TV SMITH: Nyx, Oslo - tirsdag 10. juli ( )
TV SMITH: Nyx, Oslo - tirsdag 10. juli ( )

TV Smith: - Savner den opphissende punkstemninga

Han sto for et av punkrockens mest gylne øyeblikk med singelen "Gary Gilmore's Eyes" i 1977, og har i alle åra etterpå vært trofast mot seg sjøl og det mange vil oppfatte som punkens grunnidé. Utover på 90-tallet har han produsert en rekke kritikerroste skiver og mange har venta på at han for alvor skulle etablere seg som en av britenes fremste protestsangere. Aldri inntulla i slagord eller marxisme i motsetning mange til hans forløpere, gir han ansikt til de mange ofre for britenes nådeløse liberalisme under og etter Margareth Thatchers kastrering av velferdsstaten på øyriket. Førstkommende tirsdag stiller han på scenen i Oslo for aller første gang. PULS har prøvd å komme litt nærmere denne uvanlige vanlige Smith.


Egentlig fra Devon i sørvest-England, dro tenåringen Tim Smith avsted til London i '76 for å sjekke ut fenomenet Sex Pistols etter en konsertanmeldelse i NME. Sammen med kjæresten Gaye Atlas - aka Gaye Advert - starta de The Adverts seinere samme år, kompletert av Howard Pick-Up (døde i '97, RIP) på gitar og Laurie Driver bak trommene.

Anført av TV og den liksminkete Iggy-fanen Gaye vakte de oppsikt og Brian James i The Damned ble så imponert etter deres første konsert på The Roxy Club 15. januar '77, at han inviterte dem med som oppvarmingsband på vårturnéen.


THE ADVERTS: Gaye og TV som Bored Teenagers ( )

Samtidig fikk de kontrakt med Stiff Records og slapp 7"-ern "One Chord Wonders", noe som ga dem påskudd til å markedsføre turnéen sin med følgende ironiske vinkling: - The Adverts kan én akkord, The Damned kan tre - kom og hør alle fire i kveld...

To album og like mange år seinere - og Top 20-plassering med "Gary Gilmore's Eyes" som høydepunktet - hadde medlemmene brukt opp alle 'kordene, og besetninga var ikke til å kjenne igjen under deres avskjedskonsert på Slough College of Art 27. oktober 1979, med Dave Sinclair (trommer), Mel Weston (keyboards), Eric Russell (gitar) og ex-Doctors Of Madness Colin Stoner på bass.

TV dro i gang TV Smiths Explorers og erfarte for første gang å spille sammen med musikere. Likevel satte bandet få spor etter seg - foruten førstesingelen "Tomahawk Cruise", med den enda mer minnesverdige "See Europe" som b-side.

Resten av tiåret tilbrakte TV Smith for det meste på veien uten kontrakt, og således uten mulighet til å dokumentere produksjonen. Hovedpersonen sjøl har uttalt i etterkant at han så på denne perioden som en læretid og at han ved inngangen til 90-åra igjen følte seg beredt til å fryse noen gyldne øyeblikk i studio.

Med sitt Cheap og som soloartist har han således gitt ut March Of The Giants, Immortal Rich, RIP... Everything Must Go! og Generation Y, med to års mellomrom foruten EPen Thin Green Line med Tom Robinson og fjorårets femspors The Future Used To Be Better med finske Punk Lurex OK.

Han ankommer Nyx i neste uke kun med gitar og sekvenser, selv om han ved leilighet også gjør konserter både med finnene og tyske Die Toten Hosen.

Hvordan opplever han så det å turnére aleine sammenlikna med å reise rundt med et fullt orkester?

TV: Jeg savner ikke band-turné-greia i det hele tatt. Jeg ser på meg sjøl som en soloartist og gidder ikke bruke krefter på å organisere andre folk og bekymre med for dem. Jeg sparer heller all energien min til konsertene. En annen fordel med å reise aleine er at du blir tvunget til å møte nye mennesker og oppleve nye ting, mens du med et band har tendens til å bare henge sammen med dem hele tida.

