Universelt Waterboys

(Oslo/PULS): Han er vel sånn omtrentlig den stiligste person jeg veit om. I går var han tvers gjennom fantastisk. Du gjør din aller beste venn en tjeneste for livet, om du vier han eller hun inn i Mike Scotts musikalske verden.


The Waterboys / /


- We usually see each other at Rockefeller, sier han, og har - før han har slått an én akkord på sin kassegitar - etablert et intimt forhold mellom seg sjøl, salen og bandet.

Bandet består, i første omgang, av han sjøl og keyboardisten Richard Naiff - og selvfølgelig Steve Wickham. Mike Scott kan bytte ut hvem han vil, men The Waterboys blir aldri The Waterboys uten fela til Mr. Wickham.

De åpner med tittelkuttet fra årets Waterboys-gave til folket; "Universal Hall" - og har dermed satt tonen for første sett. "Akustisk", til tross for at både pianoet og fiolinen låter ekstremt dårlig uten koblig til strømførende element.

Vi får "The Christ In You", "Bring 'Em All In" og "Every Breath Is Yours" - og det slår meg at Mike Scott strengt tatt skriver samme sang om og om igjen, akkurat som Dylan & Lundell & Springsteen. Men hva gjør vel det, så lenge den sangen han har funnet opp er så utrolig fin?

- Take us to the far west of Ireland, Richard! Mr. Naiff gjør som sjefen ber om, og gir oss introen til "I've Lived Here Before" - en sang om et stadig tilbakevendende tema i Scotts underlige verden: Reinkarnasjon. Men det skal han ha; når han synger at han har vært her før - ja, så er det ganske umulig å avfeie hans påstand som nonsens.

Mer evige verdier: "The Star And The Sea", hvorpå opphavsmannen til alle disse flotte sangene vil vite hva mer han skal spille fra "Room To Roam" (1990).

- Search Of A Rose? Spring Comes To Spiddal? Something That Is Gone? How Long Will I Love You?

Pianisten rister på hodet og mener han ikke kan noen av dem. Men "A Man Is In Love" kan han, og bytter ut fløytesoloen fra plata med noen tangentløp.

Vi går til pause med en tre-greps Waterboys-versjon av Paul McCartneys "Blackbird". Noen vil mene denne trioen er en smule nyanseløs; de spiller liksom hele tida, alle tre. Innvendinga har noe for seg. Innimellom blir det for lite luft, men vit at dette er bagatellmessige innvendinger. Stort sett er de vidunderlige.

Det blir ikke noe dårligere av å få inn bassisten Steve Walters og trommeslageren Carlos Hercules. Et godt, gammelt og stort Waterboys? Yes. "Further Up, Further In" og "Peace Of Iona" er praktfulle i dette formatet.

- 2, 4, 13, 19, 100... Mike Scott gir opp å telle tilskuere, men er sikker på å ha plass til oss alle i sin "Strange Boat". Richard Naiff har satt seg bak et stort hammondorgel, og se så, om ikke Mike Scott slenger den elektriske gitaren over skuldrene. Ned i knestående, i rein Hendrix-positur. Full rock-pakke. Dette er så morsomt at det er til å hoppe i taket av!

"Medicine Bow" - husker du den? Eller hva med "The Pan Within"?

Andre gjøremål - man må tjene til livets opphold også; og det gjør man dessverre ikke av å drive musikkavis - tvinger meg ut av lokalet. Det kjennes fryktelig tungt, for jeg veit jo hva jeg går glipp av. For i kveld er The Waterboys hundre prosent sikkert i humør til å spille så lenge at de får plass til dem alle: "A Pagan Place", "Don't Bang The Drum", "That Was The River"...

Huff. Men jeg fikk da i hvert fall med meg det meste. Neste gang... For det kommer helt sikkert en neste gang. Mike Scott er en sånn fyr man skal ha med seg i alle liv - hvor enn de måtte leves.

er en sånn fyr man skal ha med seg i alle liv - hvor enn de måtte leves.


