Ane Brun: Sjarmerende og stillferdig
(Kolbotn/Østlandets Blad): Det ble et melankolimaraton av de sjeldne da Ane Brun inntok Kolben sammen med Rebekka Karijord og Jennie Abrahamson torsdag.
Ane Brun m/ Rebekka Karijord, Jennie Abrahamson og Linnea Olsson / /
De svenskbaserte melankolikerne er ikke veldig langt fra hverandre musikalsk, men i alle fall nok til at de kan dele scene uten å bli for like.
Jennie Abrahamson
Svenske Jennie Abrahamson åpnet helaftenen i Kolben med låter fra hennes While The Sun Is Still Up And The Sky Is Bright. Abrahamson var den som var mest ren pop av de tre, og «Late Night Show» kunne minne som om hun var tantebarnet til Kate Bush eller Tori Amos. Med litt tekniske hjelpemidler ble «I Lost My Heart» og andre pene bidrag en flott åpning på kvelden.
![]() JENNIE ABRAHAMSON: Er Kate Bush tanta hennes? FOTO: ODD INGE RAND / Østlandets Blad. |
Rebekka Karijord
Med rykende ferske The Noble Art Of Letting Go ble settet til Rebekka Karijord helt nakent med piano og vokal. «Wear It Like A Crown» fra filmen «Engelen» var vakker, og det samme kan sies om «Dead On My Feet» i sin ekstreme stillferdighet. På harpe sjarmerte også Karijord de drøye 200 fremmøtte med forrige albums «Evensong».
![]() REBEKKA KARIJORD: Ekstremt stillferdig og stemningsfull. FOTO: ODD INGE RAND / Østlandets Blad. |
Ane Brun
Molde-jenta Ane Brun forlot landet til fordel for søta bror for en god del år siden, og hun har bygget seg opp en karriere som for lengst kan kalles internasjonal. Hun startet med fire år gamle «My Lover Will Go», men endte opp med å sentrere seg rundt de akustiske versjonene av låtene fra Changing Of The Seasons-platen, samlet som Sketches. «The Treehouse Song», «Lullaby For Grown-Ups» og «Gillian» var alle plettfrie, og Kolben var fylt av melankolsk vellyd fra Anes gitar og de fire strupene. Jennie Abrahamson, Rebekka Karijord og cellist Linnea Olsson sammen med Ane selv utgjorde harmonier man fikk gåsehud av.
Hovedpersonen assosierte for øvrig Kolbotn med rytmisk sportsgymnastikk-stevner fra barndommen, og ellers sjarmerte Brun med historier og små anekdoter. Selvsikker, rolig og med en kommuniserende kraft var drøye 90 minutter i Ane Bruns selskap en fin opplevelse.
![]() ANE BRUN: Med "hjelperne" Rebekka Karijord, Jennie Abrahamson og Linnea Olsson. FOTO: ODD INGE RAND / Østlandets Blad. |
- Nå skal jeg virkelig gi meg, sa Ane foran det fjerde ekstranummeret med «True Colours» fra Cyndi Lauper. Da hadde hun allerede vært innom Alphavilles «Big In Japan» og sin egen «Rubber & Soul».
En praktfull aften var kommet til veis ende.
(Anmeldelsen er hentet fra Østlandets Blad)
Del på Facebook | Del på Bluesky
Ane Brun og himmel grå - ikke helt på høyden
(17.06.24) Ane Brun leverte i Sofienbergparken, men hadde kanskje ikke helt dagen?
Vakker, ettertenksom julegave fra Ane Brun
(25.12.21) Ane Brun, Moldes mest berømte datter. Alt hun tar i blir til gull.
Ane Brun: Pop-art på sitt mest sofistikerte
(15.09.15) Det beste norske popalbumet – ever? Det er godt mulig.
Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag
(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.