På EPen med Punk Lurex OK finnes det et slags dikt kalt "My Punk Rock Poem", der du tilsynelatende litt sentimentalt oppsummerer tida med The Adverts med linjer som "It was strange playing in a punkrock band/ People gobbed on us and shoke us by the hand (...) Thirty days of madness touring with the Damnned/ Turning up to soundcheck to find out that we've been banned". Savner du The Adverts?


ALIVE AT THE ROXY: I garderoben 15. januar 1977 ( )

TV: Jeg savner ikke bandet, men jeg savner den opphissende stemninga fra den perioden. Den var så live-basert, og det virker som om mange i dag har glemt at livemusikk finnes. Jeg mener fremdeles at en konsert har - eller i det minste bør ha - kvaliteter som du ikke får på plate.

Ryktene sier at Adverts-trommis Lorri Driver anklaga Gaye for å være bandets dominerende tyrann og at det var grunnen til at han i sin tid forlot gruppa.

TV: Selvsagt er det ikke så enkelt. Howard og jeg var relativt makelige anlagt, mens både Gaye og Laurie hadde et voldsomt temperament. Så da presset innad i bandet økte, ble spenningen større. Som i så mange andre band, var det personlighetsforskjeller. Egentlig likte de ikke hverandre og da det endelig gikk så langt at en av de måtte trekke seg ut, var det ikke akkurat vanskelig å velge hvem det måtte bli...

Til tross for en imponerende produksjon det siste tiåret, leser jeg stadig liveanmeldelser der du gir etter for publikums evindelige rop og krav om å høre de gamle Adverts-klassikerne. Er det frustrende at publikum alltid skriker etter de gamle låtene?

TV: Faktisk er jeg glad for å si at det ikke skjer så ofte lenger. Publikummet mitt nå for tida vil faktisk høre de nye låtene vel så mye som de gamle og jeg prøver å spille et langt sett (av og til to, min anm.) med en god blanding av låter fra de siste 24 åra. Problemet med de gamle skivene er ellers at de ikke er tilgjengelige. Det er hovedgrunnen for å gi ut samlinga Useless.

Det som kjennetegner TV Smith i dag er hans presise observasjoner av livet i håpløshetens Storbritannia, der alle er overlatt til seg sjøl, etter Thatchers There is no Society, there's only individuals-ideologi.

TV: Problemet er at selv om Thatcher er borte, har denne Every man for himself-idéen satt seg fast i kulturen vår. Rent politisk, ser vi at dette sprer seg rundt i hele verden - Thatcher var bare en bit av det. Det er bra å være individuell, men du må hele tida minne deg på at vi ikke kan fare fram som enkeltpersoner hele tida - alt du gjør får følger for andre enn deg sjøl også.

På mange måter var punken en del av den samme reaksjonen - uten sammenlikning forøvrig - mot sosialdemokratiet som brakte Thatcher til makta i '79. Er du i stand til å se punken som medansvarlig for egoismen som en vidreutvikling av individualiseringa som vår generasjonen bevegelse sto for?


TV I DAG: Grå, men bare i håret ( )

TV: Hovedgrunnen til at Thatcher ble valgt inn i '79 var fordi Labour-regjeringa ikke funka. Det var streiker overalt, folk ble fattigere, i gatene fløyt søppelet, alle følte en form for håpløshet. Da Thatcher kom og presenterte dette sterke selvbildet av en som kunne ordne opp, trode folk på det, uten egentlig å forstå hva hun kom til å gjøre. Generelt hata alle punkere henne... som de fleste musikere, holdt punkerne seg langt borte fra det politiske høyre.

Jeg tror ikke du oppfatta spørsmålet mitt ordentlig. Selvfølgelig veit jeg at punkerne hata Thatcher, det var ikke poenget. Poenget mitt er at den reaksjonen som kom på solidaritetslinja gjennom en utvisking av enkeltmennesket på 70-tallet - først via kvinnebevegelsen og deretter gjennom punken - er en del av en større bevegelse som går over flere tiår, og som idag har utvikla og utkrystallisert seg til å bli den globale - eller egentlig den vestlige - egoismens fullbyrdelse.

