Det tilgjengelige - midt mellom pop og jazz

Hun holder fast ved sin oppskrift. Men er nok enda et hakk mer pop. Nydelig!


Ellen Andrea Wang er noe for seg sjøl i norsk musikkliv. En sak er at hennes hovedinstrument er den store ståbassen, i utgangspunktet lite «feminint». Viktigere er det at hun har det ene beinet i jazzen, det andre i popmusikken. Som solo-artist ser det ut til at mye nå går i retning pop. Men – ikke tro at du får listepop, heller ikke denne gang.

Jeg var begeistra da hun ga ut «Diving» for tre år siden. I dag er jeg enda mer entusiastisk. Ellen Andrea Wang kan dette med å være sofistikert, samtidig som hun er lett tilgjengelig. I så måte ligner hun på Unni Wilhelmsen. Det er faktisk lov å kunne mer enn C, G og D på gitaren. Test «Bad Blood», og du skjønner hva kontraster kan bety for en god låt. Dissonans – det kan være tingen sin, det!

Jazz og pop – altså en slags jazzpop? Egentlig ikke, fordi begrepet gir feil assosiasjon. Akkurat som jazzrock blir feil å bruke om Motorpsycho.

Hun produserer sjøl - synger, spiller bass, og piano. Med seg har hun sine faste medsammensvorne, Andreas Ulvo (keyboards) og Erland Dahlen (trommer). En samspilt combo, som det vel heter på stammespråket.

Ståbass? Ja, det er noe med dette gedigne instrumentet! I dette tilfellet, attpåtil i henda på en ung kvinne! Du behøver ikke gå lenger enn til tittelsporet, «Peace Prize», for å skjønne hva jeg mener. Dette groovet hadde rett og slett ikke vært mulig å frambringe med den bassgitaren som ellers preger pop- og rockmusikken.

Gromlyd fra start til mål. Jeg tror jeg nøyer meg med det.

ELLEN ANDREA WANG
Blank Out
Jazzland Recordings


Del på Facebook | Del på Bluesky

Hun gjør det på sitt vis, Ellen Andrea Wang

(09.10.24) Ellen Andrea Wang har bedrevet mye innen musikken, og blir ofte omtalt som såkalt «sjangeroverskridende». Det er hun så absolutt, men la det ikke være noen tvil. Dette er jazz.


PULS møter Ellen Andrea Wang

(23.07.21) Hun er noe bortimot utrolig flink. Ellen Andrea Wang.


Ellen Andrea Wang - hun kan det meste

(21.07.21) Jazzen må være den mest svampaktige av alle musikalske genrer. Som en mangetentaklet blekksprut suger den til seg fra nær sagt alle kanter, noe Ellen Andrea Wang Trio viste med sin legering av pop, jazz og fusion.


Ellen Andrea Wangs supertrio

(26.09.20) Mange vil kjenne henne fra Pixel og Gurls, men faste lesere av PULS trenger neppe noen videre presentasjon. Nå har neste års Artist in Residence i Molde slått seg i hop med den britiske gitaristen Rob Lut og den svenske trommeslageren Jon Fält. Ellen Andrea Wang befinner seg nå i segmentet der hun kan velge på aller øverste hylle.


Daniela Reyes nærmest hvisker seg til suksess

(15.08.20) Daniela Reyes mangler nok litt scene-erfaring. Men hun kommer langt med uimotståelig, beskjeden sjarm. Og viktigst: Skikkelig gode låter.


Alt går på skinner for Ellen Andrea Wang

(15.08.20) Ellen Andrea Wang er på egen hånd et helt orkester. Er hun den neste store eksportartikkelen i norsk jazz?


Rønsen møter: Ellen Andrea Wang

(19.07.20) Hun har fortsatt litt vondt for å forstå det, men det er helt sant: Ellen Andrea Wang er Artist in Residence under Moldejazz 2021.


Grrrrls! Grrrrrls! Grrrrls! Grrrrrls!

(16.02.18) De kaller det et musikalsk friminutt. Her må noen med makt og overtalelsesevne gripe inn.


Det spriker - men hvilken elegant sprik!

(25.11.14) Jazz og pop og rock i skjønn forening, med bare et snev av jazzrock.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.