveste Lenny Kaye, valgte å gjøre ære på «Horses» - 50 år etter utgivelsen.


Knall rifftung rock’n’roll med The Hives!

(18.10.25) Blinkende westerninspirerte smokingdresser, frekk, eksplosiv rock n roll med punk energi og vittige kommentarer. The Hives ledes av en av verdens mest karismatiske og selvsikre frontfigurer – og han fronter et stramt, veloljet band. Vi koste oss glugg med rockeklisjeer og rifftung garasjerock som fungerer også i 2025.