Tyske Die Toten Hosen har hjulpet flere britiske punkband - som The Boys og 999 - tilbake i rampelyset. Hvordan starta sammarbeidet dere i mellom som foreløpig har kuliminert i at Buksene var backingbandet på TVs nye samleskiva Useless?

TV: De tok kontakt da de spilte inn Learning English-albumet (i '91) og ville covre "Gary Gilmore's Eyes". Vi holdt kontakten etterpå og bytta skiver når vi ga ut noe. For et par år sida spurte de meg om jeg kunne skrive noen tekster for dem, før de i fjor foreslo de dette Useless-konseptet.

Gary Gilmore har forfulgt deg i 25 år nå. Du har nyinnspilt låta to ganger det siste året. I tilleg har den blitt covra av artister som Rick Nelson, Die Toten Hosen, Punk Lurex OK, Paul Roland, London Punkharmonic Orchestra og Special Duties. Spesielt Rick Nelson-versjonen må ha brakt deg endel royalties?


GARY GILMORE'S EYES: Hjemsøker nr. 1 ( )

TV: Jeg var ikke engang klar over at Rick Nelson hadde spilt den inn. Er du sikker? Uansett er royalty-situasjonen bare rot... Jeg eier ikke rettighetene til Adverts-låtene, så jeg veit aldri om jeg får min andel, eller hva jeg får for.

Gary Mark Gilmore - den første som ble henretta i amerikanske fengsler etter gjeninnførelsen av dødsstraff i Statene i '76, donerte bort begge øya sine for transplantert etter sin død. Dette var jo utgangspunktet for Adverts-hiten "Gary Gilmore's Eyes". Veit du noe om den personen som faktisk fikk øya til Gary Gilmore?

TV: Nei. Hele idéen var at transplantasjonen skulle være anonym, så ingen skulle vite, ikke engang fyren som fikk netthinnene. Men jeg leste om det i en avis dagen etter og det slo meg at det måtte være temmelig mange mennesker der ute som hadde øyeoperasjon dagen i forveien og som ble liggende å undre seg...

Gary Gilmores siste ord var "Let's do it". En kunngjøring som ble en spore for mange punkere til å realisere seg sjøl. Følte du noen tilknytning til fyren?

TV: Helt ærlig: nei. Gilmore-skiva var ment som en eksistensiell og komisk skrekkhistorie.


Del på Facebook | Del på Bluesky

Mark Perrys Alternative TV med Revolution

(16.08.01) Mark Perry - grunnlegger av den første og desidert viktigste britiske punkfanzina Sniffin' Glue i '76 - er ute med et nytt album med sin gamle gruppe Alternative TV. Revolution er tittelen, og rommer både nytt og gammelt materiale.


TV Smith har beholdt kruttet

(12.07.01) (Oslo/PULS): The future used to be better, synger den tidligere Adverts-frontmannen TV Smith på en av sine nyeste låter. Vel, nåtida e'kke så verst den heller. Iallefall ikke da mannen holdt sitt grep over de frammøtte på Nyx midti fellesferien. Vi fikk bekrefta at han fremdeles husker tekstene på både gamle klassikere og nye og kanskje framtidige sådanne.


TV Smith: Useless - The Very Best Of

(25.06.01) USA benytta sommeren under 200-årsjubileumet for sin egen uavhengighet i '76 til å gjenninnføre dødsstraff etter ti års avbrudd. Gary Mark Gilmore - en tilfeldig dobbeltmorder - ble således den første amerikaner som ble overlagt henretta av myndighetene 17. januar 1977 i Draper State Prison, Point Of The Mountain, Utah. Saken vagte stort oppstyr verden rundt hele halvåret før eksekusjonen. Blant annet med to mislykka sjølmordsforsøk av hovedpersonen, som noe feilaktig hadde blitt dømt som seriemorder. Han vant mye sympati, og før han ble tatt av dage av fire rifleskudd, sa han seg villig til å donere bort det ene øyet sitt for videre transplantasjon. Det var denne siste delen av historien som fascinerte en britisk punkrocker - TV Smith og hans The Adverts - til å skrive en spekulativ og surrealistisk sang om hvordan det måtte være å våkne opp på sjukehuset og oppdage at man så ut gjennom øya til en morder. Låta - "Gary Gilmore's Eyes" - ble en en særs fengende suksess og gikk inn på 33. plass på de britiske hitlistene 27. august samme år, før den klarta helt opp til 16.plass tre uker seinere. Låter sett gjennom øya på unge punkrockere gjennomsyra singellistene hele høsten '77 og popmusikk var definitvt ikke bare intetsigende klisjéer lenger.


