Stormfulle høyder med Ane Brun

Det er liksom ikke noen middelvei i Ane Bruns musikk. Hennes uttrykksmidler har alltid vært de sterkeste. En antologi av kontraster, klosset i møte med det begjærlige, famlende gjennom kjærlighetens labyrinter. Euforisk på grensen til det epifaniske, alltid med henrykkelse og overbevisning når gleden gløder.


Nå er hun ute med ny plate, den første siden den svært kritikerroste «When I’m Free» i 2015. Og la det være sagt først som sist; også «After the Great Storm», hennes åttende soloplate, inneholder komposisjoner som hører hjemme på de øverste trinnene i Bruns himmelstige.

Ane Brun har vært utaskjærs de siste 20 årene, Sverige og Stockholm er i dag nærmest som hjemland å regne. Mye vann har rent under broene siden hun tidlig på 2000-tallet sto fram på by:Larm bare med en kassegitar og denne på alle vis oppsiktsvekkende stemmen, og med et knippe bemerkelsesverdig gode sanger. Siden har det gått slag i slag, som man sier.

Du finner fortsatt spor av både Annie Lennox og Kate Bush i stemmen hennes, det autorativt fyrrige blandet med en særegen porøsitet og krisphet, en skinnende skarphet, som sol over skaresnø. En Ane Brun-sang skyter seg likesom inn i trommehinnene dine om du så befant deg på havets bunn. Det er noe med det sentimentaliserende, selve intimiteten i det musikalske uttrykket. Så er hennes inspirasjonskilder legio, fra tradisjonelle singer/songwritere som Cohen, via elektronika og jazz til triphop.

Er det så mulig å tenke seg et Brunsk sangunivers uten erfaringer av dysfunksjonell kjærlighet? For så vidt et tåpelig spørsmål - i den forstand at det neppe er mulig å forestille seg noe musikalsk uttrykk overhodet dersom det ikke lot seg gjøre å hente inspirasjon fra de mørkeste og såreste opplevelser som vederfares oss, det vi alle deler fordi vi deltar i det relasjonelt menneskelige.

Se for deg at kjærligheten alltid var en dans på roser, ingen sårhet, ingen sjalusi og misforståelser, intet bedrag eller fortielser. Ingen forstillelse. I en slik verden, ville Ane Brun da vært en husstellærer på bygda utenfor Molde, harmonisk og i salig ektestand med en eller annen revisor fra Kristiansund? Neppe. Fordi musikken hennes er så mye mer en hjertesmerte og kuratering av egen livslede og -glede.

Brun mistet faren sin i 2016 og det har tatt lang tid å få sorgen over tapet på avstand slik at hun igjen kunne gripe pennen fatt. Men i fjor sommer kom forløsningen. Hun stakk seg vekk langt inni fjellheimen, den romsdalske, formoder vi, og der ble disse sangene til i løpet av noen få uker.

Det åpner med «Honey», en suggererende, lettfotet sang med en svai av bossanova i rytmen. Lydbildet er luftig og sfærisk, som bivånet man et trekk av hvite svaner i glideflukt over skoddelagt vann. Tittellåten «After the Great Storm» er elektronisk kammerpop. Det er raffinert som fy, et «stort» arrangement, med strykere og masse knotter-frembrakt lyd som vrimles sammen, noen ganger spevinget og spakt, andre ganger majestetisk finsmidd og uvørent på samme tid.

I «Crumps», som er platas første singel, er stemmen mørkere, mer Lennox-style, og en av de fineste melodiene på denne utgivelsen. «Feeling Like I Wanna Cry» har fine rytmiske kontraster og en plastisitet i arrangementet der det blyge likesom fomler seg fremover. Men en tanke anmassende er den, og definitivt ikke blant de beste på plata.