Del på Facebook | Del på Bluesky

The Waterboys returnerer med stil

(29.04.25) Mike Scott er tilbake i noe som nærmer seg storslag.


Waterboys – variert, ujevnt, tidvis strålende

(25.08.20) Dobbelt-album fra Mike Scott & Co. Da er vel seinsommeren redda?


Mike Scott rider igjen

(17.01.15) «Long Strange Golden Road» … tro meg: Dette er en av de kuleste låtene som er lagd etter «Like a Rolling Stone».


Mike Scott: -Takk, Norge!

(15.07.10) Denne uken spiller Mike Scott og hans Waterboys på Rootsfestivalen i Brønnøysund. Sjefen sjøl har allerede en rekke gode minner fra bandets mange norgesbesøk.


Et helt middelmådig Waterboys

(17.06.07) Går det mot slutten for The Waterboys? Sånn alt i alt har de nok vært mitt favoritt live-band siden jeg første gang så dem på Marquee Club, London, det herrens år 1985. I Frognerbadet i går gikk de på tomgang.


Overbevisende forestilling fra The Waterboys

(03.04.07) (Bergen/PULS): Selv om det gikk litt tregt i starten, avsluttet Waterboys på en så overbevisende måte at publikum i Peer Gynt-salen i Grieghallen var i ekstase.


The Waterboys leverte varene på Bergenfest

(02.05.06) (Bergen/PULS): Det ble en god kveld for mimring da The Waterboys gjestet Ole Bull Scene før helgen. Skottene har gjestet Bergen flere ganger tidligere, og leverte etter sigende en legendarisk konsert sist de gjestet Ole Bull for fire år siden. Deres irskinspirerte rock har fortsatt sitt publikum, for denne konserten ble utsolgt i løpet av kort tid.


The Waterboys: Universal Hall

(18.06.03) Det "nye" Waterboys er Mike Scott og Steve Wickham + diverse gjester. Dermed er alt nesten som før. Scott har skrevet sitt fineste knippe låter på mange, mange år, og holder det meste ganske så nede. Nesten alt kunne vært presentert som Waterboys' egen variant av Big Music. Men Mike Scott er altså ikke der i livet.


På det jevne fra Waterboys

(01.12.00) (Oslo/PULS): Allerede fem over ti stod Mike Scott & Co på scenen på Rockefeller i går kveld. Som om både han og bandet var interessert i å vise publikum at de er bedre enn det kritikkene av deres siste konsert i Oslo skulle tilsi. En konsert hvor de gav en forsmak på deres siste plate "A Rock In The Weary Land" som kom ut i september. Kritikken gikk den gang ut på at de i stedet for å spille gamle slagere fra 80-tallet, valgte å spille en del låter fra en plate som enda ikke var kommet i butikkene.


The Waterboys: A Rock In The Weary Land

(02.10.00) De som ønsker seg tilbake til tida rundt "A Pagan´s Place", og liksom vil forsikre seg om at de får noe lignende, henvises til avslutningskuttet. "Crown" varer i drøyt sju minutter, følges av en svært så oppriktig og lettfattelig, sjølbiografisk tekst – og vil sette fyr på ethvert nachspiel som før i tida forlysta seg til tonene av "This Is The Sea".


Waterboys på Norgesturné

(15.04.00) Mike Scott gjenoppliver The Waterboys og drar på Norgesturné i juni. Hvem han får med seg av de gamle medlemmene er imidlertid usikkert.


Lottomillionæren: Oppskrytt komedie

(08.07.99) Kassasuksess. Irsk. Fri for luksus, glamour og happy ending. Høye terningkast som peler på en snor. Tittallåt - ”Fisherman’s Blues” (Waterboys). Likefullt blir jeg verken overveldet – eller overbevist.


D'Sound i "S.O.S."

(14.06.99) D’Sound hviler ikke på Spellemannlaurbær. Nå akter de å surfe litt på navnet til regissøren Thomas Robsahm – og omvendt.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.