The Saints: I'm Stranded
The Saints: Eternally Yours

(20.06.01) The Saints var Australias viktigste bidrag til punkrevolusjonen for 25 år sida. Etter å ha starta opp i Brisbane som Kid Galahad & the Eternals allerede i '73, ble det imidlertid ikke skikk på sakene før to år seinere da bandet skifta navn til The Saints. Nå er endelig de to klassiske albumene fra '77-8 igjen tilgjengelige via britiske Captain Oi!


TV Smith fra The Adverts til Oslo

(14.06.01) Vokalist TV Smith fra et av de virkelig klassiske og britiske '77-punkbanda - The Adverts - kommer til Oslo og rockeklubben Nyx i Storgata tirsdag 10. juli. The Adverts, mest kjent for Top 20-hit'en "Gary Gilmore's Eyes" fra august '77, i tillegg til klassikere som "One Chord Wonders" og "No Time To Be 21", ble oppløst for over tjue år sida, men TV Smith har vist seg som en konstant produktiv artist både med TV Smiths Explorer's og som soloartist i ettertid. Dette er TV Smiths aller første opptreden i Norge.


Ramones og Pistols til R'n'R Hall Of Fame?

(28.05.01) Ramones, Sex Pistols, Patti Smith Group, Talking Heads, Boston og Tom Petty & the Heartbreakers leder an som mulige kandidater til å bli valgt inn til neste års utvidelse av Rock and Roll Hall Of Fame. Grunnen til at disse nå er aktuelle er at en artist ikke kan velges inn før det har gått 25 år sida vedkommende gjorde sine første innspillinger.


Broken Bones: Dem Bones

(21.05.01) Gitarist Tony 'Bones' Roberts var engang drivkrafta i Stoke-bandet Discharge, gruppa som satte stardarden for hardcorebegrepet for resten av århundret. Etter Discharge gikk han seg vill i metalcore med Broken Bones, som her har fått nyutgitt albumene Dem Bones og Decapitated.


Div. Art.: Farewell To The Roxy

(20.05.01) The Roxy Club i London var fra desember '76 til april halvannet år seinere den desidert viktigste springbrettet for nye og unge punkband til å vise seg fram, og overveldende mange debuterte da også her. Det mest kjente Roxy-albumet - The Roxy London WC2 - med Adverts, Buzzcocks, Wire og X-Ray Spex, kom som en oppsummering av det første kullet Roxy-artister det første halvåret, mens dette albumet oppsummerer den andre perioden fram mot årsskiftet '77-8.


Liliedugg: Sannhetens Voktere

(16.05.01) Flere markante størrelser i norsk rock kom ut av post-punkbandet Liliedugg, som hadde sin storhetstid for tjue år siden. I en eksklusiv nyutgivelse har de her samla det meste som det er verdt å huske bandet for, noe som inkluderer EPen , LPen og noen ekstra live-kutt.


Lydon: - Eminem er vår tids Sid Vicious

(14.05.01) John Lydon - engang det personifiserte samfunnstrusselen gjennom rollefiguren Johnny Rotten - gir Eminem ros for tekstene sine og sammenligner hans framtreden i underholdningsbransjen med en moderne Sid Vicious. Dog med mer selvrespekt og større fokus.


The Roxy Club, London WC2, Gigography 21/12/76-24/4/78

(09.05.01) The Roxy Club, Convent Garden, 41-43 Neal Street, London WC2 (tel. 836 8811): Open every night except Fridays during January, From 1st of February open 7 nights a week, Free membership. Open 8.30 p.m. to 2 a.m. Admission fee varies (normally £1), Free admission on non-group nights during January. Used to be a gay London nightspot in Covent Garden called Shageramas, Andy Czezowski converted the club into London's first live punk rock venue called The Roxy.