Ane Brun har spart den beste sangen til slutt. «We Need a Mother» har et mørke i seg, noe seigt og repeterende som understrekes både av de tunge, nærmest sorgsilende strykerne, kontrastert mot Bruns nesten pastorale måte å synge den på. Tonene er så luftige og filmatiske, ja, så vindfulle at man skulle tro det var gjennomtrekk i dem. Nesten som en salme.

Er det så intet å innvende mot «After the Great Storm»? Joda. Melodiene er ikke på høyden med de fineste i Ane Bruns katalog. Mange av sangene har også for lik musikalsk topografi, elle rettere, mangel på sådan. Det blir rett og slett litt for flatt. Etter denne skrivers mening er det bare åpningslåten «Honey» og den avsluttende «After the Great Storm» som runer seg inn i bevisstheten.

Ane Brun har produsert albumet sammen med Anton Sundell og Martin Hederos, som også er kreditert som med-låtskriver på flere av sangene. Bidratt har også Tonbrukets Johan Lindström og Dan Berglund, i tillegg til hele fem ulike trommeslagere og bassisten Felisia Westberg. Tar vi med de særlige synth-signaturene som Samuel Starck er arkitekten bak, skulle de fleste være nevnt.

Sammen frembringer de et lydbilde vi vet Ane Brun har en stor affinitet til. Denne skriver kan imidlertid legge bånd på sin begeistring. Mellom bassen, trommene og strykerne svever disse synth-lydene rundt, skisseaktige og utflytende, og det blir for mye blyge bølger over langgrunt vann. Jeg savner kontrastene og oppvigleriet, som vi vet ikke er fremmed for Ane Brun, men som her glimrer med sitt fravær. På langt nær hele veien, men likevel for ofte.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Ane Brun og himmel grå - ikke helt på høyden

(17.06.24) Ane Brun leverte i Sofienbergparken, men hadde kanskje ikke helt dagen?


Kommer Ane Brun nærmere i norsk språkdrakt?

(18.12.22) Hun har oversatt sine egne tekster fra engelsk til norsk, og kommer overraskende godt ut av det. Eller – når det gjelder Ane Brun – akkurat som forventa.


Vakker, ettertenksom julegave fra Ane Brun

(25.12.21) Ane Brun, Moldes mest berømte datter. Alt hun tar i blir til gull.


Superkveld med Ane Brun!

(20.10.21) Det er tydelig at Oslofolk er sultefôret på kvalitets-levende musikk - forståelig nok med ufrivillig hjemmefengsel og i prinsippet null levende konserter siste 1,5 år. Nå skal det tas igjen, og det er en underdrivelse å si at vi er heldige som har så mange dyktige norske artister som er spillesugne. Vinn-vinn. I dag (tirsdag) og i morgen leverer selveste Ane Brun m/band 2 helt utsolgte konserter på Sentrum Scene. Det vil si 1400 publikummere x 2.


Ane Brun kan stjele showet i Grammis

(16.04.21) Det er Spellemanprisutdeling i kveld, og det er ikke bare vi som ligger langt etter hva kalenderen angår. Svenskens Grammis for 2020 deles ut 3. juni – og den store vinneren kan bli Ane Brun.


Man får bare lyst til å holde rundt deg, Ane Brun

(30.11.20) Faren døde, og Ane Brun gikk på en smell. Pappa skulle bare visst hva jenta hans evna å få til.


Ane Brun gir ut to album i høst

(02.09.20) Hun takler koronaen på sitt vis. Ane Brun gir ut to album i høst, og legger ut på turné i Skandinavia og Storbritannia våren og høsten 2021.


- I blei liksom heilt salig ...

(16.07.20) Ane Brun synger strengt tatt om kjærligheten. Hele tida. I en eller annen form. Kort oppsummert: "Somewhere beyond time."


Rønsen møter: Ane Brun

(15.07.20) Ane Brun har blitt verdensstjerne, og det er ikke hver dag hun opptrer på hjemmebane. Torsdag gjør hun to konserter i Bjørnsonhuset sammen med Marthe Eberson. Og – breaking news – guest star: Ola Kvernberg! Vi møtte Ane på Romsdalsmuseet, kvelden i forveien.


