Grrrrls! Grrrrrls! Grrrrls! Grrrrrls!

De kaller det et musikalsk friminutt. Her må noen med makt og overtalelsesevne gripe inn.


«Run Boy, Run» - denne tittelen skal nok helst tolkes helt bokstavelig. For her kommer jentene!

I Norge – ja, rundt om kring i store deler av den store Verden – går vi rundt og venter på debutalbumet til Sigrid. Det blir forhåpentligvis bra, men jeg tør ikke tenke på forventningspresset den unge dama må føle på. The Sound of 2018 – hjertelig hilsen BBC! Hold på hatten, liksom!

Gurls er bassisten Ellen Andrea Wang, vokalisten Rohey Taalah, og saksofonisten Hanna Paulsberg. Sounds weird? Mulig det, men det er «rart» på utrolig karismatisk vis.

Paulsberg har opparbeida seg status som en solid allround tenorsaksofonist, Taalah har gjort furore med standardjazz og smooth jazz-pop i bandet som bare kalles Rohey, Ellen Andrea Wang er behørig omtalt i mine spalter – «Diving», «Blank Out».

Det vi får høre er helakustisk. Bass - saksofon – sang. Pop- eller jazzlåter? Begge deler. Det er sånn Gurls er. Hvis noen ville lage popmusikk av disse låtene, kunne det helt sikkert vært fullt mulig. Om noen ville gjøre dette til frijazz, kunne det også vært fullt mulig. Men Gurls er Gurls, og da blir det sånn som Gurls vil ha det.

Noe jeg kan sammenligne med? Det må bli den fantastiske skiva Neneh Cherry for noen år siden gjorde med The Thing.

Det synges på engelsk, ofte i rein hip-hop-stil - og sangen som er døpt «Syngedame», som altså framføres på norsk, skal nok oppfattes som … Vel, denne trioen består ikke av syngedamer. Men gutta kommer til å stå på gølvet og hyle.

Om salige John Peel (1939-2004; legendarisk DJ i BBC) hadde levd i dag, ville han sett til Norge, og sagt – GURLS! De kommer aldri til å bli the toppermost of the poppermost. Men de er verdensmestere! I egen klasse!

GURLS
Run Boy, Run
Grappa



Del på Facebook | Del på Bluesky

Hun gjør det på sitt vis, Ellen Andrea Wang

(09.10.24) Ellen Andrea Wang har bedrevet mye innen musikken, og blir ofte omtalt som såkalt «sjangeroverskridende». Det er hun så absolutt, men la det ikke være noen tvil. Dette er jazz.


Fungerer GURLS i stort format?

(16.10.22) De som fortsatt måtte savne kvinner i jazzen? Look to GURLS.


PULS møter Ellen Andrea Wang

(23.07.21) Hun er noe bortimot utrolig flink. Ellen Andrea Wang.


Ellen Andrea Wang - hun kan det meste

(21.07.21) Jazzen må være den mest svampaktige av alle musikalske genrer. Som en mangetentaklet blekksprut suger den til seg fra nær sagt alle kanter, noe Ellen Andrea Wang Trio viste med sin legering av pop, jazz og fusion.


Ellen Andrea Wangs supertrio

(26.09.20) Mange vil kjenne henne fra Pixel og Gurls, men faste lesere av PULS trenger neppe noen videre presentasjon. Nå har neste års Artist in Residence i Molde slått seg i hop med den britiske gitaristen Rob Lut og den svenske trommeslageren Jon Fält. Ellen Andrea Wang befinner seg nå i segmentet der hun kan velge på aller øverste hylle.


Daniela Reyes nærmest hvisker seg til suksess

(15.08.20) Daniela Reyes mangler nok litt scene-erfaring. Men hun kommer langt med uimotståelig, beskjeden sjarm. Og viktigst: Skikkelig gode låter.


Alt går på skinner for Ellen Andrea Wang

(15.08.20) Ellen Andrea Wang er på egen hånd et helt orkester. Er hun den neste store eksportartikkelen i norsk jazz?


Rønsen møter: Ellen Andrea Wang

(19.07.20) Hun har fortsatt litt vondt for å forstå det, men det er helt sant: Ellen Andrea Wang er Artist in Residence under Moldejazz 2021.


Det tilgjengelige - midt mellom pop og jazz

(28.09.17) Hun holder fast ved sin oppskrift. Men er nok enda et hakk mer pop. Nydelig!


Det spriker - men hvilken elegant sprik!

(25.11.14) Jazz og pop og rock i skjønn forening, med bare et snev av jazzrock.


Vibeke Fürst Haugen som Komiske Ali

(05.12.25) NRK-ledelsens argumentasjon for norsk deltakelse i neste års Eurovision Song Contest (ESC) er så inkonsekvent og ulogisk at det dessverre blir naturlig å ty til ekstreme sammenligningsgrunnlag.


Kult nok, Cradle of Filth

(05.12.25) Mesteparten av konserten var bra. Cradle på sitt mest melodiske er utrolig kult, men da helst uten et psykedelisk ekorn bak mikrofonen.


Oppgjøret med «Puff Daddy» dokumentert

(04.12.25) "Sean Combs: The Reckoning" gjør det vanskelig å forstå hvordan Sean Combs noen gang kunne anses som et forbilde, artist eller mogul. For mange av oss kom ikke dette som et sjokk. Allerede på midten av 90-tallet, da hans image var bygget på overdådig luksus, trusler i kulissene og et nesten skremmende kontrollbehov, var det lett å ane at noe var fundamentalt galt bak fasaden. Dokumentarserien bekrefter, med ubehagelig grundighet, hvor dypt dette mørket faktisk gikk.


De Press – herlighet, for en boks!

(03.12.25) Visste du at Andrej Nebb burde hatt alle penga for opphavsrettene til «Macarena»? Nei, det visste du helt sikkert ikke! Men sånn er det!


For en triumf, Brandi Carlile!

(02.12.25) I en alder av 44 har hun allerede rukket å bli en slags nestor i sin bransje – pop/rock & country. Denne høsten overgår hun seg sjøl på alle mulige vis.


Bånn pinne med Clutch

(01.12.25) Handlekraftig musikalitet karakteriserte den nesten halvannen time lange konserten med Germantown, Maryland-bandet Clutch. Rungende, voldsom energisk blues-derivert tung rock strømmet ut med overbevisende kraft mens den svært karismatiske vokalisten Neil Fallon dirigerte publikum med like kommanderende sikkerhet. Muskuløs, maskulin stoner-rock med et herlig groove.