Alt går på skinner for Ellen Andrea Wang
Ellen Andrea Wang er på egen hånd et helt orkester. Er hun den neste store eksportartikkelen i norsk jazz?
ELLEN ANDREA WANG & JON BALKE / Nasjonal Jazzscene, Victoria / Oslo Jazzfestival, 12.08.20
Alt går på skinner for Ellen Andrea Wang
Ellen Andrea Wang er på egen hånd et helt orkester. Er hun den neste store eksportartikkelen i norsk jazz?
Hun og pianist og perkusjonist Jon Balke blir propert introdusert av styreleder i Oslo Jazzfestival, Ellen Horn. Hun kan dette med kultur, og prater derfor ikke tullball.
Ellen Andrea Wang ser ut til å være utlært i det aller meste. Hun kan spille pop/hiphop/jazz i GURLS, hun kan agere fritt i samspill med Jon Balke, og hun kan jammen også synge gospel - som hun gjorde denne kvelden med en nydelig versjon av «Nobody Knows the Trouble I’ve Seen».
De spiller alt mulig – fra noe som minner om en blanding av Duke Ellington og Keith Jarrett, til Jøkleba og E’Olen. Ja, Johann Sebastian Bach. Jeg tror til og med Sidsel Endresen ville kjenne seg igjen i deler av denne konserten.
Kanskje minner det om Keith Jarrett & Charlie Haden? Ja, men ingen av dem synger!
Som du vil oppdage hvis du ser intervjuet vi gjorde med henne under Moldejazz i år, mener hun sjøl at hun ikke er så spesiell. Det setter jeg på kontoen for kledelig beskjedenhet. For dette er ganske spesielt.
Duoen Jon Balke & Ellen Andrea Wang vil vekke oppsikt og høste åtgaum – hvor enn de måtte befinne seg i verden.
Del på Facebook | Del på Bluesky
Grrrrls! Grrrrrls! Grrrrls! Grrrrrls!
(16.02.18) De kaller det et musikalsk friminutt. Her må noen med makt og overtalelsesevne gripe inn.
Det tilgjengelige - midt mellom pop og jazz
(28.09.17) Hun holder fast ved sin oppskrift. Men er nok enda et hakk mer pop. Nydelig!
Det spriker - men hvilken elegant sprik!
(25.11.14) Jazz og pop og rock i skjønn forening, med bare et snev av jazzrock.
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.