Ane Brun – exclusive for Moldejazz

(05.06.20) Moldejazz feirer sine første 60 år denne sommeren, under uvanlige omstendigheter. Men Moldes egen superstjerne kommer!


Ane Brun fyller opp kvinnekvota!

(24.02.20) Ane Brun er snart klar med nytt album. Første singel slippes 28. februar, og PULS har fått en forhåndslytt.


Kunsten å lage cover-album

(18.03.18) Litt smått, liksom? Å synge låter andre har skrevet og gjort populære? Det behøver ikke å være sånn.


Ane Brun: Pop-art på sitt mest sofistikerte

(15.09.15) Det beste norske popalbumet – ever? Det er godt mulig.


Ane Brun: It All Starts With One

(01.10.11) Ane Brun gir nå ut sitt fjerde og etterlengtede studioalbum. Og også denne gang faller hennes briljante låtskrivertalent i skyggen av sin egen fantastiske vokal.


Ane Brun: Live At Stockholm Concert Hall

(23.10.09) Det er ikke lenge siden forrige live-album. Live At Stockholm Concert Hall er likevel en berettiget utgivelse for en av Nordens vakreste vokaler.


Ane Brun: Sjarmerende og stillferdig

(10.10.09) (Kolbotn/Østlandets Blad): Det ble et melankolimaraton av de sjeldne da Ane Brun inntok Kolben sammen med Rebekka Karijord og Jennie Abrahamson torsdag.


Ane Brun: Sketches

(30.09.08) Tidligere i år fikk Ane Brun kraftig kudos og stående penneapplaus for sitt tredje studioalbum Changing of the Seasons. Nå slipper hun, angivelig etter påtrykk fra henrykte fans, en fysisk versjon av det tidligere digitalt tilgjengelige demoalbumet Sketches. Dette er Brun i bare omgivelser, kun akkompagnert av tendre pianotrykk, egen koring og fingre som stryker på strenger. Det låter som alltid fortryllende.


Rock og melankoli på Moldejazz

(16.07.08) To musikalske damer imponerer på den største konsertscenen til jazzfestivalen. Den enes musikk er noe innadvendt og lettere melankolsk, mens den andre byr på aggressiv og røff rock


Ane Brun: Changing Of The Seasons

(09.04.08) I mengden av melankolske syngedamer, er Ane Brun fremdeles dronninga. Hennes nye album er like sårt, personlig og tåredryppende vakkert som en kunne forvente.


Ane Brun: Live In Scandinavia

(16.03.07) Ane Brun er et godt eksempel på at om du jobber hardt og gir jernet, så vil du lykkes. Selvsagt har hun mye å takke Madrugada for, men "Live In Scandinavia" viser hvilken fantastisk gave Ane har å by på.


Ane Brun framfører "Duets" på Hultsfred

(09.05.06) Årets Hultsfredfestival blir gjenstand for en popmusikkhistorisk begivenhet. Ane Brun får med seg 9 av 10 duettpartnere fra suksessalbumet "Duets" på scenen for første (og sannsynligvis siste) gang, opplyser hennes plateselskap Bonnier.


Nytt album fra Ane Brun i november

(14.10.05) Den 21. november slippes albumet ”Duets" med Ane Brun. Albumet inneholder de ti duettene Ane Brun har spilt inn med andre artister i 2004-2005. Sju av låtene er tidligere uutgitt i Skandinavia.


Ane Brun : Spending Time With Morgan

(20.06.03) Ane Brun platedebuterer med den tristeste og sterkeste høstplata jeg har hørt på lenge. Tenkte jeg, helt til jeg skjønte at ”Spending Time With Morgan” er så bra at den også kan trenge gjennom de mest solfylte og sommerkåte junihormoner.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.