Unni Wilhelmsen blant venner

(Oslo/PULS): Kjipt høstvær til tross, på tirsdag var Herr Nilsen i Oslo stappfullt av folk som hadde kommet seg hjemmefra for å høre Unni Wilhelmsen. Stemningen var åpen og vennligsinnet, og Unni sang låtene sine blant venner.


Unni Wilhelmsen / /


Hun åpnet kvelden med en ren pianoversjon av ”Fingerbøl”, låta som avsluttet hennes forrige skive, Til Meg. Dette albumet, hennes første med norske tekster, fordelte musikkritikerne godt utover de fleste sidene av terningen. Uansett, de anmelderne som den gang mislikte Unnis nye takter var neppe til stede på Herr Nilsen denne kvelden, for lokalet var definitivt preget av et vennligsinnet og åpent publikum.

I dag, med et drastisk fallende albumsalg i musikkindustrien, er en musiker prisgitt å slå an som live-artist – å selge konsertbilletter - uansett hvor dyktig man måtte være på plate. Her har også Unni Wilhelmsens alt å vinne på å fenge fra scenen. Unnis fremste salgsartikkel er imidlertid stemmen sin. Og den er lett å kjøpe. Hun synger gjennomført vakkert. Stemmebruken hennes er påfallende upretensiøs; hun gjør ingenting for mye eller for lite – alt bare sitter der det skal. Sjelefullt og innlevelsesrikt.


FOTO: PER OLAV HEIMSTAD.

Hennes gitarprestasjoner er det heller ingenting å si på. Så om hun da knoter litt på pianoet på de nye låtene, så ser ikke det til å bry noen nevneverdig. Her er hun som sagt blant venner, og Unni er selv den første til å humre av sine feilanslag, eller når litt av en ny tekst glemmes – og publikum bifaller og finner det hele sjarmerende.

Wilhelmsens to medmusikanter, Fredrik Møller Ellingsen på pedalstilgitar og Ronny Johnsen på bass, har imidlertid full kontroll. Kanskje er beskrivelsen litt klisjé, men disse to mestrer kunsten å vite når de ikke skal spille, og utfyller helheten i komposisjonene utmerket.


FOTO: PER OLAV HEIMSTAD.

En del nye låter ble også servert – fra hennes kommende syvendealbum, med planlagt utgivelse i mai. Men å her anmelde disse, etter å kun ha hørt de live én gang, vil ikke være riktig. Uansett så røpte Unni at låtene kommer til å fremstå i en helt annen drakt på plata, enn i den enkle pianobekledningen hun viste dem fram i denne kvelden. (Dessuten ble den ene nye låta, fra undertegnedes ståsted ved baren, i stor grad overdøvet av at bartenderne slo på en svært høylydt oppvaskmaskin bak disken. Dette har jeg også tidligere opplevd under andre sarte musikkfremføringer på Herr Nilsen. Skjerpings!)

Det som imidlertid Unni bør vurdere å skru av, er en del av pratinga si mellom låtene. Hun framstår riktignok stadig vekk som sjarmerende og vittig, men en del av de langdryge, og til tider retningsville introduksjonene bidrar lite til å heve hennes kvalitetsnivå som artist. Til sammenligning slipper for eksempel Bjørn Eidsvåg lett unna med sine avhandlinger fra scenen da de er ordentlig gjennomtenkte, men i Unnis tilfelle blir det mye babling. Beklager. Men for all del, man kan jo ikke gå på en Unni Wilhelmsen-konsert uten å høre henne legge ut om sine erfaringer med menns reduserte evne til å se kvinners behov; for eksempel i introduksjonen av den nye låta "Orange" eller tittelsporet fra Til Meg-skiva.