Kafka Prosess: Ingen Fattige, Ingen Rike (LP)

(25.04.01) Tyske Skuld Releases har samla alle de gamle Kafka-utgivelsene, plussa på noen uutgitte og presenterer her en hel LP med et av Oslos ledende hardcoreband fra midten av 80-tallet. Gledelige gjehør med låter som "Mentalt Ute Av Balanse" og andre hits fra Blitz' barndom.


Slaughter & the Dogs: The Punk Singles Collection/Cranked Up Really High/Do It Dog Style/Bite Back

(23.04.01) Markedet renner over av nyutgivelser av gamle punkalbum om dagen, og britiske Captain Oi! er ikke snauere enn at de sender ut hele fire forskjellige Slaughter-utgivelser. Ikke lett å vite hva man bør kjøpe av dette, og hva man kan hoppe over. PULS vurderer de fire albumene opp mot hverandre og konkluderer, for Slaughter & The Dogs er definitvit et av de britiske punkbanda det er verdt å få med seg.


John King: Human Punk

(22.04.01) Mest kjent for triologien Football Factory, Headhunters og England Away, er John King blitt kalt en Nick Hornby på steroider. En beskrivelse som er både lettvindt og upresis. Forskjellen mellom Hornby og King ligger først og fremst i klassebakgrunnen, dernest at King er en ekte insider og drepende god som deltakende observatør. I Human Punk dreier det seg imidlertid ikke om fotball, men om oppvekst i utkanten av London med punkrock som den store referansen. Gjennom sine delvis selvutleverende utviklingsrammer fra 1977 til 2000, skaper King et meget viktig bidrag til å forstå den generasjonen som ble født på begynnelsen av 60-tallet og som opplevde skjæringspunktet mellom individ og felleskap aller tydeligst. Måten King får fram dette gjør boka til en av punkgenerasjonens mest gyldne øyeblikk i romans form.


Conflict: There Must Be A Better Way (The Singles)

(21.04.01) På vei til London fra Crass-konsert i Northampton i august 1980 tok jeg nattoget sammen med en gjeng gærne London-punkere. De klatra ut gjennom ett vindu og inn det neste i fart, lurte seg unna kondoktøren og fant generelt på mye kødd. Han ene het Colin og spilte i et band som het Conflict. Året etter livedebuterte de og den første skiva deres kom i '82. Utover hele 80-tallet kom de til å spille en større og større rolle på anarko-hardcore-scena i UK, i det de gradvis overtok etter Crass som ideologiske pådrivere i bevissthetskampen mot den kalde krigen, Thatcher og dyreforsøk. Her har de samla alle 7"erne sine i ukronologisk rekkefølge.


The Vibrators: The BBC Punk Sessions

(21.04.01) Selv om The Vibrators spilte tilnærma pur punk gjennom korte og konkrete R&B-låter med bust, ble de aldri helt akseptert av den harde kjerne punkere. Dette hadde sammenheng med at de tidlig i '76 var et langhåra pubrockband, som plutselig klipte håret og markedsførte seg som punkere, nærmest over natta. De fikk innpass på Punkfestivalen på 100 Club i september samme år, men ble slakta i fanzina Sniffin' Glue som en gjeng posører. Likevel framstår disse opptaka fra John Peel-sessions '76-8, som uvanlig friske, fengende og energiske punkrock-låter, som vekker masse minner, men også viser at mesteparten av materialet har tålt tidens tann.


Die Toten Hosen: Crash-Landing

(18.04.01) Tyske Die Toten Hosen fra Düsseldorf har holdt på i 20 år, men det er utrolig nok først med denne skiva de har skaffa seg disent distribusjon på verdensmarkedet. Gruppa er ellers mest kjent for å ha hjulpet britiske punkrockere som The Boys, 999 og TV Smith tilbake i rampelyset de siste åra, og her har de fått hjelp av nettopp The Adverts' TV Smith til å oversette tekstene til engelsk og sannsynligvis diksjonen - for den typisk tyske aksenten er nesten påfallende slipt bort.


