Et helt middelmådig Waterboys

Går det mot slutten for The Waterboys? Sånn alt i alt har de nok vært mitt favoritt live-band siden jeg første gang så dem på Marquee Club, London, det herrens år 1985. I Frognerbadet i går gikk de på tomgang.


The Waterboys / /


Jeg ankommer sammen med Shawn Colwyn - altså; jeg kommer til Forgnerbadet samtidig som hun går på scenen. Sola steiker, Colwyn bærer solbriller, og rundt oss er alt som det skal være på Norwegian Wood - denne hyggeligste av alle hyggelige festivaler.

Hun åpner med The Bands klassiker "It Makes No Difference" før hun gyver løs på sin egen, imponerende katalog - for så på overraskende vis å ramme sitt sett inn med en cover av Gnars Barklays "Crazy".

Hyggelig nok, men Shawn Colwyn aleine med sin gitar er så avgjort en "klubbgreie". Det blir for spedt oppe på den store scenen, selv om festivalen nå skilter med storskjerm hele tida - også overført fra den lille Underwood-scenen. Et ypperlig tiltak, men hvorfor skal selve scenen være så godt som mørklagt når Waterboys står der, slik at det eneste vi har å se på er tv-skjermen?

Mike Scott og hans stadig varierende kompajonger - dette er et band der bare sjefen og hans fiolinist Steve Wickham representerer kontinuiteten - spiller et helt streit sett. Ingen overraskelser, og stødig nok framført. Men noe mangler. Ikke bare noe, forresten - det mangler mye.

Hva skal så til for å knekke Waterboys-koden, det vil si vekke dem til live igjen? Jeg tror rett og slett det handler om stil. Mike Scott blir nødt til å velge irsk, akustisk-basert folkrock, eller det store rocksoundet fra det midtre 80-tall.

Jeg elsker både "The Whole Of The Moon" og "Fisherman's Blues", men de er så å si umulig å framføre med ett og samme band på scenen - i hvert fall om opphavsmannen vil være sånn nogenlunde tro mot sine originalversjoner.

Sting og Prince er eksempler på artister som gjennom åra har framstått i svært ulike format og med enda større variasjon i det musikalske uttrykket - men som likevel får hele sin katalog til å låte enhetlig på scenen.

Mike Scott greier dessverre ikke det.

Hvilken retning han burde velge? Han lytter nok ikke sånn uten videre til en fan fra Norge, men om han hadde spurt meg, så hadde jeg sagt at han burde se tilbake til den gangen våren kom til Spiddal!

Høydepunkt i Frognerbadet: "Medicine Bow".

Waterboys spilte disse låtene på Norwegian Wood 2007:

Universal Hall
The Crash Of Angel Wings
Glastonbury Boys
It's Gonna Rain
Old England
Love Will Shoot You Down
A Peace Of Iona
The Whole Of The Moon
Everybody Married Molly
Steve's Nordic Jig
Human Child
Red Army Blues
Mecdicine Bow
The Return Of Pan
Fisherman's Blues
Be My Enemy And I Will Be You're Enemy Too


Del på Facebook | Del på Bluesky

The Waterboys returnerer med stil

(29.04.25) Mike Scott er tilbake i noe som nærmer seg storslag.


Waterboys – variert, ujevnt, tidvis strålende

(25.08.20) Dobbelt-album fra Mike Scott & Co. Da er vel seinsommeren redda?


Mike Scott rider igjen

(17.01.15) «Long Strange Golden Road» … tro meg: Dette er en av de kuleste låtene som er lagd etter «Like a Rolling Stone».


Mike Scott: -Takk, Norge!

(15.07.10) Denne uken spiller Mike Scott og hans Waterboys på Rootsfestivalen i Brønnøysund. Sjefen sjøl har allerede en rekke gode minner fra bandets mange norgesbesøk.


Overbevisende forestilling fra The Waterboys

(03.04.07) (Bergen/PULS): Selv om det gikk litt tregt i starten, avsluttet Waterboys på en så overbevisende måte at publikum i Peer Gynt-salen i Grieghallen var i ekstase.


The Waterboys leverte varene på Bergenfest

(02.05.06) (Bergen/PULS): Det ble en god kveld for mimring da The Waterboys gjestet Ole Bull Scene før helgen. Skottene har gjestet Bergen flere ganger tidligere, og leverte etter sigende en legendarisk konsert sist de gjestet Ole Bull for fire år siden. Deres irskinspirerte rock har fortsatt sitt publikum, for denne konserten ble utsolgt i løpet av kort tid.


Universelt Waterboys

(10.11.03) (Oslo/PULS): Han er vel sånn omtrentlig den stiligste person jeg veit om. I går var han tvers gjennom fantastisk. Du gjør din aller beste venn en tjeneste for livet, om du vier han eller hun inn i Mike Scotts musikalske verden.


The Waterboys: Universal Hall

(18.06.03) Det "nye" Waterboys er Mike Scott og Steve Wickham + diverse gjester. Dermed er alt nesten som før. Scott har skrevet sitt fineste knippe låter på mange, mange år, og holder det meste ganske så nede. Nesten alt kunne vært presentert som Waterboys' egen variant av Big Music. Men Mike Scott er altså ikke der i livet.


På det jevne fra Waterboys

(01.12.00) (Oslo/PULS): Allerede fem over ti stod Mike Scott & Co på scenen på Rockefeller i går kveld. Som om både han og bandet var interessert i å vise publikum at de er bedre enn det kritikkene av deres siste konsert i Oslo skulle tilsi. En konsert hvor de gav en forsmak på deres siste plate "A Rock In The Weary Land" som kom ut i september. Kritikken gikk den gang ut på at de i stedet for å spille gamle slagere fra 80-tallet, valgte å spille en del låter fra en plate som enda ikke var kommet i butikkene.


The Waterboys: A Rock In The Weary Land

(02.10.00) De som ønsker seg tilbake til tida rundt "A Pagan´s Place", og liksom vil forsikre seg om at de får noe lignende, henvises til avslutningskuttet. "Crown" varer i drøyt sju minutter, følges av en svært så oppriktig og lettfattelig, sjølbiografisk tekst – og vil sette fyr på ethvert nachspiel som før i tida forlysta seg til tonene av "This Is The Sea".


Waterboys på Norgesturné

(15.04.00) Mike Scott gjenoppliver The Waterboys og drar på Norgesturné i juni. Hvem han får med seg av de gamle medlemmene er imidlertid usikkert.


Lottomillionæren: Oppskrytt komedie

(08.07.99) Kassasuksess. Irsk. Fri for luksus, glamour og happy ending. Høye terningkast som peler på en snor. Tittallåt - ”Fisherman’s Blues” (Waterboys). Likefullt blir jeg verken overveldet – eller overbevist.


D'Sound i "S.O.S."

(14.06.99) D’Sound hviler ikke på Spellemannlaurbær. Nå akter de å surfe litt på navnet til regissøren Thomas Robsahm – og omvendt.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.