FOTO: PER OLAV HEIMSTAD

For øvrig slår ”Won’t Go Near You Again”, fra debuten To Whom It May Concern (1996), veldig godt an. Det gjorde også "Anything ’Bout June" fra oppfølgeren Definitely Me. ”Secret”, ”Sea Of Faces” og ”Little Mouse Me” står også igjen som riktig så fine øyeblikk. (…selv om sistenevnte også ble akkompagnert av oppvaskmaskina!) Og om man saktens kunne savne den brillefine ”Everyone’s Honesty” på setlista, troppa ”Natta Sola” fra sisteskiva opp som kveldens høydepunkt! Genial låt.

Tre coverlåter sto også på menyen; Sheryl Crow’s ”Crash And Burn”, Joni Mitchell’s ”Both Sides Now” og ”Jacob’s Dream” av Alison Krauss - de hadde alle en egen nerve i fremføringene. Unnis valg av å covre disse sangerinnene sier mye om hvilken tradisjon hun ønsker å stå i. Og det er greit. Unni Wilhelmsen er i stor grad Norges svar på disse internasjonale singer/songwriter-damene. Dette får man håpe at stadig flere av oss får med seg. Unni Wilhelmsen både fortjener og trenger et større publikum. Konsertene hennes trenger å fremstå som noe mye mer enn hyggekveld med den flinke, søte og uhøytidelige nabojenta, om hun skal fylle de lokalene som størrelsen på talentet hennes fortjener. Men da må noe av intimiteten ofres …men det er jo denne intimiteten de største artistene alltid sier de at savner på konsertene sine. Så da så.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Bildebrev fra Månefestivalen dag 2 - regn, regn, regn

(28.07.24) Dag 2 på Månefestivalen skulle bli en svært våt affære. Fra Oslo-bandet Skov slo an tonen i teltet i festivalhagen - til Bob Geldof avsluttet det hele på den store scenen nesten 10 timer senere.


Unni Wilhelmsen: 7

(07.06.10) Med sitt nye album, 7, fremstår Unni Wilhelmsen som en av våre mest rutinerte kvinnelige singer-/songwriters. Hun gjør det imidlertid ikke lett for seg selv eller publikum; 7 er fylt av voksenpop som krever gjentatte lyttinger før man får grep. Men hva gjør vel det når Unni synger så vakkert som det hun gjør?


Unni Wilhelmsen og Asle Beck: Viseveteran møter fersking

(19.03.08) Når Rikskonsertene velger å sette sammen et konsertkonsept, er det ofte med en litt annen tilnærming enn vi er vant til fra de aktuelle artistene. Konseptet "Viseveteran møter fersking" skulle derfor vise seg å holde tradisjonen i hevd, og det var en litt annerledes konsert de fremmøtte på Driv i Tromsø fikk servert en sen torsdagskveld i mars.


Unni Wilhelmsen: Til Meg

(03.12.06) At Unni Wilhelmsen er ei ambisiøs dame, er neppe noen nyhet. Det faktum at hun nå synger på norsk, endrer ingen verdens ting i så måte - snarere tvert om. Tekstforfatter Terje Borg er nemlig også en fyr som ikke liker å gjøre det lett for folk.


Unni Wilhelmsen: Hurricane's Eye

(30.09.03) "Hurricane's Eye" er et album Joni Mitchell ville vært dødsstolt av å ha lagd. Sammenligninga er selvfølgelig ikke sjangermessig tilfeldig, men la oss i første omgang holde oss til det reint kvalitetsmessige. Det er så detaljrikt, så komplekst - så tvers igjennom lekkert.


Når Unni Wilhelmsen blir provosert

(19.08.03) - Vi fikk satt søkelys på en del ting som ikke tålte dagens lys. Det var på høy tid. Prosessen tok med seg noen i dragsuget. Trist, men slikt kan unngås - om du bare er våken. Det er Unni Wilhelmsen som snakker. Det handler om Gramart ganske spesielt, men også om musikeres forhold til organisering & orden i sin alminnelighet.