Joey Ramone død

(16.04.01) Jeffrey Hyman, bedre kjent som Joey Ramone - vokalist i det første og viktigste amerikanske punkbandet, The Ramones - døde søndag kveld, 20.40 CET, av lymfatisk leukemi på Weill Cornell Medical Center i New York, 49 år gammel. Selv om dette ikke kom som noen overraskelse på de som har fulgt sykdomsutviklinga hans den siste tida, er vi ennå i sjokk og vantro over at en av våre største anti-helter og ikoner i den moderne DIY-rocken nå er borte for alltid.


TV Smith gjør opp status

(12.04.01) TV Smith fra '77-bandet The Adverts, har sluppet sitt nye album Useless på JKP Records, som drives av tyske Die Toten Hosen. Tyskerne er kjent for å ha hjulpet gamle helter tilbake i rampelyset og har mye av æren for gjenforeng av såvel The Boys som 999. TV Smiths album er fylt med 15 låter fra hele hans karriere, innspilt på nytt med Toten Hosen som backingband.


999: 999
999: Separates

(07.04.01) Oppkalt etter en setning fra The Clash-låta "London's Burning", definerte 999 seg sjøl som et annegenerasjons punkband i London i 1977. Tidligere hadde de vraka Clash-relaterte bandnavn som 48 Hours og The Dials, men fast bestemt på å gjøre hele Englands nødnummer til markedsfører av sin egen musikk, debuterte ex-Kilburn And The High Roads-gitarist Keith Lucas - aka Nick Cash - og de øvrige tre som support for The Jam på London-klubben Nashville 5. april og ga ut singelen "I'm Alive" på uavhengige LaBrittain Records på tampen av dannelsesåret. I 1978 kom begge disse albumene som det ennå spruter klassisk poppunkrock av.


Gamle helter på punkfestival i UK

(03.04.01) (Butlins Minehead/PULS): Selv om pinten kosta £2:80 og framsto som vann med ølsmak, ble dette en begivenhetsrik helg med en masse gamle band som samla seg utafor Minehead i Vest-England og fikk gamle punkere til å trekke på smilebåndet, snøre opp Doc. Martens'ene og poge løs av hjertens lyst. Folk som ikke var gamle nok til å få med seg hva som skjedde dengang, fikk seg flere sterke liveopplevelser av hva deres gamle helter kom opp med fra scenen.


Dee Dee Ramone: - Jeg var medlem av det argentinske kommunistpartiet!

(02.04.01) Mange stiller spørsmålstegn ved meninga med Dee Dee Ramones småpatetiske solokarriere. Jevnlig besøker han Oslo for å promotere soloskiver fylt av gamle Ramones- og Ramones-liknende låter, men uten Da Bruddas magiske tøtsj, og uten de store ambisjonene om å utrykke noe allment. Fyren er sliten, ja utbrent, og han er paranoid, som et resultat av for mange år på veien og på kjøret. I anledning 25 år med definert punkrock, var det likevel naturlig for PULS å ta en prat med personen bak punk-klassikere som "Now I Wanna Sniff Some Glue", "Blitzkrieg Bop", "Rockaway Beach" og "Chinese Rocks".


Generation X: K.M.D. - Sweet Revenge 1979 (LP)

(23.03.01) Britiske Generation X, med superposøren Billy Idol, aka William Broad i spissen, ga ut to klassiske punkalbum på slutten av 70-tallet. Denne skiva var tiltenkt som den tredje, og spilt inn et halvt år etter det Ian Hunter-produserte Valley Of The Dolls. Antakelig var det låter som "Dancing With Myself" og "Triumph" som dreiv bandet i studio såpass umiddelbart etterpå, for summa summarum er de beholdninga på dette mimremerket over et av bandene som sprang ut av Sex Pistols' following The Bromley Contingent.