Unni Wilhelmsen på kurs

(12.08.03) Unni Wilhelmsen har vært på sitt helt egne, private lynkurs. Så der sitter hun da, med sitt eget plateselskap i fanget. - Plutselig fikk jeg los, sier hun - og like plutselig oppdaga jeg at jeg hadde gjort halvparten av jobben allerede. "Hurricane's Eye", hennes femte album, gis i disse dager ut på St. Cecilia Music. Prøv å gjett hvem som har kontrollen der.


Jazz på Unni Wilhelmsen-måten

(19.03.02) (Oslo/PULS): -Jeg er jo ingen jazz-sanger, sa Unni Wilhelmsen nesten unnskyldende for å ”forklare” at hun hadde omgitt seg med Bodø-pianisten Jan Gunnar Hoff og hans trio. Er'e så viktig 'a?


Unni Wilhelmsen: Disconnected

(26.02.01) Plateindustrien nå til dags oppfordrer ikke akkurat sine artister til å lage fire album på fem år (det er en mannsalder siden The Beatles, og Willie Nelson er en sak for seg) - men ingen gjør ustraffa forsøk på å holde Unni Wilhelmsen i tømmene. Det skal vi være veldig glad for. Poenget er at hun stadig lager bedre og bedre plater.


Unni Wilhelmsen i Harry-land

(26.02.01) (Drammen/PULS): Kan noen i baren lage en kopp te til meg før det går helt gæærnt? Snufset en småforkjøla Unni Wilhelmsen da hun åpnet sin "Disconnected" turné på Union Scene torsdag kveld. Selv om stemmen holdt, syns jeg låtmaterialet var litt i seigeste laget.


Kosekveld med Unni

(10.11.00) (Oslo/PULS): Unni Wilhelmsen er kanskje Norges mest undervurderte artist, med all respekt. Hun har to spellemannspriser fra midten av 90-tallet, og solgt bøttevis med plater. Tidligere har kritikere sammenlignet henne med andre storheter som Suzanne Vega og Tanita Tikaram, men hun mangler det bittelille siste som skal til for å kunne måle seg med disse. Settingen denne torsdagskvelden på Smuget var grei: Unni Wilhelmsen og Espen Jørgensen, akustisk. Det var klart for nok en konsert i serien "Akustisk Vinter", og det hele skulle skulle vise seg å bli en svært så hyggelig kveld.


Unni Wilhelmsen on tour

(31.01.00) Unni Wilhelmsen pakker sekken og reiser på tur.


Unni Wilhelmsen: Back In The Blonde

(18.01.00) I Ådne Søndråls lengste spesialdistanse opererer skøytesporten med noe som heter ”den vanskelige tredjerunden”. Da Unni Wilhelmsen kom dit, slo hun om takten – og valgte en helt annen distanse. Sagt på annet vis: Den som på bakgrunn av hennes to første utgivelser ville spådd at hun en silde morgen skulle komme opp med låter som ”Blaming You” og ”For The Lonely Ones” hadde sporenstreks gjort seg fortjent til Den Aller Største Sannsigerprisen.


Unni Wilhelmsen gratis - på nett

(13.01.00) I morgen, fredag 14. januar, kan du laste ned den nye singelen til Unni Wilhelmsen. Gratis, og helt lovlig.


Unnis jul

(23.12.98) Julekonsert med Unni Wilhelmsen. Hun døpte sjøl kvelden til det selvfølgelig "Så går vi rundt om en Unnibergbusk"-aften. Og slik ble det.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!


MonoNeon og hans bestemor i vellykket samarbeid

(28.08.25) MonoNeon er kjent som en kompromissløs bassist, funk-disippel og lydkunstner. Med Crusty Neon Missionary Baptist Church åpner han et mer personlig kapittel. Sammen med bestemoren, Grandma Liz, som lever med demens, har han laget et album som blander funk, gospel og familiehistorie på en sårbar og ærlig måte.


Gjennomtenkt spontanitet hos Lukka Lag

(27.08.25) Et dramatisk landskap, fullt av plutselige stopp og teatralske snuoperasjoner.