Fra Drunk til blackout

(01.03.01) (Tromsø/PULS): De har antakelig spilt flere konserter i utlandet enn noen andre norske rockeartister, gutta i Drunk. Først og fremst fordi fire av fem i bandet turnérte non-stop på kontinetet med banda So Much Hate og Life, But How To Live It for et decennie siden. I dag har de ikke samme frekvens i inntjening og bruk av tyske Mark, men gjorde en gledelig visitt i Tromsø på by:Larm og drar på turné til Kanada til sommer'n. PULS gjorde et forsøk på å bli full med dem i Nordens Paris.


Charlie Harper: - Rod Stewart lærte meg å spille munnspill

(18.02.01) Han var "for gammal" til å være punker på allerede på slutten av 70-tallet, Charlie Harper. Det er kanskje derfor han har holdt på så lenge i ettertid også, for liksom å bevise at han ikke var en som bare hang seg på dengang. Selv om akkurat dét er lite trolig. I dag - 25 år seinere - er han en av ytterst få på sin alder som fremdeles flyr rundt med grønn punkesveis og skinnjakke, hopper opp og ned på scenen og kommer med "Police Are Fascists"-aktige utrop. Standhaftlig til det siste, det skal han ha og det står det faktisk stor respekt av. Han kunne sikkert ha valgt en mye mer konfortabel måte å gå alderdommen i møte på.


Johnny Rotten: - The only soul you'll get out of me is arse'ole!

(17.01.01) I år er det 25 år sida Ramones ga ut debutalbumet sitt i Europa og Pistols jobba seg den harde veien opp som liveband. Vi kan ikke la den viktigste musikkrevolusjonen det siste kvarte århundre og den virkelige almenngjøringa av femten minutter i rampelyset gå upåaktet hen her i PULS. Derfor vil vi kjøre flere retro- samtids- og framtidsartikler omkring temaet utover våren. Eksklusivt for våre lesere følger her den unike historien til David Thorpe, som våren '76 var en 19-årig collegestudent, og hyra inn det dengang relativt ukjente Sex Pistols til et party på Bishop Grosseteste College i Lincoln, UK.


TV Smith og Tom Robinson joiner Ian Dury-hedring

(16.06.00) TV Smith, hjernen bak The Adverts' punk-klassikere som "Gary Gilmore's Eyes" og "No Time To Be 21", blir med på hyllingen av Ian Dury under kveldens minnekonsert i Brixton Academy, London. Han og Tom Robinson (noen som fremdeles husker "2-4-6-8 Motorway"?) på sistnevntes versjon av sin egen "Living in A Boom Time".


TV Smith til Finland

(20.04.00) TV Smith, mannen bak en av pønkens største klassikere, "Gary Gilmore's Eyes" med gruppa The Adverts i '77, gjester våre naboer i Finland med fire konserter i juni. Den omstridte Østerrike-turnéen hans er foreløpig utsatt til høsten.


TV Smith spiller i Østerrike!

(28.02.00) TV Smith, mannen bak en av pønkens største klassikere, "Gary Gilmore's Eyes" med gruppa The Adverts lar seg ikke stoppe av Jürg Haiders speidertropper. Sammen med Die Toten Hosen drar han på alpeturne i mars. - Jeg spiller i Østerrike, men ikke "Haiders Østerrike", sier han til PULS.


Evan Dando i krigshumør

(04.09.25) The Lemonheads på John Dee var akkurat så løst og oppriktig man kunne forestille seg. Men konserten ble avsluttet med at bandleder Evan Dando æresskjelte både eieren av Rockefeller og publikum!


En lun Cooder-oppvisning av Frode Alnæs

(02.09.25) Har du det kanskje sånn som meg, at det er noen artister du rett og slett føler velbehag i lag med? Går det an å bli sinna på Frode Alnæs, liksom?


En höjdare fra My Morning Jacket

(01.09.25) Et album proppfullt av slitesterk pop/rock.


Sabrina Carpenter stirrer oss rett i fleisen

(30.08.25) Sabrina Carpenter provoserer, forfører og parodierer. Hun er i ferd med å skrive seg inn i pophistorien på egne, småfreidige premisser. Og for et cover hun leverer!